Heli ECO 16 Problema cu rotorul principal
#1
Postat 02 February 2005 - 11:24 PM
Am si eu o problema la heli al meu (ECO 16). Se tor stramba axul dintre cei doi "clesti" de la rotorul principal. Am cumparat pale noi (doua seturi) diferite, am echilibrat palele si am centrul de greutate la distanta aprox egala (sub 0,1mm) am cantarit palele pe cantarul meu propiu (facut de mine si pot sa va dau detalii cum se face un cantar de precizie) si mi-am facut verificarea la doua mag de bijuterii pe cantare diferite. Diferenta intre lame este de sub 0,2mg. axul principal este verificat cu comparatorul pe reazemele lui si este cu bataie sub 0,01mm. Pasul este reglat cu "raportor" special pentru asa ceva. Toate parghiile de comanda au aceeasi lungime si totul functioneaza fara vibratii sau alte "batai" pana in momentul cand montez lamele (palele). In zbor totul este bine, dar cand pornesc sau opresc motorul, la mijlocul intervalului de acceleratie sau de oprie, apare o vibratie destul de urata, apoi totul este bine. Dar iata ca aceasta vibratie, in anumite conditii stramba axul cu pricina, zborul devenind imosibil. Se face in forma de S cu bataie de aprox 0,2mm pe fiecare parte, deci in total 0,4mm. Cam mult nu?
Poate cineva sa ma ajute? Cunoasteti fenomnul?
#2
Postat 03 February 2005 - 05:35 AM
Adrian
#3
Postat 03 February 2005 - 08:59 AM
#4
Postat 03 February 2005 - 09:49 AM
Daca axul se straba efectiv, adica ramane cu o deformatie plastica, atunci e nasol, dar cred ca am inteles io gresit.
Daca axul vibreaza doar, la anumite regimuri de turatie, atunci se schimba socoteala. Tu zici ca toata shandramaua este echilibrata (in limitele de toleranta) static, nu? Adica intzeleg ca:
1. palele sunt "imperecheate" ca greutate si pozitie de CG;
2. axul capului rotor, cu platoul de variatie si toate alea, fara pale, se invarte ca lumea.
Dar ai echilibrat static si ansamblul ax + cap rotor + pale? Nu stiu concret cum se face asta la kitul tau, dar pe vremea cand aveam in lucru un elicopter facatura proprie (maaaaare autotzeapa mi-am tras si a ramas de referinta!) mi-am impus ca obiectiv supermusai de indeplinit, centrajul static al acestui ansamblu, precum si al anticuplului, etc. Chiar incepusem lucrul la "standul" de centraj.
Daca si echilibrajul static al ansamblului e in parametri, adunci deja ajungi la probleme de echilibraj dinamic si asta deja e o complicaciune enorma. Deja ajungem la probleme de aeroelasticitate si asta e cu mister...
Palele, ca si geometrie sunt identice? Un varf de pala mai torsionat, un varf de pala cu profil usor diferit? Eventual pale cu rigiditati de torsiune diferite? F. important! Io stiu ca le helecopere, atunci cand cumperi pale, ele sunt (sau ar trebui sa fie) "imperecheate" de la mama lor.
Io aveam in plan (la planuri sunt beton!) si dispozitivul de verificat rigidiatea de torsiune a palelor si e chiar simplu de facut. Insa nu stiu la ce ti-ar folosi sa afli ca o pala e mai flexibila decat alta...
Dar io zic sa astepti de fapt, parerile celor care efectiv se ocupa de dracovenii de astea. Adrian e unul dintre ei. Poti sa dai o intrebare si pe un forum de afara (RC Groups, de ex.). Io am o carte de elicoptere RC si o sa dau o privire prin ea, poate imi sare ceva in ochi, da' nu cred, ca e mai mult de "basic level".
Sporuri...
#5
Postat 03 February 2005 - 11:03 AM
#7
Postat 03 February 2005 - 11:13 AM
#9
Postat 03 February 2005 - 11:42 AM
O asfel de deformatie mi se pare explicabila printr-a accelerare sau o frinare brusca a rotorului. Pentru a hotari care din cele doua ar putea fi adevarata, trebuie observat sensul in care se deformeaza axul.
Hai sa zicem ca rotorul este frinat la un moment dat. Palele au o inertie destul de mare si vor dori sa-si continue miscarea de rotatie. Axul principal fiind frinat inertia palelor va forta axul de legatura dintre cele doua pale si poate apare o deformatie in forma de "S", sensul deformatiei fiind acelasi cu sensul de rotatie.
Daca ipoteza enuntata mai sus pare plauzibila putem sapa mai adinc pentru a afla cauzele.
#11
Postat 03 February 2005 - 03:57 PM
nu, fenomenul nu-mi este cunoscut. Acom vreo doi ani am avut un Eco 8. Era versiunea standard cu motor cu perii. Ce vad eu la tine in poza este versiunea High End sau aproape High End cu piese de alu. Eco 8 al meu s-a ridicat de la sol la ca 1 m altitudine si mai mult decit Hover nu putea. O constructie instabila iar de materiale nu mai vorbesc. In varianta standard, axul rotorului principal este calit dar axul palelor si axul rotorului anticuplu nu sint calite !!! Incredibil ! Piese calite, acre ar trebui sa fie standard, sint vindute de Ikarus ca Tuning Parts !!! Ash putea continua lista ner nu este cazul. L-am vindut si gata ....
In sarcina, la 10 -12 grade Pitch, palele tind sa ramina evident urma. Axul palelor fiind pre moale, se indoaie. Deci monteaza un ax calit si problema ar trebui sa se rezolve. Nr de comanda 67942, Blattlagerwelle Spezialgehärtet.
Dupa parerea mea soultia este alta. Baga-l in e-bay, si cumpara-ti un Robbe Spirit Special Edition sau un Roxxter.
CF4U
#12
Postat 03 February 2005 - 04:06 PM
An observat si eu ca axele sunt cam moi dar am zis ca altii zboara si asa si chiar si asta a zburat Siliu cu el in conditii foarte bune. De vioi este f vioi dar nu in mana mea de incepator. Este totul Allu acum chiar si rama . M-am gandit sa calesc si eu un ax din cele 3 pe care le am acum . Dar nu stiu daca nu este tarziu dupa atatea indreptari repetate pe care le-am executat. Cel mai bine a zburat cu un ax facut de mine, dar si ala s-a indoit.
#13
Postat 05 February 2005 - 08:58 PM
Fratilor... am montat un ax calit conform indicatiilor. Dar de vibratii la pornire si oprire tot nu am scapat. Acum macar nu s-a mai indoit. L-am rotit la sol de cateva ori si problema ramane aceeasi. Baga niste oscilatii la pornire si la oprire (cam la mijlocul perioadei de acceleratie sau franare) ca ai impresia ca se rupe tot. La oprire daca nu-l tin de coada cred ca se si rastoarna, atat sunt de ample oscilatiile. Nu stiu ce sa mai fac. Va rog mai sariti cu ceva idei (inafara de vanzare) Orice parere poate fi de folos. am ajuns la capatul STIINTEI.
HELPPP!!!!!
Postez si o poza din timpul reglajelor....poate ajuta la ceva.
Imagini atasate
#14
Postat 05 February 2005 - 10:29 PM
1. Am un amic care a tinut elicopterul de caoda siinca cu mina drepta!. Amaritul nu mai are decit trei degete la mina dreapta ! Deci ai grije la tinutul de coada ....
2. Instrumentul ala de masura, nu stiu cum se cheama romaneste, se pune pe pala nu pe suportul palei, la reglaj ambele pale montate !
3. Axul calit nu se mai indoaie decit la impamitare :D . Vibratiile pasagere, de mica amplitudine, la accelerare, sint normale. Shuruburile palelor trebuie sa fie strinse " de mina " pentru " autoechilibrarea " rapida a palelor la accelerare.
CF4U
#15
Postat 05 February 2005 - 10:47 PM
#16
Postat 05 February 2005 - 11:31 PM
ia legatura cu mihai horea. el are ventilator si din cate tin eu minte a avut si el probleme cu vibratiile. nu dati cu pietre ca nu mai tin bine minte dar palele parca trebuiau balansate atat static cat si dinamic???????? ei bine el a pus ceva banda adeziva pe una din pale. si apus si a luat si a pus la loc pana a iesit bine. cica asa zicea in manual ca trebuie facut. oricum, el stie mai bine.
red
#18
Postat 06 February 2005 - 01:27 AM
Treba cu cintaritul la bijutier este ok dar fara folos ! Palele sint echilbrate perechi din fabrica. Important este ca palele sa fie homogene in ceea ce priveste densitatea materialului. La palele mai scumpe este specificata si directia de rotatie, chiar si la cele cu profil simetric. Cind ai ocazia, uite-te la astfel de pale si vei constata ca au, pe partea de jos, cite in capac rotund de plastic. Prin aceste gauri a fost introdus plumb la echilibrare. Gaurile au fost facute la distante diferite de basa palei. Stiinta mare si fina.... Deci echilibristica asta domestica nu cred da mari rezultate.
Treaba cu banda adeziva lipta pe pale are alt scop si anume ca reglajul static nu se potriveste cu cel dinamic. Banda adeziva pe o singura pala sau de culori diferite pe ambele pale. De ex banda roshie si neagra.
Reglajul dinamic: Hover la inaltimea ochilor astfel incit sa te uiti exact in planul rotorului.
*** ATENTIE LA DISTANTA INTRE PILOT SI ELICOPTER ***
Trebuie sa vezi numai un singur plan! Daca vezi de doua, atunci palele au mici diferente de pas.
De ex. : planul superior este determinat de pala cu marcaj roshu. Inseamna ca pala cu marcaj roshu are pas mai mare decit cea cu marcaj negru. Solutia: modificarea lingimii pirghiei de comanda al palei " roshii " pentru a reduce pasul. Reducere se face din jumatata in jumatate de tura pina cind palele formeaza in rotatie un singur plan. Se poate proceda si invers prin cresterea pasului palei " negre ".
Spune-mi te rog comanzi gazul si pasul ? Sint cuplate sau gazul este separat ?
1. Daca sint cuplate, decupleaza-le; comanda variatorului pe o comanda libera, comutator sau potentiomentru linear. Variatorul Kontronik mentine turatia rotorului constanta, daca este setat corect in modul "Heli" !!! ( Constant Rotor Speed )
2. Regleaza pasul plus/minus 12 grade astfel incit la mijloc, mansha in pozitie perpendiculara, pasul sa fie zero.
Accelereaza rotorul cu pasul zero, mansha la mijloc, si vezi daca mai trepideaza.
CF4U
Aceasta postare a fost editata de Corsair4FU: 06 February 2005 - 01:31 AM
#19
Postat 06 February 2005 - 08:50 AM
A doua pereche de lame este de Khyoso dar in acest caz lamele sunt gata construite. O echilibrare finala nu prea este necesara ( au fost OK) dar o cantarire finala a fost benefica. Au avut diferenta de aproape 1g. Am cantarit si banda adeziva, pentru stiinta (voastra probabil in functie de producator) 10cm de banda =275mg.
Dar necazul meu este ca am incercat si cu lame de carbon si efectul a fost identic. Oare axul principal o fi prea elastic? Probleme de diferenta de "drum" la lame nu am. Se vede o singura linie atat la lame cat si la fly bar. Gazul l-am comandat si cuplat cu pasul si separat prin buton pe canalul7 ESC este setat in mod Heli, deci porneste lent aprox in trei trepte aproape indistincte la trecerea de regim. Am si un esc tot Kontronyk care "sare" putin de la treapta I la II. De fiecare data cand pornesc sau opresc fac asta la pasul 0. Consider ca acolo f axiale macar sunt minime.
#20
Postat 09 February 2005 - 03:51 PM
Ce se mai intampla cu elicopterul acela? I s-a descalcit pana la urma problema cu mersul descentrat? Am inteles ca palele merg pe aceeasi traiectorie , dar la lungime nu exista cumva diferente (bineinteles dupa ce se autocentreaza )? Cred ca se poate afla si acest lucru cu ajutorul benzilor colorate lipite la capete si privit cumva de deasupra sau dedesubt. Fiindca mi-a atras oarecum atentia acest model , as avea si o intrebare : Ar merge comandat cu un emitator pe 4 canale fara computer , mai precis ceva de la GWS cu care merge un dragonfly? Intreb asta fiindca dupa cum l-am studiat pe net , se pare ca nu are platou ciclic in 3 puncte , de regula pt asta sunt necesare emitatoare computerizate.
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 09 February 2005 - 03:52 PM
#21
Postat 09 February 2005 - 05:49 PM
Multumesc la toti pentru interesul acordat problemei mele si astept noi intrebari sau SOLUTII.