Modelism - RHC Forum: frana on sau off din ESC? - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

frana on sau off din ESC? avantaje si dezavantaje

#31 Useril este offline   AG-74-HESS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3574
  • Inregistrat: 04-February 08
  • Gender:Male

Postat 20 May 2009 - 09:25 PM

Activarea franei ESC se face in principal pt plierea elicei pt a nu mai opune rezistenta la inaintare in zbor planat, deci o economie de energie printr-un timp mai mare de zbor fara motor,deci fara consum de energie. Evident, elicea fiind pliata la aterizare minimizeaza si riscul ruperii.
Daca se foloseste frana cu o elice fixa, blocarea elicei va incetini modelul mai mult decat daca elicea s-ar invarti (frana dezactivata)
Cu frana activa sau nu, consumul de energie electrica este acelasi ( daca timpul si regimul motor sunt identice in ambele situatii). E vorba doar de un curent infim dat pe portile FET-urilor care pun in scurt infasurarile motorului pt a-l bloca atunci cand gazul este la zero.
De vazut in ce stare este ESC-ul e simplu: daca duci gazul la zero iar elicea se mai invarte in virtutea inertiei, frana este dezactivata. Daca elicea se va opri rapid, (face si un zgomot specific daca elicea este mai mare), atunci frana este activa.
Exista chiar si posibilitatea de a folosi un ESC cu reverse pt o franare puternica atunci cand vrei sa incetinesti brusc modelul si nu ai alte posibilitati...
Nu pune prea multa baza, si eu sunt tot incepator :blink:

Aceasta postare a fost editata de AG-74-HESS: 20 May 2009 - 09:32 PM

0

#32 Useril este offline   Maverick 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 719
  • Inregistrat: 10-October 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 20 May 2009 - 10:52 PM

Versiunea 1:

Vezi postareaCalin, la May 20 2009, 02:26 AM, a spus:

O elice care continua sa se invarta genereaza frictiune si franeaza mult modelul.

Versiunea 2:

Vezi postareaAG-74-HESS, la May 20 2009, 10:25 PM, a spus:

Daca se foloseste frana cu o elice fixa, blocarea elicei va incetini modelul mai mult decat daca elicea s-ar invarti (frana dezactivata)

:blink: Pana la urma cum e? Franeaza mai tare modelul cand elicea se invarte sau cand sta pe loc?
Both optimists and pessimists contribute to our society. The optimist invented the airplane and the pessimist the parachute. ~Gil Stern

If you can't fix it with a hammer you have an electrical problem.
0

#33 Useril este offline   Laur V 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 10
  • Inregistrat: 13-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 20 May 2009 - 11:03 PM

Din filmuletul cu bimotorul de mai devreme reiesea ca franeaza mai tare cu elicea oprita. Probabil ca depinde si de elice. Eu la un model de 1,2 kg am incercat cu elici 10x5, 11x5.5, 11x7 si sincer nu am observat vreo diferenta de franare (intre frana on si off). Asa cum s-a mai spus, frana de pe ESC nu are rolul de a influenta "franarea" modelului ci mai degraba de a face posibila plierea elicii la motoplanoare (caz in care intr-adevar se reduce mult frecarea si implicit franarea).

Aceasta postare a fost editata de Laur V: 20 May 2009 - 11:06 PM

0

#34 Useril este offline   Bloodhound 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 408
  • Inregistrat: 23-April 08

Postat 20 May 2009 - 11:05 PM

Depinde de viteza modelului si de motor, dar frana poate fi activata, fara ca elicea sa se opreasca neparat in timpul zborului. La modelul meu, cu frana activata, elicea nu se opreste decat in cazul in care viteza modelului e foarte mica, de ex. in cazul vriei sau la aterizare. In picaj se tureaza chiar foarte tare, dar probabil o parte mai mare din energia modelului este folosita pentru invartirea elicei, ceea ce face viteza in picaj sa fie mai mica.
0

#35 Useril este offline   Maverick 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 719
  • Inregistrat: 10-October 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 20 May 2009 - 11:15 PM

Vezi postareaAhernar, la May 20 2009, 10:31 AM, a spus:

Un studiu facut pe elice de modelism .

http://www.goshen.ed...Drag/thesis.htm



Vezi postareaLaur V, la May 21 2009, 12:03 AM, a spus:

Probabil ca depinde si de elice.


Sigur depinde si de elice. Conform studiului gasit de Ahernar, se poate vedea cum influenteaza caracteristicile elicii franarea modelului
Both optimists and pessimists contribute to our society. The optimist invented the airplane and the pessimist the parachute. ~Gil Stern

If you can't fix it with a hammer you have an electrical problem.
0

#36 Useril este offline   Calin 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2468
  • Inregistrat: 11-June 07

Postat 20 May 2009 - 11:32 PM

depinde de elice, pas si viteza. Am luat acest grafic din cartea "Airplane Flying Handbook" de FAA (gasiti preview pe google books).

Windmilling e elicea care se invarte fara propulsie, de la vant.

Imagine atasata: prop.PNG
Airplane Flying Handbook
By Federal Aviation Administration
Edition: 2, illustrated
Published by Skyhorse Publishing Inc., 2007
ISBN 1602390037, 9781602390034
288 pages

Aceasta postare a fost editata de Calin: 20 May 2009 - 11:36 PM



0

#37 Useril este offline   Maverick 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 719
  • Inregistrat: 10-October 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

  Postat 21 May 2009 - 12:13 AM

Eu ma declar multumit de toata informatia adunata. Mi s-a raspuns la toate intrebarile "cu varf si indesat" :blink:.
Multumesc tuturor celor care au contribuit cu informatii. Am invatat mult astazi.

Ca sa recapitulam pentru cine mai trece pe aici si cauta informatiile centralizat:

Q: Ce rol are frana din ESC?
A: Frana din ESC opreste motorul si implicit elicea din rotatie. Este utila in mod deosebit planoarelor sau avioanelor care planeaza mult

Q: Cum functioneaza efectiv (ce se intampla practic cand este pornita si cand nu)?
A: Cand este ON opreste rapid elicea din rotatie si opune rezistenta in rotirea acesteia, cand este OFF permite rotatia oarecum mai libera a elicei in vant (principiul morii de vant)

Q: Ce consuma mai mult curent, frana ON sau frana OFF?
A: Nu se consuma curent in niciunul dintre cazuri (a se citi motorul nu consuma curent.. esc, servo, etc consuma la fel si cu frana ON si cu frana OFF)

Q: Aplicatii practice, cand e bine sa fie ON si cand e bine sa fie OFF?
A: * E bine sa fie ON daca ai elice pliabila pe planor sau avion (reduci frecarea prin permiterea plierii elicei)
* E mai bine sa fie ON cand nu vrei sa schimbi elicile prea des :)


Am mai invatat ca:

* Frecarea generata (implicit franarea avionului) depinde mult de caracteristicile elicii (lungime, pas, viteza..) si in functie de asta uneori franarea e mai puternica pe ON si alteori mai puternica pe OFF.
* Aflarea starii franei ON / OFF a unui ESC fara manual de programare se poate afla prin cel putin doua metode empirice (pt cine este interesat sunt posturile ceva mai sus)
* O elice infipta cu putere (cu modelul in viteza) in pamant sub orice unghi se rupe indiferent daca frana este ON sau OFF http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif


Promit sa recidivez si sa mai pun intrebari

Cu mult respect,
Stefan - Maverick

Aceasta postare a fost editata de Maverick: 21 May 2009 - 12:21 AM

Both optimists and pessimists contribute to our society. The optimist invented the airplane and the pessimist the parachute. ~Gil Stern

If you can't fix it with a hammer you have an electrical problem.
0

#38 Useril este offline   VasiM 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 114
  • Inregistrat: 24-July 08

Postat 21 May 2009 - 07:32 AM

Vezi postareaZOD, la May 20 2009, 06:16 PM, a spus:

Man sorry nu inteleg...

daca regulatorul scurcicuiteaza bobinele nu consuma curent ? Ciudat ... Si dupa asta zici "Motorul acum generator" cum genereaza daca e blocat .. are frana pusa ? Daca elicea e pliabila.. nu se opune nimanui ca odata oprit se pliaza elicea si nu se mai invarte.

Nu prea ma pricep la electrice... dar ce zici tu nu suna normal.. daca pun o baterie o bobina o sarma ... in scurt nu consuma ?

PS: oricum nu conteaza dar de amorul artei putem discuta asta sa ma lamuresti si pe mine cum vine asta cu scurtu care nu consuma.


Desi s-a explicat foarte corect cum sta treaba cu consumul si subiectul pare inchis, incerc sa raspund la intrebarea ta. La franare regulatorul consuma in plus din baterie aia cativa nano- sau pico Amperi necesari deschiderii FET-urilor care scurtcircuiteaza bobinajele. Celelelte FET-uri, care lucreaza cand motorul este actionat prin regulator, acum sunt blocate. Se formeaza un circuit separat (independent de bateria de propulsie) din motor- acum generator si FET-urile de franare (consumatori). Se va consuma curentul generat de motor, producand efectul de franare atat timp cat motorul este invartit de elice ("generator aeolian"). Deci scurtul consuma, dar nu din bateria de propulsie, ci din motor.
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu