a inceput cu o intamplare inedita la Iasi asigurari aeromodelisti reloaded....
#1
Postat 07 January 2009 - 07:32 PM
Nu am scris pe parte de aeromodelism pana acuma ci doar la zbor 1:1 , pasiunea mea fiind zborul direct si domeniul in care activez. Totusi mai nou mi-am cumparat aeromodele , simulator si tot felul de chestii , ca am zis eu ca e un domeniu interesant si are multe tangente cu domeniul meu, si sper sa activez cat mai bine.
Totusi ce vreau sa va povestesc e o intamplare tragi-comica. Nu vreau sa critic pe nimeni ci doar sa cer niste lamuriri la cei care sunt mai in masura sa isi spuna punctul de vedere din postura de aeromodelist.
Pe la mijlocul lui decembrie am fost la Iasi sa ii fac o vizita unui prieten care are un ulm foarte frumusel. Fiind duminica , am zis hai sa facem si un zborulet in zona , sa ne mai clatimp ochii cu peisaje de la inaltime. Am luat aprobare trafic de la Aeroclubul Roman(nr. referinta 255), am depus plan de zbor la ROMATSA si ne-am pregatit de zbor.
Vant usor sud - est asa ca am decolat de pe pista betonata de la aeroport pe directia 150. In prelungirea pistei betonate ( cei care cunosc peisajul ma pot corecta) la vreo 500- 600 metri urmeaza pista cu iarba a Aeroclubului Teritorial Iasi, unde am zburat de foarte multe ori. Am decolat, am virat stanga (est) am facut ceva zona in partea de est(zona chirita) , dupa care am facut o trecere la verticala pistei betonate de la nord la sud, urmand sa cobor spre pista de la aeroclub pentru un touch-and-go. Cand sa ma pregatesc pentru exercitiul meu am observat ca pe pista aeroclubui stationau vreo 3 masini. Deci exclus touch-and-go asa ca am trecut la mica inaltime sa verific terenu. Spre surpriza mea, una placuta , am vazut ca erau aeromodelisti , dar nu aveau nici un aeromodel in aer. Asa ca am trecut de ei , am facut un 180 grade si am facut din nou o trecere si i-am salutat.
Mi-am continuat zborul in alta zona , decat cea de aeroclub, pentru a le lasa lor zona libera. Asa am facut de multe ori si la Suceava unde colaboram f bine cu aeromodelistii. Am multi prieteni care activeaza in acest domeniu si ii respect foarte mult si recunosc ca m-au ajutat de foarte multe ori sa repar mici pro la avion.
Astazi bomba cea mare, ma suna un prieten si imi spune : "Ai grija ca aeromodelistii de la Iasi vor sa te execute. Sa te reclame ca le-ai pus viata in pericol sau ceva de genu asta." Am ramas masca. Am crezut ca nu aud bine. Ma gandesc ca e o gluma proasta si sun la Iasi. Mi se confirma ca asa este. Urma sa fiu reclamat , dar totul s-a oprit pana cei de la turnul de control Iasi le-au explicat cum sta treaba cu zborul in zona controlata de tip C.
Nu vreau sa intru in reglement si sa povestim legi si multe alte chestii.Cei care cunosc legea stiu cum se zboara in zona controlata. Vreau sa va intreb pe voi daca eu am facut un lucru asa groaznic pentru un aeromodelist , facand o trecere si salutandu-i? Personal , cand o aeronava coboara si face o trecere si ma saluta ma simt foarte bine. Repet pentru cine nu a inteles exact , eu imi desfasuram activitatea in perfecta legalitate ( trafic , plan de zbor , comunicatie radio cu ctr iasi, etc etc ) si in axul pistei dau de aeromodelisti, care vor sa ma reclame.
Sper ca in acest grup sa se afle si persoane care erau de fata , si sa imi spuna care pe care poate deranja mai mult, ca eu personal , desi nu am fost anuntat de prezenta lor de nici un organ de trafic aerian , nu m-am impiedicat de ei, din contra i-am salutat asa cum mi se pare mie mai frumos ca poti saluta pe cineva cu o aeronava.
Cu stima ,
Radu T.
