Modelism - RHC Forum: encoder... cum folosesc - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

encoder... cum folosesc

#1 Useril este offline   andrei2008 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 52
  • Inregistrat: 04-August 08
  • Gender:Male
  • Location:bucuresti
  • Interests:automodelismul

Postat 13 April 2010 - 06:32 PM

buna ziua,

vreau sa fac un stand dyno pe care sa testez automodelele, am facut rost de un encoderul ce vreau sa fie antrenat de un tambur, care la randul lui sa fie antrenat de automodel.

http://www.olympus-ims.com/data/Image/scanners/wheel_encoder.jpg

intrebarea mea este cum fac sa citesc semnalul dat de encoder sau cum il transform intr-o unitate de masura pe care pot sa o masor ?

toate cele bune,
multumesc anticipat !

Aceasta postare a fost editata de andrei2008: 13 April 2010 - 06:34 PM

CEN Genesis 7.7 - 1:8
Monster Tyranosaurus - 1:10
HPI E10 - 1:10
Nikko Dodge Viper GTS-R - 1:10
0

#2 Useril este offline   charlie 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 765
  • Inregistrat: 31-May 04

Postat 13 April 2010 - 08:07 PM

trebuie sa stii specificatile lui si apoi sa folosesti un circuit care sa-l citeasca, sa-l interpreteze si apoi sa-l afiseze...sun a aplicatie cu microcontroller.
0

#3 Useril este offline   andrei2008 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 52
  • Inregistrat: 04-August 08
  • Gender:Male
  • Location:bucuresti
  • Interests:automodelismul

Postat 13 April 2010 - 08:28 PM

am cautat pe net si tot ce am gasit despre encoder este :
descrie conectare
descriere encoder

Aceasta postare a fost editata de andrei2008: 13 April 2010 - 08:29 PM

CEN Genesis 7.7 - 1:8
Monster Tyranosaurus - 1:10
HPI E10 - 1:10
Nikko Dodge Viper GTS-R - 1:10
0

#4 Useril este offline   pavcostel 

  • Membru Fumator
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1598
  • Inregistrat: 01-October 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 13 April 2010 - 09:17 PM

Ideea e asa: - pulsurile A si B trebuiesc prelucrate ca sa obtii un tact curat, care trebuie numarat si rezultatul sa corespunda CRC cu tactul semnalului Zero. Pentru aplicatia ta cred ca nu e deloc necesar un encoder, unicul avantaj al acestuia este ca poate indica sensul de rotatie prin prelucrarea corespunzatoare a pulsurilor A si B. Charlie stie ce spune, de regula se folosesc o caruta de porti si specializate sau un microcontroller ca sa definitiveze ceea ce doresti. Aici tu practic ar trebui sa contorizezi doar pulsul de Zero, care e unic la o rotatie, iar prin jocul rolelor de antrenare poti afla direct turatia arborelui pe care doresti sa-l masori. Asta daca te atrage doar realizarea mecanica cat de cat precisa a encoderului. Un tahometru optic va face aceeasi treaba FARA complicatii mecanice si fara schimbarea diversilor parametri dupa dimensiuni jenti, roti, etc.

Bafta!
Costel
35 MHz, canal 60,62,78.
0

#5 Useril este offline   d_popa 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 35
  • Inregistrat: 19-February 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 15 April 2010 - 12:51 PM

Salutare,

Teoretic poti folosi si un singur semnal (de ex. A). Se folosesc A si B pentru imbunatirea rezolutiei .. mai ales la pozitionari.
Daca alegi varianta cu microcontroller, alege unul ca sa aiba interfata QEP in felul asta nu mai trebuie sa faci nici un montaj electronic (doar alimentarea encoderulul).
Daca nu te vrei sa te complici si ai un osciloscop la indemana, leaga-l la iesirea A, masori frecventa semnalului si deduci matematic viteza.

Cu stima
0

#6 Useril este offline   docmarius 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 398
  • Inregistrat: 05-July 08

Postat 23 April 2010 - 07:33 AM

Cred ca va complicati cu explicatiile...

Encoderul ala scoate pe iesirile A si B niste impulsuri defazate intre ele.
Un numar fix de impulsuri pe tura, in functie de modelul exact al encoderului (daca am inteles corect din pdf, intre 4 si 7500/tura).

Daca numeri impulsurile pe unitatea de timp obtii turatia.

Daca te intereseaza si directia, trebuie sa tii cont de defazajul de 90 grade intre iesirile A si B.
Adica in momentul in care se schimba starea uneia din iesiri, te uiti daca cealalta e 1 sau 0 si deduci directia.

Trebuie insa sa tii cont ca frecventa maxima de iesire este 200 kHz, ceea ce-ti limiteaza viteza maxima care o poti masura.
Adica 3 000 000 RPM la varianta cu 4 pulsuri/tura (ceea ce e hiperutopic) si coborand la 1600 RPM la varianta cu 7500 pulsuri/sec.
Tine cont ca mecanic suporta maxim 9000 RPM.

Spor.

Aceasta postare a fost editata de docmarius: 23 April 2010 - 07:34 AM

West Hobby Team
--------------------
Modele: Robbe Pitts S12, GL-450C, Pelikan X-treme, Ripmax Bossanova 15cc, Raptor 620SE
R/C: Futaba FF9C 35MHz/Jeti Duplex 2.4GHz, ESU ECoS II
0

#7 Useril este offline   MLGore 

  • Dream Team Forever
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2332
  • Inregistrat: 08-March 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 23 April 2010 - 07:49 AM

Ca sa faci un stand dyno, asa cum spui tu, ai nevoie de un dinamometru ca sa masori cuplul la roata sau direct la un motor. Dinamometrul poti sa-l faci dintr-un motor electric de putere suficienta aplicatiei tale.
Modelism = 10% zbor + 90% lipici
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
0

#8 Useril este offline   MLGore 

  • Dream Team Forever
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2332
  • Inregistrat: 08-March 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 23 April 2010 - 08:11 AM

Cam asta e schema, axul motorului trebuie sa fie solidar cu axul rotii, motorului de masurat, etc. Carcasa motorului trebuie sa fie libera, sprijinita doar in cantar.

Ca si calcule: momentul masurat(kg*cm)= Lungumea parghiei(in cm)*masa (in kg)
Puterea transmisa (CP)=Momentul masurat(kg*cm)*turatia arborelui(rot/min)/71620

Daca vrei alte unitati de masura, iti faci tu transformarile.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Dinamometru.jpg

Modelism = 10% zbor + 90% lipici
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
0

#9 Useril este offline   Zen 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1185
  • Inregistrat: 14-January 09
  • Gender:Male
  • Location:Galati

Postat 23 April 2010 - 03:02 PM

Nu are rost sa te complici (inutil) cu dyno daca vrei sa afli puterea. Puterea la roata este egala cu puterea motorului care in mod cert este specificata(de fapt foarte putin mai mica datorita randamentului transmisiei motor-roata).

Cat despre schema lui MLGore de masurat cuplul, cand gazul e dat la maxim nu cred ca e suficient acel reostat(motorul electric o sa fie dat peste cap si nu se mai poate masura cuplul la turatii mai reduse) , s-ar putea sa fie nevoie de bagat curent invers in motor,tot cu reostat desigur.
It's difficult to make things simple!
0

#10 Useril este offline   MLGore 

  • Dream Team Forever
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2332
  • Inregistrat: 08-March 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 23 April 2010 - 05:37 PM

Vezi postareaZen, la Apr 23 2010, 04:02 PM, a spus:

Nu are rost sa te complici (inutil) cu dyno daca vrei sa afli puterea. Puterea la roata este egala cu puterea motorului care in mod cert este specificata(de fapt foarte putin mai mica datorita randamentului transmisiei motor-roata).

Cat despre schema lui MLGore de masurat cuplul, cand gazul e dat la maxim nu cred ca e suficient acel reostat(motorul electric o sa fie dat peste cap si nu se mai poate masura cuplul la turatii mai reduse) , s-ar putea sa fie nevoie de bagat curent invers in motor,tot cu reostat desigur.



Vrei sa dezvolti ideea ca m-am nascut cu o oarecare debilitate in chestia care-mi sta pe umeri.... Da vreau cu formule si calcule ca numai asa pricep...
Modelism = 10% zbor + 90% lipici
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
0

#11 Useril este offline   Zen 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1185
  • Inregistrat: 14-January 09
  • Gender:Male
  • Location:Galati

Postat 23 April 2010 - 06:55 PM

Vezi postareaMLGore, la Apr 23 2010, 06:37 PM, a spus:

Vrei sa dezvolti ideea ca m-am nascut cu o oarecare debilitate in chestia care-mi sta pe umeri.... Da vreau cu formule si calcule ca numai asa pricep...


1. Proata=Pmotor*ηtransmisie

2. Acum pentru masurarea cuplului la roata(schema cu motorul electric): La turatie constanta avem echilibru de cupluri si cuplul dezvoltat de roata este egal cu cuplul masurat la cantarul electronic,interactiunea dintre acestea fiind realizata de rezistenta la inductia curentului electric in motor(rezistenta la inductie fiind invers proportionala cu rezistenta electrica reostatului) - ok pana aici

Observatia mea era legata de faptul ca,chiar si punand in scurt firele motorului,rezistenta la inductie nu ar fi suficienta incat sa incetineasca roata(in cazul cand acceleratia motorului termic este la maxim) suficient pentru masurarea cuplului pe o plaja variata de turatii, astfel masurarea maximului de cuplu potential ar fi irelevanta. B)
Un dyno "calumea" nu e asa de simplu... B)
It's difficult to make things simple!
0

#12 Useril este offline   MLGore 

  • Dream Team Forever
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2332
  • Inregistrat: 08-March 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 23 April 2010 - 07:37 PM

Vezi postareaZen, la Apr 23 2010, 07:55 PM, a spus:

1. Proata=Pmotor*ηtransmisie

2. Acum pentru masurarea cuplului la roata(schema cu motorul electric): La turatie constanta avem echilibru de cupluri si cuplul dezvoltat de roata este egal cu cuplul masurat la cantarul electronic,interactiunea dintre acestea fiind realizata de rezistenta la inductia curentului electric in motor(rezistenta la inductie fiind invers proportionala cu rezistenta electrica reostatului) - ok pana aici

Observatia mea era legata de faptul ca,chiar si punand in scurt firele motorului,rezistenta la inductie nu ar fi suficienta incat sa incetineasca roata(in cazul cand acceleratia motorului termic este la maxim) suficient pentru masurarea cuplului pe o plaja variata de turatii, astfel masurarea maximului de cuplu potential ar fi irelevanta. B)
Un dyno "calumea" nu e asa de simplu... B)



Daca motorul e un brushless suficient de mare(ca putere), cu kv-ul mic, eu zic ca merge. Sau un alternator mai mare de ex. Bineinteles, nu il poti folosi de la puteri de 1W la 10kW, plaja e mai restransa. In caz ca nu se agreeaza solutia cu motor electric, se poate face un hidrocuplaj si, prin variatia debitului de fluid se obtine variatie de cuplu, dar eu ma gandeam la un dinamometru pt. masinute RC, nu ceva pretentios (momente mici-turatii mari). In schema am trecut un V si un A pt ca, dupa etalonarea cu cantarul, se poti calcula cuplul sau puterea in functie de V si A, iar reostatul poate fi realizat cu componente active, nu neaparat un reostat mecanic.

Aceasta postare a fost editata de MLGore: 23 April 2010 - 07:39 PM

Modelism = 10% zbor + 90% lipici
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
0

#13 Useril este offline   Zen 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1185
  • Inregistrat: 14-January 09
  • Gender:Male
  • Location:Galati

Postat 23 April 2010 - 08:07 PM

Vezi postareaMLGore, la Apr 23 2010, 08:37 PM, a spus:

poti calcula cuplul sau puterea in functie de V si A


Adevarat ca poti dar cu calcule foarte complicate pentru ca nu stii randamentul motorului la inductie,ala variaza si el in functie de turatie.
Poate doar sa determini experimental ceva date apoi sa conectezi motorul la ceva hardware dupa care la calculator,concepi un program... B)

Aceasta postare a fost editata de Zen: 23 April 2010 - 08:07 PM

It's difficult to make things simple!
0

#14 Useril este offline   MLGore 

  • Dream Team Forever
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2332
  • Inregistrat: 08-March 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 23 April 2010 - 08:54 PM

Vezi postareaZen, la Apr 23 2010, 09:07 PM, a spus:

Adevarat ca poti dar cu calcule foarte complicate pentru ca nu stii randamentul motorului la inductie,ala variaza si el in functie de turatie.
Poate doar sa determini experimental ceva date apoi sa conectezi motorul la ceva hardware dupa care la calculator,concepi un program... B)



Pai eu ce am zis, ca folosesti cantarul ca sa etalonezi instalatia.
Modelism = 10% zbor + 90% lipici
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
0

#15 Useril este offline   d_popa 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 35
  • Inregistrat: 19-February 09
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 23 April 2010 - 09:14 PM

Vezi postareaZen, la Apr 23 2010, 09:07 PM, a spus:

Adevarat ca poti dar cu calcule foarte complicate pentru ca nu stii randamentul motorului la inductie,ala variaza si el in functie de turatie.
Poate doar sa determini experimental ceva date apoi sa conectezi motorul la ceva hardware dupa care la calculator,concepi un program... B)


Salutare,

Ma bag si eu in seama :-) cred ca va complicati prea mult. Va pot spune din experienta mea ca folosirea unui motor pe post de generator este afectata de foarte multe erori de masura.

Cuplul mecanic se poate determina foarte usor folosindu-se formula Pmec [W]= N[Nm]*viteza[rad/s] (cu aproximatiile de rigoare -- randamentele)

Metoda expusa de MLGore, este OK, am folosit-o si eu de nenumarate ori la lab in facultate unde aveam toate dispozitivele necesare -- iar concluzia este una singura: erori de masura si de 50% (este un chin sa aduci bratul greutatii in echilibru) comparativ cu marcile tensometrice.

Din cate stiu eu standurile moderne de masura folosesc numai marci tensometrice.
Sper ca nu am suparat pe nimeni :-)

Cu stima,
Daniel
Cu stima,
Daniel
0

#16 Useril este offline   MLGore 

  • Dream Team Forever
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2332
  • Inregistrat: 08-March 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 23 April 2010 - 09:38 PM

Vezi postaread_popa, la Apr 23 2010, 10:14 PM, a spus:

Salutare,

Ma bag si eu in seama :-) cred ca va complicati prea mult. Va pot spune din experienta mea ca folosirea unui motor pe post de generator este afectata de foarte multe erori de masura.

Cuplul mecanic se poate determina foarte usor folosindu-se formula Pmec [W]= N[Nm]*viteza[rad/s] (cu aproximatiile de rigoare -- randamentele)

Metoda expusa de MLGore, este OK, am folosit-o si eu de nenumarate ori la lab in facultate unde aveam toate dispozitivele necesare -- iar concluzia este una singura: erori de masura si de 50% (este un chin sa aduci bratul greutatii in echilibru) comparativ cu marcile tensometrice.

Din cate stiu eu standurile moderne de masura folosesc numai marci tensometrice.
Sper ca nu am suparat pe nimeni :-)

Cu stima,
Daniel


Pai d-aia am pus cantar electronic si nu balanta, ca sa nu pierzi timp cu echilibratul corect. Cat despre marcile tensiometrice, aveti perfecta dreptate, dar cred ca nu-s la indemana orcui.
Modelism = 10% zbor + 90% lipici
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
0

#17 Useril este offline   Zen 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1185
  • Inregistrat: 14-January 09
  • Gender:Male
  • Location:Galati

Postat 23 April 2010 - 09:42 PM

Vezi postareaMLGore, la Apr 23 2010, 09:54 PM, a spus:

Pai eu ce am zis, ca folosesti cantarul ca sa etalonezi instalatia.


Ma refeream nu la cantar ci la ceva electronic de convertit intensitatea,tensiunea in date digitale dar am batut doar apropo-ul pentru ca oricum este complicat si are erori mari.
It's difficult to make things simple!
0

#18 Useril este offline   Zen 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1185
  • Inregistrat: 14-January 09
  • Gender:Male
  • Location:Galati

Postat 23 April 2010 - 09:46 PM

Oricum metoda lui MLGore e foarte buna cu cantarul electronic, daca reostatul ala e activ(adica se introduce curent invers in motor) este foarte bine.
It's difficult to make things simple!
0

#19 Useril este offline   pavcostel 

  • Membru Fumator
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1598
  • Inregistrat: 01-October 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 23 April 2010 - 10:06 PM

Daca este un motor brushless se poate modifica/face un controller. Se citeste sensingul si se aplica comanda decalat, ca sa franeze, nu sa invarta rotorul/statorul. La brushed, la fel, un regulator modificat sa aplice o tensiune pe motor invers proportionala cu turatia. Sau alimentat in curent constant din sursa motorul. Se va contribui la incalzirea globala. Evident astea sunt variante de modificat ceva de prin sertar, rapid, dar se pot face si de la zero. Un semnal tacho o sa fie insa mereu necesar.

Bafta!
Costel
35 MHz, canal 60,62,78.
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu