Modelism - RHC Forum: Adaptare CNC - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

Adaptare CNC adaptarea unui CNC de dimensiuni mici la unul de dimensiuni mari

#1 Useril este offline   Bogdan Rotaru 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 110
  • Inregistrat: 21-September 09
  • Gender:Male
  • Location:Iasi

Postat 30 September 2009 - 12:01 AM

Problema: Se da urmatorul CNC portabil pentru taiere metal:
http://www.snrnc.com/eng/LeeSirPic/20088115143497872.jpg

Se doreste:
http://www.snrnc.com/eng/LeeSirPic/20088115171396850.jpg

Ideea este urmatoarea:
Am observat nenumarate firme din china care produc CNC-ul portabil din poza 1.
Asta inseamna ca panoul de comanda se gaseste undeva de cumparat iar cineva il adapteaza in functie de necesitati. Se gaseste oar acest panou de cumparat? Se pot controla motoae mai puternice cu acest panou? Am vazut la cineva un asemenea utilaj si mi s-a parut extraordinar. Introduci memory stick, alegi fisierul exportat din FastCAM sau alt program si se apuca de taiat.
0

#2 Useril este offline   mirciulica 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 29-September 07

Postat 30 September 2009 - 05:59 AM

Salut.
Solutia din figura 1 nu este o noutate. La instalatiile de taiere cu flacara sau oxi ea este de nult folosita. In general se utilizeaza acolo unde dorim deplasare pe cursa mare pe o axa si pozitionare sau deplasare cu o cursa mica pe a doua. Actionarea este cu motoare de curent continuu si se modifica viteza prin modificarea tensiunii de comanda.
Nu am inteles prea bine a doua poza.
Toate cele bune Mirciulica.
0

#3 Useril este offline   Bogdan Rotaru 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 110
  • Inregistrat: 21-September 09
  • Gender:Male
  • Location:Iasi

Postat 30 September 2009 - 06:44 AM

Vezi postareamirciulica, la Sep 30 2009, 06:59 AM, a spus:

Salut.
Solutia din figura 1 nu este o noutate. La instalatiile de taiere cu flacara sau oxi ea este de nult folosita. In general se utilizeaza acolo unde dorim deplasare pe cursa mare pe o axa si pozitionare sau deplasare cu o cursa mica pe a doua. Actionarea este cu motoare de curent continuu si se modifica viteza prin modificarea tensiunii de comanda.
Nu am inteles prea bine a doua poza.
Toate cele bune Mirciulica.


A doua poza este exact acelasi aparat. numai ca axa X se extinde la 2-3 m fata de 1,2 m iar Y la 5-6 m fata de 2,5 m
Se mai adauga inca un cap de taiere. Ghidajul se face pe sina cu cremaliera din cauza lungimii mari
0

#4 Useril este offline   cres 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 306
  • Inregistrat: 09-May 06

Postat 30 September 2009 - 08:01 AM

am vazut asa ceva la un tip care frezeaza in marmura pe un router mare adus din china.acelasi sistem:program pe pc-stick-electronica masinii.pare comod dar mi-a zis tipul ca uneori ce face pe pc nu e recunoscut de masina.daca verifica din nou pe pc programul ruleaza.nu se intimpla tot timpul si poate e din cauza conditiilor in care lucreaza dar problema exista
toate cele bune
0

#5 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 30 September 2009 - 10:06 AM

Vezi postareaBogdan Rotaru, la Sep 30 2009, 01:01 AM, a spus:

Asta inseamna ca panoul de comanda se gaseste undeva de cumparat iar cineva il adapteaza in functie de necesitati. Se gaseste oar acest panou de cumparat? Se pot controla motoae mai puternice cu acest panou?

Dupa cum banuiai, daca cineva il produce se gaseste si de cumparat. Fie asta, fie altul similar. Vezi de pret daca merita, cine vinde de nou si la bucata s-ar putea sa ceara cat tot cnc-ul.
Foarte posibil ca driverele de motoare sa suporte si motoare ceva mai puternice dar trebuie discutat direct cu cel care iti vinde produsul.
Fa-ti niste calcule si vezi daca nu-i rentabil de facut unul.
Sa modifici unul mic nu-i foarte simplu. Adica nu-i mai ieftin.
Ca refaci aproape in intregime partea mecanica si de actionare. Daca pastrezi doar electronica (sa zicem ca s-ar potrivi fara nici o modificare) nu e mare economie. Cred ca ar fi vorba de cateva sute de euro.
Daca iei in calcul ca refolosesti ce se potriveste din mecanica celui mic, o sa obtii un hibrid mare dar functional si un rest de cnc mic, nefunctional.
Posibil totusi sa ai nevoie de un specialist bun sa faca modificarile in softul panoului celui mic, sa-l poti adapta la niste ghidaje mari. E ca si cum ai lungi doar ghidajele unei imprimante A4, fara sa poti interveni in driverul de imprimanta. Tot A4 tipareste. Cred ca gasesti "panouri" la care poti seta toti parametrii dar nu stiu daca la cele chinezesti. Doar nu stiu!
Multa bafta!
Sunt sigur ca poti construi ceva cu forte proprii!

Aceasta postare a fost editata de bitex: 30 September 2009 - 10:06 AM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#6 Useril este offline   Bogdan Rotaru 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 110
  • Inregistrat: 21-September 09
  • Gender:Male
  • Location:Iasi

Postat 30 September 2009 - 02:00 PM

Carti in care sa studiez despe motoare pas cu pas si controlore unde as putea gasi??
0

#7 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 30 September 2009 - 02:25 PM

Vezi postareaBogdan Rotaru, la Sep 30 2009, 03:00 PM, a spus:

Carti in care sa studiez despe motoare pas cu pas si controlore unde as putea gasi??

Scuze pentru gluma nesarata :) Daca e sa raspund exact la intrebare, raspunsul e asta: la magazin, la biblioteca sau la anticariat. Presupun ca doreai niste titluri. Sincer, n-am nimic nou desi simt ca exista.
Domeniul evolueaza destul de rapid si din carti poti invata doar principiile de baza, ca alea raman aproape neschimbate. Performantele se modifica mereu, de regula in bine. Noutatile le gasesti cel mai usor si ieftin pe net. Explicatiile sunt de la cele de nivel inalt cu grafice si formule, pana la cele foarte usor de inteles.
Recomand o cautare pe net (ajunge si pe Google) cu termenii in romana si apoi in limbile cunoscute. Nu te ingropa foarte tare in detalii ca nu o sa proiectezi motoare sau drivere de motor, nici ghidaje sau alte componente. Vezi de aplicatii, sa stii cum sa folosesti ce exista. Nu stiu daca e rentabil acum sa pierzi vremea sa inveti cum sunt construite motoarele, desi e de apreciat interesul. Faci cum crezi ca e mai bine.
Poate gasesti pe cineva cu care sa mai schimbi idei si informatii sau chiar sa te ajute la ceva concret. Componente se gasesc si la noi, la preturi accesibile.
Fa-ti socoteli sa vezi cat poti investi intr-o astfel de masina, in timp si/sau bani. Alege raportul care te multumeste cel mai bine.
Nu peste mult timp apare TIB-ul. E o buna ocazie de clatit ochiu'. Scuze pentru sfaturi, era o vorba potrivita celor care le dau dar am uitat-o...
Spor la treaba!

Aceasta postare a fost editata de bitex: 30 September 2009 - 02:26 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#8 Useril este offline   Bogdan Rotaru 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 110
  • Inregistrat: 21-September 09
  • Gender:Male
  • Location:Iasi

Postat 30 September 2009 - 09:08 PM

Vezi postareabitex, la Sep 30 2009, 03:25 PM, a spus:

Scuze pentru gluma nesarata <_< Daca e sa raspund exact la intrebare, raspunsul e asta: la magazin, la biblioteca sau la anticariat. Presupun ca doreai niste titluri. Sincer, n-am nimic nou desi simt ca exista.
Domeniul evolueaza destul de rapid si din carti poti invata doar principiile de baza, ca alea raman aproape neschimbate. Performantele se modifica mereu, de regula in bine. Noutatile le gasesti cel mai usor si ieftin pe net. Explicatiile sunt de la cele de nivel inalt cu grafice si formule, pana la cele foarte usor de inteles.
Recomand o cautare pe net (ajunge si pe Google) cu termenii in romana si apoi in limbile cunoscute. Nu te ingropa foarte tare in detalii ca nu o sa proiectezi motoare sau drivere de motor, nici ghidaje sau alte componente. Vezi de aplicatii, sa stii cum sa folosesti ce exista. Nu stiu daca e rentabil acum sa pierzi vremea sa inveti cum sunt construite motoarele, desi e de apreciat interesul. Faci cum crezi ca e mai bine.
Poate gasesti pe cineva cu care sa mai schimbi idei si informatii sau chiar sa te ajute la ceva concret. Componente se gasesc si la noi, la preturi accesibile.
Fa-ti socoteli sa vezi cat poti investi intr-o astfel de masina, in timp si/sau bani. Alege raportul care te multumeste cel mai bine.
Nu peste mult timp apare TIB-ul. E o buna ocazie de clatit ochiu'. Scuze pentru sfaturi, era o vorba potrivita celor care le dau dar am uitat-o...
Spor la treaba!


OK! Am inteles! Probabil tu esti un pic mai bizuit! De controlat motoare pas cu pas e simplu. Ceea ce vreau eu este altceva! Vreau ceva automatizat care sa-mi citeasca coordonate, care sa-mi citeasca erori, care sa poata seta originea, care, indiferent de pozitia in care se gaseste atunci cand e oprit manual, sa se intoarca in origine cand e pornit, sau sa retina pozitia in care s-a oprit, care sa.... care sa.... care sa...
0

#9 Useril este offline   katran 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1143
  • Inregistrat: 08-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucharest
  • Interests:CNC , motociclism , aviatie
    comerciala , grafica 3D .

Postat 01 October 2009 - 05:49 AM

Vezi postareaBogdan Rotaru, la Sep 30 2009, 10:08 PM, a spus:

OK! Am inteles! Probabil tu esti un pic mai bizuit! De controlat motoare pas cu pas e simplu. Ceea ce vreau eu este altceva! Vreau ceva automatizat care sa-mi citeasca coordonate, care sa-mi citeasca erori, care sa poata seta originea, care, indiferent de pozitia in care se gaseste atunci cand e oprit manual, sa se intoarca in origine cand e pornit, sau sa retina pozitia in care s-a oprit, care sa.... care sa.... care sa...



Cred ca un DRO ar rezolva si problema asta ( plus ceva setari in mach ) ...Depinde la ce rezolutie crei sa lucrezi ....Un DRO bun ( Newall ) costa cam
1000 USD iar tijele sferosin la lungimile alea ....nici nu vreau sa ma gandesc ....
0

#10 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 01 October 2009 - 10:56 AM

N-ar fi rau daca incepi sa discuti problemele (pe rand) chiar in topic, poate apar idei interesante.
N-am experienta deloc la masini atat de mari, n-am destula nici la din alea mici, dar pot presupune ce probleme apar. De regula softul face cam tot ce ai zis in ultimul mesaj si cum zicea katran, ramane sa vezi de pozitie cu un sistem independent, direct pe axa respectiva, daca te incalzeste cu ceva. Softul iti zice exact unde "te-a lasat" si dupa repornire, dar uneori nu e suficient. N-am lucrat cu DRO si nu-ti pot spune daca ala memoreaza valoarea la resetare sau daca iti sesizeaza schimbarea pozitiei si cand nu e alimentat. Posibil ca iti trebuie un traductor de pozitie care sa poata face asta.
Ramane sa faci socoteli legate de preturi si sa alegi ce convine mai mult. Cat costa o masina perfecta si cat costa eventualele pierderi sau intarzieri in caz de incidente in functionare. Cred ca mai mult iti va da bataie de cap factorul uman decat pana de curent.
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#11 Useril este offline   Bogdan Rotaru 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 110
  • Inregistrat: 21-September 09
  • Gender:Male
  • Location:Iasi

Postat 04 October 2009 - 09:58 PM

Vezi postareabitex, la Oct 1 2009, 11:56 AM, a spus:

N-ar fi rau daca incepi sa discuti problemele (pe rand) chiar in topic, poate apar idei interesante.
N-am experienta deloc la masini atat de mari, n-am destula nici la din alea mici, dar pot presupune ce probleme apar. De regula softul face cam tot ce ai zis in ultimul mesaj si cum zicea katran, ramane sa vezi de pozitie cu un sistem independent, direct pe axa respectiva, daca te incalzeste cu ceva. Softul iti zice exact unde "te-a lasat" si dupa repornire, dar uneori nu e suficient. N-am lucrat cu DRO si nu-ti pot spune daca ala memoreaza valoarea la resetare sau daca iti sesizeaza schimbarea pozitiei si cand nu e alimentat. Posibil ca iti trebuie un traductor de pozitie care sa poata face asta.
Ramane sa faci socoteli legate de preturi si sa alegi ce convine mai mult. Cat costa o masina perfecta si cat costa eventualele pierderi sau intarzieri in caz de incidente in functionare. Cred ca mai mult iti va da bataie de cap factorul uman decat pana de curent.


OK. Dar panoul de control al utilajelor de mai sus e tot un dro? Am vazut asa ceva lucrand si afisa nu numai pozitia curenta dar importa si ceva imagini prelucrate anterior intr-un soft CAD, pe care le afisa pe ecran

Aceasta postare a fost editata de Bogdan Rotaru: 04 October 2009 - 09:58 PM

0

#12 Useril este offline   Bogdan Rotaru 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 110
  • Inregistrat: 21-September 09
  • Gender:Male
  • Location:Iasi

Postat 05 October 2009 - 07:42 PM

Bun! Am ajuns la concluzia ca cel mai bine e sa-mi construiesc singur utilajul de care am nevoie.
http://anupamglobal.com/yahoo_site_admin/assets/images/CNC_Machine.255184205.jpg
Adica cam ce am expus in imagine, singura diferenta ar fi ca in locul panoului de control se va folosi un PC.
Buuuuun! Acum stiu exact cum va arata! Va trebui ca portalul sa se miste pe o suprafata utila de 2000 x 6000 mm.
Transmisia se va face pe cremaliera. Cremaliera va trebui sa fie fixata pe o sina sau orice alt element de rezistenta care sa suporte greutatea portalului.

Acum intrebarile:
1. Ce cremaliera sa achizitionez?
2. Ce ghidaje sa folosesc?
3. De unde se pot procura la preturi bune?
0

#13 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 05 October 2009 - 08:20 PM

E greu de inceput asa. Zic ca-i mai bine sa-ti faca cineva un proiect si eventual sa se ocupe de problemele astea.
Ar trebui stabilite sau urmarite caracteristicile dinamice ale masinilor existente (stabilite vitezele dorite), predimensionata structura mecanica, vazute masele componentelor cat mai exact, aleasa o motorizare corecta si dupa aceea vazut de ghidaje si actionare. Din calcule se obtine modulul cremalierei, si se dimensioneaza corect ghidajul. Trebuie tinut cont de tot ce e pe acolo (protectie a ghiidajelor si danturii, posibilitati de reglaj, inlaturare a jocului de flanc la angrenare, loc pentru suportul de cabluri, intretinere, etc).
N-as ignora problemele legate de gabarit. Ar trebui gasite neaparat materiale lungi sau care sa poata fi imbinate sa-ti asiguri cursa dorita. Majoritatea produselor vin la maxim 6000 mm lungime si cum vrei sa fie asta cursa, trebuie ceva in plus.
Ca rezistenta orice ghidaj (care nu-i "micro"), incastrat pe lungime este potrivit. Cremaliera se imbina mai usor, ca asa vine taiata, sa se imbine (se prelucreaza simplu daca ai bucati scurte). N-ar trebui lasata la urma motorizarea, ca o sa fie luata in calcul destul de devreme. Pentru structura mecanica se gaseste material dar trebuie ales cu grija.
Zic ca-i bine sa cauti un proiectant pentru partea mecanica dar sa stie si de "electrica" sau invers. As zice ca un mecatronist bun te-ar putea ajuta. Sau un pasionat de pe forum, ca sunt destui. Dar e greu de mers cu cate o idee de pe unde pica. Cineva tot trebuie sa le puna cap la cap.
Intuiesc o cremaliera modul 3 (sau 2), destul de lata, ghidaj de oricare ca nu-s multe variante. Firme sunt pentru componente, multe sunt insirate prin discutiile mai vechi. Revin.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 05 October 2009 - 08:22 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#14 Useril este offline   Bogdan Rotaru 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 110
  • Inregistrat: 21-September 09
  • Gender:Male
  • Location:Iasi

Postat 11 October 2009 - 01:47 PM

Intrebare: Intre stepper si servo ce este mai indicat sa folosesc?
Sau unde se folosesc MPP si unde Servo?
Care sunt avantajele si dezavantajele intre cele doua tipuri?
0

#15 Useril este offline   SEPI 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 63
  • Inregistrat: 11-October 09
  • Gender:Male
  • Location:Fagaras

Postat 11 October 2009 - 02:46 PM

Vezi postareaBogdan Rotaru, la Oct 11 2009, 02:47 PM, a spus:

Intrebare: Intre stepper si servo ce este mai indicat sa folosesc?
Sau unde se folosesc MPP si unde Servo?
Care sunt avantajele si dezavantajele intre cele doua tipuri?

Am participat la nasterea la o asemenea masina ... proiectarea de parte mecanica... doar ca suprafata de lucru era de 2000x4000
A fost actionata de MPP prin cremaliera , ghidaje industriale INA sau ISEL
Doar ZZ a fost motor de CC .... pentru ca asta se regleaza manual de operator (defapt s-a incercat o automatizare prin senzor capacitiv care nu a functionat)
Dar oricum la marimea asta trebuie buget serios.
Succese.
0

#16 Useril este offline   mirciulica 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 29-September 07

Postat 11 October 2009 - 05:24 PM

Buna ziua.
O masina de 2 pe 1,3 m am realizat. Se foloseste transmisie cu curea dintata pe ambele axe X si Y, in timp ce pe Z se utilizeaza transmisie cu surub. Actionarea este cu MPP-uri, cel de pe Z cu frana pentru a bloca capul pe pozitie. Capul se poate roti in doua coordonate.
Daca vrei sa mergi pe cremaliera, va trebuie sa utilizezi un reductor cu scoaterea jocului si un encoder pe fiecare axa pentru a st daca s-a realiyat miscarea sau nu. Totul in ceea ce priveste motoarele depinde de masa care se doreste a se deplasa si de acceleratiile pe care vrei sa le ai. De la un nivel de masa in sus se recomada motoarele de curent continuu, dar comanda acestora este pretentioasa. Costurile fiind sensibil mai mari.
Primul lucru pe care trebuie sa il ai in vedere este precizia pe fiecare axa pe care doresti sa o ai.
Voi mai reveni cu informatii Mirciulica.
0

#17 Useril este offline   Bogdan Rotaru 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 110
  • Inregistrat: 21-September 09
  • Gender:Male
  • Location:Iasi

Postat 11 October 2009 - 06:48 PM

Vezi postareamirciulica, la Oct 11 2009, 06:24 PM, a spus:

Buna ziua.
O masina de 2 pe 1,3 m am realizat. Se foloseste transmisie cu curea dintata pe ambele axe X si Y, in timp ce pe Z se utilizeaza transmisie cu surub. Actionarea este cu MPP-uri, cel de pe Z cu frana pentru a bloca capul pe pozitie. Capul se poate roti in doua coordonate.
Daca vrei sa mergi pe cremaliera, va trebuie sa utilizezi un reductor cu scoaterea jocului si un encoder pe fiecare axa pentru a st daca s-a realiyat miscarea sau nu. Totul in ceea ce priveste motoarele depinde de masa care se doreste a se deplasa si de acceleratiile pe care vrei sa le ai. De la un nivel de masa in sus se recomada motoarele de curent continuu, dar comanda acestora este pretentioasa. Costurile fiind sensibil mai mari.
Primul lucru pe care trebuie sa il ai in vedere este precizia pe fiecare axa pe care doresti sa o ai.
Voi mai reveni cu informatii Mirciulica.


Pai iau in considerare urmatoarele:
1. Viteza de taiere este relativ mica pentru ca debitarea se face oxi. Dar... Probabil la un moment dat voi dori sa-i atasez un cap de plasma.
2. Precizia? Pai daca debitarea e oxi va fi necesara prelucrare ulterioara, deci un 0,2 - 0,5 mm e suficient.

Cremaliera o vreau pentru ca mediul de lucru nu e tocmai cel mai curat, totusi cureaua e din cauciuc. De acord! Poate fi protejata! Dar daca pot folosi curea pe o cursa atat de mare nu vad de ce nu. Poate pe X ar merge, Dar pe Y???
0

#18 Useril este offline   mirciulica 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 29-September 07

Postat 11 October 2009 - 07:00 PM

Salut.
Am clarificat in primul rand partea cea mai importanta, precizia. Eu sugerez ca sa coboram un pic la 0,1 mm pe axele X si Y si la 0,2 mm pe verticala, care este o miscare de pozitionare. Cu cat precizia este mai mare cu atat viteza de taiere poate sa fie influentatata. Al doilea element important pentru a fece un calcul de actionare cu MPP asa dupa cum se arata prin carti, este cel al vitezei de prelucrare. O viteza de 1000 mm/min iti este suficienta. Cu cat este viteza de taiere mai mare cu atat ai nevoie de un cuplu mai mare si invers. Totul depinde de cat de mult te grabesti sa prelucrezi.

Problema prafului si a microparticulelor se rezolva prin etansare cu burduf. Obligatorie, pana atunci sa terminam cu partea de actionare mecanica. Pe masinile oxi mari actionarea este cu cremaliera, pinionul trebuie sa fie sectionat din doua bucati. La lungime de 6 m cureaua se poate flamba. Cremaliera se va realiza din bucati, iar in zona de imbinare se va folosi un element de aliniere dintat.

Deci cam ce viteza de prelucrare vrei sa ai.

Toate cele bune Mirciulica.
0

#19 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9328
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 12 October 2009 - 01:45 AM

Vezi postareamirciulica, la Oct 11 2009, 08:00 PM, a spus:

La lungime de 6 m cureaua se poate flamba.

Te rog sa nu te superi pe mine dar afirmatia de mai sus este, cel putin, bizara.
0

#20 Useril este offline   mirciulica 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 29-September 07

Postat 12 October 2009 - 05:47 AM

Salut.
Pt. Dan, am gresit cuvantul flambare, ma gandeam la incovoiere (lantisor) cum i se mai spune.

Pe axa Y in general masinile mari au un sistem de transmisie de tip banda otelita fara sfarsit. Se poate deci si curea dintata. Am intalnit si solutie de 2000 mm de surub trapezoidal sau cu bile. In cazul dat insa nu se justifica deoarece pe variantele industriale oxi se poate lucra cu trei pana la 6 capete de taiere care se pot pozitiona axial pe grinda. La plasma se poate ajunge pana la 3 capete.

Cureaua dintata nu este numai din cauciuc, ea are si insertie de fire de otel. Exista insa si curea special rezistenta la intindere cu insertie la partea exterioara.

Toate cele bune Mirciulica.
0

#21 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 12 October 2009 - 04:37 PM

Vezi postareaBogdan Rotaru, la Oct 11 2009, 02:47 PM, a spus:

Intrebare: Intre stepper si servo ce este mai indicat sa folosesc?
Sau unde se folosesc MPP si unde Servo?
Care sunt avantajele si dezavantajele intre cele doua tipuri?


Parerea mea e ca servomotorul ofera de regula o viteza mai mare si un moment mult mai mare la arborele motor (cel mai des datorita reductorului prezent pe el, pentru prima). Aici apare compromisul cu reductorul, viteza de rotatie contra moment disponibil la arbore, pentru un motor dat.
Principalele avantajele ale servomecanismului ar fi cele doua de mai sus, ca sunt superioare celor furnizate de un MPP cam de acelasi gabarit.
Ca dezavantaje ar fi pretul motorului si a electronicii de comanda, si existenta unui reductor pe acolo. Trec necesitatea folosirii encoderului la servo ca fiind obligatorie si consider asta un dezavantaj. Un encoder la un stepper poate fi un moft, depinde de aplicatie.
De regula encoderul este montat pe arborele motorului, si se poate spune ca precizia de pozitionare este mai mare decat la motoare pas cu pas, care au uzual 200 sau mai rar 400(500)pasi pe rotatie.
Pentru MPP avantajele ar cam fi:
- lucreaza bine in bucla deschisa si in anumite conditii (moment rezistent, frecventa de alimentare a fazelor sub o anumita valoare, etc) asigura pozitionarea corecta si nu necesita encoder.
- pretul motorului poate fi mai mic si electronica de comanda este de regula mai ieftina ca cea a unui servo.
Important este ca exista software care comanda si mpp-uri si servo, folosind electronica potrivita.
La fel de important e ca prezenta encoderului nu rezolva nimic atunci cand apar probleme legate de miscarea elementului mobil si aici conteaza mult softul. Cu putina minte poti bloca o axa. Dupa eliberarea obstacolului, intr-un tarziu, capul ajunge in pozitia stabilita de soft dar cu piesa stricata sub el. Adica te pti lauda ca masina nu a pierdut pasi dar a stricat piesa. In loc sa faca o diagonala o sa faca un mare L. Asta face si mpp-ul fara probleme.

Nu am liste de preturi pentru servouri si asta e o problema atunci cand fac unele afirmatii. La dimensiuni mari nici MPP-urile nu-s ieftine si electronica e cam la fel. Un servo e scump indiferent de marime din cauza reductorului si a encoderului. Avantajul la taierea de genul asta e ca nu apar alte sarcini decat cele date de masina. Si astea sunt usor de determinat.
Nu are nici un rost sa ne legam de precizie, la ce facem noi este suficient si cu MPP-uri. Pentru prelucrare ar fi suficienta si viteza asigurata de un MPP intr-un regim sigur de functionare. Cred ca deranjante sunt cursele in gol ale masinilor sau cand se trece de la un contur la altul. Si ma refer la cele cu masa mare, cand nu-i convenabil sa astepti cateva minute bune sa faca o diagonala.
Cred ca pe langa cat ajunge sa coste o masina din asta, pretul a 2-3 servouri si a electronicilor de comanda e nesemnificativ sau daca e totusi mare, il merita. Desi n-am folosit inca, recomand folosirea servomotoarelor, daca permite bugetul. Asa ca la prima intrebare votez cu servo.
Se folosesc mpp-unde nu se justifica pretul unor servo scumpe.
De avantaje si dezavantaje am incercam mai sus sa zic ceva, dar parca mi-a scapat ceva...
Spor la treaba!
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#22 Useril este offline   mirciulica 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 29-September 07

Postat 12 October 2009 - 08:24 PM

Buna seara.
Este adevarat ce spune bitex pentru solutia din poza la care portalul este din otel si masa deplasata este mare, mai ales ca are si elemente laterale de sustinere a atraversei din otel. In conditiile unei solutii cum sunt cele din prima poza mesele implicate in proces pot fi mult mai mici in conditiile in care traversa va fi din aluminiu, caile de ghidare din bara de inox sau otel C45, cu bucse cu recirculare si sistem de deplasare pe banda sau curea pe axa Y. O solutie de acest gen cu cap cu tot nu are o masa prea mare si poate un MPP de 2 Nm este acoperitor, depinde foarte mult de cat de repede se doreste miscarea. Se poate realiza o solutie de deplasare rapida pe axa longitudinala de 6 m cu motor MPP, la care pentru prelucrare se cupleaza miscarea pe o transmisie fara demultiplicare si pe faza de prelucrare pe una normala cu demultiplicare. Transmisia se face cu un sistem de roti dintate cu scoaterea jocului.

PS. Oricum observatia de mai sus poate fi corectata prin optimizarea planului de croire si prin alegerea corespunzatoare a punctului de 0 masina cu 0 material de prelucrat.

Toate cele bune. Mirciulica.
0

#23 Useril este offline   SEPI 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 63
  • Inregistrat: 11-October 09
  • Gender:Male
  • Location:Fagaras

Postat 12 October 2009 - 09:46 PM

Salut
Daca a venit vorba de viteze va spun ce am constatat practic pentru un bec oxigaz (cu gaz metan) si in functie de grosimea de tabla:
Tb 6 ~ 8 mm => max 600 mm/min
Tb 10 ~ 30 mm => max 500 mm/min
Tb 30 ~ 45 mm => max 400 mm/min
Tb 45 ~ 60 mm => max 300 mm/min
Tb 60 ~ 120 mm => max 200 mm/min
peste aceasta grosime se taie oxiacetilenic iar viteza este max 200 mm/min

In general abaterile de la cota nominala sunt maricele ... depind de grosimea tablei, de dimensiunea pieselor, de dispunerea lor si nu trebuie sa uitam ca fierul se dilata 1,2mm pentru 1m la 100`C. Asa ca exista abateri de la 0,5 la 2-3mm... pana la rebut uneori. Asa ca dupa mine jocurile in dantura sunt un nimic pe langa ce se intampla cu piesa datorita caldurii. Cei drept ele se cumuleaza ca eroare. Dar acum sa mai proiectez o asemenea masina ... hmm... asi renunta la ghidaje pretentioase si scumpe (mediul este plin de praf,stropi gaze etc).
Subiectul ramane deschis.

