Energie alternativa ecologica Pentru locuinta permanenta
#436
Postat 03 October 2009 - 01:04 PM
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#437
Postat 03 October 2009 - 01:13 PM
Avantaje - se foloseste acelasi cadru (eventual intarit).
- se stie ca la o eoliana energia electrica produsa are valori foarte diferite intr-un interval de timp mic - la aceasta aplicatie nu e nevoie de regulatoare, baterii s.a.- un simplu incalzitor electric sau mai multe (dimensionare corespunzatoare) cuplat / cuplate la bornele generatorului ar fi suficient.
#438
Postat 03 October 2009 - 01:35 PM
MLGore, la Oct 3 2009, 01:04 PM, a spus:
Si cate instalatii ai facut ?
Ce spun eu este simplu si porneste de la o idee cat se poate de simpla , unei unitati externe nemodificate sa-i livrezi aer mai cald decat afara . Asta nu-i chiar asa de complicat , nu ?
#439
Postat 03 October 2009 - 01:41 PM
Mi-am amintit acum de-o gluma; cica un ceferist care iesea la pensie si era sarbatorit a intrebat pe un fost coleg de-al sau, prezent la manifestare, de ce a lovit el cu ciocanul in rotile trenului atata amar de vreme!
Sper ca nu se supara nimeni dar d-le ML Gore lucrati de 11 ani in domeniu si mi-ati acordat, acolo, un minut, doua sa-mi inodati urechile. Fiti, va rog, mai explicit; fiti sigur ca voi tine cont de sfaturile dv.
#441
Postat 04 October 2009 - 10:36 AM
Deci optim e sa faceti un schimbator, asa cum a indicat colegul Gore,plus modificarile indicate.Daca nu vreti sa faceti asa , cel putin documentati-va asupra modului de realizare a pompelor de caldura, in fapt ,la sfarsit, tot la solutia lui veti ajunge.
#442
Postat 04 October 2009 - 01:23 PM
Propunerea mea a fost facuta pe niste observatii si niste cunostinte. Va rog scrieti punct cu punct la fiecare propozitie de-a mea (sau fraza) unde e gresit, ce trebuie modificat si cum sa fac. Va multumesc amandurora. Din descrierea d-lui ML Gore inteleg ca trebuie o noua instalatie, de ce nu se poate modifica cea existenta nu ne spune. Oare e vre-un conflict de interese?
E chiar o idee asa de trasnita incat sa-l determine pe d-l ML Gore la o asa reactie? Personal ma bucur si pt. asta!. Salutari.
#443
Postat 05 October 2009 - 12:14 PM
@nicolas: si tu ai dreptate, dar numai cand aparatul functioneaza in mod racire, cand functioneza pe incalzire, temperatura de vaporizare trebuie sa fie negativa altfel nu poti prelua caldura din aer cand acesta are -5 grade.
@gica: ca sa pot sa va indrum cu sfaturi, trebuie sa-mi spuneti la ce nivel se situeaza cunostintele dumneavoastra de termotehnica si masini frigorifice pentru a sti cum sa ma exprim.
Pentru toti: Reusita unui astfel de proiect se va concretiza doar daca obtineti un randament frigorific de cel putin 3 iar acest lucru e posibil doar printr-un calcul riguros al instalatiei. Daca nu ajungeti la respectivul randament, e mai ieftin sa va incalziti electric. Bineinteles, cand am facut afirmatia anterioara, am tinut cont si de amortizarea instalatiei.
Ca exemplu practic: Socrul meu isi face o casa iar de instalatii ma ocup eu. Dupa doua saptamani de calcule am ajuns la concluzia ca cel mai bine o incalzesc cu lemne, cu o centrala cu gazefiere, in conditiile in care pompa mea de caldura e aproape gratis, COP-ul teoretic iesise undeva la 3,8-4, iar ventiloconvectorii ii cumparam la un pret un pic peste un banal calorifer de tabla.
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#444
Postat 05 October 2009 - 01:11 PM
Dar trebuie calculat , sa vedem ce dimensiuni sunt necesare pt a asigura schimbul de caldura , factorii sunt suprafata totala a conductelor si materialul din care sunt facute , volumul de aer din sistem nu stiu in ce masura si viteza aerului , daca ce asigura ventilatorul unitatii e suficient sau nu . Fata de una cu apa avantajul ar fi faptul ca se foloseste AC-ul adica practic o pompa mai ieftina si nu exista problema etansarilor si pericolul scurgerilor , dezavantajele - tubulatura mult mai voluminoasa , nu se poate scala usor pt mai multe camere (aerul este oricum un agent termic de toata jena ).
#445
Postat 05 October 2009 - 07:00 PM
Ahernar, la Oct 5 2009, 02:11 PM, a spus:
Dar trebuie calculat , sa vedem ce dimensiuni sunt necesare pt a asigura schimbul de caldura , factorii sunt suprafata totala a conductelor si materialul din care sunt facute , volumul de aer din sistem nu stiu in ce masura si viteza aerului , daca ce asigura ventilatorul unitatii e suficient sau nu . Fata de una cu apa avantajul ar fi faptul ca se foloseste AC-ul adica practic o pompa mai ieftina si nu exista problema etansarilor si pericolul scurgerilor , dezavantajele - tubulatura mult mai voluminoasa , nu se poate scala usor pt mai multe camere (aerul este oricum un agent termic de toata jena ).
Desenul ala (ca multe altele luate de pe net) reprezinta ideea cuiva care nu a analizat problema dpdv economic. Pt. a transporta aceeasi cantitate de caldura, daca folosim ca agent apa, vom avea nevoie de un debit volumic orar mult mai mic decat daca folosim aer. Asta implica conducte de diametre mai mici, implicit costuri mai mici. Un ventilator de split nu o sa poata niciodata sa circule aerul prin zeci de metri de tubulatura datorita disponibilului mic de presiune(3-6 Pa), asta presupune inlocuirea lui cu un ventilator care sa aibe acelasi debit dar un disponibil de presiune mult mai mare, ventilator care costa cat split-ul de cele mai multe ori. De modificarea dispozitivului de laminare freon, tot nu scapi, altfel, cum am mai spus, daca lucreaza tot la temperaturi de vaporizare negative, gheata pe vaporizator va apare in continuare iar aparatul va avea nevoie in continuare de degivrare. Singura metoda fezabila este cea cu utilizarea apei pe post de agent termic secundar.
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#446
Postat 05 October 2009 - 10:22 PM
exista cateva sisteme de racire/incalzire/aerisire ce circula aer prin sol. Acestea chiar daca nu asigura decat in anumite cazuri intregul necesar de incalzire si racire, totusi pot realiza o economie semnificativa.
Unul foarte simplu folosit in tarile nordice este un tunel subteran prin care este tras aerul pentru aerisire. "Tunelul" poate fi format din mai multe tevi paralele a.i. se asigura o suprafata mare de transfer termic cu pierderi minime in ventilatie.
Vara se realizeaza racirea aerului fara a fi necesar aerul conditionat. Iarna - in noptile cu ger - aerul ce vine prin tunel este mai cald decat cel de afara si astfel pierderile prin ventilatie sunt semnificativ mai mici.
------------------
Variante avansate sunt PAHS - (Passive Anual Heating Storage - care duce arhitectura la extrem) sau Annualized Geo Solar care se aplica la case putin mai "normale".
Acestea stocheaza caldura/frig in sol in sezoanele opuse si tind sa acopere necesarul de incalzire pe intreg sezonul rece si eventual spre sfarsitul acestuia cu ajutorul pompelor de caldura cu sursa aer.
-------------------
In Germania am aflat de un sistem pentru mentinerea unei sere deasupra temperaturii de inghet - solul serei este "suspendat" pe boltari culcati care prin structura lor formeaza un gol cu suprafata mare de schimb termic. Acest gol este ventilat in timpul zilelor insorite cu aerul incalzit ce se ridica in partea de sus a serei. Astfel noaptea solul este suficient de cald ca sa nu inghete, iar in putinele nopti extrem de geroase caldura este scoasa din subsol prin ventilatie activa.
O astfel de sera poate fi cuplata cu o pompa de caldura pentru a asigura sursa de aer sau apa aflata binisor deasupra punctului de inghet. Solul nisipos are avantajul ca apa poate fi circulata si drenata direct pentru a prelua sau ceda caldura.
-----------
PS Arhenar un schimbator de caldura aer sol trebuie sa aiba parametri comparabili dar mai buni decat cel apa-sol pentru ca aerul nici nu conduce nici nu inmagazineaza caldura asa bine ca apa.
La pompele geotermale "normale" schimbatorul de caldura cu solul poate fi format dintr-un furtun de zeci de metri ingropat untr-un sant de aceasi lungime. Importanta e nu numai marimea suprafetei de schimb ci si contactul cu o masa de sol foarte mare, a.i. acesta sa nu inghete complet datorita caldurii extrase. Un tunel cu aer trebuie sa "conecteze" cel putin aceasi masa de sol.
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 05 October 2009 - 10:34 PM
#447
Postat 05 October 2009 - 10:50 PM
Un tunel cu suprafata de schimb si sectiune mari se poate incerca cu boltari pusi culcat pe fundul unui sant si acoperiti cu folie.
Pentru cine nu stie cum arata boltarii:
http://www.practicmagazin.ro/produse/5411.jpg
#448
Postat 06 October 2009 - 07:51 AM
ctotth, la Oct 5 2009, 11:50 PM, a spus:
Un tunel cu suprafata de schimb si sectiune mari se poate incerca cu boltari pusi culcat pe fundul unui sant si acoperiti cu folie.
Pentru cine nu stie cum arata boltarii:
http://www.practicmagazin.ro/produse/5411.jpg
Presupunand ca fac asa ceva, conteaza sensul aerului care circula prin unitatea exterioara? Il rog si pe dl. ML Gore sa raspunda. Multumesc.
#449
Postat 06 October 2009 - 10:14 AM
gica70, la Oct 6 2009, 08:51 AM, a spus:
MLGore,
Desenul ala e facut de mine , la repezeala folosind ca punct de plecare :
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Straight...nger_1-pass.PNG
E adevarat , nu am facut nici un calcul si subliniez ca trebuie facut , undeva intre a monta un AC pe peretele unei pesteri (functioneaza sigur) si a ingropa aparatul intr-un put de 2m (nu functioneaza deloc) exista un punct de inflexiune
ctotth - geniala ideea cu boltarii .
gica - bineinteles ca nu conteaza sensul , important e ca aerul sa circule peste radiatorul unitatii exterioare ... dar de ce sa o modifici ? O lasi asa - dar as recomanda sa te asiguri ca aerul nu poate fi recirculat in jurul ei .
Si inainte de toate ar trebui calculat totul , aerul ce se intoarce trebuie sa fie la 10 grade celsius si in acelasi volum/s ca atunci cand unitate lucreaza afara (sau pe aproape , eventual s-ar putea sa fie necesar inca un ventilator)
#450
Postat 08 October 2009 - 12:34 PM
Ahernar, la Oct 6 2009, 11:14 AM, a spus:
Desenul ala e facut de mine , la repezeala folosind ca punct de plecare :
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Straight...nger_1-pass.PNG
E adevarat , nu am facut nici un calcul si subliniez ca trebuie facut , undeva intre a monta un AC pe peretele unei pesteri (functioneaza sigur) si a ingropa aparatul intr-un put de 2m (nu functioneaza deloc) exista un punct de inflexiune
ctotth - geniala ideea cu boltarii .
gica - bineinteles ca nu conteaza sensul , important e ca aerul sa circule peste radiatorul unitatii exterioare ... dar de ce sa o modifici ? O lasi asa - dar as recomanda sa te asiguri ca aerul nu poate fi recirculat in jurul ei .
Si inainte de toate ar trebui calculat totul , aerul ce se intoarce trebuie sa fie la 10 grade celsius si in acelasi volum/s ca atunci cand unitate lucreaza afara (sau pe aproape , eventual s-ar putea sa fie necesar inca un ventilator)
Ideea de baza a fost ca racirea sa se faca cu apa. Este coroziva pentru materialul din care e facut radiatorul? Vad ca nimeni nu explica de ce nu poate fi folosita direct apa, care apa , la randul ei, era incalzita de apa unui put sau de pamant (deci circuit inchis). Daca acele modificari propuse in primul post nu sunt posibile cum credeti ca s-ar putea face pt. a folosi apa ca element de schimb de caldura (frig).
Putul, chiar de 2m, este posibil sa nu inghete in cazul in care panza freatica ii permite sa preia, la randul ei temperatura scazuta. De exemplu, aici unde locuiesc eu este o zona plina cu captari de izvoare; puturile au apa curgatoare de fapt.
Va multumesc.
#451
Postat 12 October 2009 - 05:40 PM
1) folosirea unui "bazin"de apa, izolat, in care sa inmagazinez caldura. Caldura ar fi transferata casei prin intermediul unui TEG (folosind celule Peltier)
2) silica aerogel; ce parere aveti? Stiu ca este scump, dar poate nu am cautat pretutindeni. Oricum locul 1 in izolatii ma astept sa fie mai costisitor.
#452
Postat 15 October 2009 - 11:07 AM
p990i, la Oct 12 2009, 06:40 PM, a spus:
1) folosirea unui "bazin"de apa, izolat, in care sa inmagazinez caldura. Caldura ar fi transferata casei prin intermediul unui TEG (folosind celule Peltier)
2) silica aerogel; ce parere aveti? Stiu ca este scump, dar poate nu am cautat pretutindeni. Oricum locul 1 in izolatii ma astept sa fie mai costisitor.
V-ar trebui un volum f. mare de apa; Celulelele au randament f. mic, mai bine circulati apa direct prin instalatia de incalzire sau printr-o pompa de caldura. Silica aia parca se foloseste la navete spatiale; nu stiu sa fi intrat in productie.
#453
Postat 22 October 2009 - 12:36 AM
Adica un bazin de 2*2*2 (8mc) cu apa de 80 de grade scazand la 25 de grade da Dt=55 la o cantitate de 8000 litri. Energia=4,18*8000*55=1.839.200 kW*s=510,888 kWh.
Acest bazin va fi izolat, sa zicem ca izolatia are un coeficient de 0,5 W/m2K (cam maricel, dar sa zicem). Asta inseamna o suprafata de contact de 2*2*6=24mp*0,5W/m2k=12*55(consideram tot o medie de 55 grade intre apa si mediul inconjurator - bazin / sol -) =660 W
Na ca m-am blocat... puterea de 660 W "aplicata" timp de o ora o pot echivala cu o energie de 0,660 kWh, adica inseamna ca daca ar fi sa astept coborarea temperaturii fara ca eu sa scot nimic din ea, ar trebui sa astept 510,888 kWh/0,660 kWh=32 zile? O groaza!
Pana la primirea unor raspunsuri o iau pe alta parte:
- Admitem coeficient conversie TEG 5%.
- Necesar energetic termic pe zi = 48 Kwh
- Rezulta energie electrica generata de 48 kWh*0,05=2,4Kwh in fiecare zi
In conditiile in care necesarul termic si electric este atins si suficient, rezulta ca necesarul de apa va fi de 48 kWh/55(grade K)/(4.18*3.6) rezulta un volum de 751 litri sa zicem 1 mc in conditiile in care luam in calcul si diverse pierderi.
Sa ma corectati daca mi s-au incurcat degetele pe tastatura.
10x
#454
Postat 22 October 2009 - 01:12 AM
Unde gresesti este la eficienta conversiei cu celule termoelectrice pe intervalul asta de temperatura. Si (presupun ca gresesti si) la costul acestora care ca pret pe watt (electric nu termic!) sunt mult mai scumpe si decat panourile fotovoltaice.
La ultima parte cu energia de 48kwh din 751 de litri raciti cu 55 de grade greseala este ca pe masura ce apa da caldura, temperatura sa scade si dupa ce a cedat 24 kwh cei 751 de litri deja s-au racit cu 27.5 grade iar ultimul khw ii obtii la 1 grad diferenta.
Din punct de vedere caloric nu e nicio problema dpdv al conversiei in energie electrica acel ultim kwh e inutil.
Pana la urma nu inteleg unde bati, de ce vrei sa folosesti apa calda si nu direct focul, soarele (sau acel altceva) cu care o incalzesti?
--------------
Silica aerogel zic ca in 99% din cazuri nu se merita - cu aproape orice alt material izolator obtii un grad de izolare mai bun pe suma investita.
---------------
La temperaturi asa mici mi se pare mai interesanta folosirea unei instalatii de aer conditionat in revers. Ma refer la compresoarele scroll folosite pe autoturisme, care pot fi folosite si ca motor cu expandare (scroll expander). Practic e un motor cu aburi, fiind invartit cu curea nu cu motor imcapsulat poti sa-i pui generator exterior facut ca la eoliene sau gasit unu ce se potriveste. Plaja de temperaturi este tocmai potrivita, se pot recupera si schimbatoarele de caldura de la instalatia AC sa le scufunzi direct in apa. Ai mai multe sanse sa atingi cei 5% pe care-i speri la un pret mai mic decat cu celule termoelectrice
Principala problema de rezolvat e gasirea unei pompe care sa impinga lichidul refrigerant de la sursa rece la cea calda.
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 22 October 2009 - 01:22 AM
#455
Postat 22 October 2009 - 07:07 PM
ctotth, la Oct 5 2009, 11:50 PM, a spus:
Un tunel cu suprafata de schimb si sectiune mari se poate incerca cu boltari pusi culcat pe fundul unui sant si acoperiti cu folie.
Pentru cine nu stie cum arata boltarii:
http://www.practicmagazin.ro/produse/5411.jpg
D-le P990i puteti calcula cam ce diametru (in plan orizontal!) trebuie sa aiba un asemenea tunel? Sectiunea lui e undeva de 3 ori aria ventilatorului A.C. Multumesc.
#457
Postat 22 October 2009 - 07:29 PM
MLGore, la Oct 22 2009, 08:13 PM, a spus:
De ce neagra daca e ingropata? De camuflaj? http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/blink.gif
Aceasta postare a fost editata de protheus: 22 October 2009 - 07:29 PM
#458
Postat 22 October 2009 - 08:13 PM
protheus, la Oct 22 2009, 07:29 PM, a spus:
Pentru ca PE este neagra.....
Ps.cu dungi.....
T-REX 600N/OS55HZ-R
T-REX 700X
T-REX 800 TOURBINE
RAPTOR 90 SE gasser
HENSELEIT 3DNT
Save the flybar !!
---------Alexe Gabriel----------
#459
Postat 22 October 2009 - 08:48 PM
Vreau sa merg pe TEG dintr-un singur motiv stocarea energiei in forma electrica mi se pare ineficienta si costisitoare. Ma gandesc sa o stochez in alta forma care sa permita o conversie in electric si "acumulatorii" sa fie ieftini. Nu zic tot trebuie sa folosesc acumulatori, deoarece TEG-ul imi va da putere relativ mica, iar acumulatorul sa intre la regim boost. Dpdv termic apa are o caldura specifica foarte mare si este gratis, in plus mergand pe termic imi este foarte usor sa obtin caldura necesara casei.
Astept sugestii.
#460
Postat 22 October 2009 - 10:24 PM
p990i, la Oct 22 2009, 09:48 PM, a spus:
Vreau sa merg pe TEG dintr-un singur motiv stocarea energiei in forma electrica mi se pare ineficienta si costisitoare. Ma gandesc sa o stochez in alta forma care sa permita o conversie in electric si "acumulatorii" sa fie ieftini. Nu zic tot trebuie sa folosesc acumulatori, deoarece TEG-ul imi va da putere relativ mica, iar acumulatorul sa intre la regim boost. Dpdv termic apa are o caldura specifica foarte mare si este gratis, in plus mergand pe termic imi este foarte usor sa obtin caldura necesara casei.
Astept sugestii.
Cum scria Ctotth, in bazinul de sub casa se face o instalatie cu calorifere recuperate pe post de schimbator de caldura (tur, retur) echivalenta la numar cu cele instalate in casa si se inchide circuitul printr-o centrala murala electrica.."boosterul" intra in functie atunci cand vor porni incalzitoarele electrice din centrala. Posibil sa fie necesar ca pompa sa fie inlocuita cu una mai puternica; deasemenea este posibil sa scriu prostii..
#461
Postat 22 October 2009 - 10:31 PM
p990i, la Oct 22 2009, 08:48 PM, a spus:
Astept sugestii.
pai n-am zis sa stochezi electric doar am propus un mod mai eficient si mai ieftin de a obtine electricitate dintr-o sursa de caldura cu temperatura joasa. Frigiderele obisnuite cu compresor sunt mai eficiente decat cele cu efect peltier, iar invers (electricitate din caldura) e la fel.
Si nu ne-ai spus cu ce incalzesti apa. Cu lemne, solar? Caci poti sa obtii caldur mult mai de calitate (delta T mai mare) direct din sursa respectiva.
O varianta de a pastra caldura este schimbarea de faza... de exemplu exista ceara (parafina) care se topeste pe la 90 de grade, sulful pe la 120... Topirea si solidificarea schimba f. multa caldura la temperatura constanta, de ex. parafina topita cedeaza 200joule/gram prin solidificare.
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 22 October 2009 - 10:41 PM
#462
Postat 22 October 2009 - 10:35 PM
gica70, la Oct 22 2009, 11:24 PM, a spus:
Am uitat ca trebuie si un schimbator pt. ACM...
#464
Postat 22 October 2009 - 10:53 PM
MLGore, la Oct 22 2009, 10:40 PM, a spus:
Daca te referi la parafina e la fel de ecologica ca alte materiale ca nu o arzi nici nu se consuma in alt fel. Poti s-o inghiti linistit ca nu patesti nimic.
Cred ca discutia a deviat deja in mai multe directii si nu mai e clar ce se discuta - eu vad vreo trei patru discutii - e vb si de pompa de caldura si de stocarea caldurii intr-un rezervor mare si de incalzitoare electrice si de scoaterea electricitatii din apa calda (la care n-am inteles inca de unde se incalzeste apa).
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 22 October 2009 - 10:55 PM
#465
Postat 23 October 2009 - 08:06 AM
Scopul este sa stochez energie si sa o extrag prin conversie in electric. Fiind vorba de o locuinta ar fi mai util sa fie cat mai durabila, silentioasa si fara intretinere.
luasem in calcul si ocuparea unui volum in interiorul casei, dar parca mai era cazul sa-mi zica cineva.