Rodaj motor pe vreme rece dezavantaje? catastrofe?
#1
Postat 07 January 2009 - 10:46 PM
Lasand la o parte, cat de greu se porneste un motor in conditii de temperatura -2-0 °C, de ce nu as face rodajul in asa temperaturi ambientale.
Logica mea imi spune ca temperatura de functionare e mult mai mare incat sa fie sensibil afectata de 10 °C diferenta.
#2
Postat 07 January 2009 - 10:52 PM
#3
Postat 07 January 2009 - 11:06 PM
Nu astea moderne cu injectie, cele cu carburator, non euro...
#4
Postat 07 January 2009 - 11:07 PM
DonT, la Jan 7 2009, 10:52 PM, a spus:
Spui gresit! Nu mai stiu pe unde am pus un film cand am rodat un motor in plina iarna.Desi era pe minus afara si a pornit imediat. (nepornit niciodata inainte). :rolleyes: Problema e ca ingneti tu de frig de nu mai poti misca degetzelele care iti folosesc la unele reglaje, sau la fumat in timpul cand motorul se ``pileste``.
Bine, intrebarea lui nu e legata de cat de greu porneste, ci mai de graba daca e OK sa il rodeze iarna. Eu zic ca daca rezisti afara, rodeaza-l. Sau mai bine, asteapta o zi mai acceptabila (pt tine, nu pt motor).
``Masinile`` au o baie de ulei, o cutie de viteze tot cu ulei,etc...
Aceasta postare a fost editata de AG-74-HESS: 07 January 2009 - 11:14 PM
#5
Postat 07 January 2009 - 11:21 PM
Apoi mi-a venit ideea sa-l tin 5 minute sub toba masinii cu motorul pornit. Cum s-a incalzit cum altfel il puteam invarti si a pornit linistit.
Deci atata timp cat incalzesti motorul si-l pornesti inaintea racirii nu vad ce alte probleme sa apara chiar si in timpul rodajului.
#6
Postat 07 January 2009 - 11:27 PM
#7
Postat 07 January 2009 - 11:32 PM
renatoa, la Jan 7 2009, 11:06 PM, a spus:
Nu astea moderne cu injectie, cele cu carburator, non euro...
Nu inteleg legatura cu masinile si oricum din ce stiu eu, pleaca bine, cu conditia sa ai baterie buna. Fac un zgomot mai ciudat pana se incalzesc dar nu stiu sa fie alte probleme.
#8
Postat 07 January 2009 - 11:32 PM
Romulus, la Jan 7 2009, 11:27 PM, a spus:
Eu zic sa iti pui motorul, zeama si sculele in masina, te duci intr-un loc retras si il rodezi .
Nu am facut testul daca il tin toata noaptea afara in frig ce se intampla cu motorul, dar banuiesc ca nu vei face asa.
Aceasta postare a fost editata de AG-74-HESS: 07 January 2009 - 11:37 PM
#9
Postat 08 January 2009 - 05:35 AM
Cazul 1. Motor ABC. Materialele din care sunt facute pistonul si cilindru se aleg special ca sa aibe acelasi coeficient de dilatare. Scopul este ca sa se asigure jocul optim la toate temperaturile de functionare. Deci nu ar fi o strangere mai mare la frig.
Cazul 2. Motor cu segmenti. Deci piston din aluminiu si cilindrul din material feros. Din cate stiu eu aluminiul are coeficient de dilatare mai mare. Deci la frig se va contracta mai mult decat cilindrul si, implicit, jocul va fi mai mare.
Faptul ca un motor se invarte mai greu la frig il pun pe seama uleiului mult mai vascos.....parerea mea.
Eu am rodat la frig si a fost ok. Oricum motorul respectiv a decedat din cauza bruiajului din creier si nu din cauza rodajului...un singur rezervor cu amestec bogat..... La motoarele actuale rodajul este mai mult simbolic...tot parerea mea.
Si o ultima precizare. Cei care fac motoarele sunt occidentali. Ei aplica dictonul "daca nu-i interzis, atunci este permis". Scrie in manual ceva de frig? Scrie sa nu-i pui nitro....a fost o discutie...Deci fa ca in manual.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 08 January 2009 - 05:38 AM
#10
Postat 08 January 2009 - 09:31 AM
O problema pe care o vad io e ca uleiul care trebuie sa asigure ungerea la temperaturi joase nu isi mai face treaba cum trebuie.. celalata problema e ca frigul nu ii face bine .. il incalzesi sa mearga.. se rodeaza la 50 grade ? 60 grade ? cat o avea el si dupa ce il opresti se raceste brusc ..o fi bine o fi rau ?.. Io oricum n-am problema asta pentru ca nu zbor iarna.. imi e groaza de frig.. asa ca astept primavara .. o zi frumoasa cu 20 grade.
#11
Postat 08 January 2009 - 09:55 AM
Pana la urma care e filozofia?...traieste motorul mai putin, in cazul in care ar avea de suferit? Eu cred ca si asa, un sezon-doua tot rezista...dupa care daca esti nemultumit, la preturile de azi ale motoarelor, cumperi altul si gata. Nu trebuie sa dormi noaptea cu grija motorului ca traieste mai putin, ca e chinuit, ca scoate singe, shpan si scantei pe evacuare...ele sunt facute sa ne bucure pe noi, nu noi pe ele...doar parerea mea!
Cu rabdare si ciocan.
#12
Postat 08 January 2009 - 10:08 AM
Marinaru, la Jan 8 2009, 09:55 AM, a spus:
Pana la urma care e filozofia?...traieste motorul mai putin, in cazul in care ar avea de suferit? Eu cred ca si asa, un sezon-doua tot rezista...dupa care daca esti nemultumit, la preturile de azi ale motoarelor, cumperi altul si gata. Nu trebuie sa dormi noaptea cu grija motorului ca traieste mai putin, ca e chinuit, ca scoate singe, shpan si scantei pe evacuare...ele sunt facute sa ne bucure pe noi, nu noi pe ele...doar parerea mea!
Da ai dreptate si cu asta.. dar mai e un aspect.. ok.. tine mai putin dar daca nu o sa mearga niciodata bine ? Dupa ce ca tine putin sa si traga putin sau sa faca figuri ? Deja e filozofica treaba...
#13
Postat 08 January 2009 - 10:12 AM
ZOD, la Jan 8 2009, 10:08 AM, a spus:
Da, dar tine mai putin?...are de suferit intradevar? La intrebarea asta nu a raspuns nimeni, dar sunt sigur ca multi au zburat in conditii de frig si au ajuns la o concluzie deja. Daca nu...go for it!!!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 08 January 2009 - 10:13 AM
Cu rabdare si ciocan.
#14
Postat 08 January 2009 - 03:12 PM
Pentru un motor de aeromodel cu tehnologie ABC sau ABN consecintele rodajului la temperaturi scazute pot fi dezastroase, daca nu se iau unele precautii.
Despre ce este vorba...
Dupa cum unii dintre dvs stiu deja, motoarele ABC au cilindrul tronconic si pistonul "tine" in PMS , atunci cand este invartit cu mana, senzatia fiind mult mai puternica cu cat motorul este mai putin folosit. Motoarele ABC sunt uzate in special la porniri, si practic numarul pornirilor si al ciclurilor de dilatare / contractare le distruge, nu exclusiv numarul orelor de functionare.
In timpul functionarii normale, mecanismul termic este urmatorul:
1. motorul porneste, pistonul este "chinuit" si "barbierit" putin de conicitatea cilindrului;
2. dupa primele 4 - 5 secunde de functionare pistonul din aluminiu s-a incalzit si a inceput sa se dilate, in timp ce cilindrul gros, din bronz, este inca la temperatura mediului ambiant. In acest moment pistonul este stresat la maximum de conicitatea cilindrului si este supus unei noi reprize de "barbierire", mult mai serioasa;
3. pe masura ce se incalzeste motorul, cilindrul incepe sa se dilate reducand stresul asupra pistonului;
4. in final, dupa vreo 30 secunde de la pornirea motorului acesta ajunge in plaja de temperaturi normale, unde dilatarea diferentiata dintre capetele cilindrului face ca acesta sa treaca de la forma tronconica la cea cilindrica, moment din care motorul functioneaza normal cu frecari minime.
In cazul pornirii pe timp friguros, etapa a 2-a se prelungeste foarte mult ducand la uzarea excesiva a partii superioare a pistonului, cu scaderea vietii motorului si a performantelor acestuia.
O solutie pentru a scurta durata etapei de stress maxim, ar fi sa interpui intre elice si motor un paravan din carton care sa impiedice aerul rece sa raceasca motorul excesiv, macar in primele minute de functionare. Cel mai sanatos ramane totusi sa rodezi motorul pe o vreme cu minimum 15 grade C, folosind o elice cu pas cat mai mic, dintre cele admise de producatorul motorului.
Aceasta postare a fost editata de ERASER: 08 January 2009 - 03:19 PM
TEL. 0726.191.725
#16
Postat 08 January 2009 - 03:42 PM
Romulus, la Jan 8 2009, 03:31 PM, a spus:
Bine ca ai spus ce motoare vrei sa rodezi. Nu sunt cu segment, sunt ABN, adica au piston din Aluminiu si cilindru din Bronz Nichelat. Cum e mai rau, exista in plus si pericolul stricarii cilindrului, deoarece cilindrul nichelat este mai fragil si mai predispus la exfoliere fata de cel cromat. In cazul asta, un sfat in plus, nu folosi (de preferat niciodata) combustibil Meccamo deoarece lubrefiantii folositi de francezi adera prost la nichel si sunt foarte multe cazuri de cilindrii exfoliati.
Stai cuminte, sau incearca sa-l rodezi intr-un atelier incalzit (dar ai grija sa nu te asfixiezi).
Motoarele cu segment au de obicei in numele lor mentiunea "ring". In ziua de azi tehnologia cu segment si cilindru de otel se foloseste doar la unele motoare mari, peste 10cc (ex: OS MAx FX 91 Ring, Super Tigre G90 Ring...), la motoarele in 4 timpi (toti producatorii exceptand Saito) si la unele motoare de heli. Restul motoarelor sunt fie ABC, fie ABN, mai rar AAN (Saito).
Aceasta postare a fost editata de ERASER: 08 January 2009 - 03:53 PM
TEL. 0726.191.725
#17
Postat 08 January 2009 - 03:54 PM
#19
Postat 08 January 2009 - 04:02 PM
ERASER, la Jan 8 2009, 03:42 PM, a spus:
Deci ala de pe rcgroups care injura OS-ul pentru ca doar marketingul e de ei are in principiu dreptate... :rolleyes:
Citeaza
Multumim si de aceasta mentiune!
Aceasta postare a fost editata de ave: 08 January 2009 - 04:02 PM
#20
Postat 08 January 2009 - 04:39 PM
ave, la Jan 8 2009, 04:02 PM, a spus:
nu divaga discutia.....OS-ul (indiferent de care tip) este un motor de top pentru preturile la care este vandut.iti spun asta dupa niste ani de experienta cu Magnum,SY engines si alte mizerii low-cost.
#21
Postat 08 January 2009 - 05:58 PM
Aceasta postare a fost editata de gun man: 08 January 2009 - 06:00 PM
#22
Postat 08 January 2009 - 05:59 PM
#23
Postat 08 January 2009 - 06:03 PM
Pai tu esti anormal, buey! Ai furat blana ursului polar! Tu nu vezi ce e azi afara?
Si wasp a fost rodat asta-iarna. El nu are probleme din cauza asta, ci pentru ca e mic-mic, alta mancare de peste. Dar EU am avut probleme o saptamana dupa aia...
Bafta!
Costel
#24
Postat 08 January 2009 - 06:09 PM
Cu rabdare si ciocan.
#25
Postat 08 January 2009 - 06:18 PM
SILVIU66, la Jan 8 2009, 04:39 PM, a spus:
I stand corrected. In baza experientei de lunga durata de care am luat cunostinta (de la altii) la camp am decis si eu (de ieri) sa ma dotez cu un 120AX (in conjunctie cu un Iak54...).
Later Edit: nu va speriati, mai devreme de iunie nu cred ca apuca bestia aia sa zboare, n-are pilot...
Aceasta postare a fost editata de ave: 08 January 2009 - 06:22 PM
#26
Postat 08 January 2009 - 06:58 PM
Dar revin la ideea mea. Daca se incalzeste motorul la toba masinii timp de 10 min, as ezita sa zic ca are aproximativ 30-40 de grade (al meu era foarte cald dupa aceasta cura). De asemenea temperatura nu este superficiala deci putem spune ca metaul s-a dilatat suficient pentru o pornire si rodare corespunzatoare.
Odata ce a pornit consider ca se pastreaza singur la temperatura optima, dar si ideea expusa mai sus cu cartonul in fata elicii poate fi luata in considerare...
Numai bine,
Calin
#27
Postat 08 January 2009 - 07:18 PM
http://www.osengines...s/osmg0556.html
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 08 January 2009 - 07:19 PM
#28
Postat 08 January 2009 - 07:39 PM
Aceasta postare a fost editata de ERASER: 08 January 2009 - 07:42 PM
TEL. 0726.191.725
#29
Postat 08 January 2009 - 07:52 PM
Adica, am taiat o soseta veche si am imbracat cilindrul cu ea ! Nu am avut termometru sa verific temperatura cillindrului dar era binisor dincolo de limita suportabilitatii la atingere ( cam in 2-3 sec trebuia sa iei mana de pe el ) Asta in prima faza cand am mers la turatie mica. Cand am ajuns la turatie mare, motorul s-a incalzit suficient de tare ca sa inceapa sa miroasa soseta a ars ....asa ca am indepartat-o ! Cu motorul turat nu a mai fost nici o problema in a tine motorul cald pe tot restul rodajului !
Acum, cam dupa 4,5 litri de combustibil (Mecamo cu 5%), la ultima iesire la zbor, Gunmann l-a pornit la pala :rolleyes:! Nu a ars nici o bujie ( os :) si nu se slabeste nici un surub sau reglaj la carburator ! Pana acum, jos palaria pentru Magnum !
Aceasta postare a fost editata de farm fly: 08 January 2009 - 07:55 PM
#30
Postat 08 January 2009 - 07:57 PM
farm fly, la Jan 8 2009, 07:52 PM, a spus:
Si asta cu soseta este o idee buna pentru rodajul pe vreme rece. In tot cazul ai procedat bine in felul acesta. Jos palaria pentru Gunman!
Aceasta postare a fost editata de ERASER: 08 January 2009 - 08:00 PM
TEL. 0726.191.725