Succese tuturor!
0

#24 Useril este offline   Bogdan Rotaru 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 110
  • Inregistrat: 21-September 09
  • Gender:Male
  • Location:Iasi

Postat 13 October 2009 - 05:12 PM

Si ma mai bantuie o nelamurire
De exemplu imi este necesar ca un utilaj, daca vreti sa-i spuneti robot, sa-mi efectueze operatii repetitive.
O teava de lungime x metri sa fie gaurita de un cap de taiere cu jet de plasma la anumite distante
Imi imaginez un motor liniar care sa efectueze miscarea pe axa X, un motor pas cu pas care sa execute o miscare de rotatie a tevii astfel incat imbinarea intre doua tevi sa fie facuta fara nici o problema.
Cum se poate face acest lucru?
Exista vreo posibilitate prin care sa controlezi coordonate de lucru la motoare pas cu pas prin microcontrolere PIC astfel incat sa elimin necesitatea unui PC?
0

#25 Useril este offline   mirciulica 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 29-September 07

Postat 13 October 2009 - 08:10 PM

Buna seara.
Raspunsul la intrebare este afirmativ. Se poate realiza o astfel de solutie. Problema vitezei de prelucrare este legata de inertiile pe care trebuie sa le avem in vedere si deci de motorul necesar pentru deplasare pe faza de accelerare si pe cea de oprire. La prelucrarea mentionata lungimea de 2 m a tijei care este deplasata pe 6 m este problema. Daca insa aceasta este ghidata problema este rezolvata.

Cu stima Mirciulica.

PS. Maine voi studia problema vitezelor oxi, dar si cu plasma. In general problema mentionata este cea de taiere in aer, dar ce ne facem ca la ora actuala prelucrarea se face sub apa. Adancimile sunt mici si dilatarile si implicit erorile scad foarte mult. Deci precizia conteaza.
0

#26 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 14 October 2009 - 01:41 AM

Trec direct la subiect.

"Se poate realiza o solutie de deplasare rapida pe axa longitudinala de 6 m cu motor MPP" se poate, dar nu asa. Daca fara multiplicare motorul e in stare sa deplaseze la cursele rapide toata masa mobila in mod sigur o va face si la viteza mica, folosita la prelucrare, fara necesitatea folosirii reductorului fantoma. Reductor care e de fapt o cutie de viteze cu 2 trepte, actionata de ceva, comandata de un soft care sa stie sa treaca singur de pe o setare pe alta, in functie de tipul cursei. Ce soft face asta? Imi puteti recomanda un soft care s-o faca? Inghiteam o solutie cu motor suplimentar de CC, atasat unui sistem actinat cu MPP doar sa merg in pozitia home, desi nu e cazul. Solutia corecta e sa alegi MPP-ul destul de mare sa-ti asigure tot ce trebuie si cam atat. Fara reductoare in "n" trepte si alte complicatii.

"Transmisia se face cu un sistem de roti dintate cu scoaterea jocului." Aici avem o problema ramasa de la cei de care ziceam mai demult sa-i lasam acolo unde sunt. Nu inteleg de ce sa folosim un reductor executat rau si sa-i scoatem jocul de flanc, in loc sa folosim un reductor executat precis si sa acceptam jocul asa cum este. Oricum nu scapam de el. Ca-i zero doar pentru momente mici. Si exact cand ne doare mai tare ne poate lasa balta. Parerea mea e ca-i de preferat un joc constant si cunoscut decat unul variabil, in functie de momentul rezistent.

"observatia de mai sus poate fi corectata prin optimizarea planului de croire si prin alegerea corespunzatoare a punctului de 0 masina cu 0 material de prelucrat"
Cel care face planul de croire face optimizare destula. La taiere pe unde intri pe acolo iesi, nu prea ai ce optimiza, si nimeni nu are interes sa arunce material. Aia cu originea chiar nu stiu cum influenteaza aspectul tehnic de care vorbim. O placa de 2000x6000 nu o poti pune decat intr-un singur fel pe masa, nu prea ai ce sa alegi pe la origini.

Vezi postareamirciulica, la Oct 13 2009, 09:10 PM, a spus:

In general problema mentionata este cea de taiere in aer, dar ce ne facem ca la ora actuala prelucrarea se face sub apa. Adancimile sunt mici si dilatarile si implicit erorile scad foarte mult. Deci precizia conteaza.

Cam peste tot e bine de proiectat o masina potrivita scopului propus. Intr-o discutie anterioara recomandati inceperea calculelor de dimensionare de la o valoare injumatatita a incrementului liniar, fara un motiv anume doar sa fie acolo. Parerea mea este ca nu-i cazul. Cred ca e un defect al nostru, vrem sa sarim peste o etapa, cea a lucrului facut. Vrem sa facem totul perfect din teorie si ducem perfectiunea asta atat de sus ca nu ajungem niciodata sa realizam produsul. Si daca ajungem sa facem, o sa ne ascundem in spatele acelor coeficienti de siguranta care arunca la gunoi orice calcul anterior. Ca teoria e una si realitatea e alta. Posibil sa scumpim produsul inutil.

Ce facem noi in regim de amator, poate ca ca hobby nu cred ca tinde sa fie mai performant ca ceva profesional facut de firme renumite. Nu ca nu s-ar putea, dar cred ca altul e scopul activitatii noastre. E aproape logic ca discutam problema masinii din simplul fapt ca se doreste facuta si nu cumparata. Si facuta mai ieftin, ca daca erau bani de cumparat, se cumpara. Un atelier pentru care se pune o astfel de problema nu-i chiar Hotel Intercontinental, cu camere climatizate, filtre de praf, operatori imbracati in alb, cu parul protejat sa nu le cada printre SMD-uri...

