Manevrare fibra de sticla si carbon folosirea epoxy cu fibra de sticla si fibra de carbon
#1
Postat 14 March 2009 - 08:19 PM
Fiindca warn-urile luate aveau "la baza" reclama am sa enumar numai caracteristicele materialelor cu care intentionez sa lucrez, in speranta ca firma nu va constitui un inconvenient major:
Fibra de sticla: inalta calitate, 80gr/m2
Fibra de carbon: calitate aero, 160g/m2,
Rasina epoxy: Epoxy Resin L + Hardener L (40 min.)
Deasemenea m-ar interesa sa stiu daca pot folosi rasina epoxy si la fibra de sticla si la cea de carbon sau trebuie 2 diferite. Care e diferenta dintre fibra de carbon "TW" si cea "PW"?
multumesc.
m.
#2
Postat 14 March 2009 - 09:30 PM
Procedeul e simplu, daca ai matrita o ceruiesti (de exemplu pentru tzevi poti folosi alte tzevi de aluminiu), le ungi bine cu rasina si rolui fibra de carbon. Dupa fiecare strat cu o pensula inmuiata in rasina bati primul strat de carbon astfel incat sa absoarba cat mai bine rasina. O sa iti dai seama cand e saturat ca incepe sa aiba o suprafata lucioasa iar microfibrele din care e facut nu se vor mai vedea, se va vedea doar structura de plasa. Dupa aia poti trece la inca o rotatie si tot asa. La sfarsit scoti surplusul de rasina imbracand matrita si carbonul aplicat intr-o folie de celofan si roluind-o energic pe o suprafata cat mai plana. Cam ca si cum se faceau pe vremuri taieteii, din centru spre margini apesi cu putere sa scoti rasina in exces. Rasina in exces va genera puncte de rezistenta slaba.
Rasinile ce le folosesc eu sunt poliuretanice foarte lichide cu activator 1-1.5% luate de la rompolimer.ro. Polimerizeaza in aproximativ 4 ore iar rezistenta maxima in o obtin in 12 ore. Tot acolo gasesti si diferite tesaturi de carbon si fibre de sticla.
Pentru extragerea tubului de carbon de pe matrita, se raceste excesiv tubul de aluminiu (ori bagi in frigider ori altcumva) si cand s-a contractat poate fi extras usor daca e ceruit bine.
Eu asa mi-am facut diferite lonjeroane de carbon de marimi atipice ce nu gadeam in comert. Asa poti face si tu cadrul tau pt bicicleta. Tevi de aluminiu gasesti in practiker
#3
Postat 14 March 2009 - 09:53 PM
Aceasta postare a fost editata de bestia: 14 March 2009 - 09:55 PM
m.
#5
Postat 14 March 2009 - 10:42 PM
Kriminel, la Mar 14 2009, 09:30 PM, a spus:
Esti sigur? Poate la fibra de sticla dar la carbon se foloseste epoxy exclusiv.
@bestia
Spune-ne exact ce vrei sa faci sa stim toate datele problemei. Dar in general ce a zis kriminel se aplica.
Pentru tuburi pentru extragere usoara pregatirea matritei e totul. Sunt inregistrat pe un grup de discutii pe yahoo pe subiecte de compozite (rachete) si a pus acolo un build log un tip care face niste lucraturi de iti sta mintea in loc.
Pentru tuburi se aplica peste teava un strat de mylar(0,005"). Se taie astfel incat sa infasoare tubul aproape complet (sa ramane intre margini un spatiu mai mic de 1mm). Imbinarea se lipeste o bucata de sctoch aplicata longitudinal pe toata lungimea tevii (scotch dinala care se rupe f usor cu mana...invisible tape parca ii zice). In prealabil partea de mylar care vine in contatct cu matrita se ceruieste (~5 straturi cu lustruire intre ele).
Daca faci totul ca la carte tubul va iesii foarte usor de pe matrita si mylarul se va desprinde f usor apoi.
#6
Postat 14 March 2009 - 11:02 PM
Dexter_Jr, la Mar 14 2009, 11:42 PM, a spus:
...carbonul il poti impregna cu orice rasina poliesterica , nitrocelulozica ,poliuretanica, acrilica sau epoxidica, chiar si cu nitrolac, insa rezistenta maxima o va avea doar cu epoxi si uscare lenta, 16-20 ore in cuptor la o temperatura dictata de tipul rasinii, uzual 60-80 grade!!!
#7
Postat 14 March 2009 - 11:49 PM
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#8
Postat 15 March 2009 - 02:17 AM
Dexter_Jr, la Mar 14 2009, 10:42 PM, a spus:
mm da, am 5 litri din aceasta rasina de la Intruder, si inca o mai folosesc. Din pacate cred ca a expirat intaritorul, ca desi pun cu mensura 1.5% polimerizarea e rapida in 10-20 de minute iar amestecul cristalizeaza energic cu degajare de fum...
