Pagina 1 din 1
Ce...Si cum?
#1
Postat 18 July 2007 - 03:59 PM
Oamnei buni, am deschis acest subiect ca sa vad cum verificati voi CP-ul, daca mai sunt si alte metode in afara de a merge cu masina si a scoate pe geam racheta(asa se uita vecinii la mine ca si cum asi fii ceva terorist).Pe langa asta vreau sa stiu cum faceti voi ignitere. Am incercat si eu cateva dar nu sunt prea sigur.
Astept raspunsuri
Victor
Astept raspunsuri
Victor
#2
Postat 18 July 2007 - 06:43 PM
Pentru modele mici merge metoda clasica (sablon din materil rigid, facut la scara 1:1, CG-ul figurii plane fiind CP-ul celei reale), pentru cele mari poti folosi fara nici o jena un soft de grafica sau unul specializat pentru rachetomodele, care face in final acelasi lucru. Orice soft iti marcheaza pe desen CG-ul unei figuri 2D, lucru suficient sa-ti dai seama de CP. Important e sa introduci corect valorile... Si in constructie daca iti lasi o mica rezerva e si mai bine. De fapt nu-i vorba de rezerva ci de faptul sa nu mergi la limita spre pozitia de instabilitate. Pentru verificarea centrarii se putea ajunge si la varianta cu sfoara, dar la dimensiuni mici de model.
Pana la urma si plimbatul cu masina si modelul scos pe geam nu-i rau. E un fel de reclama. Abia afla lumea cu ce pierzi timpul... :D
Pana la urma si plimbatul cu masina si modelul scos pe geam nu-i rau. E un fel de reclama. Abia afla lumea cu ce pierzi timpul... :D
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
Telefon: 0721 385365
#3
Postat 18 July 2007 - 07:38 PM
S-au mai discutat astea in trecut. Cauta in arhiva.
Pun totusi o schita cu cateva tipuri de amorse. Teoria e lunga, fiecare tip de motor are felul sau de amorsa care da randamentul cel mai bun. Nu e suficient ca amorsa sa faca scanteie sau flacara, conteaza de fapt energia transmisa de amorsa (cantitate de caldura, temperatura, timp, presiune, etc), mai ales la combustibili compoziti care se aprind mai greu. In loc de nichelina puteti folosi sarma de cupru subtire (lita) scoasa din cablurile electrice obisnuite. Intotdeauna sa aveti o baterie mai buna, cel mai bine de masina, dar merge f. bine si cu baterii normale daca au capacitate mare, dar nu din alea cat degetul ca se pierde tot curentul pe cablul de alimentare de 10 metri.
La motoarele cu gaura centrala lunga, ca acelea cu zahar, amorsa trebuie bagata cat mai adanc in motor, dar vedeti sa si iasa usor ca altfel “ati pus-oâ€â€¦
Referitorr la CP, iarasi trebuie cautat in arhiva, parca in toamna sau iarna s-a discutat subiectul. Chestia cu mersul cu masina sau legatul cu sfoara de CG si invartit, (“centraj dinamicâ€) e o tampenie. Daca nu aveti la dispozitie ceva programe care sa calculeze pozitia CP (atentie ca nici alea nu sunt perfecte, mai ales cele iefine ca RocSim) bifati cu incredere metoda proiectiei, si chiar daca pozitiile CP si CG vor fi foarte apropiate e inca OK, adica exista o margine de siguranta suficienta.
Pun totusi o schita cu cateva tipuri de amorse. Teoria e lunga, fiecare tip de motor are felul sau de amorsa care da randamentul cel mai bun. Nu e suficient ca amorsa sa faca scanteie sau flacara, conteaza de fapt energia transmisa de amorsa (cantitate de caldura, temperatura, timp, presiune, etc), mai ales la combustibili compoziti care se aprind mai greu. In loc de nichelina puteti folosi sarma de cupru subtire (lita) scoasa din cablurile electrice obisnuite. Intotdeauna sa aveti o baterie mai buna, cel mai bine de masina, dar merge f. bine si cu baterii normale daca au capacitate mare, dar nu din alea cat degetul ca se pierde tot curentul pe cablul de alimentare de 10 metri.
La motoarele cu gaura centrala lunga, ca acelea cu zahar, amorsa trebuie bagata cat mai adanc in motor, dar vedeti sa si iasa usor ca altfel “ati pus-oâ€â€¦
Referitorr la CP, iarasi trebuie cautat in arhiva, parca in toamna sau iarna s-a discutat subiectul. Chestia cu mersul cu masina sau legatul cu sfoara de CG si invartit, (“centraj dinamicâ€) e o tampenie. Daca nu aveti la dispozitie ceva programe care sa calculeze pozitia CP (atentie ca nici alea nu sunt perfecte, mai ales cele iefine ca RocSim) bifati cu incredere metoda proiectiei, si chiar daca pozitiile CP si CG vor fi foarte apropiate e inca OK, adica exista o margine de siguranta suficienta.
Fisiere atasate
-
Amorse_Model__1_.pdf (18.27K)
Number of downloads: 149
#4
Postat 18 July 2007 - 09:41 PM
Bun...Si atuncea ce program imi puteti sa imi recomandati, si ce volt trebuie sa aiba bateria aia eu am o baterie dejapt un acumulator de bormasina de aia de 9.6 Volt ii cam uzat ca il am de 4 ani daca imi iau altul de 14V sau 18 este bun imi ajunge sa pe un cablu de 30 de m?
#6
Postat 19 July 2007 - 07:59 AM
Pentru CP merge foarte bine Aerolab (il gasiti la Nakka pe site). Nu are el o interfata incredibila, sau vizualizare 3D dar isi face treaba foarte bine (din moment ce foarte multi il folosesc cu succes). Plus ca merge si pe pentium 1.
Despre Rocksim eu am auzit lucruri bune...
Liviu ce alt program ai recomanda daca zici ca rocksim nu e bun?
Cat despre mers cu masina cu racheta pe geam si legatu cu sfoara cum zice liviu e o tampenie totala. Exista softuri sau proiectie pe carton. Sa te vad io cum invarti cu sfoara o racheta de 2m lungime, 75mm diametru si vreo 3Kg.
Iar pt CG, pana si pe mana il gasesti usor.
Dex
Despre Rocksim eu am auzit lucruri bune...
Liviu ce alt program ai recomanda daca zici ca rocksim nu e bun?
Cat despre mers cu masina cu racheta pe geam si legatu cu sfoara cum zice liviu e o tampenie totala. Exista softuri sau proiectie pe carton. Sa te vad io cum invarti cu sfoara o racheta de 2m lungime, 75mm diametru si vreo 3Kg.
Iar pt CG, pana si pe mana il gasesti usor.
Dex
#8
Postat 19 July 2007 - 11:02 AM
centrul de presiune : foaie de calcul excell aplica formule pentru metoda Barowman
igniter : batz de chibrit, 1.5cm sarma nichelina din rezistenta resou de 400W, 2 sarme groase lungi de vreo jumate de metru, condensator de 10.000microFarazi incarcat la 27V (3 baterii 9V), releu de 20A comandat de la distanta.
igniter : batz de chibrit, 1.5cm sarma nichelina din rezistenta resou de 400W, 2 sarme groase lungi de vreo jumate de metru, condensator de 10.000microFarazi incarcat la 27V (3 baterii 9V), releu de 20A comandat de la distanta.
Fisiere atasate
-
cpcalc.zip (19.73K)
Number of downloads: 73
#9
Postat 19 July 2007 - 11:05 AM
aerolab e super simplu de folosit
intrii in el. Dai compose. Iti faci racheta.(varf, lungime, stabilizatoare). Dai OK.
Apoi dai save si o salvezi unde vrei.
apoi dai draw. Ti se deschide o fereastra noua. acolo dai click pe stability si iti va aparea afisat CP....cu verde e data distanta de la varful rachetei pana la cp...de fapt ai 2 numere. cp se muta cu viteza. daca bine retin eu by default iti da CP intre 0 si Mach 3. tu vei lua valoarea ce mai mica (adica CP cel mai apropiat de varf). si in functie de aia masori pe racheta faci un semn iar CG tre sa fie la 1-2 diametre mai sus de CP. simplu nu?
Oricum cu cresterea vitezei CP se muta mia spre coada rachetei iar din cauza ca, combustibilul se consuma cg se muta mai in fata, deci se indeparteaza.
tre doar sa fii sigur ca e stabila cand e pe rampa.
intrii in el. Dai compose. Iti faci racheta.(varf, lungime, stabilizatoare). Dai OK.
Apoi dai save si o salvezi unde vrei.
apoi dai draw. Ti se deschide o fereastra noua. acolo dai click pe stability si iti va aparea afisat CP....cu verde e data distanta de la varful rachetei pana la cp...de fapt ai 2 numere. cp se muta cu viteza. daca bine retin eu by default iti da CP intre 0 si Mach 3. tu vei lua valoarea ce mai mica (adica CP cel mai apropiat de varf). si in functie de aia masori pe racheta faci un semn iar CG tre sa fie la 1-2 diametre mai sus de CP. simplu nu?
Oricum cu cresterea vitezei CP se muta mia spre coada rachetei iar din cauza ca, combustibilul se consuma cg se muta mai in fata, deci se indeparteaza.
tre doar sa fii sigur ca e stabila cand e pe rampa.
#12
Postat 19 July 2007 - 05:23 PM
N-am zis ca Rocsim nu e bun, doar ca nu e chiar asa de precis, cata vreme foloseste numai metoda Barrowman si e destul de greu, daca nu imposibil de a introduce si alte configuratii decat un singur corp lung, varf si aripioare. Intr-un fel e normal sa fie asa pentru ca programul e facut de sau la comanda Aerotech si trebuie sa se “plieze†conform cu produsele si interesele firmei.
Problema lui consta asadar in restrangerea la metoda mentionata care este un caz extrem, la unghi de atac zero, asa cum metoda proiectiei este de fapt un caz extrem pentru unghi de atac 90 grade. Mai sunt si alte aproximari sau neglijari ale unor factori de influenta, dar pentru configuratii simple cu un singur corp si fara atasamente programul pare destul de bun.
Eu nu folosesc programe pentru modele sau mid-power, dar uneori cand e vorba de 2 trepte mai deosebite, ca in cazul prezentat recent , mai fac proiectia aia si trag concluzii.
Pentru rachete de competitie, daca si numai daca e vorba de ceva absolut nou procedez la fel, adica proiectia, informativ, si fac una–doua testari in zbor de proba, altfel nu fac nici o estimare a pozitiior CP si CG, stiu eu cam pe unde sunt si fara calcul.
La HPR sunt obligat sa prezint CP si CG inainte de start, ca masura de siguranta, dar din cat vad eu pe aici nu se omoara nimeni cu aceste calcule, cel putin in ultimii 3-4 ani nu s-a pomenit niciodata de asa ceva prin discutiile de la club sau lansari (poate am lipsit eu !). In tot cazul, experienta joaca un rol important, cei mai multi rachetisti cu experienta pot spune “dintr-o privire†cum sta treaba.
Atunci insa cand forma sau dimensiunile ies din tipar (machete, multe corpuri/aripi) lucrurile se complica si nu mai e de joaca, mai ales la impulsuri totale mai mari 80 Ns, ce sa mai zic la 2000 Ns.
Eu zic sa incercati sa aflati cat mai multe, folosind mai multe programe, plus proiectia, luati valorile medii, mai puneti de la voi o margine de siguranta, iar cu timpul veti sti cum sa faceti si fara programe.
Problema lui consta asadar in restrangerea la metoda mentionata care este un caz extrem, la unghi de atac zero, asa cum metoda proiectiei este de fapt un caz extrem pentru unghi de atac 90 grade. Mai sunt si alte aproximari sau neglijari ale unor factori de influenta, dar pentru configuratii simple cu un singur corp si fara atasamente programul pare destul de bun.
Eu nu folosesc programe pentru modele sau mid-power, dar uneori cand e vorba de 2 trepte mai deosebite, ca in cazul prezentat recent , mai fac proiectia aia si trag concluzii.
Pentru rachete de competitie, daca si numai daca e vorba de ceva absolut nou procedez la fel, adica proiectia, informativ, si fac una–doua testari in zbor de proba, altfel nu fac nici o estimare a pozitiior CP si CG, stiu eu cam pe unde sunt si fara calcul.
La HPR sunt obligat sa prezint CP si CG inainte de start, ca masura de siguranta, dar din cat vad eu pe aici nu se omoara nimeni cu aceste calcule, cel putin in ultimii 3-4 ani nu s-a pomenit niciodata de asa ceva prin discutiile de la club sau lansari (poate am lipsit eu !). In tot cazul, experienta joaca un rol important, cei mai multi rachetisti cu experienta pot spune “dintr-o privire†cum sta treaba.
Atunci insa cand forma sau dimensiunile ies din tipar (machete, multe corpuri/aripi) lucrurile se complica si nu mai e de joaca, mai ales la impulsuri totale mai mari 80 Ns, ce sa mai zic la 2000 Ns.
Eu zic sa incercati sa aflati cat mai multe, folosind mai multe programe, plus proiectia, luati valorile medii, mai puneti de la voi o margine de siguranta, iar cu timpul veti sti cum sa faceti si fara programe.
Arata acest topic
Pagina 1 din 1