masina de rectificat cilindrii rectificare cilindrii de motoscuter
#1
Postat 22 February 2009 - 11:32 AM
proiectul este cum se vede din titlul topicului o masina de rectificat cilindrii de motoscuter.
vreau sa fac acest proiect pentru ca momentan asta este ocupatia de baza: reparatii motoscutere.
in momentul de fata rectific cilindrii la o fabrica din apropiere insa problema este ca tipul care ii rectifica face multe greseli si rezultatul este mult timp pieredut pt mine.
deci:
masina este ca un ministrung insa in loc de universal este o flasa plana cu gauri alungite pe care se prinde cilindrul, iar in loc de cutit se prinde un spindle in care se pune o piatra de granulatie mare la inceput dupa care cand se apropie de cota finala o piatra foarte fina. pietrele se gasesc de la gabricile de rectificat rulmenti.
doresc ca masina sa lucreze fara calculator deci automata dar totul sa fie setat pe ea. la partea de electronica madescurc. controlul si afisajul le fac cu un microcontroler in care bag softul pe care o sa il fac.
vreau pareri la partea mecanica si eventual daca stie cineva algoritmul de prelucrare in situatia data.
cilindri sunt de fonta. banuesc ca trebuie si racire si daca da care este agentul de racire?
ms pt raspunsuri!
#3
Postat 22 February 2009 - 11:55 AM
#4
Postat 22 February 2009 - 12:07 PM
Radu_, la Feb 22 2009, 11:55 AM, a spus:
la ce se refera "taiat" piatra? si de ce trebuie sa fie transmisia pe curea si de ce spindelul nu trebuie sa aiba rulmenti ci bucse de alunecare? sper sa nu te superi dar intreb ca sa invat ca altfel n-o sa reusesc sa fac masina funtionala.
si inca ceva "nu imi caut alt meserias" pt ca ceilalti cer preturi mari pt o rectificare! adica asa ca informatie asta ia 35 lei de rectificare iar altii 50-60 iar la 8-10 bucati pe luna ar fi 500 castig pentru mine care altfel i-as da mesterului de care spun.
Aceasta postare a fost editata de Danieltnokia2000: 22 February 2009 - 12:21 PM
#5
Postat 22 February 2009 - 01:16 PM
Dar in principiu trebuie sa eviti vibratiile si jocurile necontrolate. Orice miscare e permisa datorita jocurilor din lagare. Dar la rulmenti astea sunt de regula mari, se accentueaza in timp si nu le poti inlatura prin reglaje decat foarte greu. Cred ca de aceea se prefera lagarele cu alunecare, ca permit reglarea jocului destul de usor.
Piatra de rectificat se "corecteaza" ce mai bine cu o mica scula care are varf din diamant. E un mic cilindru sau con metalic, prevazut cu diamant in varf (sunt si astea pe numere...). Totul e prins intr-un suport si folosit ca atare. Daca nu gresesc, o alta varianta ar fi fost sa folosesti o piatra mai rezistenta decat cea pe care o prelucrezi. Da-i mai sigur cu diamant. Asta ar trebui sa stie rectificatrorul. Cred ca problema la tine nu e neaparat operatorul cat scula cu care lucreaza.
Masina fiind specializata pe ceva anume (cam pe aceeasi gama de diametre), cred ca e bine sa insisti pe controlul riguros al dimensiunii. Ar fi potrivit un sistem activ de control care sa-ti opreasca avansul transversal al pietrei, la cota finala. E ceva mai complicat la alezaje ca sunt prea multe de bagat in acea "gaura". Adica e greu sa inghesuiesti si piatra de rectificat si palpatoarele in acelasi gabarit. Plus ca la diametrele exterioare cu o forma potrivita a palpatoarelor masori diametrul corect, pe cand la interioare, e musai sa pozitionezi corect palpatoarele. Grea treaba ti-ai ales.
Ca tot ai inclinatii spre CNC-uri, incearca ceva de la zero, dar facut bine.
Momentan cred ca merita incercata si varianta de modificare a relatiilor "contractuale" intre tine si rectificatorul actual. Poate sa platesti mai mult si el sa fie mai atent. Nu stiu exact ce-i acolo asa ca totul e barfa.
Spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 22 February 2009 - 01:18 PM
Telefon: 0721 385365
#6
Postat 22 February 2009 - 01:30 PM
#7
Postat 22 February 2009 - 02:22 PM
deci pana acum am clarificat cate ceva insa mai am o nelamurile cam ce turatie trebuie sa aibe flansa adica cilindrul si cam la o tura de cilindru cat tre sa fie avansul paralel cu cilindrul. banuiesc ca destul de mare si mai banuiesc ca se fac destul de multe treceri pe x(sa zic asa) pana sa se faca un avans pe y? am dreptate?
ps: tipun unde rectific eu nu face honuire. face treaba doar din piatra! fina cei frept adica la atingere suprafata e fina dar nici pe departe oglinda si cred ca asta are ca urmare o uzura mare in prima faza a rodajului la segmenti. pe de alta parta am citit pe undeva ca la inceput nici nu e indicat sa fie oglinda. nu stiu poate ma lamureste cineva care e treaba cu ultima parte a finisarii adica pana unde se merge cu "oglinda"
in prima faza o sa fac un ax cu doi rulmenti conici care sa aiba la un capat o flansa careia o sa ii fac planul direct pe masina in cauza iar in partea opusa o fulie
cat despre lucul automat pana la sfarsit nu vreau asta din prima . adica o sa merg din aproape in aproape la inceput si apoi o sa incerc sa modernizez pana o sa faca treaba singura.
#8
Postat 22 February 2009 - 02:40 PM
#9
Postat 22 February 2009 - 04:07 PM
Daca vrei sa faci rectificare trebuie sa ai doua tipuri de regim, unul de degrosare si unul de finisare care poate fi chiar honuirea.
La rectificare adancimea de patrundere a pietrei in material este de maxim 10 microni, deci sistemul de avans trebuie sa fie foarte precis si fara jocuri, orice vibratie produce spargerea pietrei si deci accidente. turatia pietrei depinde de diametrul acesteia si trebuie sa fie de minim 3000 rot/min iar a piesei de 10 rot/min in acelasi sens deoarece avem tangenta interioara.
Datorita turatiilor mari si jocurilor foarte mici se recomanda centrare pe cuzineti sau bucse cu ungere cu ulei pentru a permite scaderea frecarii si in acelasi timp transmiterea miscarii se face cu curea trapezoidala, lata sau eventual dintata, pentru evitarea vibratiilor.
Se poate utiliza si centrarea pe rulmenti cu bile in mod uzual prinderea trebuie sa fie in X sau O la un capat al arborelui principal si pe rulment cu role cilinde=rice la celalalt capat pentru permiterea deplasarii axului dupa directia axiala in perioada de incalzire a masinii pentru prelucrare.
Honuirea se face cu un cap de honuit pe o masina de tipul celei de gaurit.
Miscarea capului este de translatie si rotatie cu patrunderea pietrelor prismatice ca urmare a fortelor dezvoltate de arcurile de presare.
Aceasta postare a fost editata de mirciulica: 22 February 2009 - 04:21 PM
#10
Postat 08 June 2009 - 10:49 PM
am mai facut progrese cu masina de rectificat cilindrii
saptaman asta imi vin pietrele de rectificat si imi termina nea strungaru ultimul ax, cel pe care vine piatra de rectificat si sper saptaman viitoare sa o bag in probe.
cam asa arata :
si..
si
si
#11
#12
Postat 14 June 2009 - 09:41 AM
O parere, cred ca ar fi bine sa rigidizezi solutia cu placi de tabla de 2..5 mm sudate sau montate pe partile laterale pentru a marii rigidiatatea. Vorbim de turatii mari si precizie de microni. Ori sudura trage si in timp deformeaza structura.
Nu vad cum compensezi jocurile din partea de sanie. Prin simpla ghidare?
Deci mai analizeaza. In res ma bucur sa mai vad o realizare. Mirciulica
#13
Postat 14 June 2009 - 05:57 PM
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
PS. Daca la rectificat se poate, eventual, renunta, honuitul este obligatoriu.
#14
Postat 15 June 2009 - 08:27 PM
Solutia constructiva am vazut-o la masinariile de pufuleti si are o "bataie" cam de 5-10 microni. Si "oala" respectiva era si pe post de "baie de ulei", bineinteles fiind dotata cu capace etanse si simeringuri.
#15
Postat 27 June 2009 - 08:43 AM
Ideea ar fi ca PRINCIPALA CARACTERISTICA a unei masini de rectificat e rigiditatea acesteia .
Sincer ca inginer mecanic cu ceva experienta in spate nu vad cum structura sudata ar putea avea rigiditatea unei masini clasice. Mecanic nu contest ca va merge, dar dpdv al calitatii o sa ai destule belele.
PS1: de curind am achizitionat un RU125 care poate face si rectificare interioara ... si iti spun clar ca mi-a scos peri albi pina am reglat-o sa isi faca treaba, desi masina n-a lucrat cine stie ce.
#16
Postat 28 June 2009 - 11:15 PM
ps: as merge in alta parte dar nu am unde si am inteles ca ar mai fi unul in zona dar ala face pe strung si apoi cu hartie abraziva si imi imaginez ce lucrare iese. poate daca iti faci tie un motor merge si asa dar eu nu am cum ca mi se intorc clientii in 2 sapt si ma ruinez sa le fac iar pe garantie.
#17
Postat 07 October 2009 - 08:20 PM
#18
Postat 19 May 2010 - 09:37 PM
#22
Postat 26 May 2010 - 07:17 PM
#23
Postat 30 May 2010 - 04:57 PM
chiar nimeni nu are nimic de spus in legatura cu cnc-ul meu sau nu e prea interesant proiectul. sper sa ma ajute cineva cu sugestii poate se mai poate imbunatati pe ici pe colo cate ceva.
astept parerile voastre.
#24
Postat 30 May 2010 - 07:44 PM
Grija mare la posibilitatile de reglare pe care ti le lasi astfel incit sa compensezi abaterile datorate sudurii.
Nu-ti fa iluzii ca daca ai folosit profile U120 astea nu se trag.
Spor
#25
Postat 04 June 2010 - 08:30 PM
stiu ca sudura trage insa mi-am lasat suficiente tolerante la reglaj. o sa o mai rigidizez cu tabla pe unde se poate ca sa nu fuga.
am mai bagat ceva munca pe la ea si se apropie cat de curand de o proba, poate nu de rectificare dar macar sa vad cum se misca axele si sa incep sa aliniez una alta. cred ca o sa am ceva de munca pana vad totul aliniat si sa incep sa fac probe reale de munca.
am mai facut niste foto:
si
si
#26
Postat 05 June 2010 - 10:00 AM
Sa nu crezi ca vrau sa te demoralizez insa incerc sa fiu realist. In practica lucruile merg mai porst ca in teroie si ce incerci tu nu prea se poate realiza nici macar teoretic.
#27
Postat 05 June 2010 - 10:16 AM
Aceasta postare a fost editata de katalinhr: 05 June 2010 - 10:24 AM
#28
Postat 05 June 2010 - 09:49 PM
in concluzie 0.03 pot sa am eroare fara probleme in toate directiile si v-a merge perfect. spun asta ca am bagat pistoane noi cu seg noi pe cilindri folositi si au mers fara probleme, chiar f bine dupa un rodaj de asezare a segmentilor.
daca gresesc pe undeva puteti sa ma corectati dar in nici un caz nu vb de 3 microni. si sa nu uitam ca dupa rectificare tre sa honuiesc cilindru si mai halesc si acolo o sutime. si inca ceva: daca ar conta 3 microni atunci cat ar trebui sa am avans/pas? 1micron? :rolleyes: adica la stp de 200 pasi pasul barei filetate sa fie de 200microni? 0.2mm? uoo daca as sti ca astea is preciziile pai abandonez pe loc ideea si fac altceva pe masina dar nu cred.
oricum continuu si sper sapt ce vine sa fac niste probe si o sa vedem ce iese.
#29
Postat 04 September 2010 - 10:32 PM
#30
Postat 18 September 2010 - 02:14 PM