Modelism - RHC Forum: Cum se porneste un motor termic ? - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

Cum se porneste un motor termic ? Fara bujie (asa-numitul diesel)

#1 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 05 December 2005 - 11:03 AM

Salutare.
Sunt nou noutz pe aici si o sa va zic pe scurt cam pana unde am avansat in domeniu.
Asadar, am facut rost de un motoras termic de 1.5 cmc, mk17 rusesc scrie pe el, fara bujie.
Am preparat combustibilul - 1/3 - ulei de ricin - de la farmacie 2/3 - spray de pornire auto (de la piese auto, scrie pe el ca are in compozitie eter etilic si heptan parca... nu sunt sigur, o hidrocarbura acolo), am gasit reteta asta tot pe site.

Ei bine, am facut un sasiu pe care am montat motorul, sasiu pe care apoi l-am fixat intr-un scaun de lemn, deci e foarte bine prins motorul.

Apoi am incercat sa-l pornesc... cea mai mare realizare a fost o functionare de 1... 1.2 secunde ;) cam asa as aprecia recordul lui de functionare. Pentru a ajunge la performanta asta, am aplicat tot felul de trucuri - l-am invartit cu bormasina - nu prea a dat vreun rezultat spectaculos, mai mult la rotire cu mana direct pe paleta dadea semne...

Asa... am reglat din contrapiston camera de ardere pana cand incepeau exploziile. Apoi mai maream putin camera de ardere (pana la limita cand compresia era suficienta pentru a produce aprinderea amestecului, dar suficient de mica pentru ca inertzia elicei sa ajute la urmatorul ciclu motor).

Astupam cu degetul partial sau total admisia de aer, pentru a crea efectul de "choke", sa traga combustibil - asta nu prea a adus rezultate - se pare ca pentru a se aprinde amestecul, nu trebuie sa fie prea mult combustibil, ci cat mai sarac (relativ la aer), cel putin asa e la masini, un amestec sarac favorizeaza detonatia.

Am turnat ceva lichid de pornire (din spray) pe motor, apoi i-am dat foc cu bricheta, in speranta ca se va incalzi cilindrul - din nou, temperatura e un alt factor favorizant al detonatiei.

In fine... principala problema cred ca este modul de alimentare cu combustibil - anume acum rezervorul este o seringa de 20ml, cu un furtun care merge la stutul de admisie combustibil al carburatorului. Problema este ca seringa produce depresiune daca se consuma combustibil, deci ar trebui sa compensez din pistonul seringii, dar asta e un regim variabil, care nu poate fi reglat de cuiul dozator al carburatorului.

Intrebare nr.1 : Cum ar trebui sa arate un rezervor de motor cu aprindere fara bujie ? (are comunicare libera cu presiunea atmosferica - deci constanta).

Intrebare nr.2 : Care este procedura corecta, teoretica de operare a unui astfel de motor - se porneste cu acul dozator aproape de inchis, sau deschis la maxim, cu contrapistonul pe compresia maxima ( in sensul de prezenta a exploziilor) si pe masura ce se incalzeste se micsoreaza compresia... ?


Intrebare nr.3 : Ce rol are bujia la motoarele are sunt dotate cu asa ceva si cum se opereaza ? Din cate am inteles, se pune o tensiune de 1.5V pe ea, in interior e o rezistenta care ajunge la incandescenta si faciliteaza aprinderea/detonatia combustibilului, dupa care SE IA TENSIUNEA DE PE BUJIE ? este corect ? Bujia ramane incadenscenta alimentata doar de temperatura de ardere sau se pastreaza tensiunea pe bujie SAU dupa pornire si atingerea regimului termic normal bujia este inutila pentru functionarea motorului ? Ce diametru are filetul cu care se insurubeaza bujia in "chiulasa" (as putea sa realizez la strung un alt contra-piston cu un filet in care sa insurubez o bujie).

PS - ce am de gand sa fac cu motorul - inca nu stiu, in prima instanta probabil un aeromodel captiv, apoi am de gand sa fac un aparat de gen elicopter, dar fara elice cu pas variabil, ci cu un microcontroler care sa asigure stabilitatea si tractiunea "vectoriala" prin deschiderea unor porturi practicate intr-un tunel care va canaliza curentul de aer produs de elice.
0

#2 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 05 December 2005 - 11:13 AM

Motoarele cu autoaprindere sunt de acum anacronice...combustibilul scump deasemenea! Motorul MK 17 a fost un motoras care a facut cariera la viata lui, dar daca doresti sa te initiezi in utilizarea motoraselor de modelism, sfatul meu ar fi sa cauti un motor cu bujie incandescenta, uzinat (nu tot asta, modificat de tine, din motive de prea multe necunoscute cumulate).
O gramada de teorie despre pornirea si intretinerea motoarelor cu autoaprindere gasesti
aici
In rest, practic, numai cineva cu experienta iti poate arata cum functioneaza motorasul..sau daca ai rabdarea necesara, devii doctor cu certitudine tot dand la pala.
Sfat: nu mai folosi bohrmasina! Risti sa faci soc hidraulic in motoras (daca il inneci accidental) suficient cat sa rupi sau sa indoi biela sau arborele cotit!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#3 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 05 December 2005 - 11:22 AM

Mersi mult de link-ul respectiv, o sa il cercetez cu atentie. Dintr-o prima privire - se pare ca rezervorul este exact cum ziceam eu - adus la presiunea atmosferica - se vede stutzul suplimentar de compensare din dopul respectiv.

