Zborul la panta cum se face??
#1
Postat 01 September 2004 - 03:36 PM
cum zbor cu ea la panta?
o arunc in vant si incerc sa dau cercuri cu ea?
sau ?
vantu tre sa fie mai tare sau mai incet?
thanks
#2
Postat 01 September 2004 - 04:11 PM
1. Panta de vreo 20m diferenta de nivel minim, degajata in fata si cat mai fara burta.
2. Vant
3. Model de planor
Lansezi si incerci sa te mentii in fata pantei, prin patrulari in forma de 8. la inceput e bine sa eviti virajele spre panta si treecerile in spatele crestei. Ascendenta se va gasi pana la 1/3 de la creasta in jhos pe panta sau uneori chiar mai mult. Cauta zonele unde urca mai bine, si ex[ploateaza-le. regimul de zbor trebuie sa fie la viteza corespunzatoare infundarii minime, insa daca vantul e mai puternic poti sa zbori si mai in viteza.
Cam asta ar fi in 2-3 vorbe.
Big
#3
Postat 01 September 2004 - 04:21 PM
am vazut la parapantisti asa ceva.se lansau prindeau ascendentza si se ridicau deasupra punctului de lansare.
ascendentza asta este de fapt o termika ?
sau un curent ascensional datorat vantului care bate spre panta?
#4
Postat 01 September 2004 - 04:41 PM
Big
#5
Postat 01 September 2004 - 04:47 PM
Succes!
#6
Postat 01 September 2004 - 04:53 PM
Fisiere atasate
-
100_2202_m.jpg (62.58K)
Number of downloads: 182
#7
Postat 01 September 2004 - 04:55 PM
Fisiere atasate
-
100_2204_m.JPG (54.92K)
Number of downloads: 147
#8
Postat 01 September 2004 - 05:01 PM
Eu ma bucur ca am incercat si permanent am pregatit o aripa special pentru panta fara motor. Urmeaza sa incerc si un planor de..."pseudoplanor" caci aterizarile fortate sunt iminente deobicei spre panta asa ca pentru inceput nu incerca cu un model scump si frumos!
Fisiere atasate
-
100_2208_m.jpg (53.85K)
Number of downloads: 156
#9
Postat 01 September 2004 - 05:02 PM
vantu bate spre panta.lansezi.
si la recuperare?
vii cu vantu in spate.
sau o lasi jos cu vant de lateral mai jos pe panta?
#10
Postat 01 September 2004 - 05:03 PM
al meu a aparut dupa al tau...
deci cu vant lateral nu se poate veni la aterizare?
cat de dure sunt aterizarile?vorbesc de aripa de polistiren in general?
adika ceva genu relatiei
tz/tr,
timp de zbor/timp de reparat? :(
oricum superbe poze,pacat ca la buc ca sa dai de un deal tre sa mergi minim 50 km :(
Aceasta postare a fost editata de SILVIU66: 01 September 2004 - 05:11 PM
#11
Postat 01 September 2004 - 05:46 PM
SILVIU66, la 1 Sep 2004, 17:03, a spus:
.....pacat ca la buc ca sa dai de un deal tre sa mergi minim 50 km :(
In principiu aterizezi cum poti.... http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/huh.gif Eu prefer doua variante:1 ma duc putin mai jos de mine, intorc spre panta si vin cu vant din spate la aterizare ridicand usor de bot la impact..... :D 2 decat sa-l car dupa mine coborand de pe panta mai bine plec la aterizare si-l pun planat in camp deschis in zona masinii care oricum se afla cel mult la baza pantei ( prima poza este exceptie, acolo am urcat destul de mult ) De prins in mana se poate dar trebuie un pic de dexteritate.
tz/tr..? nu se pune! Nici macar nu a fost cazul sa-i schimb banda adeziva....cel putin la aripa nu i se poate intampla nimic deosebit. Nu acelasi lucru pot spune despre un planor....eu nu am incercat dar mi-au aratat altii cum arata un fuselaj dupa un zbor la panta.... 8)
Cat despre deal? Pai si eu am de mers fro 25 de km dar nu am panta buna asa ca aceste zboruri le-am cam facut in deplasare...Uite inca o poza! Este pe drumul ce deviaza de pe Oradea-Cluj catre Marghita. Aici am tras primul combat la panta!