"dar ce ne facem ca la ora actuala prelucrarea se face sub apa." Deja stau pe ganduri, oare ce ne facem... Pai eu zic sa inchidem bine ferestrele si usile atelierului si sa-l umplem cu apa sa facem si noi prelucrarea sub apa. Asa-i, precizia conteaza. Dar daca se taie manual, dupa semn zgariat pe tabla sau chiar tras cu creta, cum este? O astfel de masina taie tabla, nu graveaza sticla cu varf de diamant... Se masoara cu ruleta, nu cu sublerul. Tai tabla vara si o sudezi iarna, o masori din nou si te intrebi daca nu ti-a furat careva o bucatica din ea. De jumate de luna tot spunem ca precizia conteaza. Pentru noi era important daca-i dadeam niste sfaturi.

Am o vaga idee despre ce conditii trebuie sa indeplineasca masina. In conditii de laborator conteaza orice, si invers, pentru o masina pretentioasa trebuiesc conditii de laborator. Nu cred ca-i cazul. Marele avantaj al unei astfel de masini este nu ca taie mai bine si mai repede ca omul ci ca ca taie desenul complicat de pe PC direct pe tabla.
Revin.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 14 October 2009 - 11:28 AM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#27 Useril este offline   mirciulica 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 29-September 07

Postat 14 October 2009 - 05:31 PM

Salut bitex.
Chiar ca te-am suparat si nu am vrut. Draguta expresia cu umplutul atelierului cu apa. Eu ma gandeam la o cuva de care oricum avem nevoie la oxi sau plasma in care introducem apa si rezolvam doua probleme, dispare mirosul din locul de lucru si se reduce fumul. Oricum o masina de 6 m pe 2 m nu este o masina pentru acasa, ci pentru un atelier care are si macara de ridicarea tablei. Pentru home este suficient 2 m pe 1 m sau ceva in jur de atata.

Deci sa revenim la problema, eu cred ca undeva la 1 sau 2 m/min este maximum pentru a prelucra. Varianta cu roti si reductor propusa este de pe masinile industriale care realizeaza prelucrari pe lungimi de 6 m.

Voi reveni Mirciulica.
0

#28 Useril este offline   Bogdan Rotaru 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 110
  • Inregistrat: 21-September 09
  • Gender:Male
  • Location:Iasi

Postat 14 October 2009 - 05:49 PM

Azi am cautat un profil pentru batiu. Initial am mers pe varianta de teava rectangulara 120 x 60 x 4 mm. Vreau sa fie ceva usor. Apoi am gasit o varianta de montant de perete cortina 155 x 70 x 4 din aluminiu.
Acum se ridica intrebarea. La degajare de caldura in timpul taierii nu se dilata si sa-mi mareasca frecarea implicit uzura?
0

#29 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5662
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 14 October 2009 - 06:02 PM

Departe de mine faptul ca as fi suparat! Nu ma supar din orice, cu atat mai mult din discutii despre tehnica. Daca gresesc recunosc si invat, daca greseste altcineva nu-i grav, cu atat mai putin nu trebuie sa fie motiv de suparare pentru nimeni. Ideea subiectului era daca poate fi modificat un CNC existent si adaptat unei aplicatii, s-a trecut la discutii despre construirea unuia nou si in ritmul asta tinde sa ajunga un loc in care sa dam noi cu parerea cum s-ar face daca s-ar face si ce bine ar fi daca... Adica mergem prea mult in a discuta discutii.

Propun sa trecem sa venim cu idei concrete, realizabile.
Sa dam idee despre materiale pentru ghidaje ieftine si suficient de bune scopului propus, sa vedem ceva despre transmisii si motorizare.
Cu precizarea sursei de aprovizionare, preturi si tot ce mai trebuie, concret. Ca la noapte o sa-mi vina ideea sa folosim reductoare armonice ca n-au jocuri si sunt compacte.
Zic sa discutam pe rand despre structura mecanica si nu foarte tarziu despre ghidaje apoi actionare (inclusiv motorizare) si ramane pe mai tarziu softul si electronica. Sunt niste particularitati pentru taiere legate de curent si distante, dar asta cred ca se rezolva cu niste macrouri in soft si folosind ce are deja sistemul existent, ca ceva are. Stabilim la inceput in linii mari care ar fi astea (presupunem ca instalatia de taiere o are si poate primim ceva informatii ea: macar masa si gabarit).

Propuneri pentru tipul structurii de baza? Se prefera varianta portal?

PS. Mesajul anterir a aparut in timp de scriam, nu l-am vazut.
imi pare bine ca se trece la ceva concret, asta doream de la inceput.

Aceasta postare a fost editata de bitex: 14 October 2009 - 07:03 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#30 Useril este offline   mirciulica 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 119
  • Inregistrat: 29-September 07

Postat 14 October 2009 - 07:31 PM

Buna seara.
Varianta optima pentru solutia data este cea de tip portal.
O observatie Inaltimea picioarelor laterale trebuie sa fie cat mai mica, de principiu nule.
Avantajul este dat de faptul ca se pot proteja mai usor ghidajele.
Voi atasa in scurt timp o solutie desenata ca schita.
Cu stima Mirciulica.
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro