o sursa de alimentare...
#1
Postat 02 February 2004 - 10:11 AM
sursa folosita trebuie neaparat stabilizata?
ce tensiune de alimentare ar trebui sa folosesc..?
#2
Postat 02 February 2004 - 12:24 PM
In primul rind vreau sa te atentionez ca la toate schemele care le-am facut cu 2030 nu am ajuns niciodata la o asemenea putere.
Ce scrie pe schema este o aberatie. Din cat am vazut cei ce au scris pe unele scheme nu stiau ce este ala un wat.
Daca vrei sa scoti o putere mai mare poti sa folosesti o schema cu TDA 2040 ca duce mai mult.
A doua aberatie ar fi cu alimentarea.
Iti spune acolo ca poti sa alimentezi schema de la 6 la 22 volti. Daca era o variatie de la 20 la 22 volti mai era de inteles dar o variatie asa mare este imposibil.
Si daca se poate alimenta de la 6 la 22 volti la ce-ti mai trebuie stabilizare?
Din cate spui tu acolo ca ai citit in cele doua scheme rezulta ca poti sa alimentezi schema de la 6 la 44 volti. -_-
PS: incearca sa iei de la cineva o schema buna si care a fost facuta sa fi sigur ca functioneaza.
Stabilizarea poti sa o faci foarte simplu cu un LM si daca vrei calitate mai pui un tranzirtor si putina "salata" de rezistente.
Ce schema vrei mai exact si cat vrei sa scoata ca poate gasesc eu pe acasa.
#3
Postat 02 February 2004 - 12:55 PM
Telefon: 0721 385365
#4
Postat 02 February 2004 - 01:30 PM
Eu nu am inteles o chestie. Cum adica tranzistor complementar cu un integrat amplificator?
Practic integratul este 90% dn schema amplificatorului.
#5
Postat 02 February 2004 - 10:04 PM
a si chestiile ciudate nu se opresc aici...ia uite:
cu un integrat 2020 si tot cu 2 tranzistori(bdw51/52) se poate scoate o putere de 100W! -_-
#6
Postat 02 February 2004 - 10:12 PM
http://www.adelaida....turi/ad-017.pdf
aveti si schema in pdf.
chestia cu complementarul e asa(din ce am inteles eu): pana la o putere anume sa zic 18 W merge integratul si apoi intra si tranzistorii aia 2. nu sunt sigur, asa e?
#7
Postat 02 February 2004 - 11:27 PM
anyway, nu asta vroiam sa zic ci faptul ca se aude superb! are 2 X 15W (atit scrie in carte si e suficient) boxe pe 2 cai, bass cu membrana de cauciuc. mai am un SONY STR-DE 515 si parca tot Concert-ul e mai bun! are un sound excelent!
#9
Postat 03 February 2004 - 02:13 AM
#10
Postat 03 February 2004 - 08:50 AM
Sir_Vaska, la 3 Feb 2004, 00:41, a spus:
Se poate folosi o asemenea sursa in domeniul audio?!!...eu nu cred, dar s-ar putea sa ma insel!!!
Cu rabdare si ciocan.
#11
Postat 03 February 2004 - 09:44 AM
Problema este ca trebuiesc modificate, pentru a livra la iesire o tensiune mai mare decat cea maxima proprie care este de 12 V (pe langa cele de 3.3, 5), modificare care nu este facila.
Tensiunea de 12 V este prea mica pentru a alimenta un final de putere medie sau mare.
Stabilizarea tensiunii la alimentarea amplificatoarelor audio nu este strict necesara, dar pentru performante care sa le situeze cu adevarat in clasa HiFi aceasta se impune.
#13
Postat 03 February 2004 - 07:27 PM
Sa luam un exemplu: o sursa de alimentare simpla, compusa din transformator, punte redresoare si condensatoare de filtraj, ajunge la o valoare cumulata de cca 3-400.000 lei (transformator scump, condensatoarele de filtraj de capacitate mare costa destul de mult, radiator punte, etc). O sursa AT mai veche o poti cumpara cu cca 200.000 lei. Avantajele sunt evidente (comutatie, stabilizare).
Mai ramane problema cu modificarea necesara.
#14
Postat 03 February 2004 - 09:50 PM
2.Daca insa puterile pe sarcina se limiteaza la 4-5 W RMS distorsiunile scad spre 0,1%.Acest lucru il exploateaza montajele cu inca o pereche de tranzistoare complementare ca etaj final,unde TDA2030 devine practic un driver pentru etajul final.El lucreaza practic pe o putere mica restul debitandu-se din cei doi tranzistori .In acest fel se mai compenseaza si cei +,- 0,7V Ube de deschidere a etajului final ca acesta sa lucreze in zona liniara.
3.Se prefera sursele cu trafo clasic datorita faptului ca cele in comutatie introduc zgomot foarte mare in domeniul audio si filtrarea si ecranarea acestor surse complica foarte mult montajul.Oricum modificarea unei surse de PC cred ca depaseste posibilitatile unui amator .
4.Sursa clasica se filtreaza numai , stabilizarea acesteia avand un rol numai in dinamica atinsa de amplificator intre puterea maxima si cea minima evident.Mult mai important este dimensionare transformatorului astfel incat caderea de tensiune in sarcina pe acesta sa fie rezonabila de 1-1.5 V, pentru a asigura astfel obtinerea puterii maxime calculate.De asemenea filtrajul este important ,dar cu masura caci electrolitici prea mari duc la distrugerea redresorului in regimul de tranzitie .Se prevad condensatori de 0.1 uF nu numai paralel cu electroliticii pentru filtrarea zgomotelor de inalta frecventa de la comutatia diodelor si din retea ,dar si paralel cu fiecare dioda.Se inseriaza rezistoare de 0.1 ohmi pentru limitare intre redresor si electrolitici pentru limitarea socului de curent la pornire si de asemene paralel cu electroliticii se pun rezistoare de 10 kohmi pentru descarcarea acestora la oprire .Transformatorul va avea obligatoriu ecran intre bobinaje cat si exterior ce vor fi legate la carcasa si la masa in acelasi punct comun de masa.
5.Foarte important este modul de realizare a cablajului : nu se fac bucle de masa ptr a minimiza zgomotul introdus prin radiatie - bucla devina o antena in acest caz ; toate masele se vor aduna intr-un singur punct si nu pe o bara generala de masa .Mai ales traseele de masa parcurse de curenti mari vor fi foarte scurte si corespunzator dimensionate.In partea de putere nu se fac ecranaje ,dar in preamplificator este de dorit sa se faca si de asemenea aici se face si stabilizarea sursei .Atentie faceti stabilizare cu integrate liniar si nu cu cele in comutatie!Va va fi foarte greu sa minimizati zgomotele introduse de comutatie!
6.Multe din cerintele unei bune realizari a amplificatorului audio sunt contradictorii, deci atentie unde faceti compromisuri !
7.Cele mai bune rezultate ptr amplificatorii audio de inalta fidelitate le-am avut cu montajele cu TUBURI !!!In speta cu cele cu EL34: sunet clar ,distorsiuni si neliniaritati in banda foarte mici,dinamica excelenta .Nu radeti dar inca pe plan mondial se ofera amplificatori de putere audio cu tuburi!Si ca o culme am vazut prezentat intr-o revista CHIP o placa de baza cu sunet integrat avand ca etaj final un TUB Rusesc!!!
Spor la treaba!
#17
Postat 03 February 2004 - 11:21 PM
S62, la 3 Feb 2004, 21:50, a spus:
Nu este necesara ecranarea surselor fiindca ele sunt ecranate complet din fabricatie. Cat despre filtrare , pune si tu un osciloscop la iesire ca sa te convingi de ' zgomot foarte mare '. Sau te referi la zgomotul produs de ventilator ?
Intradevar pt cine nu cunoaste principiul de functionare in amanunt (schema electrica a sursei ) , nu are rost sa se complice , in schimb pentru cei ce cunosc nici nu exista o solutie mai ieftina si mai comoda !
O sursa ATX de 300W recuperata ( 250.000 - 350.000 lei ) poate alimenta fara probleme o statie stereo de 100 W
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 03 February 2004 - 11:23 PM
#18
Postat 03 February 2004 - 11:24 PM
S62, la 3 Feb 2004, 21:55, a spus:
Stai linistit ca la cum vorbesti despre surse nu cred ca ai de ce sa intampini probleme, cu o sursa ca cea descrisa de tine si un integrat cu final MOS o sa iasa o statie poate foarte apropiata de cea cu tuburi ca si performanta
PS daca ai o statie cu tuburi poate ne impartasesti si noua ceva despre ea eu unul de mult visez la asa ceva
#19
Postat 03 February 2004 - 11:57 PM
S62, la 3 Feb 2004, 21:50, a spus:
O precizare: trebuiesc evitate buclele de masa nu pentru minimalizarea zgomotului introdus prin radiatie (?!!!!!) ci pentru a evita situatia in care amplificatorul intra in oscilatie (datorita aparitiei fenomenului de reactie), fapt care duce la distrugerea imediata a tranzistorilor finali.
Toate masurile precizate de S62, sunt utile doar pentru reducerea brumului de retea (se mai foloseste si decuplarea masei alimentatorului fata de reteaua de c.a. prin intermediul unui condensator), dar atat. Pentru o functionare cat mai liniara a amplificatorului (liniaritate care nu depinde numai de sursa de alimentare ci si de clasa de functionare a amplificatorului) si pentru reducerea totala a zgomotului de fond singura solutie eleganta este stabilizarea tensiunii de alimentare.
Sursele AT si ATX sunt deja ecranate (ar trebui sa avem, in caz contrar, un zgomot teribil, indus in placile de sunet din PC-ul nostru).
Sa fiti iubiti!
#20
Postat 04 February 2004 - 01:57 AM
#21
Postat 04 February 2004 - 02:05 AM
#22
Postat 04 February 2004 - 02:32 AM
Poate ca teoretic la prima vedere stabilizatoarele in comutatie sunt minunate : sunt stabile au protectii zgomot usor de filtrat puteri mari costuri mici pana aici totul Ok dar cand alimentezi o statie la o astfel de sursa surpriza basul se aude spart departe de a fi placut si cum rezolvi problema??? Daca ati realizat asta practic probabil ati fi avut si voi aceias prooblema sau?
#23
Postat 04 February 2004 - 09:09 AM
xorg, la 3 Feb 2004, 23:24, a spus:
S62, la 3 Feb 2004, 21:55, a spus:
Stai linistit ca la cum vorbesti despre surse nu cred ca ai de ce sa intampini probleme, cu o sursa ca cea descrisa de tine si un integrat cu final MOS o sa iasa o statie poate foarte apropiata de cea cu tuburi ca si performanta
PS daca ai o statie cu tuburi poate ne impartasesti si noua ceva despre ea eu unul de mult visez la asa ceva
Experientele cu amplificatoare audio cu tuburi si tranzistoare s-au incheiat acum vreo 15 -16 ani si din pacate nu am mai pastrat materiale .Daca cauti pe net ai sa gasesti scheme de la firmele mari precum Marantz ,Ouad ........
Incearca aici http://www.drtube.com/audioamp.htm si mai sunt si alte site-uri.
De remarcat ca cele mai bune rezultate privin zgomotul de fond le-am obtinut in configuratia fara cablaj imprimat ci folosind un sasiu metalic si pe verso montate piesele mici in aer intre pinii soclurilor tuburilor si cose ajutatoare cu numai cu puncte izolate de lipire.Ca laTV-urile vechi cu tuburi.
Aceasta postare a fost editata de S62: 04 February 2004 - 09:19 AM
#25
Postat 04 February 2004 - 11:37 PM
xorg, la 4 Feb 2004, 02:32, a spus:
...............................
dar cand alimentezi o statie la o astfel de sursa surpriza basul se aude spart departe de a fi placut si cum rezolvi problema???
Nu insista nimeni ci se spun doar pareri si fara obligatii! La urma urmei fiecare face cum crede ca e mai bine .
Basul se aude intrerupt mai degraba din cauza difuzoarelor de proasta calitate si poate chiar din amplificator.Dar daca exista o banuiala ca sursa se comporta prost , se mai poate adauga ceva condensatoare de filtraj in plus. Cauza poate fi constatata cu un osciloscop , eventual cu inregistrarea semnalului (modul osciloscop pentru calculator).
Eu personal folosesc numai astfel de surse (ATX) si sunt foarte multumit de rezultate .
#26
Postat 05 February 2004 - 12:34 AM
da se rezolva prin condensatoare mari pe alimentare dar atunci unde mai este considerentul economic ???
Am inteles ca pot fi marite considerabil tensiunile unei astfel de surse undeva se mentiona ca se poate alimenta chiar o statie de 100W sunt tare curios cum se poate ajunge la aceste tensiuni ?
#29
Postat 06 February 2004 - 05:40 AM
http://www.nanaimo.a.../~pat/index.htm
Sper sa nu deranjez pe nimeni fiind un pic pe langa subiect :rolleyes:
#30
Postat 20 March 2004 - 12:03 AM
Am un pickup CONCERT 2030 care are si ampificator incorporat (2 x 15 W/4ohmi).
Problema este ca dupa o perioada de auditie canalul stang se intrerupe. Dupa anumite verificari am ajuns la concluzia ca este ceva din ampificator. S-ar putea sa fie finalii??? Cum ii detectez inauntrul statiei.
Va rog ajutati-ma deoarece credeti-ma ca pickapul are o acustica mult mai buna pe bass decat combina SONY CHC-TB10 pe care o detin si-l folosesc (pickapul) la computer pt auditie...
PS: Actualele combine de la SONY sucks fata de alea mai vechi!!!