De Ce Rotax ?
#1
Postat 24 January 2004 - 12:40 AM
Aud tot timpul cuvantul "Rotax" pronuntat cu o emfaza si un soi de admiratie divina... Oare chiar asa sa fie ? Aceste motoare chiar nu dau chix niciodata? Te simti mai in siguranta calarind un Rotax decat un Limbach, Verner, Jabiru sau Simonini? sau chiar o conversie auto de VW sau mai nou Suzuki ? Chiar merita 15000 de euro un 912 ?
Vreau sa subliniez ca nu sunt un specialist in motoare de avion... dar de trei ani incoace tot caut cea mai buna solutie (calitate/pret)...
Am citit o groaza de review-uri despre motoarele "certificate": Lycoming, Continental... care afiseaza TBO-uri de 2000 de ore si totusi sunt unele la care la nici 500 de ore prezinta defectiuni destul de serioase... nu stiu ce sa mai cred...
As dori sa deschid o dezbatere despre motoarele pentru ULM... pro si contra unui tip sau altul...
#2
Postat 24 January 2004 - 10:31 AM
la 10km de firma ROTAX si am fost de multe ori in fabrica mai pe vremuri cind aveam un second job ca si
curatitor de masini la sfarsit de saptamana.Aureola de legenda s-a creat in jurul acestui motor deoarece a
fost printre primele firme din lume care au fabricat motoare exclusiv pt. ULM-uri si intr-o gama variata de
puteri.Prin anii 60 ROTAX era specializata in fabricarea de motoare in 2 timpi pt cositoare si alte masini
agricole.Prin anii80 a fost preluata de concernul canadian Bombardier si s-a trecut la fabricarea unor game
variate de motoare pt. barci,sanii cu motor,masini agricole si ULM-uri.Experienta acumulata in proiectarea
si fabricarea motoarelor in 2 timpi s-a reflectat si in motoarele pt. ULM -uri cea mai cunoscuta fiind seria 500
adaptabila atit pt. deltaplane cit si pt avioane.Desi fiabilitatea e remarcabila singurul mare dezavantaj ar fi
consumul mare de 12-15l la ora.Cele din seria 900 in 4 timpi sunt inaccesibile pt. muritorii de rand pasionati
ULM-isti.O varianta eleganta si nu asa de costisitoare as vedea in motorul de motocicleta de BMW.
Actualmente lucrez la o firma (dar nu pt mult timp) care produce printre altele si pompe de stins incendii
echipate cu motoare de BMW 1100 de 52CP.Daca ar fi interesati pt. un asemenea motor as putea aranja cu
conducerea firmei cumpararea unui asemenea motor la un pret promotional.Nu stiu pretul precis dar in orice
caz sub 3000€.Avantajele ar fi:4 timpi,injectie electronica,motorul "dezbracat" de cutia de viteza si alte accesorii.cilindrii boxeri racire cu aer.
Si varianta ce mai accesibila dar care presupune multa sudaoare adaptarea unui motor auto pt. aviatie.
Eu am o carte scrisa de un american pe aceasta tema care explica in detaliu o asemenea transformare.Insa
ca orice prelucrare si confectionare de piese mecanice presupune existenta unui atelier bine dotat cu strung
freza si masina de gaurit.Pt cei interesati pot sa dau titlul cartii si autorul.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#3
Postat 24 January 2004 - 11:00 AM
Uite aici motorul BMW:
http://www.bmw.flyer.co.uk/
si uite ce fac polonezii...
http://www.bilsamavi....com/engine.htm
Nu mai vorbesc de americani, care au mai multe firme ce furnizeaza kituri complete de motoare auto avionizate vw, suzuki, subaru...
http://www.aeroconve...o_vee_2002.html
Dar chiar daca nu sunt conversii auto, ci motoare proiectate direct pentru aviatie (dar necertificate)... cehii au incercat si se pare ca au reusit...
http://www.vernermot...index.asp?sec=4
#4
Postat 24 January 2004 - 11:17 AM
firmei.Cu un lacatus un strungar si un sudor bun poti sa faci o conversie si in Romania cu materialele
existente acolo.Cele mai bune motoare de adaptat dupa parerea mea ar fi Honda,Suzuki.Renault 2CV dar sa
fie cu kilometrajul sub 50.000 km.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#8
Postat 24 January 2004 - 07:20 PM
Am prieteni mecanici istetzi, care l-ar avioniza si pe draku' de-ar avea cilindrii si pistoane...:D
Dar chiar cumparand un kit de vw de 80 de cai cu toate piesele incluse si tot iesi in 4000 de dolari... fata de cei 15000 de euro pentru un Rotax 912 si tot e mai bine...
Ideea este ca alegerea celulei sa se faca in asa fel incat sa te poti descurca si fara motor la un moment dat... Finete mai mare de 12 sau chiar mai mica, dar cu viteze de angajare mai mici...
A da... si sa-l pilotezi tot timpul cu gandul ca motorul poate crapa in orice moment...
Sau daca s-ar proiecta mai multe ULM-uri bimotoare, chiar daca consumul de combustibil ar fi mai mare... Francezii au facut un canard ULM cu doua motoare Rotax 447.... unul tractor si unul impingator... Daca tusheshte unul macar mai ai unul sa ajungi la cea mai apropiata pista decenta sau daca te lasa la decolare iti da destul timp sa te intorci cu bine fara manevre periculoase in apropiere de sol...
#9
Postat 24 January 2004 - 07:51 PM
rau caz sa te coste inca 1000€ si ai cu 2000€ un motor la fel de sigur ca cel de avion.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#10
Postat 24 January 2004 - 08:02 PM
de 1700-1800cc care acum nu se mai fabrica si ca urmare sunt piese produse in continuare in serie mica
de firme mici.de unde si preturile cam piperate pe unde daca mai pui si transportul peste ocean?
Deci orientarea ar fi dupa motoare moderne cu aprindere electronica si consum redus la care producatorul
poate sa asigure si piesele de schimb pe cel putin 15 ani.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#11
Postat 24 January 2004 - 09:00 PM
Nu dejaba s-au dovedit Rotax leader pe piata. Consosc personal omeni de la dezvotare de motoare la Rotax, la Hirth, Limbach, Sauer si altele si pot sa va spun, daca ndeva sint bani alocati in rechercha si technologie, atuns la Rotax und printre zece mii de motoare pentru Skidoo etc, sa mai produc SI motoare ULM.
Ei au printre altele, (alti nu au) stand de proba de motoare computerizata, ceva , care la alti nu a ofst sau nu va fi vorba niciodata, chiar daca au motoare omologate.
Din punctul de vedere de raport putere/greutate, nici un motor BMW ajunge la performanta Rotaxului. Daca de exemplu faceam elici pentru un motor de BMW de "70" CP, trebuie sa scadem la 50-55 CP in real ca sa potrivea elicea.
La fiabilitate iar pot sa va spun din experienta ca probleme exista mai ales acollo unde serie sint prea mici ca sa merita pentru producator sa investeasca in technologia.
Italieni, pe domnul Simonini , batranul, am intelnit mai des la expozitie prin ani 80/90 si mai are el cred/sper cateva elici de la mine. Pot sa va spun, ei vin mii de motoare si acesori pentru scootere si motociclete si motoare de ULM tot erau un hobby a lui. Dar l placea sa faca ceva nou mai degravba de cat sa dezvolta ceva pana la capat.
Pot fi multe oferte pe piata, dar va asigur , in spatele lor, 90% este numai reclama si mai multe nu exista in serie de peste 50 bucati, ceva, care ar trebui sa va spune ceva, mai ales daca este vorba de piese de schimb si experienta disponibila.
Cand a aparut Rotax912 era primul motor care a aparut dupa Limbach si Sauer care era la putere de peste 50% mai mare cu greutate aproape lafel (cu toate acesori necesare) si avea o fiabilitate incredibil si resistenta de temperatura inalta mai buna de cat altele. Puterea nu scadea asa aprubt ca la alti, si totul asta la un pret comparativ. Acum fiabilitate s-a dovedit deja multi ani si nu prea mai auzi de un alt motor in clasa lui...
Bine, sint motoare auto convert, dar sint unicate mai degraba, fara garantie , fara suport si fara viitor comercial.
Parerea mea..
Walter Born
#12
Postat 24 January 2004 - 10:14 PM
o parte si de alta dupa legea concurentei.Insa poate ce nu stiai tu si-ti spun eu ca ai adus discutia de
cercetare Rotax cumpara motoare prin tertze persoane de la firmele concurente le desface le studiaza
modifica forma si le aplica la proiectele noi.Asta ti-o spun din sursa sigura 100%.In special de la Jabiru care
incepe sa le faca concurenta mai serioasa.
Insa revenind la oile nostre eu si Daktari ne gindeam la un motor accesibil pt buzunarul romanului
indragostit de ULM-uri.Pt ca una e scoti 10-15.000€ din buzunar sau alta 2000€.Fiabilitatea unui motor de
auto modern e aceeasi daca nu mai mare in comparatie cu cele de avion.Exemplu concludent e chiar rabla
mea de Mitsubishi Galant de 13 ani,(ar fi cazul sa-l schimb :D :D :D ) 110CP, inca 7,5-8l/100km si peste
230.000km la bord.Asta echivaleaza cu un TBO de peste 2000h.Asta e parerea mea.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#13
Postat 25 January 2004 - 01:01 AM
Din punctul meu de vedere exista doar 2 producatori de motoare pe piata: Rotax si Hirh. Si daca ar fi sa aleg un motor, as cumpara unul dintr-o serie mare, dovedita si cu bolile copilariei vindecate. Si cat mai simplu. In plus sa fie un motor cu aprindere dubla. De aceea motorele de masini, sau alte adaptate cad de pe lista mea. Apoi, acele motoare nu prea fac treaba buna fiind folosite in regim inalt mult timp ... un exemplu edificator este Trabi, folosit de motodeltistii de la noi si de altii din blocul estic, ani la rand. Motorul bun pe masina, pe motodelta facea probleme... incalzire diferentiala la cilindrii, bujii ancrasate din cauza regimului ridicat etc.
Eu nu as zbura decat cu Rotax sau Hirth. Nici nu merita sa ma chinui sa modific ceva in sensul asta. Nu merita efortul! Bani, materiale, stres, teste ca sa fac ce? Un mutant? Nu. Mai bine ceva facut de profesionisti, dedicat si gata. Oricum la zborul cu motor in fiecare secunda sa te astepti sa iti dea motorul un rateu sau sa-ti taca de tot. Numai cei care au avut asemenea surprize inteleg!
Big.
#14
Postat 25 January 2004 - 01:08 AM
Inclin sa-i dau dreptate lui Skyfly referitor la conversiile auto moderne, motoarele cu injectie au evoluat foarte mult... Greutatea ? este deja comparabila cu a celor de avion, tinand seama de putere... si in plus, intre noi fie vorba, prefer un ULM cu un centru de greutate mai in fata, decat unul cu centru mai in spate... In plus, daca este si turbo, puterea nu este afectata de inaltimea de zbor (care scade dramatic la motoarele de avion care nu au turbocompresie)
Una peste alta, imi pare bine ca am deschis acest subiect, care ma roade de mult... as dori cat mai multe pareri, sa am de unde invata...
#15
Postat 25 January 2004 - 01:28 AM
Pe de alta parte, o conversie o poti supradimensiona ca putere, folosind curent sa spunem nu regimuri de 75 la suta, ci un 45-50 la suta, acolo unde se simt ele bine. In plus, conversiile moderne au si ele sisteme redundante, aprindere dubla, etc... Motorul de 1100 de la Peugeotul meu 206 are deja 18000 de km, si nu a tushit nici macar odata...
Si oricum, asa cum ai spus si tu, la zborul cu motor trebuie sa ai tot timpul in vedere un loc de aterizare pentru un caz special... mai dai si un purcoi de bani si linishte tot n-ai...
Dupa mine, esenta rezida in alegerea unei celule cu finete mare sa-ti dea loc de intors si un bun antrenament pentru zborul fara motor... Daca cineva se bazeaza numai pe motor, ca a costat nushtiucat si ca e bun samd, greseste cumplit... Cred ca antrenamentul temeinic pe zbor fara motor este de baza in ULM.
#16
Postat 25 January 2004 - 08:36 AM
Dar, pune motoril asta pe ceva avion cu viteza mai mare unde ai de nevoiue elice mai mica cu truatie mai mare, si imediat numai va functiuonea asa de perfect. Clar, la anumite avioane sa potriveste, la anumite nu. Lafel cu BMW care, cu toate necesare este un bolid si greu de tot cu cp putin in comparatie.
Sa nu uitati ca conditie de vinzare trebuie sa contine tot fel de excluderi, mai ales in aviatie und pericol depinde in cel mai mare parte din pilot si assigurare este scump pentru producatoir. Adica si risk e mai mare la productaori mari, ca daca sa gaseste un avocat si cauta la greseli, acollo este cel mai mare probabil sa gaseasca bani de paguba. La fimre mic nu primeste nimic, acollo nu cauta. Firmele mici dau faliment pur si simplu.
Rotax iti protejeasa cu conditii si preturi, la 912 ma refer, sa nu ajunga motori la useri care nu au habar despre tratamentul lor necesar, sau la care lipsesc bani de tratament. Nici un producator de nici un produs pe lume poate sa iti dea garantie de viata ca nu sa defecteaza nici o data in orice conditie. Asa ceva deja poti considera neserios.
In plus motoarul 912 este omologat nu numai ULM ci la Aviatia generala, ceva care costa enorm de mult si pot sa va explic in detaliu ce este involvat ca timp si bani sa ai numai un singur produs omologat. In comparatie sa faci ceva produs bun ca 912, sa o omologezi este MULT mai complicat si costisitor.
Nu vreau sa spun ca numai firma mari au idee bune, Dovada este si ei sa uit la produsel altora. Lafel si firme mici fac asa si cumpere piese la altceas surse ca si productaori mari. Toata lumea face lucru asta inclcusif la modelism. O mica modificare aici, alte design optic acollo, potae alt profil si iese o aripa zburatoare similar zburind. Diferenta este pret si disponibilitate producatorului cu piese. Intelegeti probabil despre ce vorbesc.
Ma bucur ca sint si in Romania constructori amatori de avioane adevarate si cu nerepdare astept primele intelniri din genul RR cu "modele" mai mari si construit propriu :-)) Numai sa nu va faceti griji prea mare sa va creati un venit din asta. NU s-au creat de cat o mana de omeni pe lumea asta sa traiasca din afacere cu ULM. Mare majoritate sint pasionati care baga casa si avere in el si ies numai cu reputatia de "producator" si bani mai putin pe cont pana la urma. Conosc cazuri destule care chiar si cu produse performante si bune nu au rezistat la piata asta restrins si mic.
Walter Born
#17
Postat 25 January 2004 - 11:57 AM
Big, m-ar interesa si parerea ta, si bineinteles a oricui care crede ca poate sa-mi dea un sfat.
Bineinteles ca foarte mult conteaza si costurile in alegere, cu bani multi stie oricine sa se descurce.
Intentionez in viitorul apropiat sa iau un kit de triax, un design cu aripa sus, nu ma intereseaza asa mult viteza. M-am gandit la:
Allegro 2000: 11200 Euro, finete 12, aripa metal, fuzelaj fibra de sticla si teava.
Zenair CH701: 9600 E, finete 6 integral metalic, viteza mica de angajare, STOL, posibilitate scratch-built (aprox.5000 E pentru materiale)
TL-232 : in jur de 12000 E, finete 14, constructie teava si panza, accepta si Rotax 503
Toate accepta motoare de la 65 de cai in sus...
Va fi folosit doar pentru uz personal, nu comercial, estimez 100-150 ore pe an.
Toate motoarele urmatoare costa cam la fel, aprox. 5000 E, greutate tot pe acolo si au TBO tot cam la fel. Care dintre combinatii le-ati folosi?
Rotax 582, 65 CP, 2 timpi, consum 14 l/h
Verner 1400: 80CP, patru timpi, consum mai mic decat 582
Simonini Victor 2 : 2 timpi, 92 CP, consum mic: 8l/h :D
Conversie de Suzuki de la Bilsamaviation Polonia consum mediu
#18
Postat 25 January 2004 - 11:58 AM
face un Kiebitz dupa plan si il echipeaza cu un Nissan sau Subaru in loc de Rotax 582.Pentru ca nici pe el
nu-l scot banii din casa si stie ca iese la jumatate de pret cu toate daca nu mai putin.Si cu acelasi pret zbori
cu un motor Nissan sau Subaru aproape de 2 ori mai mult ca si cu un Rotax.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#20
Postat 25 January 2004 - 12:10 PM
Dar cu 10.000 de euroi poti lua si un second hand bunicel.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#21
Postat 25 January 2004 - 02:25 PM
Dar dom' Daktari, de ce nu iei in calcul motodletaplanul? cu 10-15 mii de euroi iti iei un aparat performant, usor de zburat, fara fitze, omologat, usor de hangarta in garajul tau, si care daca ramane fara motor se pune si intr-o gradina ceva mai mare! Te-ai gandit la asta?
Big
#22
Postat 25 January 2004 - 05:43 PM
Skyspy, la 25 Jan 2004, 11:58, a spus:
face un Kiebitz dupa plan si il echipeaza cu un Nissan sau Subaru in loc de Rotax 582.Pentru ca nici pe el
nu-l scot banii din casa....
Sorry, scuze, gresit, nu din cauza banului a pus el Subaru. Din cauza zgomotului si sa potriveste mai mult sunet la avion...Thomas nu gastiga 2000 EUR lunar ci 1250 net. Poate o ati vazut pe el zburint Pitts nostru electric.
Cel mai scump la ULM in Germania nu este benzina, ci assigurare, intretinere de brevet si acte la avion. Cred ca stiti Kiebitz.
El este omul cel mai bolnav de avioane, are toate brevete de la planor pana la Cessna, dar zbore mai ales cu modele si cu ULM, ca astea sint cel mai apoape de aviatia cum intelegem noi.
Si germani sint prea sarac se sa permite un lucru ieftin. Vorba lui Big interpretat...
Asa cum este mana de lucru mai ieftin aici in tara, bagam si eu idea mai mult la o constructia classica, sau strcutura metalica ALU impinzit ....
Planurile Kiebitz cred ca sint sub 1000 EUR si includ sfaturi+toate aprobari necesare germane si vinie constructor mai des in control. Daca vine si in Romania, nu pot spune.
Ma mai uit dac nu am poza cu Thomas si avionul lui undeva....
Walter Born
#23
Postat 25 January 2004 - 10:51 PM
tuburi de otel sudate si aripille din aluminiu sudate sau nituite nu mai stiu.Asta presupune meseriasi buni
cum ar fi sudori in argon (Mig,Wig) si lacatusi care stiu sa lucreze ansamble nituite.Pe vremea cit am lucrat
la ceasca sudorii in argon erau necunoscuti la noi in tara.Poate la vreun institut de cercetari citiva sporadici
asa.Acum cred ca situatia s-a mai schimbat dar tot nu cred ca abunda ca si aici in vest.Eu am fost nevoit de
imprejurari sa invat sa sudez in gaz protector ca altfel nu puteeam supravietui aici in vest.Dar inca sunt
departe de ce s-ar putea numi sudor autorizat.Unde vroiam sa ajung e ca e greu sa-ti incropesti asa la
repezeala o echipa si sa te apuci de un proiect cum e Kiebitz-ul.Daca tot dispui de masini pt prelucrarea
lemnului ai putea sa faci un ultrausor din lemn ca meseriasi ai deja si nu ar mai trebui sa investesti in masini
si scule speciale.Planuri sint destule insa mie-mi place unul care nu are plan din pacate si se vinde numai sub
forma de kit.Daca ai reusi sa convingi constructorii sa-ti ofere planurile as investi si io ceva la crearea unui
prototip.Avionul se numeste Vagabund si e facut de Birk Meier si Hans Grannemann.Daca ai catalogul
Flügel der Welt il gasesti la litera V la categoria ULM triax.Daca ai nevoie de adresa si nr de telefon ti le pot
da.Eu am incercat sa iau legatura cu Birk dar nu mi-a raspuns la e-mail.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#24
Postat 25 January 2004 - 10:56 PM
Cam asa suna si preferinta mea, CH701 si m-ai convins pentru un Rotax 582... am citit si eu foarte multe pareri despre 701... foarte putine au fost rele... singurele lucruri care i se reproseaza sunt mansa pe centru, finetea mica, de 6 si uratzenia caracteristica a calului de povara... :D Da' cu asta ma pot obisnui...:( Am vazut pe net un tip care si-a vopsit CH701 in rosu, i-a traznit pe parti si pe aripi crucea cavalerilor de Malta si l-a botezat Red Baron...:angry: arata bestial !
Cat despre motodelta, nevasta-mea a zis ca n-are chef sa-i bata vantul prin plete, si cum eu am ultimul cuvant in familie am zis ca in nici un caz motodelta De... asa-mi trebuie daca am dus-o cu mine la zbor, nici macar asta nu mi-a ramas mie si numai mie....
Serios vorbind, nici pe mine nu prea ma incanta ideea, cel putin deocamdata...
Din curiozitate... de cat teren ai nevoie sa-ti faci o pista pentru motodelta ?
#26
Postat 25 January 2004 - 11:37 PM
@daktarii:
zenair se poate construi si cu manse independente. nix problem.
Ca are finete mica... iar nu ma deranjeaza, ca totusi are cat o parapanta intermediara :-) important este sa fie docil si sa nu faca figuri urate fara motor! si este un aparat de serie mare! asta conteaza!
Inspector pt. el se gaseste in romania, nici o problema...
Ca acte ai nevoie de documentatie cu licenta, asa cum o vinde producatorul si certificate ale materialelor pe care le folosesti. deci nix problem nici aici.
Sfatul medicului: kit!
Pt. motodelta o pista de 400m fara obstacole la capete, este suficienta. cu 500m te misti mai liber.
@wabo: ai dreptate cu ,,prea sarac sa imi cumpar lucruri ieftine'' asa gandesc si eu. si tot la fel, eu cred ca zborul cu ultrausoare, planoare etc. este cel mai apropiat de ideal de ce visam noi noaptea in afara de pamela anderson ;-)
Si ca aunul care zboara si planor, si ULm si motodelta: raman la fixatia mea, ca primul pe lista este planorul. apoi motodelta si abea apoi triaxul asa sunt eu.
big
#27
Postat 26 January 2004 - 12:03 AM
domeniul lemnului 3 ani si stiu ce sorturi s-ar potrivii la o asemenea constructie.Sitka Spruce si Oregon Pin
la astea gasesti un nod de 5mm la fiecare 3m : : .Dar au si pretul lor pe la 1000-1200€/mc.Noroc
ca nu-ti trebe mullt din el cred ca o juma de mc ar ajunge la un ULM.
Propun sa infiintam un alt subiect cu doua tabere(si sa ne batem pe forum :angry: )
Home made vs. Kit sa vedem cine are mai multi adepti si argumente pro si contra.
Hai noapte buna ca io ma duc miine la servici la capitalisti :( :D :(
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#28
Postat 26 January 2004 - 08:42 AM
Skyspy, la 25 Jan 2004, 22:51, a spus:
tuburi de otel sudate si aripille din aluminiu sudate sau nituite nu mai stiu.Asta presupune meseriasi buni
cum ...
Iar sorry, Kiebitz este foarte simplu construit si nu este nimic sudat de cat suport motor din cate stiu eu, care o poti cumpera de la alti care au facut meserie. Intre proprietari Kiebitz sa ajute si sa vind piese ieftin. Ce nu poti tu, poate altcineva.
Daca sti sa construiesti un aeromodel, poti face usor si Kiebitz. Constructor iti vine la atelier si iti arate greselile si dea aprobare la munca ta. Ca el dupa aia este rezponsabil ca corespunde avionul cu cel omologat. Thomas a facut aproape 2 din asta. Primul a durat 2 ani langa locul de munca si al doila 1 an. De fapt al doila era reparatie. A dat Kiebitz la un pilot de Cessna sa aterizeze si persoana a prabusit o intre o aratura....
Reconfirm ca nu iti trebuie nici o scula mai scumpa la Kiebitz. Totul poate fi facut manual cu scule ieftine. Bine, o masina de gaurit trebuie si la impinzit und compresor cu pistol de vobsit...
Aceasta postare a fost editata de wabo: 26 January 2004 - 08:47 AM
Walter Born
#29
Postat 26 January 2004 - 10:21 AM
Sint surprins ca vorbiti de motoare din punct de vedere al pretului si nu spuneti diferentele tehnice. Si noi ne-am perpelit in privinta motorului. Am vorbit cu cei de la Bilsam pt distributie (motor Suzuki) si pina la urma tot la Rotax 912 am ajuns. De ce? Simplu. Este un motor de aviatie.
- Magnetou
- doua circuite de aprindere
- doua bujii pe cilindru
- doua carburatoare
- racire mixta aer/apa
La astea se adauga: istoria cunoscuta a tipului de motor, un know-how existent in Romania.
Singurul defect: PRETUL. Daca ne amintim faptul ca " Elicea nu este decit un mare ventilator, cind se opreste pilotul incepe sa transpire" parca nu mai pare asa de scump :D
Oricum exista si o piata secundara unde se pot gasi motorare bune cu 200-300 ore de functionare (din 1500) asa ca pina la urma se repara si defectul de pret.
Saptamina acesta postez citeva poze de la montarea definitiva a Rotax-ului la Zephyr :-)
@Skyspy: to rog deschide subiectul cu Kit vs. ARF pt ULM ca se anunta f interesant.
-- Nu mor caii cind vor cainii --
#30
Postat 26 January 2004 - 08:05 PM
atunci o fi nituite.Ai putea sa-l intrebi pe prietenul tau daca se pricepe asa de bine poate ne-ar da detalii.
Azi am fost in magazie si m-am minunat in pauza de masa de motorul BMW.L-am ridicat cu amindoua
miinile si cred ca are cam 35-40kg.M-am dus la computer si m-am uitat la pret:2330€ fara tva si inca 6%
care se platesc daca cumperi dela ei.Ar fi 2330+26%=2930€.Chiar si la pretul asta zic io ca ar merita sa
faci un motor de avion din el ca nu gasesti altundeva un motor asa de ieftin in 4 timpi la 52 de cai putere.
Andrei eu vroiam home-made vs. kit pentru ca kit vs. ARF e cam pe undeva acelasi daca nu ma insel.
Sa vedem ce parere au si altii.Stiu ca s-au facut vreo 2-3 home-made-uri si in Romania si ar fi interesant sa
aflam ce spun constructorii , daca cineva i-ar putea invita aici in forum.Pe mine ma interesa de mult tema
asta (home made) dar deocamdata lupt pe meterezele capitaliste.Poate mai tirziu. :D :D
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.