Fisiere atasate
-
100_2216_m.jpg (51.06K)
Number of downloads: 145
#12
Postat 02 September 2004 - 09:06 AM
Citeaza
La Cluj am zburat cu planorul la panta, dar nu inainte de a-l intreba pe VOG cum se face. In concluzie
- trebuie avut grija la intoarceri pentru ca modelul se angajeaza rapid daca nu ai grija
- cu vantul din spate este foarte greu de controlat, deci trebuie tinut pe cat posibil cu vantul in fata
- aterizarea in siguranta se face jos la poala dealului. Binenteles ca daca esti expert merge si mai sus, dar trebuie sa aterizezi cu vantul din spate si la punct fix, terenul nepermitand locuri mari pentru aterizare.
Ma repet, asta este pentru planoare....
#13
Postat 02 September 2004 - 12:44 PM
aripa se angajeaza usor?
ca vivi mai sus zice ca planoru se angajeaza rapid.
la aripa cum e ?
#14
Postat 02 September 2004 - 01:14 PM
Silviu! Pur si simplu, ia-ti aripa sub bratz, cauta o panta si pune switch-ul de vant pe "ON" si da-i bataie! Inainte de a zbura prima oara tot Big m-a indrumat exact ca si pe tine. Am facut aripa, am iesit la o "denivelare" mai mica si n-am inteles ce trebuie facut...apoi am urcat un deal si i-am dat drumul! Daca ai pilotat vreodata aripa sau orice model sigur te vei prinde ce trebuie facut...e simplu! Experienta se va castiga zburand! Este identic ca si la zborul in termica ( teorie vs. practica ) care probabil va fi viitorul tau subiect....
#15
Postat 02 September 2004 - 01:18 PM
ceva termica am zburat cu motoplanoru la clg cand am prins.cu termica nu mi s-a parut asa greu.
daca vezi pasarea ca sta acolo sus te duci si tu :D
da cu vantu asta mi-e frica ca pierd draq modelu.
si nare nici motor sa-l aduci acas' http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/ohmy.gif
#16
Postat 02 September 2004 - 01:22 PM
SILVIU66, la 2 Sep 2004, 13:18, a spus:
si nare nici motor sa-l aduci acas' http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/ohmy.gif
NU EXISTA! Este exclus sa-l pierzi! Doar daca treci de creasta sau de "coltzul" dealului! Daca zbori odata la panta, te vei prinde ce trebuie facut in situatii extreme sa nu-ti pierzi modelul....
#17
Postat 02 September 2004 - 04:29 PM
zozo, la 2 Sep 2004, 13:22, a spus:
SILVIU66, la 2 Sep 2004, 13:18, a spus:
si nare nici motor sa-l aduci acas' http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/ohmy.gif
NU EXISTA! Este exclus sa-l pierzi! Doar daca treci de creasta sau de "coltzul" dealului! Daca zbori odata la panta, te vei prinde ce trebuie facut in situatii extreme sa nu-ti pierzi modelul....
si daca tzin modelu la nivelu ochilor ca sa zic asa sau mai jos n-are cum sa treaca de creasta
aripa asta a mea cica zboara si pe vant mai slab.
si inca o data:care e coltzu dealului? :D
#18
Postat 02 September 2004 - 09:23 PM
Este bine sa centrezi aripa putin mai spre bot, iar daca vantul este tare, poti chiar sa o lestezi putin.
Big.
#19
Postat 03 September 2004 - 10:44 AM
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#20
Postat 03 September 2004 - 11:28 AM
#21
Postat 14 March 2007 - 08:52 AM
Radu_, la 12 Mar 2007, 22:46, a spus:
Nu, nu am mai zburat inca cu planor. O sa merg cu cineva prima data sa vad si eu despre ce este vorba. O bucata de elastic de unde cumpar? Fara pretentii prea mari, doar asa sa vad cum este.
Du-te in varful dealului (usor cu pianu' pe scari, ca i-a crescut burta ! :huh: ) cand e vant, arunca-l spre vale si zboara-l; ai doar grija la viraje, nu-l angaja, dar incearca sa le faci corect, fara sa pierzi viteza si/sau inaltime. Patruleaza MEREU cu fata usor spre vale (spun cu fata gresit: datorita vantului care va veni perpendicular pe fuselajul tau, vei fi nevoit sa corectezi devierea lui cu usoara contraderiva din directie, spre vale, NU din eleroane) si fa toate virajele spre vale, niciodata (in faza asta) spre deal. Zboara paralel cu dealul si daca vantul e suficient de puternic, o sa ai surpriza ca nu mai vrei sa te dai jos. Eleroanele foloseste-le sa mentii inclinarea dorita si directia ca sa mentii traiectoria corecta. Nu te juca numai din eleroane.
La aterizare eu nu sfatuiesc pe nimeni sa vina cu vant de spate, decat daca vrea sa aiba de lucru la reparatii.
Fa-ti la inceput un traseu relativ scurt, linie dreapta, viraj, linie dreapta viraj, ca niste 8-uri (hsqmyp); daca ti se pare ca te lasa vantul, nu dispera, aterizeaza si revino cand e vant mai bun.
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#22
Postat 14 March 2007 - 10:36 PM
Dar spune-mi...cand faci intoarcerea sa zicem spre stanga cu panta in dreapta, esti obligat sa inclini planorul spre stanga. In mod normal curentul orizontal va "apasa" planorul pe aripi. Ascendenta datorata pantei va ridica planorul. Cam care sunt reactiile in aceasta situatie?
La aterizare...daca ajungi mai jos ca varful pantei, va trebui sa aterizezi in panta si probabil va terebui sa urmaresti panta apasand pe bot, deci cu profundorul in sus putin. Tot aceeasi intrebare...curentul de aer orizontal nu va "infunda" modelul?
Aceasta postare a fost editata de Radu_: 14 March 2007 - 10:38 PM
#23
Postat 14 March 2007 - 10:57 PM
1. vei gasi ascendenta pe o treime a pantei incepand cu creasta
2. zboara in 8-uri, cu virajele tot timpul spre vant, adica cu mentinadu-te in treimea aia sus amintita
3. pe masura ce iei inaltime poti sa iesi usor in fata, adica in vanta, unde o sa vezi ca gasesti urcare ceva mai buna decat mai jos si mai putine urbulente
4. nu scapa modelul in spatele pantei unde vei intalni cu siguranta un rotor. daca panta are platou in varf, rotorul va fi de mai mici diemnsiuni insa va fi cu siguranta. Acest rotor are o zona descendenta si foparte turbulenta care sigur se termina in pamant pt modelul tau. daca totusi creste vantul si risti sa intri in rotor incearca sa urci cat de mult poti, cu botul in vant apoi sa fugi cu viteaza mare peste rotor. Undeva la h x 3 (h= diferenta de nivel a pantei) vei scapa de turbulenta si vei putea ateriza corect, cu vant de fata bien sur
5. exerseaza aterizarile in lungul pantei, si doar in cazuri de exceptie cu vant de coada
6. evita duzele si vaile, care prin efect venturi ,,sug '' (adica au viteza vantului pe orizontala mai mare si urcare mai slaba)
7. nu uita ca in spatele oricarui obiect este turbulenta, siaj, rotor, fie el de mici diemnsiuni (masini, pomi etc)
8 . experimenteaza diferite viteze de zbor cu planorul tau sa descoperi acolo unde ai infundarea minima, deci urcarea maxima in ascendente
9. daca vantul este puternic o sa-ti fie greu spre imposibil sa experimentezi cu succes ce spuneam mai sus ca va trebui in mod clar sa-i dai viteza pt a nu te duce cu spatele, in spatele pantei
10. invata sa zbori urmarind traiectoria aparatului nu unde tinteste el cu botul. Asta insemana sa inveti sa zbori cu deriva de vant.
11. cauta zonele cu urcari bune si fa acolo virajele. Pe viraje pierzi mai multa inaltime, deci vei compensa facandu-le acolo unde ai ascendenta mai buna
12. pune o panglica pe antena emitatorului si verifica frecvent directia si viteza vantului. e important sa sti exact de unde bate si ce efecte are
13. daca prinzi o zi buna o sa ai parte de termodinamica, adica de termica purtata de vant pe panta ta si care va declansa acolo. La inceput nu lasa modelul sa treaca in spatele pantei din dorinta de a fructifica aceste delicatese. Dar cu timpul nu le lasa sa scape necalarite! Urca binisor si doar daca ai macar 30m peste creasta, la verticala ei, da-o pe spirala. dar despre termica hai sa vorbim in alt subiect sa nu facem varza zbporul la panta.
14. invata sa zbori corect, sa virezi corect si eficient, fara glisade si fara derapaje. Vireaza frumos din eleroane dar compenseaza cu directia. Si nu uita sa sustii usor virajul prin tragere usoara. O sa vezi ca la panta e important sa sustii virajul.
Hai ca te-am stricat de cap! Bafta!
big
#24
Postat 15 March 2007 - 12:31 PM
Radu_, la 14 Mar 2007, 22:36, a spus:
La aterizare...daca ajungi mai jos ca varful pantei, va trebui sa aterizezi in panta si probabil va terebui sa urmaresti panta apasand pe bot, deci cu profundorul in sus putin. Tot aceeasi intrebare...curentul de aer orizontal nu va "infunda" modelul?
Desi a ramas putin de spus dupa dizertatia Bigului, te linistesc spunandu-ti ca virajul la panta se aseamana ca aerodinamica cu orice viraj la care vantul iti este perpendicular pe directia de inaintare inainte de initierea lui. Daca ai viteza suficienta, nu ai de ce sa iti faci griji. Vezi, ca la voi, pe Lempes, aveti o zona minunata in care poti ateriza pe o suprafata plana (arata ca o terasa), dar cu vant din travers. Foloseste elicea atincuplu sa nu te intoarca cu spatele.
Ce mai zicea Big si vreau sa accentuez: vei constata ca la unele momente, planorul zboara cu botul un pic spre vale, dar traseul lui va fi corect (sau nu); asta vine de la ampenajul vertical (cel mobil si cel fix) care, fiind sub actiunea vantului lateral o sa-ti intoarca botul spre vant: lasa natura sa-si faca treaba, ca e de bine.
Incearca sa-ti iei gandul (macar la inceput) de la aterizarea in varfu pantei: vei avea sansa sa treci de el si intri in rotor, turbulente, balamuc, atelier, etc. Aterizarea fa-o acolo unde urca mai putin, dar pe de alta parte, tu vei lansa acolo unde urca mai mult, adica in centrul pantei batute de vant, iar sa aterizezi departe de tine e iar o gresala.
Curentul orizontal va infunda modelul, dar daca exista o componenta ascensionala, iar suma astora e cu plus, e de bine; oricum, la modelul ala relativ mic(si in functie de polara profilului, necunoscuta), viteza de infundare minima (optima?)s-ar putea sa fie mai mica la viteze mai mari decat la viteze mici. Pai curentul infunda modelul, dar daca tu vrei sa aterizezi, ce te deranjeaza?
Vezi, aici sunt asa de multe chestii cu care jonglezi, ca nu mai iesi la lumina daca nu retii doar cateva chestii esentiale pentru inceput; dupa ce faci primele zboruri, o sa incepi sa fructifici ascedenta si sa micsorezi motivele care tie iti scad altitudinea (viraje incorecte, viteze prea mari sau prea mici, etc). Nu-ti face griji, daca curentul de panta e suficient, o sa fii surprins ca planorul zboara mai bine daca il lasi tu in boii lui, decat daca intervii.
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#25
Postat 15 March 2007 - 02:37 PM
Multumesc.
#26
Postat 15 March 2007 - 10:54 PM
Banuiesc ca si la Brasov avetzi de unde alege pentru diferite orientari ale curentilor de aer.
Aceasta postare a fost editata de Silfax: 15 March 2007 - 10:55 PM
#27
Postat 15 March 2007 - 11:25 PM
Citeaza
eu de cateva wichend'uri incoace ma dau cu EZ'ul la panta pentru a prinde spilu'
Eu nu am EZ oare Cessna o fi de folos la asa ceva?
am un autopilot...poate sa gestioneze comenzile unui planor sau ale unui avion. Oare merita sa ma incurc cu el pe planor?
Fisiere atasate
-
Cessna_pe_masina_m.jpg (67.5K)
Number of downloads: 89
Aceasta postare a fost editata de Radu_: 15 March 2007 - 11:26 PM
#28
Postat 15 March 2007 - 11:33 PM
Dar este un zbor la panta foarte reusit al unui planor destinat acrobatiei....zic si eu.
http://www.rcuvideos.com/view_video.php?vi...a4a986bc33f3d3e
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 15 March 2007 - 11:34 PM
#29
Postat 16 March 2007 - 08:44 AM
profilul ideal pentru vand mai puternic ca da ai succes la stat in aer este cel laminar .. eu de vreo 3 saptamani merg cu colegii la club la bzor la panta si e super .. noi aici in suceava avem multe pante si in plus avem si statie meteo la club .. care ne indica intensitatea si directia vantului .. care ne ajuta f mult in a alege modelul si panta la care vom merge ... BAFTA .. http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif
#30
Postat 16 March 2007 - 08:49 AM