MOTOR OS 120 AX PUTERE,TRACTIUNE,REZONATOR
#1
Postat 28 May 2010 - 03:29 PM
Avind in vedere ca in unele cazuri sunt mai catolic decit papa,catir si incapatinat pina in virful parului,(hai domle ca nu-i chiar asa de rau... http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/laugh.gif ),o sa va descriu aici experimentele mele cu OS AX 120.
Am achizitionat o EXTRA 330s de Jamara(CMP Pro) supranumit si caramida zburatoare.Deoarece era deja montat tot pe avion inclusiv OS 120 AX,din lene si alte motive nu l-am mai pregatit spre a monta un benzinar rezonabil pe model.
M-am gindit ca poate va fi bun si OS-ul.Bun el saracul, dar la un avion de 6,4kg alimentat trebuie normal ceva mai puternic.Toate componentele sunt standard si avionul depaseste cu mult greutatea data de producator,mai ales ca mai trebuie si 300 gr de pb in bot (sau un benzinar de 1200 gr)(am servouri usoare pe coada,da,stiu... :rolleyes: )Dar avind calitatile enumerate mai sus :blink: zic hai sa vedem ce putem stoarce din OS 120AX.
Dupa o gramada de timp pierdut si bani(elici,gaz,sisteme de evacuare)am reusit sa gasesc formula cistigatoare,dar nu fara dezavantaje.
Mai concret:
Vroiam ca motorul sa traga macar 6,5 kg static.
Dupa ce am citit pe net fel de fel de povesti cu motoare de 20 cc pe metanol care trag jde kile dupa ele,facind un filtraj dupa OS 120 AX,informatia e ca si inexistenta in ceea ce il priveste.Nimeni nu scrie nik concret iar aburicii de pe alte forumuri cica serioase se intrec in a scrie ceea ce ei CITESC prin felurite calculatoare de tractiune.Cel mai tare e unul care zice ca OS-ul trage cu elice de 16x8 la 9000rpm 20 de livre(adika vreo 9 kile).Booon!
Acuma zic eu ia sa facem noi experimentul si cu APC,Menz-S,Graupner G-Sonic 16x8 cu toba Power Box cu care vine(asa zice nenea ca a facut) si surprize-surprize!Nu trage mai mult de 5,5 kilishoare.Mai,oi fi eu prost,ca nici nu puteam stoarce mai mult de 9200 la virf nici cu Baffle-ul scos din power box(cu,exact 9000)
Atunci zic hai sa incerc cu rezonator:sufletul,informatii pe net si la producator ZERO.
Pina la urma incercind 4 tipuri de rezonatoare si n-sprezece elicii(da da ,stiu sa reglez un rezonator... -_- )am obtinut urmatorul rezultat:
motor OS 120 AX
bujie Rossi 4
Gaz 10% nitro,15% ulei(Aerosinth 3)
elice Graupner G-Sonic 18X6
rezonator Krumscheid 1010-5,lungime rezonanta 520 mm de la flansa motorului la vf conului.
turatie la sol 9500 rpm
tractiune statica 7,5 kilute
DEZAVANTAJE:
Suge gaz la greu,nu ajunge un rezervor de 500ml la 10 min de functionare,alternativ 50% gaz in plin si 50% 7000 rpm(4kilute tractiune)
Zgomot la elice cam mare
Motorul se incalzeste tare de tot chiar si fara capota,dupa 30 sec de gaz in plin are peste 120 grade chiulasa.
Parerea mea ca nu reuseste motorul sa duca asa putere de mare,deoarece aripioarele de racire nu fac fata,amestecul fiind 45 grade de rotatie mai bogat decit optimul de virf(9700-9800 rpm)
Asa ca ....GAS ENGINE RULES!!!
#3
Postat 29 May 2010 - 11:10 AM
L-am avut montat pe un model de 5kg tot o Extra. Nu mi-a placut cum tragea de avion iar acum functioneaza cumintel pe un Piper de 2.5m tot de 5kg.
Nu i-am masurat tractiunea statica si nici nu mai retin turele ce le lua cu varii elice, insa din experienta mea am observat ca cel mai bine i s-a asezat acel MA16x6. Pentru Extra aceasta elice nu ii ofera o viteza suficienta, insa pe Piper e "parca de acolo".
L-am incercat cu toba pitts (varianta speciala pentru OS120) precum si cu toba lui. Sunt mult mai incantat de cum se aude si functioneaza cu originalul.
Cu alte cuvinte se preteaza la acrobate de pana la 4.5kg RTF sau trainere mari.
Nu mi se pare a fi un motor extraordinar pt cei 20cc ai lui.
PS: elicea 18x6 nu ar trebui sa sara de 9100 rpm...
#4
Postat 29 May 2010 - 03:35 PM
Abburo, la May 29 2010, 12:10 PM, a spus:
Nu mi se pare a fi un motor extraordinar pt cei 20cc ai lui.
PS: elicea 18x6 nu ar trebui sa sara de 9100 rpm...
OS 120 AX nu ar fi un motor rau,dar avind in vedere trendul actual,au cu ce se lauda ca e cel mai usor metanoler de 20cc.Marea lui problema e ca din dorinta de a se economisi si ultimul gram,japonezii au decis sa o faca in detrimentul volumului aripioarelor de racire,ca arie ar fi destula.Pur si simplu datorita faptului ca sunt prea subtiri,acestea nu conduc suficient de repede caldura dezvoltata spre a fi evacuata.
Acuma in mod sincer,am reusit sa obtin si peste 10000 rpm cu aceasta elice,dar in 10 secunde se incalzeste motorul de il ia naiba,desi rezonatorul e reglat sub virf(as mai fi putut scoate vreo 3-400 rpm,asa ca rezonatorul e mai lung decit ar fi fost necesar,deoarece banda lui e de 1500 de rpm si permite acest lucru).
Daca as fi avut un rezonator cu volum ceva mai mare(25-30cc) cred ca se putea scoate si mai mult,dar sigur faceam motorul praf.
Marele neajuns e consumul de combustibil,care se duce la puterea asta incredibil de repede.
Motorul Thunder Tiger 120 PRO face 9000 rpm cu 18x8 si trage lejer 8 kg,si reuseste sa duca aceasta putere deoarece e mult mai solid facut decit OS-ul,dar am apucat sa fac prinderi si coturi pentru OS,asa ca nu mai dau alti bani acuma.Cred ca sunt ultimele mele motoare pe metanol.Consumul e mult prea mare si devine scumpa in draci distractia.
Asta imi aduce aminte de un Super-Tigre de 32 de cc cu rezonator care tragea dupa el un CAP 232 de 9 kile la verticala pina la luna,dar care papa 1 litru de gaz in exact 10 minute de zbor...
#5
Postat 29 May 2010 - 05:32 PM
Aceasta postare a fost editata de Abburo: 29 May 2010 - 05:33 PM
#6
Postat 29 May 2010 - 07:41 PM
Cu 10% nitro cam asta e puterea lui.
Vrei performante mai bune? da-i 25% sau 30% nitro.
Aceasta postare a fost editata de dece: 29 May 2010 - 07:41 PM
#7
Postat 30 May 2010 - 07:18 PM
dece, la May 29 2010, 08:41 PM, a spus:
Cu 10% nitro cam asta e puterea lui.
Vrei performante mai bune? da-i 25% sau 30% nitro.
@abburo
Ai dreptate,nu comentez vis a vis de elice,si stiu ca nu e kusher...
@dece
Daca ii mai dau si gaz cu 30% nitro se topeste motorul,deja scot din el 4cp,nu de putere ma pling ci de disipat caldura si de faptul ca e mult prea pofticios...
#8
Postat 31 May 2010 - 10:14 AM
nitrometan, la May 30 2010, 08:18 PM, a spus:
Ai dreptate,nu comentez vis a vis de elice,si stiu ca nu e kusher...
@dece
Daca ii mai dau si gaz cu 30% nitro se topeste motorul,deja scot din el 4cp,nu de putere ma pling ci de disipat caldura si de faptul ca e mult prea pofticios...
Nitro ajuta si la racirea motorului nu numai la cresterea puterii.
#9
Postat 01 June 2010 - 08:55 AM
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#10
Postat 01 June 2010 - 09:53 AM
Bafta !
#11
Postat 01 June 2010 - 10:48 AM
http://www.rcgroups....ad.php?t=478975
#12
Postat 01 June 2010 - 02:37 PM
Nu te-a jignit nimeni cu nimic. A tras el concluzica ca nu nu iti place OS .. e grav ?
V-am rugat dinainte sa nu va inflamati.
#13
Postat 01 June 2010 - 03:54 PM
Nu este bine ca expunerile insa sa inceapa cu ...... motorasul " X " nu trage modelul de 2 Tone pentru ca NU ESTE bun drept pentru care uite ce am facut eu .....
Atata timp cat producatorii de modele propun o plaja de motorizari ( 2T, 4T sau gas ) pentru modelul respectiv tot ce se face in afara plajei recomandate intra la capitolul experimente
care pot reusi sau nu , asta insa nu inseamna ca motorul respectiv nu este bun. Trebuie sa gandim ca aceste motoare ( cu tot interesul comercial ) sunt rezultatul multor ani de cercetari, experimente, prototipuri facute de ingineri cu pregatire si conditii pentru acele teste.
Nu trebuie sa minimalizam si munca INVENTATORILOR insa - imi vine in minte cate chestii a facut ing. Capra !
#14
Postat 01 June 2010 - 06:19 PM
#15
Postat 02 June 2010 - 09:12 AM
O sa mut subiectul la tehnice sa il dezbateti din pacate Nitrometan s-a enervat asa de tare incat mi-a promis ca nu mai scrie pe forum. Pacat sfaturile lui cu privire la motoare erau binevenite. Chiar ultimul sfat cu privire la uleiul de benzinare mi-a venit super bine.
#16
Postat 03 June 2010 - 01:40 AM
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.