In aeromodele sunt incepator, insa la capitolul motoare sunt destul de avansat (am o motocicleta veche, simson, de cativa ani buni, am avut si o italiana in doi timpi si in general stiu destul de multe la capitolul motoristica). Cu bormasina am avut grija (reteta cu spray-ul de pornire auto tot de la tine am citit-o, pe site), problema era ca aveam un cuplaj cu doua articulatii pseudo - cardanice, insa fixe. Adica si dupa ce ar fi pornit motorul, tot nu puteam sa-l eliberez de bormasina.

Mai spune-mi te rog cum e la motoarele cu bujie, ce rol are bujia si care este regimul termic al motorului (un motor cald porneste si fara curent pe bujie de exemplu ? ).
0

#4 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 05 December 2005 - 11:47 AM

Motorul cald nu porneste fara bujie...rolul bujiei este sa aprinda alcoolul. Dopa pornire, sursa de alimentare a bujiei poate fi decuplata, filamentul acesteia ramanand fierbinte de la ciclul anterior!
De care Simson ai?...AWO? sau sport?
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#5 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 05 December 2005 - 12:14 PM

Modelul este Simson AWO 425S (Deci Simson sport cum este numit in general).

Celalalt este AWO 425T (Touring, asa-numitul AWO).

Problema nasoala a fost aprinderea - originala era pe magnetou - in 45 de ani insa magnetul s-a demagnetizat si nu am avut ce sa-i mai fac - am incercat remagnetizare - la un "mester", n-a mers, am incercat "transplant de neodymium" - am dat niste nise prin electroeroziune si i-am pus niste magneti de pozitionare cap de hard-disk - n-a mers, ca dadeam flux magnetic paralel, trebuia oarecum sferic... Am apelat la clasica bobina de dacie si sistem electric clasic cu baterie, alternator, am pastrat magnetoul doar pentru actionarea platinilor (si avans centrifugal - foarte important).

Sa vad deocamdata cum se prezinta motorasul asta diesel si daca se lasa convins sa porneasca. Din ce am studiat pana acum pe site, se pare ca problema mea este ca amestecul e prea sarac in carburant propriu-zis. Adica am prea mult eter si prea mult ulei la prea putin gaz. Ei dadeau un procent de pana la 42% gaz, eterul avand strict rolul de aprindere, dar energie termica nu are. Iar cum eu am explozii la aproape fiecare actionare a paletei, e clar ca trebuie sa mai adaug gaz. Unde se gaseste gaz ? (gaz = petrol lampant = kerosen). Parca as prefera sa pun gaz, decat benzina, ca lucrez pe balcon si scap greu de mirosul de benzina (intr-o iarna am avut simsonul pe balcon si a fost interesant ;)) .
0

#6 Useril este offline   Draku 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 07-April 03

Postat 05 December 2005 - 01:46 PM

pentru motoarele alea fara bujie, combustibilul nu era un amestec de eter etilic, ulei de ricin si petrol lampant in parti egale ?
www.bazar05.3x.ro
0

#7 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 05 December 2005 - 05:45 PM

Draku, la 5 Dec 2005, 13:46, a spus:

pentru motoarele alea fara bujie, combustibilul nu era un amestec de eter etilic, ulei de ricin si petrol lampant in parti egale ?

Exact.
0

#8 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 05 December 2005 - 08:39 PM

moshulik, la 5 Dec 2005, 13:14, a spus:

Modelul este Simson AWO 425S (Deci Simson sport cum este numit in general).

Celalalt este AWO 425T (Touring, asa-numitul AWO).

Problema nasoala a fost aprinderea - originala era pe magnetou - in 45 de ani insa magnetul s-a demagnetizat si nu am avut ce sa-i mai fac


... se pare ca problema mea este ca amestecul e prea sarac in carburant propriu-zis. Adica am prea mult eter si prea mult ulei la prea putin gaz. Ei dadeau un procent de pana la 42% gaz, eterul avand strict rolul de aprindere, dar energie termica nu are. Iar cum eu am explozii la aproape fiecare actionare a paletei, e clar ca trebuie sa mai adaug gaz. Unde se gaseste gaz ? (gaz = petrol lampant = kerosen). Parca as prefera sa pun gaz, decat benzina, ca lucrez pe balcon si scap greu de mirosul de benzina (intr-o iarna am avut simsonul pe balcon si a fost interesant B)) .

Exact asa am patit si eu, prin anii 80, cu acelasi tip de motocicleta...am pus un magnetou de la IJ-ul rusesc...capacul bombat care acoperea magnetoul nu se mai potrivea (magnetoul rusesc era mai inalt, in rest identic, se potrivea chiar si la suruburiule de prindere) si am fost nevoit sa-i pun o garnitura de 6 mm grosime!!!
Se pare ca problema ta e ori temperatura ambianta (nu-i place frigul, dieselului pe eter), ori ai prea putin eter...daca paraie dar nu porneste, nu gazul e de vina...si da, gaz lampant trebuie sa-i pui, sau motorina...in nici un caz benzina!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#9 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 06 December 2005 - 10:26 AM

Ei bine, ieri am mai facut un pas mic pentru om si unul mare pentru omenire B))) . Adica am reusit sa pseudo-pornesc motorul asa, cam pentru 2-3 secunde. Cert este ca a fost o pornire "omologata", adica turatia a scazut, insa apoi a crescut (deci miscarea s-a autointretinut), s-a balbait un pic, apoi a murit. Oricum, am avansat destul deocamdata, am inceput sa ma mai prind de una, de alta... Principalul aspect este ca utilajul este foaaaarte sensibil, iar parametrii se modifica permanent, in timp. Adica dupa 3-4 "semi-porniri", cilindrul se dilata, surubul de reglat contrapistonul nu se dilata (greseala mea ca i-am pus surub de 6 de fier, nu de aluminiu cum era cel original), si trebuie sa compensez imediat - sa strang surubul pentru a pastra raportul de compresie).

Asa - deci ce am facut ieri - am adaugat benzina, ca a fost cea mai la indemana. M-am gandit eu totusi ca benzina e facuta sa NU se autoaprinda, dar m-am bazat pe efectul de "scanteie" al eterului. Oricum, rezultatele au fost peste asteptari, deci e clar ca am nevoie de un combustibil care sa aiba mai multa putere calorica. Din ce am citit pe site-ul acela, eterul are rol doar de scadere a temperaturii de autoaprindere a amestecului si de solvent comun al uleiului de ricin (castor oil) si al combustibilului propriu-zis - gazul.

Cine are idee unde pot gasi gaz ? Culmea, la tzara, la bunici, toata lumea are gaz prin casa, de aprins focul in soba, dar la oras chiar nu am idee unde as putea gasi. Singura sursa ar fi pe la Obor, acolo am gasit si ulei de mecanisme fine (pentru lantzul de la o motocicleta), dupa ce unii de la un magazin de pescari (cu mulinete) s-au uitat la mine ca la OZN cand am intrebat de ulei de-asta.


In alta ordine de idei, daca motorasul nu coopereaza nici cu gaz adaugat la eter si ulei, intra in operatii de anvergura de "tuning", anume am de gand sa-i pun bujie cu scanteie si sa-l alimentez cu benzina. Cum am de gand sa fac - lipesc cu poxipol o bucatica mica de tot de magnet de hard-disk de calculator pe "coroana" piesei dinspre motor care tine elicea. Apoi atasez un cap de citire de casetofon pe carterul motorului, in vecinatatea conului elicei, printr-un colier de tabla groasa si folosindu-ma de gaurile cu care se fixa capul de casetofon in casetofon.

In felul asta, realizez partea de captare a pozitiei motorului si deci semnalul de sincronizare pentru scanteie si mai ales am la dispozitie posibilitatea reglarii avansului, din colierul cu care prind captorul (capul de casetofon). Electronica apoi o rezolv repede, cred ca din tranzistori de semnal mic reusesc sa obtin un curent de comanda suficient pentru tranzistorul final care comuta curent prin bobina de inductie. Semnalul de pe senzor este de tip impuls alternativ (se duce intai pe plus, apoi pe minus sau invers), oricum nu conteaza, important e ca va rezulta o singura scanteie la o trecere, nu doua. Bobina de inductie - cel mai bine se preteaza clasica bobina de dacie, mai precis doar MIEZUL, adica bobinajul si materialul feromagnetic, carcasa metalica si uleiul din interior sunt balast nenecesar. Ca sursa de curent, doi acumulatori de cate 1.5V sper sa-si faca treaba, eventual inseriat cu bobina o rezistenta de balast care sa reduca din curentul ce trece prin bobina, sa nu consume prea mult.

Cel mai dificil de realizat ramane insa bujia. Trebuie sa plec de la un alt contrapiston, executat pe un strung, in care apoi sa dau o gaura de 2mm pe centru, in care sa incastrez electrodul central (un ac de cusut sa zicem), izolat relativ la exterior (poxipolul este oare izolant electric ? ). Sau, o alta varianta - folosesc o bujie termica de modelism, careia ii rup rezistenta de platina pentru a intrerupe circuitul care mi-ar pune tensiunea inalta la masa.

