Referitor la kituri si nu numai
#1
Postat 26 October 2004 - 12:30 PM
Inainte de revolutie, sincer sa fiu, cit am lucrat navomodelism, prin oraselul meu nu s-a auzit niciodata de kituri; iar dupa revolutie au fost mereu alte prioritati ca sa nu am timp de asa ceva. Aici am descoperit ideea de kit in navomodele. Intrebarea e: un kit din asta da aceeasi satisfactie ca si un alt proiect pornit de la zero?
Sa nu mi-o luati in nume de rau dar pe mine ma atrage tocmai fatul de a o lua de la zero, ori un kit are ceva din ideea de 'prefabricat'.
Astept pareri si lamuriri.
Multumesc
#2
Postat 26 October 2004 - 12:57 PM
dat pe ea ??')
Un kit are, in general, tot ce-ti trebuie pt a face un model (in afara de scule, bineinteles).
Machetele statice sunt complete, lipsesc doar vopselele, lacurile si cleiul (desi unele pot avea si astea).
Navomodelele pot veni cu sau fara sistem de propulsie si/sau motor. In orice caz, de obicei nu vin cu radiocomanda (in afara de cele
mai simple sau cele complete, gata de navigare) dar asta se specifica. Eu vorbesc aici despre cele ce trebuie construite, caci se pare ca asta
te intereseaza.
Avantaje:
- ai toate piesele, nu trebuie sa te chinui sa le faci sau sa cumperi pe cele mai complexe
- economie de timp
- precizie
- completitudine
- fidelitate (bine, asta depinde de calitatea planului, dar macar piesele sunt facute toate la fel si daca planul este bun, atunci e perfect)
- in functie de kit, poti lucra mai mult sau mai putin la model, adica nu se rezuma numai la a imbina niste piese
Dezavantaje... nu vad (dar eu sunt adeptul kit-urilor), in afara de faptul ca probabil costa mai mult decat ceva facut din scratch.
Ce dezavantaje vad eu la cele facute de la zero (presupunand ca planul exista):
- trebuie cautate materiale, care pot varia foarte mult
- lasand munca de taiere, imbinare, lipire, slefuire, toate piesele se fac manual, iar asta poate fi imposibil daca nu ai anumite scule
(ex un strung mic)
- dureaza MULT, din cauza materialelor si manoperei
- exista riscul ca anumite piese sa nu iasa similare ( ex: ai de facut manual 64 de tunuri. Fara un strung, SIGUR nu ies toate la fel)
- imposibilitatea de a face piese complexe si de finete.
Avantaje:
- placerea de a construi
- pretul mai mic (de obicei)
Puncte comune:
- placerea de a construi exista la ambele, daca stii sa alegi kit-ul. Kit-urile insa se termina mai repede si te poti bucura mai devreme de model
Daca vrei o recomandare, ca incepator ia un kit, caci oricum vei da o groaza de bani pe scule. Fa kit-ul, caci oricum nu va iesi extraordinar,
dar iti faci mana pe el si capeti experienta si ... scule :mellow: . Nu lua ceva scump sau/si complicat, ca sa-ti para rau ca n-a iesit. Oricum, kit-ul
va arata mai bine decat un prim model facut de la zero. Dupa ce vezi ce si cum si daca te simti in puteri, urmatorul model il faci pe cont propriu.
Eu am luat President si am descris cam ce am facut si cum la ea (corabia). Vezi subiectul 'Cum se contruieste o corabie', de la Machete statice.
Ti-l recomand cu caldura ca prim model. E si ieftin, si suficient de usor de facut. Si crede-ma, o sa ai de lucru destul
Daca vrei planuri pt a le face de la zero, zi-mi ce te intereseaza si ma uit prin CD-uri (pe care am uitat si acum sa le aduc sa le pun pe net :D ).
Am si machete statice, si navo.
Iti stau la dispozitie cu orice fel de sfat, in masura in care ma pricep. A, sa nu uit: inainte sa te apuci sa cumperi scule, intreaba de ce ai nevoie
si ia-le pe rand.
#3
Postat 26 October 2004 - 03:27 PM
"completitudine"
Ceva ce tine mai mult de "fidelitate" ar fi o "boala" des intalnita la kiturile de veliere: greementul incomplet sau simplist. Sunt unele manevre mai "exotice" sau specifice doar unei anumite perioade la care producatorii par sa fie alergici.
"precizie"
Ca exemplu de "precizie" o problema des intalnita e legata de scripeti. Producatorii n-or sa stea sa faca 14.000 de modele de scripeti pentru fiecare model de kit in parte. Au cateva dimensiuni standard pe care le pun in toate kiturile. Astfel te trezesti in situatia ca unii nu corespund cu scara modelului. Sau te poti trezi uneori cu elemente din secolul 19 pe un galion din secolul 16, pentru ca e singurul model standard al acelui element care este produs si bagat in toate kiturile firmei respective.
"fidelitate"
Pe toata planeta asta nu exista un singur kit "complet fidel realitatii". In cazuri extreme se ajunge chiar pana la inventii 100%, cum ar fi orice Mayflower. Sa fim seriosi, nu stie aproape nimic despre nava asta. Sau San Felipe facut de Panart. Kitul arata bine, nava a existat intr-adevar dar planuri nu exista. Nimic. Macheta Panart este o inventie de la cap la coada. Alt exemplu: Constitution. In 200 de ani nava asta a suferit o multime de modificari, exista tot felul de planuri mai mult sau mai putin complete iar diversele kituri aparute sunt o amestecatura de genul "pupa din 1812 - prova din 1927".
Situatii de genul asta se pot descoperi foarte usor daca ai si kitul, si planuri originale sau recunoscute ca fiind corecte.
Bine, tot paragraful asta se aplica doar la maniaci ai "corectitudinii istorice", ca mine. Sunt la fel de multi si cei pe care-i intereseaza doar faptul ca San Felipe ala arata bine (chiar si eu cred asta) si vor construi o macheta foarte reusita.
"imposibilitatea de a face piese complexe si de finete"
E greu dar posibil sa faci orice, daca ai rabdare, pricepere, scule potrivite, materiale bla-bla. Nu din prima, bineinteles dar exista tot timpul o metoda, o "smecherie" pentru orice nazdravanie. E posibil chiar sa n-o gasesti, dar asta nu inseamna ca nu exista. Dar pentru asta ne aflam aici, nu? Poate unul dintre cei de pe forum stie "smecheria" aia pe care n-o gasesti...
La veliere statice ma pricep, despre veliere statice am vorbit. La RC sau Bismarci, Arizone si Akagi nu ma bag, ca nu ma pricep. Iar tot ce am mentionat nu reprezinta regula ci doar situatii care pot sa apara sau nu.
#4
Postat 26 October 2004 - 04:16 PM
stadiul in care se mai intreaba daca sa-si ia un kit. Iar legat de realizarea manuala a diverselor piese, asa cum ziceam mai sus, daca tii sa le
faci, te si pricepi si ai si sculele, ai depasit stadiul la care te uiti la kituri. Legat de completitudine... cat dai, atata face. Intr-adevar, kit-urile
ieftine sunt simpliste, dar am vazut kituri de 800-1000$ care aratau demential, facute dupa planurile originale.
Si inca ceva: la modele de mici dimensiuni ar fi si greu sa pastrezi proportiile.
Marea majoritate a kit-urilor de pe piata au aceste defecte pe care le-a mentionat Oke, insa (parere personala) sunt suficient de eligibile pentru
o persoana care face modelism de placere. Daca nu... munca de chinez.
Marineru e incepator, n-am vrut sa-i dau apa la moara sa inceapa de la zero, pentru ca daca se opreste pt ca nu poate/nu gaseste/nu stie ceva
risca sa renunte. Eu asa am facut acum multi ani, am renuntat din lipsa de materiale. Abia cand am dat de RHC si de kit-uri am luat
unul ca sa reaprind flacara. Intr-adevar, probabil urmatoarea corabie am s-o fac de la zero, dar, spre exemplu, pt Amerigo Vespucci
as prefera kitul.
#5
Postat 26 October 2004 - 04:38 PM
Oke, de ce te legi de Mayflower? nu este orice......
Este o nava pe care unii dintre noi au realizat-o de la zero, la care am muncit si pentru care ne-am documentat.
Daca tu esti atat de bun, nu te lega de noi astia mai prapaditi care am realizat "orice Mayflower"
Iaca nenea Oke cum am realizat eu Mayflower si te invit si pe tine sa ne arati cum realizezi tu "orice nava"
Vasia
Imagini atasate
#6
Postat 26 October 2004 - 05:07 PM
Am spus foarte clar ca ma refer strict la kituri. Nu exista nici un fel de planuri originale pentru Mayflower, cum de altfel nu exista nici pentru San Felipe sau Santa Maria. A, exista pareri, idei mai bune sau mai putin bune despre "cum ar fi putut arata" navele astea. Exista "reconstructii" cu grade mai mari sau mai mici de speculatie in ele. Exista si inventii 100%.
Acestea fiind spuse, orice kit Mayflower nu se poate pretinde a fi "documentat" intrucat nu exista documente.
Vasia, aceste idei cat si cele de mai inainte nu se vor a fi un atac la Mayflowerul tau. Nu e vina ta ca nu se stie nimic precis despre nava asta. Asta e, acum 500 de ani nu stateau aia sa deseneze planuri, sau nu s-au pastrat pana azi. Afirmam doar faptul ca in general kiturile comerciale sufera de problemele de mai sus.
Haideti sa discutam mai bine topicul in care ne aflam...
Aceasta postare a fost editata de Oke: 26 October 2004 - 05:09 PM
#7
Postat 26 October 2004 - 05:48 PM
Din pacate, pe gustul meu, nu am facut decat o singura ambarcatiune vikinga dupa niste planuri de prin '80 dintr-o revista cehoslovaca careia nu i-am facut poze si am si facut-o cadou mai tarziu. Am facut-o doar pentru amanunte si vitrina.
Mi se pare corect ca e mult mai usor si satisfactiile vin mai repede...etc..in cazul kitului. Dar eu in sinea mea ma gandeam cu rusine ca in cazul a catorva planuri pe care le am in vedere am apelat la un sculptor de la o fabrica de lemne pentru ajutor la greementurile inflorite, etc...
Ori in cazul unui kit se subintelege ca aceste lucruri sunt de la sine stabilite, turnate, sculptate...etc.
Oricum ideea de baza am prins-o:
kitul = frumos, sigur, satisfactie garantata
manual = provocare, rezulatul ..... in functie de indemanare, sfaturi si greseli.
Multumesc pentru raspunsuri.
#8
Postat 26 October 2004 - 06:37 PM
Din punctull meu de vedere pentru orice model construit depui ceva munca, cauti documentatii, cauti sa afli cat de multe despre respectiva nava, eu spre exemplu am 40 MB informatie despre Mayflower, nu este mare lucru dar am scormonit tot internetul sa gasesc ceva, tocmai pentru ca in general modelistii se ocupa de acele nave cu un trecut istoric extraordinar.
daca te intereseaza poti gasi ceva date despre trecutul mayflower si reconstructia acesti nave la urmatoarea adresa:
http://www.mayflower.org/
Cat despre realizarea modelelor respectand scara la care lucrezi si detaliile care evidentiaza grija si iscusinta modelistului, sunt de acord cu voi. Cu mentiunea ca si o barca cu vasle merita realizata nu numai acele nave despre care vorbiram mai devreme.
Oke, obraznicia nu-si are locul printre modelisti, si crede-ma ca orice nava mai cunoscuta sau mai putin cunoscuta are istoria ei, are niste vieti legate de ea si niste oameni care o venereaza, iar noi, modelistii merita sa depunem tot efortul sa afle si altii trecutul si felul in care se construiau acele nave (orice nava)
bafta si pace
Vasia
#9
Postat 26 October 2004 - 06:48 PM
user vechi:stamy
#10
Postat 26 October 2004 - 07:00 PM
planuri, taiat, asamblat, lipit, remediat, pilit, sange, transpiratie, nervi.....................
Marineru, Daca te intereseaza am o Mayflower inceputa, si pot sa-ti dau si documentatia sa o termini
(pe cea mica din poza)
Vasia
Imagini atasate
#11
Postat 03 November 2004 - 02:49 PM
Am reusit sa iau planurile de pe ftp-ul ala spaniol care aparea la un moment dat in linkuri. Pe ftp-ul meu este printre ele si Victory, daca nu ma insel. Cred ca asa arata un kit.... sa nu radeti de nestiinta mea; repet, acu am auzit prima data de kituri in navo.
#12
Postat 03 November 2004 - 03:39 PM
#14
Postat 04 November 2004 - 07:12 AM
#18
Postat 08 November 2004 - 06:23 PM
Desi imi place foarte mult si visez si eu la un model de corabie, deocamdata n-am curajul (timpul si banii) sa ma apuc de asa ceva. Mai degraba am in plan prin primavara - vara viitoare sa ma apuc de un model de nava oceanografica Calypso sub forma de kit.
L-am ales pe asta pentru ca l-am indragit pe Cousteau, avea o alura eleganta vasul lui si, nu in cele din urma, pentru ca e un kit (facut de Billingboats) cu un inalt grad de reproducere a navei reale.
Dar cel mai important, are corpul gata modelat din ABS ceea ce pentru mine e mare lucru caci am descoperit ca in ziua de azi e tare greu sa mai faci un corp din coaste si acoperit cu baghete. In rest suprastructura e din piese de lemn iar detaliile turnate in plastic sau alama.
Poate e un pic cam mura-n gura dar se pot consuma multe zeci de ore in plus peste cele dedicate montajului si finisarii, pentru marirea acuratetei modelului final (va pun si 2 link-uri care pot demonstra acest lucru:
http://www.rachelspages.com/calypso/ si http://rcfan.metnitz...dex_english.htm si alegeti Calypso)
Pretul e de 200 -230 $ prin SUA (adaugati si 6% taxe). In Europa, desi producatorul Billingboats e danez, pretul e scandalos (cel putin dublu in $).
Pina atunci o sa continui sa lucrez cind am timp la vedeta mea torpiloare in stilul clasic, adica vorba lui vasia :"totul de la capat planuri, taiat, asamblat, lipit, remediat, pilit, sange, transpiratie, nervi....................."
Spor la treaba marangozi!
Aceasta postare a fost editata de navigator: 08 November 2004 - 06:25 PM
#20
Postat 05 July 2005 - 12:39 PM
la mijloc. De ce ? Intradevar se realizeaza mai rapid decit una "normala'
dar au si dezavantaje precum
-nu gasesti intotdeauna nava pe care ti-o doresti
-nu intotdeauna calitatea e cea mai buna -chiar si la cele pretaiate cu laser
mie personal unele piese mi se par grosolane
-sunt totusi suficient de scumpe pentru ce sunt.
Cred ca daca vrei sa faci cu adevarat arta in materie, trebuie sa ai documentatie,
sa stapinesti tehnologii specifice, sa ai ceva"mina" si neaparat RABDARE.
Nu vad motivul pentru care as cumpara un chit ca sa-mi iasa mai repede.
Referitor la Victory. Daca vreti sa vedeti un model intradevar bun descarcati de la shipmodeling
/ novosti saita (noutati pe site)/ arhive 1,2,3,4,5
dupa dezarhivare se face obtine un fisier exe care se vede cu flash player.
Este nava Victory facuta de un rusnac. Parerea mea ?: CALITATE EXTRA
(si nu cred ca afost vreun kit cumparat)
Alte comentarii ?
#21
Postat 05 July 2005 - 02:33 PM
Daca esti la inceputuri de drum, il lucrezi "din cutie".
Daca nu si ai mai capatat si ceva experienta pe drum, se mai schimba treaba.
De la zero inseamna printre altele o documentatie completa, niste prelucrari care nu se fac pe "genunchi" si destul de mult timp liber.
Un kit inseamna doar documentatie in plus fata de instructiunile de montaj si de aici in colo, modificari acolo unde este cazul, inlocuirea pieselor incorecte si executia unor elemente care nu exista si se pot face.
Cam atat pentu moment si .......
Bafta!