#3
Postat 07 January 2009 - 07:51 PM
Cagliostro, la Jan 7 2009, 07:32 PM, a spus:
salut.
nu suntem toti la fel sa sti. pentru cei care nu zboara, cand vezi un avion venind spre tine, te cam sperii un pic. vorbesc din experienta proprie de la clinceni, unde ne-am cam speriat o data de un yak care se antrena pe acolo. cand il vezi venind spre tine si ii auzi motoru, nu te mai uiti la pilot...fugi, te pitesti....
/------------------------\ |~~\_____/~~\__ | | Hash84 |______________ \______====== )-+ | | ~~~|/~~ | \------------------------/ ()
#4
Postat 07 January 2009 - 08:01 PM
#5
Postat 07 January 2009 - 08:04 PM
Cagliostro, la Jan 7 2009, 07:32 PM, a spus:
deci de aici trebuie stiute regulile bine, ca maine-poimaine ne trezim in urmatoarea situatie : niste automodelisti or sa faca reclamatie in fel si chip ca un autobuz era sa dea peste ei, in intersectie la UNIRII, in timp ce ei se jucau regulamentar. e cam aceeasi chestie dupa mine
/------------------------\ |~~\_____/~~\__ | | Hash84 |______________ \______====== )-+ | | ~~~|/~~ | \------------------------/ ()
#6
Postat 07 January 2009 - 08:19 PM
Anu trecut am platit cotizatia, acu 2 ani am platit cotizatia, acu 3 ani am platit cotizatia ...
Suntem in legalitate, zburam in afara culoarului de zbor ... si nu pe axa pistei .... in locul stabilit de comun acord cu comandantul aeroclubului ... dar nimeni nu s-a invrednicit sa ne dea o statie prin care sa ne spuna si noua ce se intimpla sus.
Daca regulamentul nostru ar prevedea ... se anunta turnul de control la venire inainte de a inalta orice zburatoare ... si turnul are obligatia sa ne anunte ca membri cu drepturi depline, legitimati la un club de modelism ce tine de aeroclubul MOLDOVA .... alta ar fi situatia.
Nu mar deranja daca asi sti ca exista macar o statie radio la poarta ... ajung pe cimp, intreb turnul si turnul ne anunta cu 10 minute inante "jos pasaroaiele" ...
Cert e ca pina atunci fie nu le mai platesc nica si ma duc sa zbor unde oi vedea cu ochii, fie ne adunam astia micii toti si discutam cu comandantul pentru clarificarea situatiei noastre, iar de zburat pe aerodrom doar cu DLGuri si aveaoane de hirtie ....
ps: nu cu zmee ca si alea e periculoase
Later edit:
aerodromul nu e chiar unirii, da va fi in curind ... daca eu ma joc pe trotuar si tu te urci cu masina pe mine s-ar putea ca vinovat sa fii tu si nu eu.
Stima
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 07 January 2009 - 08:25 PM
#7
Postat 07 January 2009 - 08:40 PM
Neposesor de aparat de zbor 1:1 pot intra legal in posesia unei statii cu care sa pot comunica cu turnul?
Si daca se poate, ce conditii trebuie indeplinite?
#8
Postat 07 January 2009 - 08:55 PM
#9
Postat 07 January 2009 - 09:33 PM
Am sa o iau pe simpla lipsa de necomunicare.
Domnilor, vad ca ati fost prompti si repet intrebarea : Chiar doreati sa ma reclamati?????? Chiar v-am speriat de moarte incat sa ma reclamati ca ce?
Aveati a cui aprobare ? Aeroclubul Teritorial Iasi nu dispune legal de asa ceva. El va poate da aprobarea sa folositi campul respectiv pe care il au in administrare. Spatiul aerian il administreaza ROMATSA SAU MAPN. Aeroclubul Roman poate da o astfel de autorizare , sa deschideti o fereastra de zbor, si eu cand sun la Bucuresti , doamna de la trafic imi comunica: vezi ca pe zona aerodrom este activitate cu aeromodele sau cu avioane de hartie sau cu ce vreti voi. Va rog frumos sa ma scuzati ca v-am pus viata in pericol si eu ca simplu pilot , trecand pe acolo ma bucur ca nu am luat in freza un aeromodel.
Domnii mei , e destul sa dati telefon la turn, ca pe frecventa nu aveti voie sa comunicati. Dar va reamintesc, este spatiu controlat , eu ma spun regulilor de zbor la vedere din Codul Aerian, am dreptul cu aeronava ultrausoara sa aterizez pe orice camp doresc, iar aprobarea la Aeroclubul Teritorial se ia din politete si nu din obligatie. Nu este pista omologata , deci nu tre sa cer nici o aprobare atata timp cat nici turnul sau Serviciul Trafic din cadrul Aeroclubului Romaniei nu imi comunica despre un eventual trafic aerian in zona respectiva.
Nu aveti numarul de telefon? Il gasesti foarte usor. Repet , din punct de vedere legal , si pot sa pun si pariu, maine daca faceti raport impotriva mea, va dati foc la valiza singuri. Azi am stat si am analizat bine , si am decis sa nu fac eu plangere , doar ca sa demonstrez ca am dreptate legal. Ca viitor aeromodelist stiu ca e greu sa le ai pe toate, chiar o zona speciala pentru asa ceva. Dar repet, exista si ultima publicatie a hartii VFR ROmania, si nu o sa gasiti pe harta insemnat ca fiind loc ptr aeromodele. Domnii de la Aeroclubul Iasi sunt toti foarte de treaba si eu ii stimez, dar nu au de unde sa viseze ca orice aeronava hangarata sus la Aeroport poate face o aterizare la aeroclub.
Va dau un exemplu. Pe vremuri cand zburammai mult cu parapanta , aveam un deal la vreo 8 km de axul pistei de la Salcea. Inainte sa incepem zborul, sunam la turn si povesteam , cat vrem sa zburam pana la ce inlatime si ce raza. Asta e , nu aveam statie radio .
Sa nu ma intelegeti gresit, eu consider aviatori pe toti cei care se ocupa de acest hobby incepand de la aeromodele si terminand cu zborul comercial. Dar culmea , mi s-a parut ca urma sa fiu reclamat desi eu eram cel mai in postura sa reclam. Nu e cazul colegule sa imi spui ca te-ai speriat ca faceam trecere cu vant de spate sau cu ce inaltime. Sincer , am fost interpretat gresit, am vrut doar sa salut niste colegi de breasla, dupa care am parasit zona , doar ca sa o las libera pentru voi.
Imi pare rau ca a iesit asa, dar un sfat pot sa dau : Verificati legea inainte sa faceti o astfel de reclamtie, e posibil sa nu iesiti tocmai bine din asa ceva. Personal sper sa ne vedem cat mai curand si sa o reglam cat mai amiabil posibil. Nu va ascund faptul ca am sunat la turn, si mi-au spus ca a fost o reclamatie, de la Austrian , care au avut aceeasi problema, ei fiind cei care urmau sa faca reclamatie raport etc etc. Deci e mai bine pentru siguranta tuturor sa ne informam unii de altii. In cazul nostru ideea e ca noi abordam doua servicii de trafic ( Serviciul Trafic de la Bucuresti de la AR telefonic si turnul de control radio), parerea mea e ca e onest sa dati si voi un telefon si sa va anuntati prezenta.
Cu speranta unei bune colaborari,
Radu T
#10
Postat 07 January 2009 - 10:14 PM
Cagliostro, la Jan 7 2009, 09:33 PM, a spus:
Am sa o iau pe simpla lipsa de necomunicare.
Domnilor, vad ca ati fost prompti si repet intrebarea : Chiar doreati sa ma reclamati?????? Chiar v-am speriat de moarte incat sa ma reclamati ca ce?
Aveati a cui aprobare ? Aeroclubul Teritorial Iasi nu dispune legal de asa ceva. El va poate da aprobarea sa folositi campul respectiv pe care il au in administrare. Spatiul aerian il administreaza ROMATSA SAU MAPN. Aeroclubul Roman poate da o astfel de autorizare , sa deschideti o fereastra de zbor, si eu cand sun la Bucuresti , doamna de la trafic imi comunica: vezi ca pe zona aerodrom este activitate cu aeromodele sau cu avioane de hartie sau cu ce vreti voi. Va rog frumos sa ma scuzati ca v-am pus viata in pericol si eu ca simplu pilot , trecand pe acolo ma bucur ca nu am luat in freza un aeromodel.
Domnii mei , e destul sa dati telefon la turn, ca pe frecventa nu aveti voie sa comunicati. Dar va reamintesc, este spatiu controlat , eu ma spun regulilor de zbor la vedere din Codul Aerian, am dreptul cu aeronava ultrausoara sa aterizez pe orice camp doresc, iar aprobarea la Aeroclubul Teritorial se ia din politete si nu din obligatie. Nu este pista omologata , deci nu tre sa cer nici o aprobare atata timp cat nici turnul sau Serviciul Trafic din cadrul Aeroclubului Romaniei nu imi comunica despre un eventual trafic aerian in zona respectiva.
Nu aveti numarul de telefon? Il gasesti foarte usor. Repet , din punct de vedere legal , si pot sa pun si pariu, maine daca faceti raport impotriva mea, va dati foc la valiza singuri. Azi am stat si am analizat bine , si am decis sa nu fac eu plangere , doar ca sa demonstrez ca am dreptate legal. Ca viitor aeromodelist stiu ca e greu sa le ai pe toate, chiar o zona speciala pentru asa ceva. Dar repet, exista si ultima publicatie a hartii VFR ROmania, si nu o sa gasiti pe harta insemnat ca fiind loc ptr aeromodele. Domnii de la Aeroclubul Iasi sunt toti foarte de treaba si eu ii stimez, dar nu au de unde sa viseze ca orice aeronava hangarata sus la Aeroport poate face o aterizare la aeroclub.
Va dau un exemplu. Pe vremuri cand zburammai mult cu parapanta , aveam un deal la vreo 8 km de axul pistei de la Salcea. Inainte sa incepem zborul, sunam la turn si povesteam , cat vrem sa zburam pana la ce inlatime si ce raza. Asta e , nu aveam statie radio .
Sa nu ma intelegeti gresit, eu consider aviatori pe toti cei care se ocupa de acest hobby incepand de la aeromodele si terminand cu zborul comercial. Dar culmea , mi s-a parut ca urma sa fiu reclamat desi eu eram cel mai in postura sa reclam. Nu e cazul colegule sa imi spui ca te-ai speriat ca faceam trecere cu vant de spate sau cu ce inaltime. Sincer , am fost interpretat gresit, am vrut doar sa salut niste colegi de breasla, dupa care am parasit zona , doar ca sa o las libera pentru voi.
Imi pare rau ca a iesit asa, dar un sfat pot sa dau : Verificati legea inainte sa faceti o astfel de reclamtie, e posibil sa nu iesiti tocmai bine din asa ceva. Personal sper sa ne vedem cat mai curand si sa o reglam cat mai amiabil posibil. Nu va ascund faptul ca am sunat la turn, si mi-au spus ca a fost o reclamatie, de la Austrian , care au avut aceeasi problema, ei fiind cei care urmau sa faca reclamatie raport etc etc. Deci e mai bine pentru siguranta tuturor sa ne informam unii de altii. In cazul nostru ideea e ca noi abordam doua servicii de trafic ( Serviciul Trafic de la Bucuresti de la AR telefonic si turnul de control radio), parerea mea e ca e onest sa dati si voi un telefon si sa va anuntati prezenta.
Cu speranta unei bune colaborari,
Radu T
Radule, lasind la o parte ironiile, ca viitor aeromodelist
1. da-ne si noua o lista de legi sub care functionam noi astia micii...
2. daca un aeromodelist afiliat sau nu la un club ... zboara undeva pe dealuri unde are sau n-are semnal pe telefonul mobil trebuie obligatoriu sa ia legatura cu una din autoritatile competente, de unde stie ca nu se afla pe vre-un culoar de zbor sau nu trece vre-unul cu UlM prin zona???, si daca n-am GPS la mine chiar daca iau legatura cu turnu cum ii zic unde ma aflu cu exactitate sa imi deschida fereastra de zbor?
Trebuie tinut cont ca un planor bun s-o termica sanatoasa poate sa-ti urce jucaria la inaltimi considerabile, si datorita dimensiunilor reduse sa nu fie detecta de nica.
3. aia de nu-s afiliati se afla toti in ilegalitate... si daca da, cum se vind legal statii si aeromodele persoanelor fizice neafiliate la vre-un club?
Hai sa incercam sa lamurim odata problema ...
PS: vorbesc foarte serios (intrebarile nu sunt puse la misto) si in principiu nici eu nici altii nu ne permitem sa ne jucam cu legea, si mai ales cu vietile oamenilor
Stima
#11
Postat 07 January 2009 - 10:28 PM
Dragut, la Jan 7 2009, 10:14 PM, a spus:
Trebuie tinut cont ca un planor bun s-o termica sanatoasa poate sa-ti urce jucaria la inaltimi considerabile, si datorita dimensiunilor reduse sa nu fie detecta de nica.
Daca esti pe un camp nu trebuie sa anunti nimic. Daca urci foarte sus sa te rogi sa nu dea vre-un mig in tine http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif Dar in schimb daca esti in incinta unui aerodrom functional, esti obligat sa-ti anunti intentiile la autoritatile competente.
Numai bine,
Calin
#12
Postat 07 January 2009 - 10:30 PM
deci varianta cu statia pica? sau sa modificat legislatia?
harta VFR este publica? si daca da unde o putem gasi, achizitiona
unde gasesc definitia pentru "zbor in spatiu controlat'
later edit:
kriminel iar vorbesti sa te afi in treaba, zic sa lasam mistocaraia si sa incercam sa descilcim itele unei chestiuni care nu-i clara la nici unul dintre noi!
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 07 January 2009 - 10:32 PM
#13
Postat 07 January 2009 - 10:34 PM
#14
Postat 07 January 2009 - 10:40 PM
sincer vreau sa-mi cresc linistit copilul acasa, treaba e mult prea serioasa ... am gresit si noi a gresit si el dar doamne fereste sa se intimple ceva ORIUNDE in tara, ca nu vad bine pe nimeni din cei ce practica sportul asta, se va porni vinatoarea de vrajitoare.
Intrebarea tine nu numai de aerodroame ci de ORICE COLTISOR AL SPATIULUI AERIAN, tocmai in incercarea de a evita incidente neplacute.
O sa ziceti ca e drobul cu sare dar e nestiinta legii nu te scuteste de efectele acesteia... si doamne fereste ...
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 07 January 2009 - 10:44 PM
#15
Postat 07 January 2009 - 10:45 PM
Poate nu m-am exprimat bine in mesajul de mai sus, o iau rational din nou.
Daca esti pe un camp oarecare, poti zbura linistit aeromodelul. Sansele sa treaca un ulm pe acolo (daca nu esti foarte aproape de un aerodrom) sunt inca mici si in caz de forta majora probabil ca-l auzi si poti estima intentiile sale (aterizare fortata, etc). Daca urci foarte sus cu un planor, doar un avion care zboara foarte repede si relativ jos te poate lua prin surprindere (de aici remarca cu mig-ul).
De obicei cand se taie o pista pt aeromodele, se marcheaza ca pista impracticabila pt orice alt tip de avion (vezi cum a facut lucian la alba cu X-urile din capetele pistei).
Daca in schimb esti in cadrul unui aerodrom, cum e si cazul vostru, si pe acel aerodrom este activitate, si mai ales daca este langa un aeroport (asa am inteles ca e, nu?) Atunci fiecare chichitza in aer trebuie raportata. Nu de alta sunt angajati speciali care alunga pana si pasarile din zona pistelor. Mie mi se pare normal asa, ma insel?
Numai bine,
Calin
#16
Postat 07 January 2009 - 10:53 PM
Cagliostro, la Jan 7 2009, 09:33 PM, a spus:
Nu ? Serios ? Iti doresc din tot sufletul sa iti treaca pe la ( langa ) urechi o aripa de avion..... Da Doamne ! :) Stii inconstientule ca eram si cu feciorul meu cel mare la camp ? A fugit speriat spre masini. Numai si pentru asta mi-ar place sa-ti trag una peste mecla de nesimtit ce esti !
Aceasta postare a fost editata de Emilare: 07 January 2009 - 10:54 PM
#17
Postat 07 January 2009 - 10:54 PM
Acum, despre legislatie. Exceptand concursurile si frecventele nu sunt reglementari privind aeromodelele. In cazul cand sunteti pe un camp cu destinatie aerodrom civil/militar, regulile de zbor 1:1 au prioritate. Membru sau nemembru al vreunui club, de oriunde. Ca sa completez, in UE exista o notiune de "camp omologat". Tocmai pentru a evita astfel de incidente. Tocmai pentru a zbura legal, cu asigurare valabila pentru pasiunea noastra. La noi nu exista asa ceva. Cine zboara pe dealuri zboara pe barba lui si NIMENI si nimic nu-l va despagubi daca e ranit sau nu, din contra, daca loveste un ULM LEGAL aflat acolo, e bun de plata.
Eu spun ca solutia trebuie gasita prin comunicare si sa fie amiabila, altfel voi aveti de suferit. Colegul de la 1:1 va poate ajuta, raspandind faptul ca posibil se zboara cu aeromodele in locatia x sau Y, eventual sa se asigure suplimentar la trecere ca zona e libera. Tot voi trebuie sa anuntati Turnul sau dirijarea din zona ca sunteti prezenti, aria de zbor si altitudinea preconizata.
Intelegeti-va ca nu sunteti chiar o mie acolo, e loc pentru toti...
Bafta!
Costel
P.S. @Emilare. cred ca sperietura se poate rezolva daca-l face o tura 1:1 pe fecior. TREBUIE sa gasiti o cale amiabila, toti putem gresi...
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 07 January 2009 - 10:55 PM
#18
Postat 07 January 2009 - 11:30 PM
din punctul meu de vedere nu ma pasioneaza musai conflictul 1:1 versus cei aflati la sol ... ci aflarea caii legale prin care pot sa zbor "in spatiile" in care aeromodelul meu nu reprezinta un potential pericol, in limitele legii tarii in care ma aflu!
Dorinta mea cea mai mare e ca incidente si discutii de genul asta sa nu mai existe satit!
@ pavel costel
de gresit stiu ca am gresit si LEGAL gresesc de fiecare data cind ma duc pe aerodrom si ridic un aeromodel cu sau fara stirea turnului, dar sunt intrebari la care cei in domeniu ar trebui sa ne dea un raspuns.
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 07 January 2009 - 11:37 PM
#19
Postat 07 January 2009 - 11:35 PM
Bafta!
Costel
#20
Postat 08 January 2009 - 12:06 AM
Cam la fel despre zbor fara foto aeriana... Tot amiabil la fata locului, telefon la turn, comandantul aerodromului poate pune o vorba buna, sa fie evitate alte incidente.
Bafta!
Costel
#21
Postat 08 January 2009 - 12:22 AM
Domnule Emilare, dupa cum ai vazut eu am vrut sa salut , am fost interpretat gresit , si mi-am cerut scuze. Voi desfasurati o activitate ilegala acolo si eu sunt nesimtitul , smecherasul etc de onoare. Dar cum scrie in scripturi , mata imi dai o palma si eu am sa intorc si celalalt obraz, si poate asa se mai rezolva. Sa fii sanatos si tu si feciorul.
Pentru Dragut,
In spatiul controlat (a,b,c mai sunt si altele dar in romania cam asa e , desi e posibil daca nu a si disparut b-ul) se zboara cu informarea organelor de trafic aerian si cu comunicare radio bilaterala obligatorie cu organele de trafic din zona. Daca voi ( si eu cu voi) mergem si zburam in spatiu necontrolat de tip G, toti ne supunem regulilor de zbor la vedere , deci eu trebuie sa va vad pe voi si voi pe mine. Reamintesc faptul ca in spatiu necontrolat G nicio aeronava nu are obligatia sa posede statie radio. Dar daca voi deschideti o fereastra de zbor la Trafic Bucuresti eu cand sun sa deschid si eu ma anunta : in cutare loc zboara aeromodelistii, si eu stiu si incerc sa ocolesc zona. Hartile VFR se pot comanda la Autoritatea Aeronautica Romana, si acolo sunt zonele bine delimitate.
In spatiu controlat C, orice zbor cu orice tip de aeronava neanuntata , e considerat zbor ilegal si se pedepseste conform legii. Nimeni nu e absurd si cu atat mai putin eu. Daca voi anuntati orice organ de trafic ca zburati pe acolo , nimeni nu e absurd sa isi bage avionasul intre aeromodele.
Ca si temei legal in ce va priveste nu ma pot pronunta, deoarece nu jtiu definitia legala ca aeronava in ce priveste aeromodelul. Trebuie sa aveti si voi o federatie sau o asociatie care sa va reprezinte drepturile si care sa clarifice problema. Si noi la randul nostru (ulm-isti) avem diferite probleme de trafic care se rezolva tot pe cale legala. Deocamdata , asa cum este croita legea , in cel mai bun caz va supuneti reglementelor ULM respectiv : RACR-CCO ULM SI RACR-LPAN ULM, dar nu cred ca am mai vazut aeromodelist in legatura radio cu un turn de control. Repet, nu ma pronunt ca nu stiu, dar in ce ma priveste pe mine si actiunile mele , stiu exact cat de in pas cu legea am fost, si va asigur din nou, ca nu eu am incalcat legea.
Mai multe detalii poti descarca de pe net din Codul Aerian plus restul reglementelor in vigoare.
Tot un bun inceput e sa demarati dialogul cu cei de la turnul Iasi , care s-au declarat foarte nemultumiti de colaboararea cu voi. Trebuie sa gasiti o cale de mijloc.
De exmplu, daca il cunoasteti pe Horea de la Craiova, actualmente instructor planor la Suceava , va poate spune ca si el a patit la fel la Sv, cand turnul a sunat sa intrebe cine zboara si cu ce. Dupa ce i-am lamurit pe cei de la turn ca e un aeromodel ,ne-au rugat sa ii anuntam cand mai vrem sa demaram o astfel de activitate pentru a nu aparea cazuri critice.
Nu mai punem la socoteala ca pozitia aerodromul de la Iasi fata de pista betonata e foarte proasta. La Suceava cele doua piste sunt paralele si e mult mai usor de coordonat, pe cand la voi e cu totul altfel.
Sper ca am mai clarificat cat de cat , si sper cu prima ocazie cand ajung la Iasi sa vorbim face to face pentru a mai lamuri ce e de lamurit.
PS: Emilare , cum eu nu imi permit sa iti dau sfaturi in ce priveste activitatea de aeromodele , deoarece imi esti net superior, asa nu accept si eu sfaturile tale in ce priveste zborul cu o aeronava ultrausoara cu vant de spate si inaltime variabila.
Radu T.
#22
Postat 08 January 2009 - 12:28 AM
Abia acuma am ajuns acasa si am vazut acest mesaj, drept pentru care vreau si eu sa fac oarece precizari:
-Ma bucur foarte mult ca macar acuma reusim cumva sa comunicam....
-Astazi am luat legatura telefonic cu Domnul Comandant al Aeroclubului Iasi si cu domnul Prof. Ciurariu, cel care coordoneaza activitatea de modelism, si am INTELES PERFECTdin discutiile purtate cu dansii ce s-a intampalt atunci, adica AI VRUT SA NE SALUTI.
Voi vorbi saptamana viitoare cu Dl Comandant cu dl Prof. Ciurariu eventual cu dl Razvani pentru a discuta, pentru a stabili daca exista probleme sensibile, ce trebuieste de facut si, pentru a delimita exact cadrul legala al fiecarei activitati desfasurate in zona aeroclubului (in special problemele noastre ale modelistilor).
-Despre afirmatiile talereferitoare legalitatea faptului ca ne aflam cu cele 3 masini in zona Aeroclubului, fac precizarea ca ne aflam IN AFARA CULOARULUI DE ZBOR AL PISTEI (asa cum bine ai spus...un teren oarecare) .....noi ne aflam in imediata vecinatatea a locului unde conform protocolulului incheiat cu Aeroclubulunde se afla zona in care ne putem desfasura activitatile de modelism -exista si o harta), intr-o zona cu iarba inalta -pista este cu iarba cosita. NICIDECUM NU NE AFLAM PE CENTRUL PISTEI........de multe ori am fost in acelasi loc, iar ZEFIRUL efectua manevre de tipul "tuch and go" si fiecare isi vedea efectiv de treaba.......sigur am si filme facute, pentru ca ne placeau ,
- Procedurile noastre de zbor inseamna UN TELEFON LA TURNUL DE CONTROL (lucru care se poate vreifica ca l-am facut, avand in vedere ca exista structuri care se ocupa cu astea si, se poate oricand demonstra ora si faptul ca am sunat de la un nr de telefon, si intrebat de traficul aerian din zona si de perioada cind putem zbura), dovada ca noi eram cuminti la sol
Sper din tot sufletul ca sa reusim pe cale amiabila sa purtam cu totii discutii si sa rzolvam acele pucte sensibile, pentru ca in final sa avem parte de o mai buna conlucrare intre toti cei care zboara, indiferent de marimea avionului
Toate bune,
Adrian
Toate bune
#23
Postat 08 January 2009 - 12:35 AM
@Cagliostro
Desi eu consider ca legal ai dreptate, pune-te in pielea unui parinte. Nu e usor. Emilare cred ca s-a descarcat, omul vad ca a citit cele scrise si nu a mai comentat. Nu cred ca faci bine insistand. Mai bine incercati sa imbunati copilul, eventual faci un gest frumos si-i arati celui mic cum arata avionul de aproape. Daca s-a speriat poate sa-l ajute. Nu au fost pagube sau victime. Acum incercati si voi sa dregeti busuiocul, fiecare a fost inteles gresit.
Legal, aeromodelul ca "aeronava" este asimilat cumva unui obstacol. Cel mult unui ULM. O sa razi, dar FRdM este membra FAI la fel cu Aeroclubul Romaniei. Drepturi egale, desi nu activitati egale. Romania este o exceptie. Trebuie sa coexistam, iar dialogul este cam singura cale.
Sa auzim de bine si Aterizari cu Bine!
Costel
#24
Postat 08 January 2009 - 07:45 AM
E Horia, si actualmente e inapoi la Craiova, a fost doar o detasare de 2 luni.
Si ii place la Suceava :rolleyes: tare ne-ar parea rau sa il pierdem...
#25
Postat 08 January 2009 - 08:31 AM
Cagliostro, la Jan 8 2009, 12:22 AM, a spus:
Radu T.
Nu ai fost atent, nu ti-am dat nici un sfat pentru ca nu am competenta necesara, eu doar am citat dintr-un post al unui coleg.
pavcostel, la Jan 8 2009, 12:35 AM, a spus:
Desi eu consider ca legal ai dreptate, pune-te in pielea unui parinte. Nu e usor. Emilare cred ca s-a descarcat, omul vad ca a citit cele scrise si nu a mai comentat.
Da, scuze, m-a luat putin valul.... dar, sa-ti propriul copil inspaimantat si tu sa nu poti face nimic in fata avionului care vine spre tine.... nu doresc nici unui parinte sa treaca prin ce am trecut eu.
#26
Postat 08 January 2009 - 11:17 AM
Hai sa ingropam securea razboiului, si sa trecem la masa negocierilor.
Hai sa o luam ca o eroare de comunicare. Am luat legatrura si cu Radu, cand vine in Iasi ne vom intalni si cu el. Cred ca avem mult mai multe de castigat daca discutam civilizat si gasim solutii impreuna. Macar pina incepe zborul 1/1 cind vom vedea ce facem. Asa cum am mai spus este foarte usor sa distrugi ceva si ar fi pacat sa se duca de rapa toata munca depusa de voi in special referitor la relatia aeromodelisti-zbor 1/1.
Parerea mea.......
#27
Postat 08 January 2009 - 02:40 PM
Inca o data se poate vedea si utilitatea forumului , si sper sa o tinem in continuare intr-o cat mai buna colaborare si comunicare.
O alta observatie pe viitor, daca mai apar probleme de genul , sa nu acuzati neaparat proprietarul aeronavei, deoarece nu neaparat el este la comanda. O spun asta pentru ca stiu ca Razvan s-a simtit ofensat, fiind acuzat pe nedrept.
Va urez sa aveti parte numai de zboruri fara incidente si vreme cat mai buna.
Radu T.
#28
Postat 08 January 2009 - 02:56 PM
" Trebuie sa ai mult KK la creier "
sau
"E destul de nasol ca au ajuns smecherasii si in aer.. nu erau destui pe sosele ..."
sau
"Dupa ce mi-am intis antenele de rigoare se pare ca pilotul nesimtit era chiar proprietarul aeronavei adica tovarasul RAZVAN (ca domn..... nu este). "
sau
" Si un lucru important pe care nu l-am mai spus.....ce a avut MAGARUL ala cu noi, in conditiile in care a aterizat pe aerodromul mare (ca acolo are hangarul)"
Nu isi cere nimeni scuze...?
#29
Postat 08 January 2009 - 03:11 PM
s-au cerut si scuzele ...cel cu 1/1 a spus ca probabil emiliare s-a descarcat si el fiind nervos (si l-a inteles)...la randul lui si emiliare a recunoscut ca a sarit un pic calul...
Una peste alta...desi s-au spus vorbe grele oameni au dat dovada de maturitate si mai ales de dorinta de a face ceva pentru ca astfel de evenimente sa nu se mai repete.
Toata stima pt. cei din zona....asta numesc eu pasiune...poti trece relativ usor peste niste vorbe atata timp cat nu au fost urmari..."the show must go on"...
Stima...
#30
Postat 08 January 2009 - 03:13 PM
Sunt convins ca se vor intelege omeneste la fata locului. Probabil ca FlyBoy va primi o cerere de stergeri de postari ca cele mentionate de tine. Lasa zapada sa se astearna, e mai bine... Toti gresim.
Bafta!
Costel