znecula, la 06 August 2018 - 04:54 PM, a spus:
Un experiment foarte la indemana ar fi sa fixati o bara de cativa mm grosime si 400-500mm lungime la un capat, iar in capatul celalat puneti ceasul comparator. Incalziti bara, daca se poate pe toata lungimea ei, cu un foen cu vreo 30-40 de grade in plus si vedeti efectul.
La un rulment cele 3 componente (inelul interior, bila si inelul exterior) se dilata proportional cu dimensiunile lor.
Jocul intre cele 3 componente este bine studiat, incat atunci cand se incalzeste rulmentul - atat cat spune fabricantul in foaia de catalog - sa nu se gripeze.
Jocul asta e dat de aplicatia pentru care e facut acel rulment. In special functie de turatia de lucru. Rulmentii de turatie foarte mare ar trebui dusi la turatia de lucru treptat, intr-un anumit interval de timp. Asa ar trebui sa procedam si cu motoarele noastre de frezare. Dar cine are rabdare sa astepte 10-15 minute sa mareasca turatia treptat incat rulmentii sa intre in temperatura? Asta ar fi teoria.
''Cativa mm grosime'' este dintr-o data altceva, raportat la 500 mm lungime. Insertiile din curele sunt sub 1 mm. Iar in exemplul meu am luat o curea cu lungime desfasurata mica. Nu stiu daca marirea lungimii active atrage o ingrosare a diametrelor insertiilor PROPORTIONAL CU CRESTEREA IN LUNGIME. O ingrosare trebuie sa existe, dar nu cred ca proportional cu orice unitate de lungime. Ca sa nu mai vorbesc ca multe curele din zona stepperelor cnc au insertii textile ! Zona curelelor de transmisie este una eminamente experimentala. Producatorii nu au de unde sa stie poliesterul X cum reactioneaza cu suportul textil Y si in ce proportii si pana la ce punct. Se fac multe teste, nu se merge doar pe principii generale. Am citit ceva pe tema asta acum mult timp si am vazut si niste documentare , si de la Gates si de la Conti.
De acord cu cele mentionate la rulmenti; sinceri nu vad o contradictie cu ce am spus eu. Exact asta a fost si teza mea: la 50-60 grade dilatarea in rulmenti de precizie nu afecteaza rularea lor; imi scapa mie ceva aici ?
Uite aici, punctul nr 5:
http://preferredcomp...TimingBelts.pdf