Ok, am studiat pe diverse site-uri de producatori/vanzatori de motoare electrice (inca nu-mi permit sa stric un aeromodel termic...) si fiecare in legea lui. Unul da puterea la ax, altul recomanda o greutate intre xxx si yyy pentru un avion de tipul z. Altul spune ca este echivalent cu un motor termic de capacitate TZ iar altul specifica forta motorului cu elicea X, cu tensiunea de intrare Y samd.
Am vazut pe acest forum cam cum se poate construi un banc de testat forta motorului cu elicea X si tensiunea de intrare Y si mi se pare relativ usor de realizat (mai ales ca am deja cantarul) si destul de concludent.
Acum intrebarea. Care este raportul dintre forta dezvoltata de motor si greutatea total de zbor a aeromodelului, in functie de tipul acestuia (planor, trainer, viteza, acrobat, 3D si ce-o mai fi)?
De exemplu, am inteles ca la 3D raportul trebuie sa fie supra unitar. Acum supraunitar este si 1,01 si 2 si 1000...
Poate pentru cei experimentati este ceva natural. Pentru mine ca incepator este inca o enigma si cred ca ar fi util pentru cei ca mine sa facem cunoscute aceste informatii.
Pagina 1 din 1
Raport putere motor/greutate avion
#2
Postat 25 October 2009 - 10:57 PM
Forta care o determini cu cantarul nu mi se pare chiar cea mai relevanta, pentru ca nu poti stii ca elicea folosita a reusit sa scoata din acel motor tot ce poate da el.
Mai corect este sa afli/stii puterea motorului si, folosind valorile din tabele din acest topic
http://www.rhc.ro/fo...showtopic=23480
sa iti dai seama cam ce motor iti trebuie. Dupa care urmeaza alegerea elicei capabila sa transforme cat mai mult din aceasta putere in tractiune.
Mai corect este sa afli/stii puterea motorului si, folosind valorile din tabele din acest topic
http://www.rhc.ro/fo...showtopic=23480
sa iti dai seama cam ce motor iti trebuie. Dupa care urmeaza alegerea elicei capabila sa transforme cat mai mult din aceasta putere in tractiune.
... cu picioarele pe pamant ...
#3
Postat 25 October 2009 - 11:31 PM
Multumesc pentru link.
Intr-adever, cea mai relevanta este puterea motorului. Nu degeaba se foloseste la masini si la motoare industriale... :)
Pe de alta parte, asa cum se sugereaza in mai multe alte topic-uri, curentul maxim este distorsionat un pic de producator (motiv pentru care trebuie ales un ESC mai mare). Doar inmultind tensiunea acumulatorului cu intensitatea curentului maxim specificat de producatorul motorului nu cred ca este totdeauna concludent.
Mai este si aspectul ca uneori diferenta intre curentul nominal si cel maxim suportat (pentru 30-60 secunde) este uneori destul de mare. Am, de exemplu, un motor cu 25A nominal si 33A pe timp scurt. La o tensiune de 11,1 volti inseamna 277W, respectiv 366W (fara sa socotim puterea disipata in caldura si pe care nu prea avem cum s-o estimam). Adica oarecum diferenta intre un acrobat si un 3D cam de 1Kg...
In orice caz si incercarea pe "stand" are o valoare de referinta. Macar da cat de cat o valoare pentru niste simulari observabile, chiar daca acestea sunt facute in conditii particulare (date de elicea folosita la simulare).
Intr-adever, cea mai relevanta este puterea motorului. Nu degeaba se foloseste la masini si la motoare industriale... :)
Pe de alta parte, asa cum se sugereaza in mai multe alte topic-uri, curentul maxim este distorsionat un pic de producator (motiv pentru care trebuie ales un ESC mai mare). Doar inmultind tensiunea acumulatorului cu intensitatea curentului maxim specificat de producatorul motorului nu cred ca este totdeauna concludent.
Mai este si aspectul ca uneori diferenta intre curentul nominal si cel maxim suportat (pentru 30-60 secunde) este uneori destul de mare. Am, de exemplu, un motor cu 25A nominal si 33A pe timp scurt. La o tensiune de 11,1 volti inseamna 277W, respectiv 366W (fara sa socotim puterea disipata in caldura si pe care nu prea avem cum s-o estimam). Adica oarecum diferenta intre un acrobat si un 3D cam de 1Kg...
In orice caz si incercarea pe "stand" are o valoare de referinta. Macar da cat de cat o valoare pentru niste simulari observabile, chiar daca acestea sunt facute in conditii particulare (date de elicea folosita la simulare).
#4
Postat 26 October 2009 - 07:41 AM
Bun, si ce faci cu incercarea aia pe stand, vorba ta, ca nu am vazut pana acum nicaieri cum se aplica la un avion real din diverse categorii?
Din datele din celalalt topic vedem ca exista diferene de 4 ori intre puterea pe kg a unui planor si a unui acrobat 3D.
Tractiunea la un motor ti se da una sau mai mult valori cu diferite elice si alimentari, 2-3...S si de fapt eu personal nu stiu cum se aplica faptul ca motorul trage xxx sute de gr de cantar (sau impinge) si avionul la care s-ar potrivi.
Cineva mi-a zis ca ar insemna ca poate sa tina in hover un avion de greutatea respectiva, dar nu era prea sigur :)
Altii zic ca poate sa "ridice" un avion de greutatea respectiva... aiurea, decolarea depinde de toata constructia avionului si de abia la urma de motorizare. Asa ca, ai pus bine intrebarea, poate ne lamureste cineva :)
Din datele din celalalt topic vedem ca exista diferene de 4 ori intre puterea pe kg a unui planor si a unui acrobat 3D.
Tractiunea la un motor ti se da una sau mai mult valori cu diferite elice si alimentari, 2-3...S si de fapt eu personal nu stiu cum se aplica faptul ca motorul trage xxx sute de gr de cantar (sau impinge) si avionul la care s-ar potrivi.
Cineva mi-a zis ca ar insemna ca poate sa tina in hover un avion de greutatea respectiva, dar nu era prea sigur :)
Altii zic ca poate sa "ridice" un avion de greutatea respectiva... aiurea, decolarea depinde de toata constructia avionului si de abia la urma de motorizare. Asa ca, ai pus bine intrebarea, poate ne lamureste cineva :)
... cu picioarele pe pamant ...
#5
Postat 26 October 2009 - 11:20 AM
deci din ce am testat eu pana acum la un trainer(Lucky star 40)...
motorul avea 300W, modelul avea 2kg. exact 150W/kg.
Acelasi motor(e vorba de un os FS-40) a fost testat de ERASER cu elice 11X6 si avea in jur de 1kg tractiune...eu am zburat modelul cu 10X6 si a zburat acceptabil....doar ca decola ca un bombardier, greoi. nu avea verticala decat din inertie cativa m...facea tonouri, loopinguri si tot felul de acrobatii. Zbura scale si cu 50% turatie(asta mai depinde si de model)...
motorul avea 300W, modelul avea 2kg. exact 150W/kg.
Acelasi motor(e vorba de un os FS-40) a fost testat de ERASER cu elice 11X6 si avea in jur de 1kg tractiune...eu am zburat modelul cu 10X6 si a zburat acceptabil....doar ca decola ca un bombardier, greoi. nu avea verticala decat din inertie cativa m...facea tonouri, loopinguri si tot felul de acrobatii. Zbura scale si cu 50% turatie(asta mai depinde si de model)...
#6
Postat 26 October 2009 - 12:22 PM
Eu nu dispun de asa mult timp liber pentru calcule de putere x tensiune / ... asa ca in primul rind iau in considerare acea tractiune statica data de producatorul motorului si in functie de avion mai tin cont de kv. Acum tractiunea necesara unui avion este in functie de aeodinamica lui si oarecum legata de indeminarea pilotului.
La un planor bine profilat ai nevoie de o tractiune foarte mica pentru a-l ridica la inaltime, dupa care nici nu mai trebuie motorul, deci undeva la 0,5-0,75 din greutatea lui, dar pentru asta nu trebuie fortat la urcare.
La un trainer sau in general la orice avion e bine sa ai o tractiune apropiata de 1/1, in special cind esti la inceput, pt a avea o mica resursa de putere in momente mai dificile, dar poate zbura foarte bine si cu tractiune 0,75 din greutatea lui insa trebuie atentie la viteza lui de zbor.
La un avion de viteza conteaza si tractiunea dar in primul rind conteaza elicea care trebuie sa aiba un pas ceva mai mare. Un raport intre tractiune si greutate nu pot da intrucit nu am incercat asa ceva.
La 3d si acro este absolut necesara o tractiune supraunitara care pleaca de la 1,01 pentru acro gen F3A si merge pina la 1,5-2,0 pentru 3d. 2,0 e maximul incercat de mine si pot zice ca e destul de bine sa ai asa tractiune dar in acelasi timp e mai dificil sa o controlezi. O valoare aceptabila ar fi de 1,25-1,5.
Kv-ul motorului se alege in functie de avion astfel: la planoare mic in combinatie cu o elice cu diametru mare, la avioane mai de viteza kv mare cu elice pas mare, la 3d kv mediu cu elice diam mare pas mic.
Dupa stabilirea motorului se alege regulatorul care este si el functie de avion dar intotdeauna trebuie supradimensionat.
P.S. Cu un motoras enuntat mai sus, OS FS-40, cu care static am masurat 2100g tractiune, am zburat Piper(trainer) de 2800g pe care il tragea bine dar trebuia atentie la decolare, un Tribute36(3d) de 1750g statea in hoover dar putin cam la limita daca luam in considerare si cei 200ml de combustibil, iar acum este pe un Ariane(planor) de 3200g si pot spune ca este supramotorizat.
La un planor bine profilat ai nevoie de o tractiune foarte mica pentru a-l ridica la inaltime, dupa care nici nu mai trebuie motorul, deci undeva la 0,5-0,75 din greutatea lui, dar pentru asta nu trebuie fortat la urcare.
La un trainer sau in general la orice avion e bine sa ai o tractiune apropiata de 1/1, in special cind esti la inceput, pt a avea o mica resursa de putere in momente mai dificile, dar poate zbura foarte bine si cu tractiune 0,75 din greutatea lui insa trebuie atentie la viteza lui de zbor.
La un avion de viteza conteaza si tractiunea dar in primul rind conteaza elicea care trebuie sa aiba un pas ceva mai mare. Un raport intre tractiune si greutate nu pot da intrucit nu am incercat asa ceva.
La 3d si acro este absolut necesara o tractiune supraunitara care pleaca de la 1,01 pentru acro gen F3A si merge pina la 1,5-2,0 pentru 3d. 2,0 e maximul incercat de mine si pot zice ca e destul de bine sa ai asa tractiune dar in acelasi timp e mai dificil sa o controlezi. O valoare aceptabila ar fi de 1,25-1,5.
Kv-ul motorului se alege in functie de avion astfel: la planoare mic in combinatie cu o elice cu diametru mare, la avioane mai de viteza kv mare cu elice pas mare, la 3d kv mediu cu elice diam mare pas mic.
Dupa stabilirea motorului se alege regulatorul care este si el functie de avion dar intotdeauna trebuie supradimensionat.
P.S. Cu un motoras enuntat mai sus, OS FS-40, cu care static am masurat 2100g tractiune, am zburat Piper(trainer) de 2800g pe care il tragea bine dar trebuia atentie la decolare, un Tribute36(3d) de 1750g statea in hoover dar putin cam la limita daca luam in considerare si cei 200ml de combustibil, iar acum este pe un Ariane(planor) de 3200g si pot spune ca este supramotorizat.
#7
Postat 26 October 2009 - 08:26 PM
Probabil ca aici intervine foarte mult si experienta (care la mine este in acumulare...). Pana la urma, la sfaturile voastre am mers cu o clasa in plus fata de ce recomanda vanzatorul... Asta pentru aplicatia curenta. De dragul experimentarii, o sa-mi confectionez un "stand" de verificat tractiunea asa cum am vazut intr-un alt post pe acest forum.
Oricum, nu am de gand sa ma las prea curand asa ca orice investitie in motorizare isi va gasi mai devreme sau mai tarziun un model pe care sa-l zboare.
Multumesc tuturor pentru opinii.
Oricum, nu am de gand sa ma las prea curand asa ca orice investitie in motorizare isi va gasi mai devreme sau mai tarziun un model pe care sa-l zboare.
Multumesc tuturor pentru opinii.
Arata acest topic
Pagina 1 din 1