Drona hibrida
#1
Postat 11 January 2019 - 06:09 PM
Pentru proiectul de licenta am fost obligat de catre indrumator sa aleg urmatoarea tema: "Quadcopter Hybrid".
In acest proiect voi folosi un motor termic RC care angreneaza una sau mai multe motoare brushless pe care le voi folosi ca generator.
Eu trebuie sa am grija de urmatoarele aspecte:
- Sa creasca autonomia considerabil
- Datorita greutatii in plus(Generatoare,motor termic,rezervor,etc) drona sa poata decola.
Personal nu am cunostinte dezvoltate in domeniul electronicii, de aceea va rog sa ma ajutati cu sfaturi pentru alegerea dronei, motorului termic, generatoarelor,cum este mai bine sa fac circuitul electric si de ce componente am nevoie mai exact.
Va multumesc!
#3
Postat 11 January 2019 - 07:58 PM
ATYZZZ, la 11 January 2019 - 07:16 PM, a spus:
De ce sa nu zboare?
La unii zboara cu orele: https://youtu.be/a7bxb0Fb060
#4
Postat 11 January 2019 - 08:10 PM
Totusi, ai nevoie de cunostinte. Ce si cum e cu motoare le termice de modelism, ce si cum e cu redresorii si stabilizatorii de forta, ce si cum e cu drona (multicopterul). Daca stii sa le optiimizezi, n-ar trebui sa ai mari probleme. Toate materialele sunt comune, ieftine si in magazine in tara. Restul e munca (lucrare).
#5
Postat 11 January 2019 - 09:28 PM
vlad1, la 11 January 2019 - 08:10 PM, a spus:
Totusi, ai nevoie de cunostinte. Ce si cum e cu motoare le termice de modelism, ce si cum e cu redresorii si stabilizatorii de forta, ce si cum e cu drona (multicopterul). Daca stii sa le optiimizezi, n-ar trebui sa ai mari probleme. Toate materialele sunt comune, ieftine si in magazine in tara. Restul e munca (lucrare).
V-as fi racunoscator daca m-ati lamuri cu urmatoarele notiuni:
-Daca voi folosi un motor ca si generator cu urm. specificatii:
- Putere : 670 W
- Lungime arbore : 22 mm
- Grosime arbore : 5 mm
- Kv : 1000 rpm/v
- Diametrul : 38 mm
- Rezistenta : 31 mh
- Curentul maxim : 45 A
- Tensiunea maxima : 15 V
- Lungimea totala : 64 mm
- Greutate : 141 g
ce specificatii voi obtine ca si generator? La ce turatie?
- Au putere cele 4 motoare sa ridice drona ?
motoarele au urm. spec. :
- KV 740 rpm/V
- Diametru stator 40mm
- Lungime stator 6mm
- Diametru arbore 4mm
- Cote de gabarit(Diametru*Lungime) Φ44.35×24mm
- Greutate 92g
- Lipo 3-4S
- Curentul maxim 27A
- Puterea maxima 500W
- Rezistenta interna 136mΩ
-elicele sunt cu urtm. spec.:
Dimensiune: 14 x 4.8 inch (355.6mm* 121.9mm)
Greutate (o singura elice): 19.2g
Material: CF+Epoxy
Suprafata: Polisata
Tipul elicei: 2 lame
Temperatura de functionare: -4 - 65°C
Rotatia optima: 4500-7500 RPM/min
Limita de impingere: 5kg
Ce putere si curent trebuie sa produc ca sa ridic autonomia,ce consum am cu cele 4 motoare + accesoriile necesare.
Multumesc.
#6
Postat 12 January 2019 - 12:03 AM
Un raspuns scurt ar fi ca nu va iesi nimic din configuratia prezentata, ce vrei tu nu se poate face sub 5 kg greutate finala, te las pe tine sa afli de ce.
De asemenea, un detaliu care nu il vei gasi in cartile de fizica, nu cred chiar ca a abordat nimeni asa ceva cu motoare de modelism, care au o viata sub 10 ore...
Ce ma supara insa este ca vezi proiectul asta ca o "obligatie", in loc sa il vezi ca o finalizare prin care poti demonstra ca nu ai studiat degeaba...
Daca ai alte pasiuni sau idei, care ar putea duce la un proiect la care sa lucrezi de placere, nu pricep ce te impiedica sa schimbi indrumatorul... :unsure:
Daca poti demonstra ca proiectul necesita cunostinte care nu se incadreaza in profilul studiilor absolvite chiar ar fi indicat sa ridici aceasta problema.
#7
Postat 12 January 2019 - 05:52 PM
#8
Postat 12 January 2019 - 06:35 PM
http://www.sullivanu...ts/alternators/
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 12 January 2019 - 06:35 PM
#10
Postat 12 January 2019 - 10:18 PM
Haideți să ne imaginăm (cei care mai avem mici resurse intelectuale) ca luam un multicopter clasa 450-550. Ar avea 1,5 - 2 kg rtf, cu autonomie cam de 30 minute. Deasupra ii instalam un motor termic in consola. Simplu, fără rc dar cu carburant pentru o oră - o oră jumate. Un 1,5 cmc ar cîntări 800- 900 g cu 500 g carburant și batiu, ar oferi o tracțiune de 1-1,2 kgf. Atunci, drona ar avea 3-500 g tracțiune suplimentara la decolare pina la 1 kg in minus cînd se consuma carburantul. Eu zic că ar mări autonomia, o ora - o oră jumate, n-ar fi nici prea departe nici prea costisitoare.
Nu se cere un record, se cere soluție hibrida și mărirea autonomiei.
#11
Postat 12 January 2019 - 10:55 PM
Apoi, un 1.5cc are 0.15 cai putere cu bunavointa, adica undeva pe la 100W... care cine stie cu ce randament ii convertesti in curent, hai sa fim optimisti sa zicem ca 90%, deci cu 90W produsi de un 1.5cc sa promiti 1 kg tractiune inseamna mult curaj... ca ar putea decola un avion de 1kg e una, dar sa il tina in hover... ce gluma...
Motorul ala ar produce cam aproximativ curentul necesara doar ca sa se mentina in aer pe el insusi impreuna cu carburantul, darmite sa mai mareasca autonomia cu ceva... Tractiunea de 1 kg promisa este cam ca transferul retributiilor...
Domnu Vlad, nu mai oferiti solutii iluzorii, nu va intrebati de ce nu a facut nimeni asa ceva sub 25cc si minim 2CP? Daea...
#12
Postat 13 January 2019 - 02:55 AM
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 13 January 2019 - 02:55 AM
#13
Postat 13 January 2019 - 07:45 AM
Ei zic că are 350w. Nu sunt sigur, dar cam 1kg trage.
Sigur dacă vreți mai mult, se recalculează pe benzina unde carburantul e mai puțin sau cu generator (un brushless, trei diode, un electrolitic și un servo)să elimine bateria de mars.
Aceasta postare a fost editata de vlad1: 13 January 2019 - 07:45 AM
#14
Postat 13 January 2019 - 09:49 AM
dan_mitea, la 13 January 2019 - 02:55 AM, a spus:
Asta decide comisia :) dar am o banuiala ca va zice pas... ei vor cu generator.
Trecand la partea practica, ar trebui pus sub multicopter, la o elice de 7-8" cat are un 2cc, daca e pus deasupra, coloana de aer va bate chiar in multicopter... ;)
Nu in ultimul rand, o singura elice de 7" la un MC de 2 kg... sa zica si altii cum le suna.
Pentru putere m-am uitat la COX, alea erau pentru mine referinta.
Nu stiam ca au reinventat chinezii motoristica, asa cum au reinventat si puterea audio, cu wattii aia pmpo...
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 13 January 2019 - 09:49 AM
#17
Postat 13 January 2019 - 10:22 AM
Cînd făceam teste cu benzina, am lăsat un 2,5 in sarcina pe batiu, 4 ore la club.
Aceasta postare a fost editata de vlad1: 13 January 2019 - 10:24 AM
#20
Postat 15 January 2019 - 09:29 AM
Pe vremea cind scriam despre asta. M-au ajutat colegii sa nu mai scriu, dumele mi-au ramas.
Poate chiar un 1,5 cmc fara carburator RC, pe benzina ar merge uns pentru aplicatia asta, in sarcina constanta si fara tumbe deosebite...
#21
Postat 15 January 2019 - 09:40 AM
Pe hartie, bineinteles... ca suporta multe. Cu facutul e mai greu...
As interzice genul asta de topice, de cerut ajutor la proiecte.
Cat despre ce se poate, daca as fi avut un motor capabil de ce povestiti acolo, acum piata nu mai era pe lipo.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 15 January 2019 - 09:40 AM
#22
Postat 15 January 2019 - 01:56 PM
https://www.towerhob...p?&I=LXEJRK&P=0
#23
Postat 15 January 2019 - 02:14 PM
Cel mai mic de la sullivan este http://www.sullivanu...m/s676-230u-01/
...avand caracteristicile:
Wattage range: 50 to 220 W
Weight:255 g
Engine size range:Most engines 5cc to 30cc
Rated power at 2500 RPM:50 W
Rated power at 7500 RPM:220 W
De ce oare o trebui macar 5, dar mai curand 30cc pentru 220W... Soros e de vina...
Apoi, ce sa faci cu 220W ? asta este putere care sa tina in aer 2 kg, din care nu stiu cat mai ramane daca scadem 255g generatorul, tot cam atat motorul, plus 500g combustibil... daca mai scadem si multicopterul, ne da cu minus, trebuie heliu ca sa stea in aer.
Noroc ca proiectul e pe hartie doar... si comisia nu stie detalii din astea murdare.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 15 January 2019 - 02:14 PM
#24
Postat 15 January 2019 - 07:43 PM
#25
Postat 15 January 2019 - 07:56 PM
https://www.towerhob...p?&I=LXPUD9&P=0
S-o luam invers. Un motor de .55 da cam 1,6HP si are doar un pic peste 400g.
https://www.towerhob...p?&I=LXCRTR&P=0
1,6 HP ar fi 1.19 kW, deci cu randament, etc, etc, ar ramane 800-900W.
Generatorul ar fi:
http://www.sullivanu...m/s676-400u-01/
Ar avea sens?
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 15 January 2019 - 07:58 PM
#26
Postat 15 January 2019 - 07:59 PM
Din pacate, cel mai mic model comercial care il stiu este cam prin zona modelului 3 din lista de alternatoare de la sullivan, alterantor de 800 W cuplat cu motor de 50 cc.
Si e logic sa fie asa, pentru ca 800W inseamna platforma de 8 kg, din care ne permitem sa alocam 2-3 kg generatorului si sa ne mai ramana 5 kile bune pentru zburatoare si sarcina.
Mai jos de atat piata a considerat ca nu merita efortul.
Sunteti liberi sa dati lovitura demonstrand pietei ca nu e asa.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 15 January 2019 - 08:00 PM
#27
Postat 16 January 2019 - 03:09 AM
Cred ca solutia finala ar fi un motor de auto:
https://www.towerhob...p?&I=LXGZDM&P=0
Am ales ceva la intamplare:
2.7HP la 32 000rpm si 350g. Avem disponibile si rotile dintate pentru o reductie de, sa zicem, 1:4. Suna interesant?
Bonus radiatorul imens facut parca special pentru noi.
Daca am vrea am putea porni motorul cu generatorul alimentat de un convertizor si o baterie externa. Ar fi ceva la Sullivan dar mititele.
#28
Postat 16 January 2019 - 01:01 PM
Pentru varianta cu generator, daca ar fi dupa mine, eu as (astea le am eu disponibile in camara, nu m-ar costa nimic):
- lua un motor termic cu putere a acoperitoare (600 w, sa generam 400w)
- motorul termic l-as comanda cu un servo, dintr-un canal de pe statie (robinet)
- l-as cupla elastic pe un brushless, sa zicem la 1000-1200 r/v si vreo 500 w (40A)
- brushless-ul l-as redresa trifazic si l-as pune pe un electrolitic mare.
- daca am rezerva de greutate, in paralel pe un mic LiPo 100C (alea au toleranta buna sa preia exesul de putere de la pornire)
- marind turatia as vedea tensiunea disponibila (nu m-as complica cu regulator automat de turatie sau tensiune)
- evident electronica as alimenta-o dintrun Ubec corespunzator sau LiPo separat.
- as incerca sa decolez o drona de 1,5 kg cu 400 generati (12V 40A disponibili), corelind turatia dupa zgomot sau tensiunea din ochelari.
Cam de acolo as porni practic (teoretic).
Banuiala mea este ca orice watt generat chimic, ar mari durata de zbor, cu cit? ramine de vazut practic. M-as astepta ca de la EVO 2-3 sa mearga mai bine decit electricul pur, dar cu probleme specifice motoarelor termice.
Aceasta postare a fost editata de vlad1: 16 January 2019 - 01:06 PM
#29
Postat 16 January 2019 - 01:40 PM
Sau nu foarte mare condensatorul, doar sa asigure raspunsuri tranzitorii, sute de micro cat sunt pe ESC-uri ajunge.
Lipo este musai, si nu foarte mic, trebuie sa asigure o aterizare safe macar de la 150m inaltime, in caz de deadstick la generator.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 16 January 2019 - 01:42 PM
#30
Postat 16 January 2019 - 02:32 PM
Aceasta postare a fost editata de andrewbt: 16 January 2019 - 02:33 PM