Modelism - RHC Forum: Cum se porneste un motor termic ? - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

Cum se porneste un motor termic ? Fara bujie (asa-numitul diesel)

#31 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 12 December 2005 - 04:00 PM

Incerc sa atasez si poza cu "inculpatul"
Reteta se pare ca-i buna, azi am "omologat-o", am bazait motorasul in parcare, a mers in sfarsit ca lumea, constant, la turatie maxima, nu s-a mai oprit din proprie initiativa. Secretul - am deschis surubul de la carburator la maxim aproape. O prima apreciere grosolana asupra consumului este cam de 1ml/10 secunde, deci 6ml / minut, deci 50 de ml ar ajunge pentru aproape 10 minute. Cat este un consum normal pentru un motor termic de 1.5cc ?

Acum urmeaza partea de "tuning", adica sa incep sa inchid surubul de combustibil pana la limita inferioara de functionare stabila (adica pana cand incepe motorul sa se balbaie, apoi mai deschid putin). De asemenea, compresia trebuie adusa la un optim. In principiu, trebuie sa obtzin maximul de turatzie ? Care este un reglaj carburatie/compresie optim ??? . Deocamdata nu prea am acces in "timp real" la reglajul compresiei, surubul M6 cu cap hexagonal nu poate fi actionat direct cu mana, trebuie sa-i dau o gaura prin cap si sa-i pun un surubel transversal, de 2-3mm, pe post de parghie, ca sa-l pot regla in timp ce functioneaza motorul, sa-i urmaresc influentza.

Asa... motor am, mai im trebuie un mic amanunt - avionul :wub: . In timp ce mesteream in parcare si bazaiam de zor motorasul, s-a oprit un nene si a zis ca poate ma ajuta cu un aeromodel, nemiscat de 10 ani si donabil in "scopuri stiintifice". Spunea ca la viata lui a avut un termic de 1cmc, care urca la 22.000 de ture. Care este turatia uzuala la motorasele astea ? Nu ca as avea cum sa o masor, dar macar ca idee....

Una peste alta insa... nu prea m-a impresionat debitul de aer al elicei. Motorul a pornit oricum invers, deci sufla in loc sa traga, dar asta nu-i o problema, doar ca imi vine mai usor la mana sa-i dau la pala si pot aprecia mai usor debitul de aer. Din ce am citit pe aici, o motorizare suficienta pentru un aeromodel se atinge cand forta de tractiune a motorasului egaleaza greutatea intregului aparat. De masurat forta de tractiune a motorasului m-am gandit sa pun bancutza pe care l-am montat pe niste chei tubulare pe post de "roti" si apoi sa leg contragreutati printr-un scripete pentru a masura forta (un cantar cu arc cu sensibilitatea de 500 - 1000 de grame nu am prin casa...).

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1134396042.jpg

Aceasta postare a fost editata de moshulik: 12 December 2005 - 04:10 PM

0

#32 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 12 December 2005 - 04:19 PM

Ma mir nespus ca a pornit invers. La cele cu supapa rotativa....cum este al tau....si la cele cu admisie prin arbore nu-i normal. Iti dai seama ca diagrama de distributie este anapoda?
Esti sigur ca ai invartit invers? Normal, privind din fata, rotesti antiorar.
Daca totusi ai reusit invarte normal. O sa ai mari surprize.
Placute :wub: .
In plus si elicea a lucrat in sensul invers. Deci si randamentul ei a fost scazut.

Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 12 December 2005 - 04:22 PM

0

#33 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 12 December 2005 - 04:34 PM

Motorul in doi timpi nu prea stie carte... http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif . S-au auzit cazuri "celebre" de motociclete care la semafor - bagi in viteza 1 si pleci in spate B)))) - si astea au avans la aprindere, deci un element de "sens". Dieselul asta insa nu are nici un element sincron care sa detecteze sensul de rotatie. Distributia motorului (fazele de admisie si evacuare) este facuta exclusiv de miscarea pistonului, care este la fel indiferent de sensul de rotatie. Supapa rotativa este de asemenea sincronizata cu miscarea pistonului. Tot ce trebuie sa faca "fanta" din supapa de admisie rotativa este sa fie in dreptul galeriei de admisie atunci cand pistonul urca (deci nu are treaba nici ea cu sensul de rotatie).

Cu elicea insa nu pot sa ma pronunt, nu sunt in domeniu B) . Mult timp eu am crezut ca elicea, ca si aripa de avion lucreaza pe principiul "planului inclinat", precum zmeul (poate si aici gresesc).

Oricum, sesiunea de teste de-abia a inceput. Principalul lucru care ma roade este consumul. Il trec imediat pe benzina si scanteie daca termin eterul prea repede :wub:)))
0

#34 Useril este offline   D3xt3r_Jr. 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1284
  • Inregistrat: 15-May 04

Postat 12 December 2005 - 04:42 PM

totusi elicea aia nu e cam maricica pt motorelul
la un motor Magnum de 2,5cc maximul recomandat(din ce am citit) este 8X4
incearca sa pui elicea invers si sa il pornesti ca daca zici ca se invartea invers atunci elicea normal ar trebui sa impinga mai "fortzos"
PS dau cu parerea nu cu paru...
Schimbat Nick in Dexter_Jr ca sa resetam numaru de mesaje
0

#35 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6864
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 12 December 2005 - 04:46 PM

moshulik, la 12 Dec 2005, 17:34, a spus:

Cu elicea insa nu pot sa ma pronunt, nu sunt in domeniu :wub: . Mult timp eu am crezut ca elicea, ca si aripa de avion lucreaza pe principiul "planului inclinat", precum zmeul (poate si aici gresesc).

elicea are profil ,bord de atac si de fuga,s.a.m.d. (vezi ca e o discutie pe la aero ) ;daca o invarti invers pierzi spre 50% din randament.....
flying is my life...
0

#36 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 12 December 2005 - 05:11 PM

Ai ......si n-ai dreptate.
Daca desfaci motorul si privesti supapa rotativa ai sa vezi ca orificiul este decalat. Deci ai alta distributie (total diferita) rotind in sens invers.
Nu contest ca "se poate si asa" :wub: Dar ai sa ai surprize placute.
Si elicea nu are profil simetric. Este facuta sa aibe randament maxim doar intr-un sens.
PS. Si pana la urma....de ce nu-l invarti cum trebuie?

Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 12 December 2005 - 05:21 PM

0

#37 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6864
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 12 December 2005 - 05:29 PM

Se poate si asa ?, la 12 Dec 2005, 18:11, a spus:

Ai ......si n-ai dreptate.
Daca desfaci motorul si privesti supapa rotativa ai sa vezi ca orificiul este decalat. Deci ai alta distributie (total diferita) rotind in sens invers.
Nu contest ca "se poate si asa" :wub: Dar ai sa ai surprize placute.
Si elicea nu are profil simetric. Este facuta sa aibe randament maxim doar intr-un sens.
PS. Si pana la urma....de ce nu-l invarti cum trebuie?

off-topic....
am vazut pe camp la motoarele mari pe benzina ,care mai au au tendinta sa porneasca invers....
demarorul (adica omu cu manusa groasa pe mana B) ) ,da la pala impulsul de pornire al motorului invers decat in sensul normal de rotatie si motorul porneste ok.
daca da la pala normal se mai intampla si porneste invers decat trebuie....
flying is my life...
0

#38 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 12 December 2005 - 05:31 PM

Ok, nu am demontat motorul de tot, decat i-am dat jos cilindrul o data, sa-i refac garnitura dintre carter si cilindru si am vazut supapa rotativa, "din avion". Daca "V"-ul nu e perfect simetric, atunci categoric conteaza sensul motorului in functionarea sa. Elicea e clar ca nu are cum sa dea randament in ambele sensuri de rotatie.

Intre timp am gasit si reteta de combustibil de pe site-ul acela dedicat diesel-urilor :

Kerosene - 42%
Ether - 30%
Castor Oil - 24%
Amyl Nitrate - 3%

In loc de kerosen (gaz lampant) pun motorina, iar amyl nitrate il inlocuiesc cu aer :wub: .
Se pare totusi ca trebuie mai multa motorina in amestecul facut de mine, acum se pare ca am prea mult ulei in detrimentul motorinei - eterul cam ramane pe pozitie (ei pe site dau o marja de 25-30%, dar zic in mod oficial 30, pentru ca se ia in calcul evaporarea).

Deci o sa incerc urmatoarea reteta :
motorina - 45%
eter - 30%
ulei de ricin - 25%

Revenind la costuri : un rezervor de 150ml ar costa cam asa :
45ml eter (160.000 - 300ml la spray auto) => 24.000 lei
25% ulei de ricin (50grame - 25.000 la farmacie) => 25.000 lei
motorina - irelevant

rezulta cam la 50.000 de lei / 150ml .

1l de metanol cu ulei e 150.000 => e cam dublu la pretz (450ml de comb. diesel costa cat un litru de comb. cu metanol), totusi este acceptabil.



Inca nu m-am lamurit de pe site-ul acela despre influenta amestecului si a compresiei asupra functionarii..
Cu amestecul zice ceva de genul "lean it out to increase rpm". Deci un amestec mai sarac produce cresterea turatiei. Cu compresia insa zice asa : try again with a little more compression until you get a smooth run with just the occasional misfire. Deci compresia trebuie marita, de la mica la mare, pana cand motorul merge "smooth". De asemenea, daca se aude ca 'trage din greu" inseamna ca are compresia prea mare.
0

#39 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 12 December 2005 - 05:32 PM

@Silviu
Si ce poti spune de eficienta?
Ai observat diferente?

Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 12 December 2005 - 05:35 PM

0

#40 Useril este offline   crystymoon 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 55
  • Inregistrat: 05-August 03

Postat 15 December 2005 - 09:14 PM

Moshulik te pot ajuta cu un electrod de wolfram/tungsten din ce pe care le folosesc eu la sudura in mediu de argon, electrozii sunt unul de fi 1mm si celalat de fi 2.4 . Poti folosii electrozii la fabricarea bujiei despre care vb .

Motoarele in doi timpi pornesc invers destul de des , daca se umbla la avans si daca se fac evacuari comprimate(tobe).
Acum mai multi ani un prieten care alerga la CSTA parca asa-i spunea la clubul de la Baneasa, la nenea IANCU ,a adus la mine un CZ de 250cm cubi parca, care in momentul in care l-am pornit si am vrut sa plec cu el a luat-o in spate ,moment in care m-am inverzit crezand ca am stricat motocicleta omului.


PS. Cand reusesti sa faci modificarea aceea la instalatia de racire la Oltic, sa faci si tu cunoscuta metoda de constructie.

(skywalker)

Aceasta postare a fost editata de crystymoon: 15 December 2005 - 10:18 PM

0

#41 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 16 December 2005 - 09:47 AM

Eh... am vandut oltcitul de ceva timp, incepuse sa manance mult ulei si nu aveam timp sa ma ocup de reparatie.

"Instalatia" - era un obturator pentru turbina (ventilatorul) care raceste fortat motorul boxer de oltcit si consta in doua jumatati de cerc care pivotau intr-un punct de prindere fixat pe masca masinii. Am si acum prin balcon "oblonul" respectiv - daca intereseaza pe cineva, il donez ca nu mai am ce face cu el. E facut din tabla de carcasa de calculator si taiat cu flexul, dar e nimerit bine la cote . www.oblon.home.ro .

Revenind la problema bujiei, nu cred ca pot sa ma apuc de asa ceva, pentru ca nu am cum sa torn ceramica sau un material care sa reziste la temperatura si presiunea dezvoltate de un motor. E destul de complicat si sa adaptez o prindere pentru o bujie standard, dar de facut totul de la zero e mai complicat.

Acum lucrez la partea de comanda - aprindere electronica cu avans variabil calculat de microcontroler.
0

#42 Useril este offline   Beche 

  • Nou venit
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 1
  • Inregistrat: 24-February 06

Postat 29 September 2006 - 03:00 PM

Salut tuturor

Am un motor termic de 2,5 cc (mai vechi insa nefolosit) care din cate stiu eu merge cu un amestec de alcool cu ulei de ricin, insa nu stiu amanunte. Poate cineva sa ma ajute?
M-ar interesa de unde pot face rost de acest amestec sau care sunt proportiile pentru al face eu.
Multumesc
0

#43 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 29 September 2006 - 03:07 PM

Nu te chinui cu facutu ca n-ai sanse.
Uleiul de ricin ca uleiul da metanolu nu prea se gasste in stare pura.. sa tot discutat
Ia motorul in brate
Dute pe cimp unde se intilnesc aeromaniacii si roaga pe careva sa te ajute!
Spor
0

#44 Useril este offline   bethowen 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 377
  • Inregistrat: 28-October 05

Postat 29 September 2006 - 09:18 PM

Am si eu un motor diesel dela... ricin gasesti la farmacie in sticlute mici.. restu combustibilului nus de unde sa il iei ca nici eu nu am reusit sa il pornesc.
0

#45 Useril este offline   Calu2 

  • Zbor cu orice navo auto velo sport
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 757
  • Inregistrat: 28-May 05
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 29 September 2006 - 10:48 PM

Dieselu merge pe ulei de ricin ,eter si alcool metilic /in loc de eter poti sa folosesti spreiuri de pornire pt motoare diesel de iarna si restu combustibil gata facut pt motoare clasice cu metanol
Cred ca am mai trosnit ceva!!!Cand vorbesc aiurea este Robotul...
0

#46 Useril este offline   MRX 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 403
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male

Postat 30 September 2006 - 09:25 AM

Pardon, cele diesel merg cu eter etilic, gaz lampant si ulei ricin. Deosebirea intre motoare o faci simplu. Astea diesel au in capul chiulasei un surub cu care se regleaza volumul camerei de ardere iar cele cu bujie incandescenta au o astfel de bujie in cap. Cauta pe net retete de combustibil.
Marius-Dan Morcov
0

#47 Useril este offline   marius10 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 591
  • Inregistrat: 01-January 06

Postat 01 October 2006 - 11:03 PM

Salut ! S-a mai discutat despre acest tip de micromotor dar nu mai imi aduc aminte unde am postat ! Este depasit din toate punctele de vedere daca este cel fara bujie si are multe dezavantaje - in special marile vibratii pe care le produce in timpul; functionarii ..etc !
Numai bine !
0

#48 Useril este offline   Calu2 

  • Zbor cu orice navo auto velo sport
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 757
  • Inregistrat: 28-May 05
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 01 October 2006 - 11:30 PM

MRX ai reptate ,eu foloseam petrol de avion,eter si ulei de ricin. Cu metanol n-am incercat---scuze!
Cred ca am mai trosnit ceva!!!Cand vorbesc aiurea este Robotul...
0

#49 Useril este offline   vlad1 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2647
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 02 October 2006 - 08:12 AM

Trebuie sa admiteti ca disel-urile (adica fara bujie), au urmatoarele avantaje (printre altele):
- compresie mai buna (altfel nu porneste)
- carburant mai bun (cu eter si petrol) - degaja mai multe gaze si mai multa energie (evident la alta compresie cu alta cifra octanica),
- turatie mai mare - din cauza ca nu au filament in camera de ardere, sunt mai tolerante la circulatia gazelor in camera, la detonare si evacuare
......


Principala lor problema e ca eterul era mai de mult pe lista interzisa, da nici metanolu nu se mai vinde pe la colt.
0

#50 Useril este offline   zgr_44 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1324
  • Inregistrat: 02-February 07
  • Gender:Male
  • Location:Birmingham UK

Postat 11 February 2007 - 11:01 AM

m-am pricopsit si eu cu un MARZ de 2,5cc, beleaua e ca nu gasesc gaz lampant de eter etilic m-am descurcat de vre-o juma de litru..........dar gaz nu am gasit nicaieri
Lucrurile sunt simple.......noi le complicam...
0

#51 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 11 February 2007 - 11:13 AM

zgr_44, la 11 Feb 2007, 12:01, a spus:

m-am pricopsit si eu cu un MARZ de 2,5cc, beleaua e ca nu gasesc gaz lampant de eter etilic m-am descurcat de vre-o juma de litru..........dar gaz nu am gasit nicaieri

Mai exista esenta de gaz (e gaz foarte bun) la magazinele cu materiale pentru pictura...mai poti folosi petrosin, kerosen din aviatie sau motorina auto!!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#52 Useril este offline   ERASER 

  • Vintage
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2223
  • Inregistrat: 23-March 03
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti - Drumul Taberei
  • Interests:F3A , veliere

Postat 06 March 2007 - 01:11 PM

Vino la mine.
Tocmai vand si eu un Mars de 2,5. Motorul e nou.
A fost pornit o singura data, de curiozitate, pentru vreo 3-4 minute si a pornit foarte usor. Cheia este sa fi citit cate ceva inainte.

Cateva sfaturi utile:

NU INCERCA sa-l pornesti cu COMPRESIA MARE pt ca la pornire nu are inertie suficienta sa treaca de PMS si dupa prima explozie va pleaca invers si va intra intr-o pendulare intre PMS si PMI care va distruge biela si bucsele.
Redu la minimum compresia din surub.
Asigura-te ca i-a venit combustibil pe furtun dar nu a intrat in motor. Inchide complet jiclerul si apoi deschide-l 1,5 - 2 ture.
Scuipa cu o seringa cca 1/4 ml de eter in motor prin galeria de admisie (gaura din spate). NU SCUIPA MAI MULT pt ca vei crea un BLOCAJ HIDRAULIC si nu vei mai putea invarti motorul.
Dupa ce porneste deschide repede jiclerul inca 1 tur.

Mai am inca ~300ml de eter etilic ORIGINAL, comunist, nu amestec de prin spray-uri de pornit motoare inghetate.
Cu el se pot prepara ~500ml de combustibil.
Dau si o elice, originala a motorului 8x4".
Conform instructiunilor motorul lucreaza bine cu elici de la 8x4 @ 15.500rpm (tractiune ~ 1kg)
pana la maximum 9x6 @ 12.500rpm
Future is electric, but I belong to the past...
TEL. 0726.191.725
0

#53 Useril este offline   danutz21 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 62
  • Inregistrat: 22-February 08

Postat 24 March 2008 - 04:47 PM

mai ai eter
0

#54 Useril este offline   danutz21 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 62
  • Inregistrat: 22-February 08

Postat 24 March 2008 - 04:48 PM

stiu ca e cam tarziu da imi trebuie
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro