Despre Amperi ajutati-ma va rog sa masor (calculez) amperajul
#1
Postat 17 July 2010 - 07:24 AM
Am o mare dilema, poate ma lamureste si pe mine cineva! Nu reusesc sa masor amperajul (curentul pe care-l trage) un motor de 18V alimentat la un pb-acid de 12V!
Din ce am invatat eu la fizica se pune ampermetrul in serie cu motorul, zis si facut! in gol 3,2A,in sarcina 8A si cu axul blocat 17A! Am construit regulatorul a carei schema se gaseste la cateva topice distanta si finali am pus irf3205 (teoretic 98A)!
surpriza..... se incalzeste de pot sa-mi fac omleta pe el! ok l-am gresit, proiect esuat cumpar unul nou, este noname cred, nu pot sa pun link deoarece as face reclama, dar din specificatii 70A inainte 30A back....... iarasi surpriza.... in 10 min de probe ma uitam sa vad daca se aprinde barca sau e doar fum de la regulator! din nou esec
Am imprumutat de la un prieten un regulator de 110A, se incinge la fel si nu am mai facut preamulte probe de frica sa nu-l ard!
am luat un alt amper-metru..... analogic de data asta.... aceleasi rezultate pe motor!
acum concluzia..... este diferenta intre Amperul din scoala cel invatat la fizica si Amperul din modelism?
diferenta intre Amperul cel trege motorul si Amperul pe care-l suporta regulatorul?
Sau la regulatoare se dau niste specificatii exagerate de dragul de a suna bine in fisa tehnica?
sincer eu nu mai inteleg....un regulator de 110A se incinge cu o baterie de7Ah si un motoras relativ mic, si imi amintesc de electromotorul de la masina...... citisem undeva ca ar consuma undeva la 200A la pornire, dar acolo chiar este curent nu gluma!
va rog poate este cineva care sa ma lamureasca, nu caut solutii pt barca! acolo e simplu, alt motor cu reductor si regulator cumparate "la pachet" si tre sa mearga!
dar.... amperajul din modelism cum se masoara?
#2
Postat 17 July 2010 - 08:50 AM
Acum serios, stii (ca ai masurat!) curentul tras doar de motor. Acum pui un ampermetru in serie cu regulatorul si vezi cat trage. Diferenta este ce se pierde in regulator, sau mai bine zis se transforma in caldura. Apoi faci un lucru banal, care trebuia sa-l faci de la inceput: masori tensiunea. Cei doi parametri iti vor lamuri problema. Regulatorul se poate incinge din doua motive: curent mare la iesire sau cadere mare de tensiune pe el insusi, la un curent oarecare, chiar rezonabil. Colegii de la barcutze au o serie de regulatoare care merg direct la bateriile cu Pb. Celalalt regulator, noname, trebuie vazut la ce tensiune se alimenteaza el dupa specificatii. Si nu e exclus ca acel motor sa aiba ceva spire in scurt si sa ia curent mare, mult mai mare decat trebuie.
Bafta!
Costel
#3
Postat 17 July 2010 - 09:41 AM
intr-adevar acel esc noname in specificatii nu avea si pb!
Specification:
Working Voltage : 5-10 cells, 6-12v, NiCd, Nimh Li-po battery
BEC Current : 5v/1A
Low Battery Cutoff : 5v
Continuous Output Current : 70A forward, 30A backward
Reversion : Yes
Low-Voltage, Cut Electricity Protection : Yes
Automatic cutoff of the motor power to preserve receiver power as the battery becomes depleted.
Fail safe
deci ar fi la mare limita cu pb-ul meu!
l-am desfacut azi dimineata si am ramas surprins, ca "finali" are 4 buc irfz44n! dupa catalog ar fi 49A, deci .... nici 70 inainte nici 30 inapoi undeva la mijloc! oricum se spune ca valorile de catalog se pastreaza, dar nu stiu eu in ce conditii se pot pastra acele valori de catalog, in practica nu prea.....................
acum ma duc sa cumpar 4 buc irf3205 sa le pun in "noname" si D-zeu cu mila!
ori fac fum ori masor ce curent papa regulatorul sa pot face acea diferenta!
bafta multa stimabililor
#4
Postat 17 July 2010 - 10:43 AM
O sa incer sa iti dau cateva informatii, care nici ele nu sunt absolut corecte, cum ziceam, e complicat sa aplici ce ai invatat (sau trebuia sa inveti la scoala) ;)
curentul nu incalzeste singur nimic... poti sa arzi un tranzistor de 100A cu 1A fara probleme. Incalzitul vine de la puterea disipata si asta e proportionala cu curentul care trece prin ESC si tensiunea ce cade pe el. Nu ai cum sa le masori decat in cazuri particulare, fiindca trebuie de fapt sa faci o integrala... n-ai cum cu aparate simple
un caz particular, ca sa se inteleaga ceva, e cu un ESC liniar (nu in comutatie): zicem ca suge 10A din baterie (12V) si motorul e la sarcina partiala, pe el ajung 7V si tot 10A. ESC are de disipat 10A*5V (cat cade pe el 12-7) = 50W. ESC-ul trebuie sa poata sa ii disipe si la valoarea asta ii trebuie ori radiator, ori racit cu apa. Altfel se arde si daca are tranzistori de 500A
Acuma, un ESC normal pentru timpurile astea e in comutatie. E ca un intrerupataor pe care il inchizi si deschizi foarte repede. Sarcina se regleaza din raportul dintre timpul cat il tii inchis si cat deschis. Ideal, pe el e ori tensiunea zero si curentul mare (cand e inchis), ori curentul zero si tensiunea toata pe el (deschis). In ambele cazuri puterea disipata e nula fiindca asa iese din inmultirea cu zero.
Desigur, in mod real nu comuta perfect si mai ales cand trece de la o stare la alta are de disipat putere (adica face caldura). Conteaza aici cat de bun e si mai conteaza si cat de bine se potriveste cu sarcina
Ce schema ai folosit? ca daca e liniar ESC-ul facut de tine o sa il tot arzi, orice tranzistori ii pui
Ar mai fi de zis ca daca ESC-ul are si BEC sa ai grija sa nu cumva sa se arda de la incarcarea prea mare pe partea de BEC (servouri, receptor, etc)
Aceasta postare a fost editata de patrocle: 17 July 2010 - 10:46 AM
Blade 400 3D, Gaui 200V2, Spektrum DX6i 2,4 GHz
Trez 450 Pro FBL, Mikado 400 FBL
#5
Postat 17 July 2010 - 02:00 PM
iar cel noname CRED ca ar avea aprox. 1,5khz frecventa de comutatie, daca vb prostii va rog sa nu ma puneti la zid! nu dispun de un osciloscop asa ca am masurat cu un fecventmetru, stiu ca e impropriu si nu are nici o relevanta aceasta masuratoare dar .........
ca idee am cumparat tot irfz44n pt noname, irf3205 se pare ca a disparut de pe piata din iasi, incerc sa repar esc-ul apoi ii voi face un sistem de racire (cu apa cred) si voi renunta si la bec-ul lui intern pt moment!
va voi tine la curent in caz de doreste cineva!
wekend placut tuturor
#6
Postat 17 July 2010 - 02:18 PM
Cred ca (nu stiu ce ampermetre ai folosit) dar,daca ai folosit din cele ieftine, ceea ce ai masurat nu este real. Rezistenta suntului lor este prea mare si ai o cadere mare de tensiune pe ele. Curentul real este mult mai mare.
In al doilea rand, tensiunea pe acumulatorul tau este, aproximativ, de 13V. Deci ai depasit specificatiile.
Cam asa ceva se foloseste in modelism:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/u...ltage_Analyzer_
Baftaaaaaaaaaaaaaaa.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 17 July 2010 - 02:19 PM
#7
Postat 17 July 2010 - 06:52 PM
pe mine asta ma roade, unde sunt zecile si sutele alea de amperi de pe hartie, nu ca mi se incalzeste mie regulatorul!
uitam ca am construit un esc, consideram ala un esec si hai sa vb de esc-urile cumparate!
eu nu stiu cati de aici de pe forum au acel aparat pt monitorizat acumulatorii! chiar daca nu e scump, un incarcator cu egalizator incorporat cred ca e suficient! dar eu vb de pb-acid, oare are rata de descarcare mai mare de 10c?
cat despre depasit parametri....... spune intre 5 si 10 celule ni-mh, nu stiu cat ar avea 10 celule incarcate la maxim dar in pack-ul meu de 8 celule dupa incarcare am o tensiune de 10.8V (de ce oare???) nu trebuia sa fie 9,6?
la un calcul simplu imi iese 1,35V per celula, asta inseamna 13,5V la un pack de 10 celule ni-mh!
dar asta este tensiunea acumulatorului in gol, in sarcina scade indiferent daca e pb-acid, ni-mh sau li-po etc.
nu te supara pe mine, dar nu sunt deacord cu cele spuse de tine si incerc sa-mi sustin parerea! Daca gresesc te rog sa aduci argumente
stima
#8
Postat 17 July 2010 - 07:11 PM
Nu te aprinde inutil. O celula NiXX are full incarcata 1,4Volti batuti pe muche. Scrie in orice datasheet al unei celule NiXx. Ti-au fost date lamuriri esentiale de catre Patrocle, pe care eu dimineata nu am avut rabdarea sa le ordonez si sa le scriu in postarea mea. Orice regulator rezista la "niste" Amperi in anumite conditii date. Cele mai importante conditii sunt : alimentarea si sarcina. Ti-am sugerat sa monitorizezi nu numai curentul, ci si tensiunea, intrucat banuiam ca nu ai un power-meter. Insa a fost clar explicat de Patrocle cred, ca exista o limita a puterii oricarui regulator. Poate sunt 100A la numarul minim de celule, e foarte posibil ca la numarul maxim de celule sa fie curentul mult mai mic. Deasemenea, cu cat folosesti motorul la turatii mai mici, regulatorul poate face sau nu poate face fata, depinde de algoritmul pwm implementat si de motor. Oricum, de curiozitate, daca este un motor, ar trebui sa aiba si el un datasheet pe undeva. Acolo scrie real curentul de scurtcircuit si curentul la eficienta maxima. Deasemenea, la regulatoarele navo se specifica daca e nevoie sau nu de radiator racit cu apa sau nu. Sa-ti dea cineva argumente, ar insemna sa citam 1/5 din sectiunea Tehnice a forumului. E mai simplu sa ne concentram punctual pe rezolvarea problemei tale.
Bafta!
Costel
#9
Postat 17 July 2010 - 08:04 PM
patrocle, la Jul 17 2010, 11:43 AM, a spus:
O sa incer sa iti dau cateva informatii, care nici ele nu sunt absolut corecte, cum ziceam, e complicat sa aplici ce ai invatat (sau trebuia sa inveti la scoala) :rolleyes:
curentul nu incalzeste singur nimic... poti sa arzi un tranzistor de 100A cu 1A fara probleme. Incalzitul vine de la puterea disipata si asta e proportionala cu curentul care trece prin ESC si tensiunea ce cade pe el. Nu ai cum sa le masori decat in cazuri particulare, fiindca trebuie de fapt sa faci o integrala... n-ai cum cu aparate simple
un caz particular, ca sa se inteleaga ceva, e cu un ESC liniar (nu in comutatie): zicem ca suge 10A din baterie (12V) si motorul e la sarcina partiala, pe el ajung 7V si tot 10A. ESC are de disipat 10A*5V (cat cade pe el 12-7) = 50W. ESC-ul trebuie sa poata sa ii disipe si la valoarea asta ii trebuie ori radiator, ori racit cu apa. Altfel se arde si daca are tranzistori de 500A
Acuma, un ESC normal pentru timpurile astea e in comutatie. E ca un intrerupataor pe care il inchizi si deschizi foarte repede. Sarcina se regleaza din raportul dintre timpul cat il tii inchis si cat deschis. Ideal, pe el e ori tensiunea zero si curentul mare (cand e inchis), ori curentul zero si tensiunea toata pe el (deschis). In ambele cazuri puterea disipata e nula fiindca asa iese din inmultirea cu zero.
Desigur, in mod real nu comuta perfect si mai ales cand trece de la o stare la alta are de disipat putere (adica face caldura). Conteaza aici cat de bun e si mai conteaza si cat de bine se potriveste cu sarcina
Ce schema ai folosit? ca daca e liniar ESC-ul facut de tine o sa il tot arzi, orice tranzistori ii pui
Ar mai fi de zis ca daca ESC-ul are si BEC sa ai grija sa nu cumva sa se arda de la incarcarea prea mare pe partea de BEC (servouri, receptor, etc)
Foarte misto explicatia ta, felicitari, eu nu am atata rabdare. Sper sa citeasca si Stefan si sa faca in sfarsit diferenta intre ESC-uri ( nu numai dupa cati "A" scrie pe ele).
Bafta.
#10
Postat 17 July 2010 - 08:06 PM
m-am aprins deoarece ajungeam cu discutia in alta latura si chiar nu eram deacord cu ideea ca am o eroare atat de mare pe aparatul de masura!
am reparat regulatorul, i-am pus aceeasi finali si cred ca e mai bine asa in teorie si 30A ar trebui sa fie suficienti, si m-am axat mai mult pe racire, probabil la o temperatura de "xxx" curentul papat de motor sa creasca (forta de frecare mai mare sau cine stie) iar curentul suportat de regulator e posibil sa scada, asa ca am facut sist de racire cu apa si la regulator si la motor, tot compartimentul pt electronica este ventilat, am anulat bec-ul intern pt a nu incalzi suplimentar radiatorul la esc...... acum nu-mi ramane decat sa trec maine la probe! testul de cada trecut cu brio! am sa vad maine ce si cum!
esec sau nu, promit sa ma intorc cu o filmare!
cat despre motor, nu am de unde sa scot specificatii, e un motor recuperat dintr-o masina de gaurit, o chinazarie!
seara buna tuturor
#11
Postat 17 July 2010 - 08:34 PM
micky, la Jul 17 2010, 06:52 PM, a spus:
pe mine asta ma roade, unde sunt zecile si sutele alea de amperi de pe hartie, nu ca mi se incalzeste mie regulatorul!
uitam ca am construit un esc, consideram ala un esec si hai sa vb de esc-urile cumparate!
eu nu stiu cati de aici de pe forum au acel aparat pt monitorizat acumulatorii! chiar daca nu e scump, un incarcator cu egalizator incorporat cred ca e suficient! dar eu vb de pb-acid, oare are rata de descarcare mai mare de 10c?
cat despre depasit parametri....... spune intre 5 si 10 celule ni-mh, nu stiu cat ar avea 10 celule incarcate la maxim dar in pack-ul meu de 8 celule dupa incarcare am o tensiune de 10.8V (de ce oare???) nu trebuia sa fie 9,6?
la un calcul simplu imi iese 1,35V per celula, asta inseamna 13,5V la un pack de 10 celule ni-mh!
dar asta este tensiunea acumulatorului in gol, in sarcina scade indiferent daca e pb-acid, ni-mh sau li-po etc.
nu te supara pe mine, dar nu sunt deacord cu cele spuse de tine si incerc sa-mi sustin parerea! Daca gresesc te rog sa aduci argumente
stima
De ce sa ma supar? Daca gresesc, este vina mea.
Cu ampermetrele, gandesc asa: Folosesti un ampermetru ieftin (apropos, ar fi interesant ca sa masori ce tensiune cade pe el cand ai curentul maxim. Asta ti-ar da o idee de rezistenta suntului din el), masori un curent oarecare. Crezi ca este cel adevarat. Elimini ampermetrul si constati ca se arde esc-ul. Asta se intampla ca, acum, ai cu totul alt curent. Mult mai mare.
Daca controller-ul este facut pentru maxim 12V (si te asigur ca cele no name nu au coeficient de siguranta mare) iar tu il utilizezi la peste 13V, este prea mult. A te baza pe faptul ca tensiunea scade dupa ceva timp este, dupa parea mea, riscant. Gandeste-te ca, in momentul in care conectezi bateria si motor este oprit, ai toata tensiunea pe controller. Cand motorul este la turatie mica, la fel.
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 17 July 2010 - 08:38 PM
#12
Postat 18 July 2010 - 10:07 AM
Ei, nu e chiar asa, dar sa o lasam cum a cazut. Principiul despre care vorbim este acelasi, nu l-am inventat/cosmetizat noi aici pe forum...
@ micky.
Motorasele din bormasini sunt tot motoare Mabuchi sau clone, seria 500/550/600, eventual 700/750, mai rar. Masoara diametrul si lungimea motorului, asa o sa avem o indicatie macar in ce clasa se incadreaza.
Nu pot ca sa-ti urez nimic, dar asteptam rezultatele. Oricum, pe viitor, trebuie facut un calcul simplu, ca tot suntem la capitolul acesta:
- un regulator/esc/device trebuie sa disipe o anumita putere, X, in niste conditii date, care teoretic sunt SUB ceea ce da producatorul. O simpla privire ne poate spune daca radiatorul/sistemul de racire existent ar putea vreodata sa disipe acea putere transformata in caldura, in asa fel incat ansamblul sa ramana la o temperatura rezonabila. Asta scuteste multe neplaceri. Doar daca se doreste o superba tigaie plutitoare/zburatoare, gata de prajit oua se poate ignora acest aspect. Producatorii no-name omit acest aspect al disipatiei, desi teoretic, prin componentele incluse, regulatoarele ar duce multi Amperi.
Costel
#13
Postat 18 July 2010 - 10:31 AM
Daca e un motor recuperat din bormasina si a fost incalzit bine macar o data-n viata lui ai cu siguranta probleme de spire in scurt. Trebuie verificat pe toate spulurile, e posibil ca unele sa fie naspa, dar in regim continuu direct sa nu te afecteze, in schimb in regim PWM da.
Costel
#14
Postat 18 July 2010 - 03:28 PM
pavcostel, la Jul 18 2010, 10:07 AM, a spus:
Ei, nu e chiar asa, dar sa o lasam cum a cazut. Principiul despre care vorbim este acelasi, nu l-am inventat/cosmetizat noi aici pe forum...
Costel
Aici, Costele, nu sunt de acord. Ideea este sa invatam nu ''sa o lasam cum a cazut''. Te rog frumos sa ne spui cum vine cestiunea.
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
#15
Postat 18 July 2010 - 05:46 PM
Stii cu siguranta ca problema e ampla. Desi pare simplu, mosfet in 0 si 1, nu e asa in practica. Stii ca starile bine definite parametric ale mosfeturilor si in tolerantele producatorului nu pun probleme. Intotdeauna starile tranzitorii sau definite prost duc la belele. De exemplu, eu as lasa tensiunea pe regulator cu motorul oprit fara sa-mi fac griji, desi cade pe D-S aproape toata tensiunea, insa FARA comanda in grila. In schimb, o grila comandata insuficient sau care nu se incarca corespunzator datorita neluarii in calcul a capacitatii sale, e o reteta sigura spre dezastru. Cam la astfel de probleme ma refeream cu :
Citeaza
Acum iar e o mare babilonie de topic, iar eu cu varsta imi pierd si rabdarea... Prietenii si mai ales Marinaru sustin ca pierd si altceva, dar eu stiu ca sunt insinuanti si invidiosi... :)
Bafta!
Costel
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 18 July 2010 - 05:47 PM
#16
Postat 18 July 2010 - 06:35 PM
Nu am rabdare sa citesc mai mult din primele 5 post-uri asa ca sar direct la final si scriu:
In loc de motor vei conecta o sarcina rezistiva. Asta o faci din rezistente de putere puse in paralel astfel incat sa obtii curentul pe care ti-l doresti. Sau poti folosi becuri de 12V puse in paralel dar trebuie sa ai grija ca la ele variaza rezistenta intre stins si aprins.
Oricum, folosind un consumator rezistiv vei face masuratorile de curent si vei reveni pe acest subiect cu noile masuratori. O sa ai ceva surprize.
Si stai pe pace...amperul din modelism este al naibii de egal cu Amperul.
Numai bine
PS:
In MOS-uri exista o dioda...care clampeaza tensiunea autoindusa datorita sarcinii reactive (motorul). Saracutele diode disipa si ele ceva putere nu numai rezistenta Drena-Sursa. Diferenta o s-o vezi la proba cu sarcina rezistiva. :)
Succes.
#17
Postat 18 July 2010 - 06:44 PM
Citeaza
La multe regulatoare brushed se pune chiar dioada separata pentru curentii de autoinductie. Tocmai pentru nu a incinge inutil diodele din mosfeturi.
#19
Postat 18 July 2010 - 07:13 PM
In general suntem la unison.
Eu scrisesem cum sa masoare curentul real. Cam asta intelesesem din postul autorului.
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 18 July 2010 - 07:15 PM
#20
Postat 18 July 2010 - 07:35 PM
@Dan Mitea
Citeaza
Eu la asta ma refeream. Dupa specificatii merge la 10 celule* 1,4V=14Volti. Un Pb bun nu atinge 14V nici mort. Tinde, dar nu atinge. E sub, deci e in marja.
Imi permit sa nu fiu de acord cu evaluarea ta despre Ampermetru. Daca ar avea sunt de 1 Ohm, la un curent masurat de 17A, reiese ceva aberant. Sunt de acord ca e posibil sa aibe 10% eroare, dar nu 200%... Mai repede cu un analogic bun sau un ampermetru ce stie trueRMS te poti apropia de realitate. DACA ai si cablurile dimensionate corespunzator... Mai repede mizez pe banuiala mea cu spire sau spuluri in scurt. Alimentat direct motorul nu face figuri, dar prin regulator e urat rau.
Sa asteptam colegul cu rezultatele practice.
Numai bine,
Costel
#21
Postat 20 July 2010 - 09:48 AM
Dupa parerea mea nu prea conteaza cat duce un mosfet sau ce curent se duce pe faze in motor(sau pur si simplu pe impulsuri daca e brushed), ci conteaza curentul pe care poate sa-l duca tot regulatorul (impreuna cu mosfeturile si tranzistorii lui),adica acel curent care intra in el.(Considerand ca motorul este bun)
Si nu, un tranzistor de 100A nu poti sa-l arzi cu 1A decat daca depasesti tensiunea.(sau poate daca-l bagi la cuptor :) )
#22
Postat 20 July 2010 - 06:38 PM
rezultate...... un motor mort! a functionat perfect aproximativ o ora, cu pauze de verificari termice dupa care am schimbat acumulatorul si a (de)cedat in primele 5min., din toata distractia esc-ul a iesit invingator!
concluzii ...........
- regulatorul cedeaza si din cauza temperaturii nu doar din cauza amperilor
- este f. posibil ca acel motor sa fi avut spire in scurt si de aici sa plece toate problemele
- caderea de tensiune pe regulator cu gaz in maxim era de 250mV si mai oscila uneori pana in 270mV! deci OK cred eu!
- racirea cu apa pt esc nu a avut aproape nici un efect pana nu am unit cu pasta termoconductoare radiatorul de conductele de Cu, apoi am realizat o diferenta enorma si acum am inteles ce inseamna o racire corespunzatoare!
- BEC extern 5A homemade, radiator mic, se incalzeste putin dupa vreo 5min de folosit 2buc. servo hxt12k, deci cel din esc de 1A se incalzea mult aproape instant! iarasi o recomandare buna, bec extern, nu se merita sa incalzesti suplimentar radiatorul de la esc!
pe viitor... 1. postez undeva filmuletul de la probe si pun un link
2. schimb motorul cu unul mai mare, acesta era mult prea solicitat!
am unul imens de la un electroventilator auto, care ar avea loc in barca dar in acest caz va trebui sa schimb si elicea cu una mai mare deoarece are turatie relativ mica 2500-3000rot/min, sau ma orientez spre un seria 700 sper sa fie suficient de puternic!
multumesc tuturor si va tin la "curent" cu evolutia barcutei
#23
Postat 20 July 2010 - 10:28 PM
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
#24
Postat 21 July 2010 - 07:23 PM
#25
Postat 15 August 2010 - 06:01 PM
mai bine mai tarziu decat niciodata!
http://www.youtube.c...h?v=mt550n0ItX0
astept critici si sugestii daca aveti chef si bunavointa!
#26
Postat 15 August 2010 - 10:08 PM
diferenta intre Amperul cel trege motorul si Amperul pe care-l suporta regulatorul?``
криогенных экономит Румынии!
Aceasta postare a fost editata de AG-74-HESS: 15 August 2010 - 10:11 PM