Intrebare - ce filet are o bujie termica de motoare de aeromodele ?

Sau alta intrebare, mai concreta B) - are cineva o bujie arsa de aeromodel ? :D . In felul asta poat e rezolv problema si mai rapid, la "locul faptei", dau gaura cu bormasina direct in contrapistonul de pe motor, dau filet cu tarod, con de etansare din burghiu si gata, metamorfoza din MAC in MAS.

Aceasta postare a fost editata de moshulik: 06 December 2005 - 10:35 AM

0

#10 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6864
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 06 December 2005 - 12:53 PM

iti dau eu bujii semiarse B)
adica inca se inroseste filamentul ,da nu mai dau randament .....
flying is my life...
0

#11 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 06 December 2005 - 01:32 PM

Nu vreau sa intervin, ca nu-s specialist. Mai era pe aici o discutie ca unii fac modelism si zboara ce apuca si altii toata viata construiesc fara sa zboare nimic. E buna o cale de mijloc daca e sa-mi spun parerea...

Cred ca este greu sa pui pe motor 2T bujie adevarata. Cred ca din cauza turatiei mari apar probleme cu aprinderea (avansul cred ca se schimba la turatii mari). Doar s-o rezolvi cu o electronica buna, cu un avans reglat bine, din soft.
Parerea mea e ca nu merita osteneala sa faci instalatie de aprindere pentru motoarele in 2 timpi, doar ca sa le folosesti la zbor. O simpla bujie de-a noastra rezolva problema mult mai ieftin.
Daca e problema de studiu si ambitie personala atunci merita dusa pana la capat. Distractia costa.
Filetul e un W1/4-32. Mai greu e cu gasitul tarodului, ca filetul se face simplu dupa aia B) .
Spor la treaba indiferent de calea pe care o alegi!
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#12 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 06 December 2005 - 02:37 PM

moshulik, la 6 Dec 2005, 10:26, a spus:

acolo am gasit si ulei de mecanisme fine (pentru lantzul de la o motocicleta)

Iti recomand calduros sa speli bine lantul si sa-l fierbi in seu de oaie. In zeama topita pui si un pumn de grafit.
Dupa ce-l fierbi cam 30' amestecand din cand in cand il tii sa se usuce atarnat deasupra vasului.
Ramane uscat,curat, nu se aseaza praful pe el.....ai sa-mi dai dreptate.
Mirosul.....trece :rolleyes:
0

#13 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 06 December 2005 - 02:48 PM

Da, recunosc din start ca nu sunt "modelistul model", adica inca nu am prins microbul propriu-zis al modelismului, imi place mai mult surubareala si "inventareala". Si cu motociclismul cam la fel am facut. Am avut un simson vreo doi ani, l-am invatat de la un cap la altul, apoi am trecut la ceva mai serios, ceva de viteza, apoi am avut si o honda xl de 600, un enduro stradal foarte reusit, dar la care nu prea aveam ce sa surubaresc :rolleyes:. Am vandut honda si am revenit la simson.

Revenind la termicele astea mici in doi timpi. Sistemul de aprindere cu control digital al avansului nu este mare inventie, exista pe motociclete cel putin din anii 80 (control analogic electronic al avansului, nu digital, dar oricum nici mecanic/vacuumatic). Exista de asemenea motoare experimentale cu raport de compresie variabil (prin miscare relativa a ansamblului chiulasa/cilindri fata de ansamblul arbore cotit/pistoane). Varful de lance in tehnologia motoarelor actuale este insa controlul digital al distributiei, solenoizi pe supape adica, ceea ce optimizeaza asa-numitul "cuplu maxim" in sensul atingerii acestuia pe un palier larg de turatii (evic-111 pe google pentru cine e interesat) si marirea plajei de turatie.

Ce-i drept, majoritatea se preteaza la motoare in 4 timpi.
La doi timpi singurul lucru care se poate face este controlul avansului la aprindere. In plaja 1000 - 3500 de rpm, la motociclete cel putin, nu prea se simte efectul, insa peste turatia asta nici nu se poate vorbi fara controlul avansului. (Ex. motorul de minsk, de 125cmc, da 14 cp, in timp ce un motor de italiana tot de 125cmc, tot in doi timpi, urca pana la 30-34 cp, in primul rand din turatie (pe care o poate atinge numai prin gestionarea avansului si desigur prin tehnologia superioara a materialelor, pentru a rezista la regimul respectiv de lucru).

La aeromodele care sunt reglementarile pentru concursuri ? Ce interventii sunt permise asupra motoarelor ? In afara de limitarea de cilindree, se restrictioneaza alte detalii constructive ? Avansul variabil ar permite in primul rand castigul de turatie (si de putere, deci si caldura disipata ar fi mai mare si ar trebui compensat prin marirea radiatorului). Intr-o prima faza am de gand sa fac controlul aprinderii pe portul paralel al calculatorului, am lucrat mai mult cu asta si-l cunosc binisor, apoi sa trec modulul autonom cu microcontroler.

Asa... revenind la problema mea - gazul. Am cautat disperat la obor, la "metalo-chimice" si prin benzinarii si se pare ca nu se mai fabrica asa ceva, e deja intrat in "folclor", nu mai prezinta interes economic gazul. O sa incerc tot cu benzina deocamdata, cred ca sunt ceva sanse, mai jonglez din procentaje.

Silviu, cand mai ai drum prin Crangasi, sa-mi dai un PM inainte si daca ai vreo bujie de-aia nasoala prin buzunar, ma prezint rapid :). Am acces undeva in Pitesti la o fabrica dotata cu scule bune si as avea deci unde sa execut contra-pistonul si filetul pentru bujie. Mai trebuie sapat insa si in radiator cred si cam pierd accesul la reglajul compresiei, dar macar am bujie si pot sa continui experimentele.


Poanta cu seul de oaie pentru lantzul de motocicleta o stiam din "batrani", dar deocamdata nu mai am la ce sa o aplic, simsonul are transmisie pe cardan, honda am vandut-o intre timp din lipsa de garaj si nu prea am de gand sa imi mai iau motoreta scumpa pana nu rezolv cumva cu "spatiul ei locativ". Deh.. viata la bloc, blocul in crangasi... alarmele cu soc electric nu sunt legale... B).

Aceasta postare a fost editata de moshulik: 06 December 2005 - 02:52 PM

0

#14 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 06 December 2005 - 04:52 PM

Decat benzina mult mai buna este motorina.....zic si eu :rolleyes: .
0

#15 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 07 December 2005 - 11:29 AM

Dap. Mersi de idee, am aplicat-o aseara. Am trecut pe la Peco, am luat un litru de motorina si am reinceput "tratativele" - sa vedeti ce figura a facut vanzatorul de la casa cand a aflat ca supernova merge si cu motorina.

Pot spune ca am avansat mult. Pentru prima data, motorul s-a turat pana la turatia de "regim" cred, adica a atins o turatie care parea oarecum maxima. Problema este insa ca reusea sa mentina turatia respectiva numai pentru cateva secunde, apoi cred ca ramanea fara combustibil. Acul de seringa cu care asigura ventilarea si egalizarea presiunii din rezervor cred ca se obtureaza cu ulei. Oricum, se pare ca ma apropii de un succes major.

A... si cel mai important lucru. Denumirea de "diesel" e perfect justificata in primul rand de mirosul de tractor care a umplut toata casa.

Alt aspect foarte important pleaca din denumirea motorului : motor TERMIC. Asadar, dupa ce s-a incins bine bine motorul, pleca fara probleme in "excursii de 3-4 secunde pana la turatia maxima". Asadar nu e de neglijat nici varianta cu turnatul de spirt pe motor si dat foc.

Diseara sper sa reusesc sa-l fac sa se opreasca atunci cand vreau eu, nu cand vrea el si sa pot pune o reteta "omologata si testata". Ieri am folosit ceva de genul :

25% ulei de ricin (25.000 de lei sticluta de 100ml de la farmacie), 25% motorina (50.000 de lei un litru jumate motorina de la peco), 50% spray de pornire auto 2+2 (160.000 spray-ul de 300ml de la piese auto).

De mentionat aici si prepararea retetei - intr-o seringa de 20ml trag printr-un furtun (furtun de perfuzie de la farmacie, transparent - rezista bine la eter, motorina, mai putin la benzina) - mai intai 5ml ulei de ricin, apoi inca 5ml de motorina. Apoi mai trag un pic de aer, ca sa pot amesteca bine uleiul cu motorina (curios ca se dizolva fara probleme uleiul in motorina, desi in gaz se zice ca nu se dizolva). Apoi - partea cea mai delicata - adaugarea eterului din spray - (tinerea spray-ului in congelator nu prea are influenta). Conectez furtunasul intre seringa si stutul spray-ului (dupa ce scoti pulverizatorul). Foarte important apoi - se scoate complet pistonul seringii si se controleaza cu degetul presiunea acumulabila in seringa. Se apasa stutul de pe spray usor, eterul incepe sa urce prin barbotaj prin amestecul de ulei si motorina, in felul asta se pierde foarte putin eter prin evaporare. Se tine apasat spray-ul pana cand nivelul amestecului ajunge la 20ml. Se scoate apoi furtunasul de pe stutul spray-ului, apoi se pune pistonul seringii la loc (cu grija sa nu sara furtunul de pe seringa si sa se piarda combustibil). In final - se inteapa pistonul seringii cu un ac (mai mare, de perfuzie - ramas de la perfuzorul donator de furtun), pentru a se asigura egalizarea presiunii atmosferice cu cea din rezervorul-seringa.

De asemenea, o data pornit si incalzit bine, cred ca se poate trece pe un combustibil mai putin pretentios, adica cresterea procentului de motorina ieftina si scaderea celui de eter scump si instabil (asta se cam intampla de fapt involuntar, eterul incepe sa se evapore intens inca de la inceput, insa o data incalzit motorul, pare ca merge cu orice).

Aceasta postare a fost editata de moshulik: 07 December 2005 - 11:39 AM

0

#16 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 07 December 2005 - 02:51 PM

Daca vrei lasa procentele asa. Adica parti egale de ulei de ricin, motorine si eter etilic.
Fa un rezervor ca lumea. Fii atent la nivelul combustibilului fata de carburator. Foarte important.
Faptul ca se opreste din turatia maxima din cauza lipsei de combustibil nu-i bine. Ramane fara ungere. Deasemeni cu un amestec sarac temperatura motorului creste nepermis de mult. Daca vrei sa-l opresti tu mai bine ii pui degetul pe carburator. Se va opri cu un amestec....deci ungere....bogat (a).
Nu uita ca esti in rodaj.
Concluzia:
Esti pe calea cea buna dar nu continua :) . Fa intai si intai un rezervor adevarat.

Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 07 December 2005 - 02:54 PM

0

#17 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 07 December 2005 - 03:44 PM

Partea buna este ca motorul are rodajul facut (i-am inspectat pistonul si contrapistonul si se vede clar ca a mers inainte). Asa mi-a zis si cel care mi l-a dat.

Oricum, daca e sa ramana fara ungere, ramane si fara compresie, deci se invate ca prostul, "pe liber". (Daca nu pun ulei de ricin suficient motorul nu mai are compresie, sufla intre piston si cilindru, neavand ceva elastic care sa preia cota de alunecare dintre cele doua piese, cum face segmentul la un piston "normal"). Cred ca mai grav ar fi sa se opreasca in soc hidraulic....

Cu rezervorul ramane problema... si cu acul dozator. Daca strang acul prea tare, normal, trage greu carburant. Daca il desfac prea mult insa, filetul slab intre ac si stutul ala care urca din carb permite sa traga pe acolo aer fals...
0

#18 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 07 December 2005 - 03:51 PM

Nu-ti fa probleme. Asa cum iti spun se opreste frumos.
Cand este fierbinte pistonul se dilata asa ca ai compresie si fara ulei.
Si la motoarele cu carburator RC motorul se opreste inchizand aerul nu saracind amestecul.
Dupa rodaj nu-i bine sa desfaci motorul. Nu vei mai reusi niciodata sa potrivesti pistonul pe cilindru exact in pozitia dinainte.
Zic si eu.....
0

#19 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 07 December 2005 - 03:51 PM

deschide acul jigler o tura-o tura si jumatate...maxim...la pornire ii poti da spritz prin fereastra de evacuare, cu pistonul in pozitia de comprimare, ca sa curga surplusul afara...ca sa umpli conducta cu combustibil, astupa calibrul de aer cu degetul si roteste de elice, fara sa dai la pala...
Rezervorul trebuie sa fie cu axul longitudinal pe axul carburatorului...nu ai la el alta camera de nivel constant!!!
Motorul porneste la rece comprimat, iar la primele rateuri il decomprimi imediat ca sa intre in regim, altfel se opreste. La cald (dupa ce a functionat) il decomprimi putin inainte de pornire (1/8 ture din surubul contrapiston) si dupa primele rateuri, il comprimi la loc!
Restul...reglaje la cald, in timpul mersului, pana obtii maxim rpm!

Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 07 December 2005 - 03:53 PM

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#20 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 08 December 2005 - 11:22 PM

Vrei sa scormonesc prin ceasloave si sa scanez un articol despre rezervoare facute din cutii de conserve? Numai daca te intereseaza sa nu pierd vremea de geaba.
0

#21 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 09 December 2005 - 10:36 AM

Asa... intr-adevar, principala problema a fost alimentarea cu combustibil. A fost de ajuns sa tzin seringa la un nivel de 10cm mai sus si motorul s-a alimentat ca lumea.

A MERS !!! Adica nu doar a pornit, pentru prima data l-am oprit eu de buna voie, nu s-a mai oprit singur. A mers ca lumea, constant, la turatie "de regim" asa, vreo 10-15 secunde cred, dupa care am coborat nivelul rezervorului si s-a oprit. Motorul se incinsese bine de tot, insa s-a petrecut alt fenomen. Dupa "atata mers" s-a purjat ca lumea si carterul si s-a curatat si cilindrul de uleiul adunat de la tentativele anterioare. Ramanand fara ulei, a pierdut compresia (se auzea cum rasufla printre piston si cilindru) si nu a mai pornit. Asadar procentul de 25% de ulei categoric a fost prea mic. Un alt motiv ar putea sa fie si dilatarea mai rapida a cilindrului fata de piston si faptul ca l-am lasat sa mearga prea putin (nu a apucat sa se dilate si pistonul).

Trebuie sa maresc nivelul de ulei la "standardul" de 33% si sa jonglez apoi doar din procentajul de motorina/spray. Nu stiu de ce, dar am impresia ca spray-ul are muuult mai mult eter decat octan (pe eticheta doar atat scrie, eter etilic si octan). Diseara o sa incerc 33% ulei, 33% motorina si 33% spray.
La inceput, cand incecam doar cu spray si ulei de ricin, motorul dadea "rateuri" aproape la fiecare pala, dar nici un semn sa intretzina miscarea (adica se auzeau niste explozii spectaculoase, dar fara pic de fortza).

Noua problema insa care apare este mirosul infernal pe care il scoate cand merge :D. Trebuie sa-mi pun termopane la geamul dintre balcon si bucatarie si usa dinspre sufragerie http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif))))) . Mie personal imi place mirosul ala de motorina arsa incomplet, imi aminteste de drumurile la munte pe vremuri, cu autobuzele care merg prin sate....


Revenind la problema cu rezervorul.
Varianta cu cutii de conserve suna binisor, insa din pacate nu am la indemana nici o metoda de a ma "lega" cu cositor pe tabla cutiei de conserve. Metoda trebuie sa constea din - luat o cutie de pateu - gaurit, extras continutul prin fierbere probabil, apoi montat doua stutzuri - unul de alimentare cu combustibil si altul pentru furtunul care merge la motor. Cu fludor si cositor insa sigur nu merge, cu pistolul de lipit. De asemenea, stutzurile, chiar daca ar fi de cupru, tot nu prinde cositorul pe cupru prea gros, ca disipa prea rapid caldura, iar pistolul de lipit nu are putere sa incalzeasca toata masa obiectului.

Solutia la care m-am gandit eu : Folosesc placi de textolit placat cu cupru (pentru montaje electronice). Realizez un paralelipiped de 10x5x5. Ca stuturi folosesc valve "rapide" cu piulitza, de biciclete (am pe-acasa niste placi de cauciuc rezistent la produse petroliere pentru garniturile de rigoare). Pe stutul de admisie pun un balon umplut cu aer, care sa asigure o presiune relativa pentru o alimentare mai sigura (am citit pe aici pe forum metoda ). Problema este ca balonul e atacat probabil de vaporii de eter, deci ar trebui o valva de sens (erau o data la biciclete niste valve de plastic cu presiunea de comutare minima foarte mica).

Prea multa munca totusi, am vazut pe site rezervoare de vanzare. Intrebare - exista vreun magazin "fizic" sau doar virtual, cu posta, cu curier etc. etc... ?
0

#22 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 09 December 2005 - 12:24 PM

Pana sa ajungi sa le vezi fizic pe undeva (de magazine si rezervoare vorbesc) cauta un bidonas de pe rafturile nevestei, care sa fie aproape gol, pune ochii pe el si nu uita sa pui si mana si te-ai facut cu rezervor. E etans, nedizolvabil, are dop, capac si tot ce vrei. Ajunge o garnitura pentru mai multa siguranta, desi aproape ca nu-i cazul, plus tevaraia de rigoare. Nu te mai chinui cu table si alte minuni daca n-ai inca scule faine. Parerea mea...
Bafta!
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#23 Useril este offline   degetzica 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 152
  • Inregistrat: 17-February 03
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, sector 3

Postat 09 December 2005 - 12:56 PM

Cu pistolul de lipit merge mai greu, dar un letcon de 30 W face minuni.
Si mai exista tabla de la cutiile de ness, prinde repede fludorul pe ea.
Si ca teava - mina de pix metalica, putin smirghel si ... minuni !

Dar, mai simplu ca bidonul de plastic, nu cred ca gasesti ...

Aceasta postare a fost editata de degetzica: 09 December 2005 - 12:59 PM

Ala Bala Portocala ...
0

#24 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 09 December 2005 - 01:02 PM

M-am gandit si la varianta cu bidonul de plastic, nu recipientul in sine e problema, ci mai ales conectivitatea, tzevaraia adica. Ideal ar fi un bidon de plastic, cu dop de cauciuc (cat mai lung sa fie dopul), in care sa infig ace de perfuzie, au diametrul interior suficient de mare. Dopul trebuie sa fie de cauciuc pentru a asigura etansare pe exteriorul acului pe o portiune cat mai mare din lungimea acestuia. In ultima instanta merge si un dop normal de plastic, in care sa infig acele, apoi sa mazgalesc cu silicon auto sa fie. Balonul poate fi legat prin furtun de rezervor, mai trebuie vazut din ce fac un dop pentru balon. Oare latexul rezista la eter si motorina ? http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif
0

#25 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 09 December 2005 - 01:49 PM

moshulik, la 9 Dec 2005, 14:02, a spus:

Oare latexul rezista la motorina ?

Nu...si nici de balon nu e nevoie!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#26 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 09 December 2005 - 02:35 PM

Ai nevoie de trei tevi: alimentarea motorului, aerisira (eventual presurizarea.......dar nu-i cazul aici) rezervorului si ultima pentru umplere. La o adica pot fi si doar doua dar asa-i mai bine. Te lamuresti dupa ce vezi desenele. Deseara iti pun scanuri.
Letcon de 30-40W si apa tare sau pasta ce contine clorura de Zn.
Rezervor din cutie micuta de suc de rosii. Continutul curge usor prin gaurile date.

Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 09 December 2005 - 02:55 PM

0

#27 Useril este offline   Draku 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 07-April 03

Postat 09 December 2005 - 09:53 PM

moshulik, am eu un rezervor de-asta de care vrei tu
l-am facut acum cativa ani buni din tabla de conserve, cu 3 tevi de mina de pix (aerisire, umplere si alimentare motor), dupa indicatiile unui profesor de la palatul copiilor si l-am folosit cu un motor "diesel" de 2,5 cmc, silver swalow (parca ?)
are aprox. dimensiunile ale unei cutii de chibrituri
a, si mai am cam 250 ml de eter etilic, si un flacon de ulei de ricin (asta cred ca nu mai e bun), folosite tot la motorul respectiv
daca te intereseaza, sunt ale tale, eu nu ma mai ocup de asa ceva (acu' am alte preocupari, cum ar fi de ex. sa fac muschi la picior dand la pedala sa pornesc nipra pe frigul asta http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif )
www.bazar05.3x.ro
0

#28 Useril este offline   Draku 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 07-April 03

Postat 09 December 2005 - 09:58 PM

si cum o poza face cat 1000 de cuvinte....
asta-i obiectu'

PS
scuzati calitatea proasta a pozei, da' e facut cu un webcam (prost si asta)

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-8-1134158328.jpg

www.bazar05.3x.ro
0

#29 Useril este offline   moshulik 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 33
  • Inregistrat: 23-November 05

Postat 12 December 2005 - 10:24 AM

Cred ca raman la solutia cu seringa, numai sa gasesc una de 40ml, nu doar de 20. Am avantajul ca pot "ermetiza" sistemul daca mai ramane combustibil in recipient. Draku, mersi de oferta, eterul m-ar cam interesa, deocamdata mai am destul in spray, dar cand s-o termina.... :wub: .

Asa... ieri am mai apucat sa fac ceva experimente - am facut amestecul "STAS" : 33% ulei ricin, 33% motorina , 33% spray de pornit masini. Motorul a pornit relativ repede, avand in vedere si temperatura ambientala de -5 grade care era pe balcon. A mers binisor motorul, m-a ingrijorat insa consumul. Scadea nivelul in seringa aproape vazand cu ochii.

Cam care este un consum normal pentru un motor termic (exemple personale ar fi bune aici - capacitate motor - consum in ml/timp de functionare) ???

Al doilea aspect care m-a ingrijorat au fost gazele de evacuare. Chiar s-a raspandit in toata casa mirosul de diesel, peroxizii aia suparati chiar se baga bine peste tot, o sa cam abandonez testele in casa, desi inca nu am o "siguranta" a unei functionari repetabile si de incredere. Nu stiu inca daca e o problema de reglaje (compresie si carburatie) sau mai trebuie sa lucrez si la retzeta combustibilului.

Acum mi-am luat dupa mine in portbagajul masinii la serviciu motorasul cu tot cu bancul lui, sa vad cum se aude in aer liber http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif .


In orice caz, un diesel de-asta mic si fara bujie porneste mai repede decat o nepra B)) . Eu zic sa-i trantesti repede cel putin o aprindere tranzistorizata (de-aia cu led cum se numeste popular) sau sa faci tu ca e destul de scumpa. schema gasesti pe www.tehnic.go.ro/aprindere.html parca. Daca singura cauza a problemei la pornire e doar frigul, atuni aplica metoda cu scos bujiile - incalzit bine bujiile intr-un foc improvizat dintr-un ziar (sau cursuri de facultate, ard mai bine) si pus la loc bujiile.

Aceasta postare a fost editata de moshulik: 12 December 2005 - 10:33 AM

0

#30 Useril este offline   Draku 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 100
  • Inregistrat: 07-April 03

Postat 12 December 2005 - 11:29 AM

:wub:
am deja aprindere, problema e ca imi arde o bujie, cea din dreapta, in mod constant...
a, si ar mai fi un mic "amanunt", una din came este mai inalta decat cealalta, dar la lucrurile rusesti nu e ceva neobisnuit...

PS
scuze pt off-topic
www.bazar05.3x.ro
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro