INFO TEHNIC Referitor la 1/10 on-road electric
#1
Postat 30 September 2008 - 09:32 AM
CAUCIUCURI: Care cauciucuri se potrivesc mai bine carui tip de pista? Voi ce cauciucuri folositi in competitii (daca!)? Cand trebuie sa folosesti foam inserts in cauciucuri?
ARCURI: Ce tarie a arcurilor/densitate ulei se potriveste mai bine carui tip de pista?
RADIO: Care e un radio combo (Rx/Tx/Servo) potrivit pentru 1/10 on-road electric?
COMPETITII OFICIALE 1/10 ELECTRIC IN ROMANIA: Exista un calendar pe 2009 pentru asa ceva? Regulament scris/publicat pe undeva?
#2
Postat 30 September 2008 - 10:46 AM
RAPORTUL INTERN AL UNEI MASINI ESTE DAT DE RAPORTUL INTRE PINION CUREA MARE/PINION CUREA MIC IN CAZUL TRANSMISIEI PE CURELE SI RAPORTUL PINION COROANA/PINION ATAC LA TRANSMISIA PE CARDAN.
Ri = Pc/pc
RAPORTUL INTERN ESTE PREDEFINIT DIN FABRICATIA MODELULUI, ASADAR VA FI NUMIT Ri SI VA FI CONSIDERAT O CONSTANTA. DE AICI RAPORTUL DE TRANSMISIE R SE POATE MODIFICA SCHIMBAND SPURUL S SAU PINIONUL DE PE AXUL MOTORULUI P. CALCULUL RAPORTULUI DE TRANSMISIE R SE FACE DUPA URMAOAREA FORMULA:
R = Ri x S / P
RAPORTUL INTERN ESTE PREDEFINIT DIN FABRICATIA MODELULUI, ASADAR VA FI NUMIT Ri SI VA FI CONSIDERAT O CONSTANTA. DE AICI RAPORTUL DE TRANSMISIE R SE POATE MODIFICA SCHIMBAND SPURUL S SAU PINIONUL DE PE AXUL MOTORULUI P. CALCULUL RAPORTULUI DE TRANSMISIE R SE FACE DUPA URMAOAREA FORMULA:
R = Ri x S / P
Anvelopele sunt de doua feluri:
din cauciuc (24R - moi, 27R - medii, 30R - tari) - se folosesc pe mocheta in sala
din "foam" (de la 30 la 45 cele mai uzuale)- pentru asfalt afara
etse bine sa la cumperi gata facute - aprox 10 eur pt set 2 roti
Radio - daca vrei sa-ti cumperi ceva "ca lumea" cumpara o statie DSM 2,4 GHz
Ce masina ai?
Programul pe 2009 nu s-a facut. O sa mai fie o etapa anul acesta in Bucuresti la Demon's Race nu se stie exact cand...
Regulament gasesti pe FRMD.RO
#3
Postat 30 September 2008 - 10:59 AM
BECOS, la Sep 30 2008, 09:32 AM, a spus:
CAUCIUCURI: Care cauciucuri se potrivesc mai bine carui tip de pista? Voi ce cauciucuri folositi in competitii (daca!)? Cand trebuie sa folosesti foam inserts in cauciucuri?
ARCURI: Ce tarie a arcurilor/densitate ulei se potriveste mai bine carui tip de pista?
RADIO: Care e un radio combo (Rx/Tx/Servo) potrivit pentru 1/10 on-road electric?
COMPETITII OFICIALE 1/10 ELECTRIC IN ROMANIA: Exista un calendar pe 2009 pentru asa ceva? Regulament scris/publicat pe undeva?
De ce sa introduci?
Mai bine reformuleaza intrebrea si spune ce raport e ala, final, spur/pinion sau raportul intern al masinii?
Cauciucurile sunt de obicei legalizate de regulamente. Consulta regulamentul de competitie local.
insertiile se folosesc in toate cauciucurile (poate cu exceptia celor de drift, dar alea sunt tehnic vorbind "plastice" nu cauciucuri).
Piste cu aderenta mare cer ulei dens (de exemplu covor). Banuiesc ca mai departe iti dai seama si singur pornind de la raspunsul asta. O observatie aicea, pistele bune on road de obicei nu au denivelari, dar daca au, o suspensie "tare" o sa afecteze advers masina.
Sunt mult prea multe. Citi bani ai?
habar n-am
Aceasta postare a fost editata de Barabula: 30 September 2008 - 11:03 AM
#4
Postat 30 September 2008 - 05:53 PM
Cum scrii acea formula matematica stiind ca raportul gearbox se scrie sub forma 8,35:1? Explica asa, ca unui copil mic. Cat despre bani, ce legatura au cu intrebarile pur teoretice?
@Cristake
Intrebarea se referea si la restul componentelor nu doar la statie...
Aceasta postare a fost editata de BECOS: 30 September 2008 - 05:55 PM
#5
Postat 01 October 2008 - 05:38 AM
BECOS, la Sep 30 2008, 06:53 PM, a spus:
Cum scrii acea formula matematica stiind ca raportul gearbox se scrie sub forma 8,35:1? Explica asa, ca unui copil mic. Cat despre bani, ce legatura au cu intrebarile pur teoretice?
@Cristake
Intrebarea se referea si la restul componentelor nu doar la statie...
Exprimarea ta e confuza. D-aia ti-a dat amicul celalalt un raspuns la fel de confuz din care probabil ca n-ai intele nimic (daca l-ai citit).
Eu te-am intrebat (pentru ca nu stiu ce inseamna "raportul gearbox") la ce te referi si ti-am dat la alegere trei notiuni care au sens si sunt singurele folosite in asemenea discutii (daca nu stii e sunt, poti sa cauti pe net), dupa care, daca vrei mai multa informatie, ne poti spune exact despre ce vorbim, si vorbim.
Eu nu pot sa ghicesc ce vrei tu, dar in principiu orice raport de transmisie e un numar de dinti (de obicei de la organul din angrenaj cu nr mai mare de dinti, de exemplu spur) impartit la numarul de dinti al celuilalt organ (pinion de exemplu). Cam asta e principiul.
Banii disponibili scurteaza discutia teoretica (si o concentreaza asupra subiectului in loc sa deschida drumul spre divagatii si elucubratii).
Alminteri iar iese un topic de trei milioane de pagini, ajungem la cai verzi pe pereti (care e cea mai buna telecomanda din univers) dupa care aflam ca omul care a pus intrebarea are trei lei in buget.
Fara sa se stie citi bani ai nu poti primi decit un rapuns in principiu. Iata: cea mai buna telecomanda/echipament radio este cel mai scump pe care ti-l permiti. Experienta arata insa ca oamenii nu sunt multumiti cu raspunsul asta si intreaba din nou, "pai zi-mi si mie un nume?" La care din nou trebuie sa intrebam: citi bani ai?
Succes!
Aceasta postare a fost editata de Barabula: 01 October 2008 - 05:44 AM
#6
Postat 01 October 2008 - 09:10 AM
#7
Postat 01 October 2008 - 11:20 AM
BECOS, la Oct 1 2008, 10:10 AM, a spus:
acel 8.35:1 de care te legi tu este raportul final. Adica motorul face 8.35 rotatii ca sa invarta roata ( masinii) odata.
el se calculeaza asa: Ai raportul transmisiei dat de diferentiale si care e mai greu de modificat si raportul dintre spur si pinion, inmultite aceste 2 rapoarte iti da acel raport final
ca sa intelegi mai usor luam exemplul tau (aceste rapoarte sunt trecute si in cartea masinii undeva mic in cazul lui TAMIYA de ex)
55/25=2.2 mai departe iei 8.35/2.2=3.7954 asta al fi rapotul "puntii/diferentialului" care contribuie alaturi de raportul spur/pinion la cel final.
Sper sa fie destul de clar si sa nu fi gresit ceva.
Acum cel mai la indemana in functie de motor/traseu si f multi alti factori poti modifica dupa plac si spatiu spur-ul si pinionul de la motor
Bafta
Aceasta postare a fost editata de gigelm5m3: 01 October 2008 - 11:21 AM
#8
Postat 01 October 2008 - 12:36 PM
BECOS, la Oct 1 2008, 10:10 AM, a spus:
Frate, greu pricepi. Formula ti se dadu deja de citeva ori, ce mai astepti de la noi? Sa ti-o pictam pe ecran? Cred ca nu talentul nostru didactic iti trebuie tie ci un pic de artimetica de clasa a doua.
Am inteles in sfirsit la ce te referi cind spui "raportul gearbox". Vezi ca amicul de deasupra a gresit. Ceea ce descrii tu mai sus e raportul intern al sasiului NU raportul final! Vad de asemenea ca presupui ca raportul intern e invariabil, si de cele mai multe ori cam asa e dar nu intotdeauna, asa ca ai grija. Vezi mai jos pentru completari (irelevant pentru tine, dar poate te pun pe ginduri un pic).
Insa intrebarea ta:
"Cum introduc valoarea Gear Ratio: 8.35:1 in formula de calcul a raportului de transmisie determinat de Spur/Pinion?"
ramine tot un nonsens, adica cum sa introduci? Si de ce s-o introduci bai frate? Asa ca mai departe nu vad cum putem sa te mai ajutam.
Si daca e pe curea? Sau are mai multe seturi de pinioane/scripeti (pentru curele) interschimbabile? Repet, "formula pentru gearbox" e un nonsens. Cauta cu gogu ce-ti spusei eu si dup-aia ce spusesi tu si vezi care are mai multe hituri (cu ocazia asta o sa afli si ca ti-ai pierdut vremea doua zile scriind mesaje aiurea p-aicea cind te-ai fi putut lamuri instantaneu pe net daca ai fi vrut sa inveti limbajul corect de la inceput-de exemplu cind ti l-am dat eu de-a gata mai sus).
Sau reinventeaza tu roata!
Succes!
Aceasta postare a fost editata de Barabula: 01 October 2008 - 12:50 PM
#9
Postat 01 October 2008 - 02:09 PM
@gigel5m3 - in manual scrie "gearbox ratio = 8,35:1". imi vine sa cred ca este vorba de raportul pinioanelor din gearbox, nu are legatura cu raportul de transmisie, generat de pinionul de pe motor si spur. eu incercam sa aflu raportul de transmisie R si vroiam sa stiu daca scriu valoarea Ri sub forma 8,35 sau sub forma 1/8,35. sa ma ierte profesorii, am uitat cum se rezolva fractiile.
#12
Postat 02 October 2008 - 09:21 AM
Demontezi gear box-ul:
1. Daca ai inauntru doar doua pinioane e simplu: numeri dintii la fiecare si imparti numarul mai mare la numarul mai mic (valoare supra unitara, mai mare decat 1).
Daca gasesti mai mult de doua pinioane procedezi pe rand la fiecare pereche ca mai sus dupa care inmultesti rezultatele intre ele (valoare supra unitara, mai mare decat 1).
2. Procedezi la fel pentru a calcula raportul dintre pinionul de pe motor si spurul de pe masina (valoare supra unitara, mai mare decat 1).
La sfarsit inmultesti raportul "din gear box" intern Ri cu raportul obtinut la punctul 2 (Spur / Pinion) si vei obtine raportul de transmitere (valoare supra unitara, mai mare decat 1).
Bafta!
De data asta sper sa reusesti.
#13
Postat 02 October 2008 - 09:14 PM
BECOS, la Sep 30 2008, 10:32 AM, a spus:
....................
8,35 x Spur/Pinion = Raport final:1
daca 8,35 este raport final, atunci:
raport intern x Spur/Pinion = 8,35:1
Aceasta postare a fost editata de CristiM: 02 October 2008 - 09:19 PM
#14
Postat 02 October 2008 - 09:55 PM
@cristacke - nu are sens sa desfac si sa numar pinioanele din gearbox cata vreme in manual am raportul: 8,35:1. oricum, multumesc!
@barabula - "papusel" sa-i spui lui taica-tau, domnule! cum iti permiti???
Aceasta postare a fost editata de BECOS: 02 October 2008 - 09:57 PM
#15
Postat 03 October 2008 - 10:28 AM
Ce model de masina/sasiu este (producator si sasiu). Daca e noua si nu ai umblat la transmisie in carte de obicei e trecut raportul final (la Tamyia sunt trecute ambele in manualul de asamblare in locuri diferite)
Daca masina ta e cea din poza, ar trebui sa fie turing si 8.35:1 e un raport foarte des intalnit la modelele "stock" ca fiind cel final
Sper ca te-am mai lamurit.
#16
Postat 03 October 2008 - 10:38 PM
=========================================
Drive Train Ratio (DTR) - INTERNAL RATIO - The “drive train ratio†(DTR) is the ratio of all the internal gears from the transmission, including differentials and pulleys. The drive train ratio is usually different for each model of car. Some manufacturers use the words “transmission reduction†to indicate the DTR.
PRIMARY DRIVE Ratio (PDR) - The “primary drive ratio†(PDR) is the ratio between the pinion and spur gear. Spur / Pinion = PDR.
FINAL DRIVE Ratio (FDR) - The “final drive ratio†(FDR) is the ratio between the DTR and the PDR. This number is commonly rounded up to the nearest hundredth after the decimal point. PDR x DTR = FDR.
=========================================
Eu am un Tamiya TT-01 cu care ma joc in casa si inca doua masini mai serioase pe care le asamblez acum: un Xray T2 si un grafit kit TT-01 cu hup-up Tamiya. Pe astea le-as baga in curse on-road, la un moment dat, dupa ce invat sa conduc mai bine la viteze mai mari.
Daca e sa continui i-as intreba, in special pe cei care participa la cursele oficiale, asta daca vor sa impartaseasca din experienta lor personala:
Cum hotarasc ce cauciucuri/jenti folosesc pentru cursele on-road si cand/daca folosesc foam inserts? Cu ce masini se alearga in campionatele Romanesti de on-road electric 1/10?
Ce parere (eventual experienta de utilizator) aveti despre:
1. Airtronics M8 (am ocazia sa iau un combo tx/rx 75MHz FM si Ko Propo PS2174FET servo)
2. LRP Quantum 2 Competition ESC
#17
Postat 17 October 2008 - 11:59 AM
Cauciucurile (ca si la scara 1:1) reprezinta esenta seterii unui model. Daca nu ai cauciucul potrivit, restul nu prea conteaza... daca ne referim la abilitati apropiate ale pilotilor. La clasa 1/10 touring electric in Romania (deoarece urmam regulamentul EFRA) se alearga cu cauciuc si nu foam (in majoritatea cazurilor). Alegerea cauciucului (in primul rand) se face in functie de aderenta pistei. Cu cat pista este mai aderenta cu atat se alege un cauciuc mai dur. Al doi-lea factor este temperatura (ambianta si a pistei). Ca cat este mai cald cu atat se alege un cauciuc mai dur.
Inserturi se folosesc oricum. Nu poti pune un cauciuc fara insert. Astea urmeaza aceeasi curba ca si cauciucul in functie de temperatura.
Masinile prezente (acum doi ani ca n-am mai participat de atunci) in campionatul din Romania ar fi: Xray (diverse versiuni), Pro4, TC3, HPI Sprint.
In ceeace priveste statia M8 este o statie buna, dar un pic depasita tehnologic. Daca tot iei ceva incearca ceva in 2,4 Ghz (M11; KoPropo; Futaba; Spektrum). Ia cea mai buna statie pe care ti-o poti permite, ca sa nu o schimbi in fiecare an. Curba de invatare va fi mult mai rapida daca folosesti echipament performant.
Despre ESC-ul de la LRP numai vorbe de bine. Am mers cu el cativa ani fara sa simt nevoia sa-l schimb. Insa si aici concurenta te impinge la upgrade. Noile motoare brushless sunt din ce in ce mai performante si mai usor de intretinut, iar Q2-ul nu stie decat brushed. Mai ales daca mergi afara (pe asfalt) vei schimba motoare la greu...
Sper ca te-am lamurit, in linii generale.
Cristi
#18
Postat 18 October 2008 - 06:07 PM
Tot ce mi-am putut permite a fost un Xray T2 cu QC2 si motor Orion Revolution 6x2. + Airtronics M8 pe 75MHz (ii pot cumpara modul de 2,4GHz). Le-am luat pe toate la pachet pentru ca am prins un deal foarte bun: masina era doar asamblata dar nerulata - practic toate echipamentele sunt like new. T2 e foarte complexa... Imi place, insa nu pot sa-i fac setari decat ochiometric, cu rigla, si experimentand, pentru ca nu am dispozitive de reglaj. Pentru ca momentan o pot alerga doar pe podea de lemn intr-o sala de sport, am incaltat-o cu niste cauciucuri slick destul de moi. Am bagat in ele niste burete gros de 1 cm pentru ca nu am mai avut rabdare sa imi comand niste inserturi. Totusi imi pare ca sunt un pic cam prea moi la compresie. La turatie mare cu rotile in aer, incep sa se umfle. Sper sa tina cimentarea. In shock-uri am pus ulei #600 Tamiya si am lasat 3 gauri in pistoane. Pare sa se comporte binisor desi in curbe inca derapeaza pe suprafata asta care e foarte lucioasa. Probabil as putea sa mai inclin arcurile sau sa pun niste arcuri mai moi pe fata sau sa pun niste cauciucuri cu grip mai mare. Cam asta ar fi logic sa fac, nu?
Daca ai folosit QC2 imi poti recomanda un setup pentru el? Momentan eu merg cu cu valorile Punch Control=3, Initial Brake=2, Automatic Brake=0.
Din experienta ta, cum reglezi diferentialele cu bile? Cum stii cat sa le strangi?
#19
Postat 20 October 2008 - 08:34 PM
E ok ce ti-ai luat, cu atat mai mult ca atat ti-ai permis..
Daca ai bagat "burete" cauciucuri, cam naspa..... Sigur nu e centrat si ai vibratii in suspensii. Cauciucuri, iti recomand "belted". Nu am alergat pe parchet decat cu microporos, asa ca nu stiu ce s-ar potrivi. Incearca cu cele mai moi pe care le gasesti. De exemplu 24R de la LRP. Dupa cum spuneam, daca nu ai cauciucul care trebuie celelalte seteri nu prea mai au efect... dar oricum scoate bara de torisiune si incearca cele mai moi arcuri. Mai departe trebuie sa te "prinzi".
Motorul de 6x2 nu este bun de touring. Ala e pentru off road. Pentru touring trebuie motor de 9-13 ture in functie de traseu cu capac negru (nu albastru).
Despre QC2, sincer nu mai tin minte ce setari aveam la el. Oricum depind de stilul de condus. Porneste de la setari medii si testeaza. Depinde de tine cum simti masina pe acceleratie si frana.
Despre diferentiale ti-am raspuns la subiectul celalalt. In principiu le simt la mana, nu exista nici un reper aici.
Cu stima,
Cristi
#20
Postat 21 October 2008 - 12:32 PM
La ce te referi cand spui bara de torsiune? La upper deck? Sa o scot de tot? Momentan am ales o flexibilitate medie a sasiului. O sa mai inclin un pic shockurile ca sa se inmoaie fara sa mai schimb uleiul sau arcurile, care sunt default: silver pe fata si gold pe spate.
3 din cauciucuri mi-au iesit binisor, echilibrate, dar unul cam baga vibratii. Pe de alta parte, am incercat niste roti cimentate din fabrica si erau si ele dezechilibrate. Cred ca va trebui sa-mi iau ceva mai de calitate, gata lipite. Sau... cum mi-o fi norocul.
Intrebare: Ai cumva o schema de legare a condensatorului de capacitate mare 33.000 microF in circuitul electric al masinii? Imi pare ca e ceva in neregula aici. Condensatorul e pus in paralel cu bateria, iar dioda Schottky e pusa in paralel cu motorul... totul functioneaza ok, insa difera de schema de conectare recomandata de LRP - ce-i drept, ei dau o schema de referinta, fara valori.
Thanks!
#21
Postat 21 October 2008 - 08:36 PM
Bara de torsiune se mai numeste bara anti ruliu (in engleza: anti roll bar) si este o sarma de otel care uneste basculele aceleiasi punti. Vezi in poza atasata sagetile rosii.
Condensatoru mare se pune in paralel cu bateria. Daca ai sa cauti pe forum, s-a dezbatut subiectul si n-as mai repeta....
Pentru QC2 nu ai nevoie de dioda. Scoate-o! In scema de la LRP cred ca e vorba de condensatorii de pe motor (3 buc.) pentru deparazitare. Motoarele Orion V2 au condensatorii aceia inclusi. Daca desfaci capacul ai sa vezi o placa electronica intre tuburile periilor.
Altceva? :D
#22
Postat 21 October 2008 - 11:45 PM
cat despre motor, momentan i-am limitat puterea la 80% din radiocomanda. desteapta treaba stie sa faca M8... probabil M11 e si mai destept. o sa-mi iaucand ma fac mare.
maine o sa fac niste poze pe zi, cu detaliile masinii, poate imi mai dai si alte sugestii la fel de folositoare - si care ar putea folosi si altora, daca raman pe forum. inca odata, multumesc.
#23
Postat 22 October 2008 - 08:33 AM
De ce spun s-o scoti: daca nu ai aderenta, si sasiul nu face roll, atunci va derapa lateral.
Ai citit asta?
Cu stima,
Cristi
#24
Postat 23 October 2008 - 12:01 AM
Poti sa ma lamuresti de ce e mai bine fara dioda pe motor? Am citit undeva ca se foloseste pentru a opri spike-urile posibil a fi induse de motor in ESC, si ca se foloseste mai ales la ESC forward only - adica exact cum e cu QC2. Sigur e mai bine fara ea? Pe de alta parte, ceea ce am eu pe motor seamana mai degraba cu un tranzistor (e plat si are trei picioruse) decat cu o dioda... trebuie sa fac pozele, ca sa fie mai clar la ce ma refer. O sa revin maine.
Multumesc inca odata. Cele bune!
#29
Postat 24 October 2008 - 11:56 AM
1. Condensatorul ala e prea mare! Cauta ceva la 10V 4300 microF.
2. Intrerupatorul de la ESC trebuie mutat unde nu exista riscul de a fi atins accidental.
3. Puntea spate are unghiul de "toe in" cam mare. Nu cumva masina este subviratoare? Mergi pe 2 - 2,5 grade.
4. Pune un "pai" mai lung si scoate antena afara.
In rest pare ok.
#30
Postat 24 October 2008 - 01:21 PM