Proiect masina de taiat combinata plasma oxigaz
#1
Postat 20 January 2015 - 05:27 PM
Masina va cantari aproape 2000 kg si va fi dotata cu motoare EASY SERVO Leadshine de 8 Nm.
Generatorul de plasma Powermax105 va fi pus in valoare de senzor de inaltime profesional si va taia tabla de maxim 20 mm.
Capul de taiere oxigaz va taia tabla cu grosime maxima de 100 mm si NU va avea senzor de inaltime din considerente legate de viteza de taiere si de deformarea tablelor de grosime mare.
Revin cu fotografii pe parcursul lucrarii
#2
Postat 20 January 2015 - 08:17 PM
Vrei sa ramana doar subiect de prezentare a lucrarii sau e deschis si pentru discutii? Ca eu m-as arunca la cateva.
Presimt ca ai proiectat o structura compacta si de aceea ai ajuns la 2000 kg masa estimata a masinii. Pentru un 4000x2000x100 cat zici ca urmaresti ca maxim de taiat cu oxigaz, ai de pus pe masa masinii o placa cu putin peste 6,2 tone. Asta inseamna ca ai disponibil pod rulant serios si spatiu generos in oarece sectie de prelucrari mecanice. Ca sa nu mai vorbim de ce este pe langa...
Pentru partea cu plasma, e OK ce ai ales. Teoretic poate mai mult, dar esti foarte modest. Asta inseamna ca te-ai oprit la partea cu calitatea... Presupun ca si la oxigaz va fi la fel.
Felicitari si pentru alegerea motoarelor, desi pentru vitezele cu care o sa lucrezi, orice motor pas cu pas si-ar fi facut bine treaba fara sa piarda pasi. Dar e bine de suflat si in iaurt, tinand cont de riscuri...
Mai bine ai mila de noi si prezinta cateva detalii legate de transmisie, ghidaje, softul folosit si operatorul viitorului CNC.
Spor la treaba! Astept(am) detalii!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 20 January 2015 - 08:22 PM
Telefon: 0721 385365
#3
Postat 22 January 2015 - 06:16 PM
bitex, la 20 January 2015 - 08:17 PM, a spus:
Vrei sa ramana doar subiect de prezentare a lucrarii sau e deschis si pentru discutii? Ca eu m-as arunca la cateva.
Presimt ca ai proiectat o structura compacta si de aceea ai ajuns la 2000 kg masa estimata a masinii. Pentru un 4000x2000x100 cat zici ca urmaresti ca maxim de taiat cu oxigaz, ai de pus pe masa masinii o placa cu putin peste 6,2 tone. Asta inseamna ca ai disponibil pod rulant serios si spatiu generos in oarece sectie de prelucrari mecanice. Ca sa nu mai vorbim de ce este pe langa...
Pentru partea cu plasma, e OK ce ai ales. Teoretic poate mai mult, dar esti foarte modest. Asta inseamna ca te-ai oprit la partea cu calitatea... Presupun ca si la oxigaz va fi la fel.
Felicitari si pentru alegerea motoarelor, desi pentru vitezele cu care o sa lucrezi, orice motor pas cu pas si-ar fi facut bine treaba fara sa piarda pasi. Dar e bine de suflat si in iaurt, tinand cont de riscuri...
Mai bine ai mila de noi si prezinta cateva detalii legate de transmisie, ghidaje, softul folosit si operatorul viitorului CNC.
Spor la treaba! Astept(am) detalii!
Foarte putini vor taia o coala de tabla cu aceasta suprafata la grosimea maxima. De fapt o asemenea dimensiune nici nu se taie pe o masina compacta. Eu scriu ce va face masina. Teoretic, intr-adevar poate mai mult dar pentru o taietura de calitate nu vei reusi sa sari de 20 mm cu Powermax105. Nu eu sunt modest. De aceea intervine capul de oxigaz. Motorul pas cu pas si-ar fi facut la fel de bine treaba. Ai dreptate. Dar grinda este un pic mai grea decat in mod normal. Adica va ajunge la maxim 90-100 kg. Iar acele motoare iti ofera un castig la la obtinerea vitezei de taiere in cazul tablelor subtiri. Totusi. Daca masina poate 20 mm sau 100 mm oxi, cele mai multe repere se taie in intervalul 4 mm - 12 mm. Deci consider ca am facut o alegere justificata.
Momentan pregatesc terenul... Am debitat materiale... si revin si cu alte poze
#4
Postat 22 January 2015 - 07:20 PM
Eu tot un Powermax 105 folosesc si este exact cum spui, n-am avut ocazia sa tai tabla mai groasa de 20 mm si de regula au fost piese micute, usor de incadrat in foaie mica. N-am idee de unde mai cumperi varianta asta de generator, ca stiam ca nu se mai fabrica 105-ul. Piesele mai groase de 20 au fost facute prin suprapunerea pieselor din tabla subtie. N-am avut pregatit nimic de taiere cu oxigaz si a trebuit sa improvizez, dar a fost totdeauna OK.
Legat de celelalte detalii, si ele se potrivesc. Majoritatea pieselor le facem din tabla de la 3 la 10. Masina la care am acces are motoare de 9 si 12 Nm si transmisie cu pinion-cremaliera, fara reductor. Roata dintata este destul de mare, sunt mici probleme cu jocurile din angrenare, dar motoarele fac fata fara probleme. E drept ca pentru grosimi mici as spera la o viteza mai mare, dar astfel de piese apar rar si nu e mare problema. Niste servo ar fi optime acolo. Pentru grosimi de la 6-8 in sus, viteza de taiere este destul de mica si poate fi asigurata si de motoare pas cu pas. La ce faci acolo e loc de servomotoare, asa ca totul pare perfect. Raman doar la discutia cu operatorul... Probabil ca pana acum nu folosea nimeni un CNC pentru taiere si in scurt timp el va fi prezent in atelier. Cum vei rezolva problema cu utilizarea lui? Angajati un operator, invata cineva din firma, o sa-l utilizezi tu la inceput? Am trecut prin problemele astea si sunt curios cum o rezolvati voi acolo...
Felicitari pentru tot ce faci!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 22 January 2015 - 07:24 PM
Telefon: 0721 385365
#5
Postat 22 January 2015 - 09:01 PM
Referitor la personal... e dificil intr-adevar sa gasesti. Ne vom rezuma la o persoana ce detine cunostinte minime de operare pc. Tinerii, desi uneori iresponsabili, sunt antrenati mai usor de tehnologie si invata. Dar se si plictisesc repede.
Intrebai de soft. Mach3 cu SheetCAM. Desenele oricum sunt facute de cineva care stie ce face, SheetCAM doar genereaza GCode cu viteze de taiere, insa treaba grea e facuta de senzor. Ghidajele, ca si ele ramasera in aer, Hiwin de 30mm (ca tre' sa sustina si torta si oxigaz) pe X si de 15mm pe Z.
Pe X folosesc otel lat calibrat. Desi exista tava cu apa, la perforare, sare zgura si orice ghidaj profesional expus in final da gres din cauza aderentei prafului metalic la pelicula de ulei prezenta pe ghidaj.
Antrenarea se face tot direct. Fara reductor de turatie. Graficul motorului imi da voie :)
Aici fac referire si la Propinal (stie el cine este)... Sa nu se arunce in constructie fara sa stie ce vrea... Care este viteza maxima ce vrea sa o obtina? In mod normal, torque maxim se obtine intr-un anumit interval de turatii... Alegandu-si modulul cremalierei si nr de dinti al pinionului se va gasi in acel interval? Dupa caz... baga reductor sau... a cheltuit banii cu noroc :)
... Iar legat de jocurile sefului tau... nu a folosit arc pentru a tine pinionul pe cremaliera?
P.S. Cred ca cineva ar putea castiga ceva banuti scolarizand CNC-isti pt plasma. Aviz amatorilor.
Aceasta postare a fost editata de Bogdan Rotaru: 22 January 2015 - 09:03 PM
#6
Postat 22 January 2015 - 10:33 PM
Ghidajele ar putea fi si mai subtirele, ca rezista la sarcinile de acolo. De 30 imi par mari, dar nu e treaba mea. Pentru ghidaje foloseste ceva racloare la capetele patinelor, ungere cand este cazul si e suficient. Ghidajele nu vor rugini chiar daca pe ele va sari apa sau altceva. Da, se aduna mereu impuritati pe ghidaje, cremaliera sau surubul cu bile, chiar daca ai tava cu apa sau nu. Nu e dracul atat de negru.
In varianta constructiva initiala nu a fost folosit nici un sistem de preluare a jocului de flanc. S-a mers pe un montaj cat mai precis al cremalierei si atat. Dar am adunat tot ce trebuie si astept doar momentul potrivit pentru a trece la sistemul cu arc.
Legat de partea cu scolarizarea, ai oarece dreptate, se simte nevoia. Exista firme care fac acest lucru, dar ramanem in cercul nostru stramt...
Putin probabil ca se va investi mult in calificarea unei persoane, care ulterior trebuie mentinuta in firma cu un salariu oarecum semnificativ. Si nici nu-i simplu, ca un operator complet trebuie sa stie si partea de proiectare si cea de tehnologie, de taiere efectiva. Astea se invata greu si in mult timp.
Telefon: 0721 385365
#12
Postat 24 January 2015 - 12:29 AM
Mult succes!
Telefon: 0721 385365
#13
Postat 24 January 2015 - 12:54 AM
Aceasta postare a fost editata de Bogdan Rotaru: 24 January 2015 - 12:58 AM
#14
Postat 24 January 2015 - 01:07 AM
Vorbim.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 24 January 2015 - 01:08 AM
Telefon: 0721 385365
#24
Postat 18 February 2015 - 10:30 PM
La cat v-am suparat cu unele comentarii nici nu stiu daca mai este normal sa intervin cu altele, in subiectul dumneavoastra. Dar va garantez ca apreciez tot ce faceti, indiferent daca stiu sa arat sau nu, acest lucru.
Vad etapele constructiei si raman pe acelasi val, cu transmiterea felicitarilor de rigoare. Orice as spune este inutil, ca proiectul este deja facut si in mod sigur si realizat. Cam asa facem si noi, cand ziceam ca o sa punem poze cu ce mai facem deja lucrarea este terminata si comentariile sunt inutile.
Prin urmare, tot ce as spune si se potriveste pe pozele masinii dumneavoastra, sper sa fie de folos doar celorlalti intreprinzatori. N-as vrea sa interpretati in nici un fel ce spun...
Daca ar fi sa fac eu acum o masina de genul asta, n-as pune cremaliera in pozitia aceea. Este cea mai expusa la impuritati. De regula sta unsa cu ceva, aduna tot ce se poate si trebuie curatata din cand in cand. Curatarea se face si mecanic dar si cu ajutorul unor solventi, care in cazul de fata vor ajunge integral in tava cu apa. In timp se acumuleaza, nu se evapora si se vor aprinde. Asta cu aprinsul nu-i grava, n-am auzit de incendiu serios in tava cu prajituri. Grav e cand vin in control cei de la garda de mediu si va intreaba unde aruncati apa contaminata si n-o sa aveti un raspuns. Sau neplacut e cand operatorul va baga mana in apa sa scoata niste piese si va mormai ceva in gand, scotand mana plina de... Sa fac un rezumat, tot uleiul, vaselina sau solventii folositi la spalare vor ajunge in apa din tava si vor pluti la suprafata. Daca o sa mai folositi si ceva aditivi pe acolo, o sa existe o spuma frumos colorata, consistenta dar extrem de enervanta... Asta este una la mana. Alta mai micuta dar la aceeasi mana, este ca odata scos grilajul pentru curatenie sau inlocuire, el va fi pozitionat extrem de greu in vechea pozitie. Sau va trebui refacut pe pozitie, si uneori asta inseamna ceva timp pierdut. Dar nu-i grav.
Al doilea inconvenient. Grilajul din interior pare ca o sa fie extrem de ingrijit facut si probabil la fel de bine gandit. N-am idee, nu se vad detaliile. Este necesar un sistem de ridicare simpla a acelui grilaj, pentru curatarea periodica a cuvei cu apa. Noi lucram foarte rar si tot e necesara operatia de spalare completa de doua ori pe an. Se aduna spre sute de kg de pulbere, zgura metalica sau mici deseuri. Ca sa nu mai spun ca pe dedesubtul acelei structuri, exista un fel de mica instalatie de recirculare si filtrare a apei din cuva. Probabil ca ati prevazut asta si la dumneavoastra, dar nu se vad detaliile. Adica in cuva aia exista ceva (teava, robinet, orificiu) de alimentare cu apa, ceva de evacuare a apei, ceva circuit de trimis la un sistem de filtrare, macar ca la chestia aia mica de facut baie vara in gradina casei, de-i zice lumea piscina.
Prin urmare, as evidentia posibilitatea de acces sub cuva, nu neaparat pentru a folosi acel spatiu la depozitare sau a-l curata din cand in cand, ci pentru a monta acolo tot ce tine de instalatia de "filtrare" a apei din cuva. O astfel de instalatie e o mica portita de scapare in cazul unui control al garzii de mediu.
Spor la treaba in continuare!
PS. Nu am vazut nici o schita a viitoarei structuri si nu pot comenta pe caz concret, dar daca ar fi sa fac eu un grilaj, nu l-as face pana la marginile cuvei. Mai direct, unde nu ajunge capul de taiere n-as pune grilaj. Ramane in acest fel pe margini, un mic perimetru liber, foarte folositor in anumite operatii. Adica mult mai lat pe una din laturi, ceva mai ingust pe cele adiacente si aproape spre zero pe latura opusa primei in discutie. Vorbim daca e cazul... Sunt minim doua puncte de vedere: al proiectantului masinii si al utilizatorului. Ideea e ca masina sa-si faca treaba pentru care a fost proiectata.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 18 February 2015 - 10:40 PM
Telefon: 0721 385365
#25
Postat 19 February 2015 - 07:16 AM
Referitor la cremaliera stiu ca pozitia vi se pare anormala, insa nu e prima masina de genul acesta pe care o construiesc. Este prima de dimensiunea aceasta.
Si asa cum am mai spus se bucura de un laborios proces de proiectare si analiza, cu multe scenarii "what if".
Este exclusa gresarea pentru ca se acumuleaza praful. Pinionul este protejat pentru a nu antrena praful pe cremaliera. Masinile construite pana acum au fost facute cu cremaliera modul 1 si nu am avut probleme. Aici s-a folosit modul 2 din considerente de greutate a structurii. Probleme au fost doar cand s-a gresat.
Exista intr-adevar o instalatie de eliminare a apei din cuva. Dedesubt se gasesc doua tevi de 89 mm in diametru conectate la 4 guri de scurgere in cuva. Practic intretinerea va consta numai in colectarea bucatilor de otel mai mari. Praful ce nu s-a eliminat va fi condus cu jetul de apa spre gura de scurgere.
Stiu ca voi lucrati rar. Insa noi taiem aprox 5-6 ore pe zi. Am avut timp sa analizam o mare parte din aspectele ce influienteaza acest proces.