Intr-adevar epoxi-ul da cea mai mare rezistenta dar repet, trebuie un epoxi cat mai lichid si cu polimelizare lenta (cu cat polimerizeaza mai lent cu atat e mai lichid) . Eu intaream rasina intr-o masina lasata in soare (seba stie) unde temperatura interioara se ridica la 50-60 de grade. Asa reuseam sa intaresc rasina in aproximativ 2 ore dar dezavantajul era ca aluminiul se dilata excesiv (chiar 1-2mm) iar sa-mi iasa cotele a trebuit sa duc tubul rezultat la un strungar. Dupa 24 de ore o scoteam de pe matrita si o dadeam strungarului pentru rectificare.
In rest eu m-am complicat incercand cu panza lata de lungimea tubului, dar tu, poti lua fasii de 5-10cm pe care le pui la 45o fata de matrita. Astfel poti imbraca complet acel cadru din polistiren chiar si unde sunt imbinarile tevilor. Nu inteleg de ce au pus fibra de sticla, probabil sa scada din pret? Iar 18 straturi de carbon mi se par iar putine, din 14 straturi, bine presat eu am obtinut o grosime de 1mm. Intr-adevar e foarte rezistent tubul dar ca lojeron pt profundor, nu pentru o bicicleta unde fortele sunt mult mai mari.
Aceasta postare a fost editata de Kriminel: 15 March 2009 - 02:26 AM
#9
Postat 15 March 2009 - 02:29 AM
Vreau sa revin putin asupra procedeului de slefuire sau rectificare a carbonului. Este foarte important sa porti masca deoarece praful de carbon odata inhalat nu poate fi eliminat de nici o mucoasa din plamani.
#10
Postat 15 March 2009 - 09:24 AM
am sa va explic procesul prin care intentionez sa fac acel cadru:
1. se contruieste un suport unde se imobilizeaza piesele metalice (cele de la imbinari)
2. se contruieste un cadru din polistiren extrudat/ placa poliuretanica care sa uneasca aceste piese metalice
3. ca sa se mareasca rigiditatea cadrului si sa nu cedeze cand se infasoara in fibra de carbon, se infasoara cu 1 strat de fibra de sticla. eu am sa intaresc imbinarile si cred ca bag 2-3 straturi.
4. se aplica fibra de carbon peste "cadrul" facut din fibra de sticla si polistiren.
Contructia din tevi este mult mai complicata si presupune detinerea unor aparate printre care si o autoclava ;) .
Date fiind datele problemei, ce rasina imi recomandati si cate straturi sa bag? referitor la metoda de aplicare am sa mai caut sa fiu lamurit 101%.
m.
#12
Postat 16 March 2009 - 06:08 PM
Kriminel, la Mar 14 2009, 09:30 PM, a spus:
...
Cred ca cele 40 de minute se refera la timpul de lucru, cat se mentine rasina lichida din momentul amestecarii, nu la timpul total de polimerizare. Lucrand in frig se prelungeste si ala.
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 16 March 2009 - 06:09 PM
#14
Postat 28 March 2009 - 02:49 PM
De exemplu un catarg de windsurf poate fi extrem de rigid la baza si catre varf devine flexibil in mod progresiv in functie de numarul de straturi si directia fibrelor.
Nu sunt expert in lucrul cu fibre dar am avut pe mana multe catarge de carbon si am vazut cum se comporta.
Si un cadru de bicicleta nu ar trebui sa iasa flexibil.
Mult succes.
HPI Savage Flux
#15
Postat 18 April 2009 - 02:24 PM
Eu zic sa discutam despre constructia bicicletei in sine ...
[IMG]http://www.global-b2...98/MTB_Bike.jpg[IMG\]
nu ar fi mai usor sa iei o bicicleta donatoare eventual cu cadru de aluminu si sa ii pastrezi gatul pe unde trece furca , interesctia dintre furca din paste talie si teava lunga (aia de sus) monoblocul si urechile pe care vine prinsa roata ... la toate piesele astea pasterzi niste ''cioate'' unde erau tevile cele vechi apoi cumperi sau faci teava la dimensiunea dorita fixezi teava in ''cioturi'' , imbrcai ciotul + restul de metal in fibra de carbon si gata ai o bicicleta din carbon .
Dar trebuie mai intai sa iti faci un ''sablon'' sau un jug pe care sa le montezi ca sa fi convins ca toate tevile sunt aliniate si centrate corect
LE.
Pe acelasi principiu ma gandesc serios sa fac un cadru din bambus :) dar deocamdata timp nu bani nu cadru dotator .. nu :|
Aceasta postare a fost editata de zola: 18 April 2009 - 02:37 PM