Aeromodel autonom GPS, PC si alte gadgeturi pe aeromodel
#61
Postat 10 August 2006 - 11:31 AM
nu stiu daca conteaza, dar am gandit "o folosesc" "nu toti", adica nu o folosesc toti; ordinea nu conteaza,
daca mananci inainte tort si apoi friptura, tot acolo se intalnesc.
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#62
Postat 10 August 2006 - 11:58 AM
Aceasta postare a fost editata de Cypy: 10 August 2006 - 11:59 AM
#63
Postat 16 August 2006 - 12:22 AM
#64
Postat 19 March 2007 - 03:59 PM
Vad ca nu s-a mai continuat discutia, dar as vrea sa reiau acest proiect.
Ma intereseaza sa realizez un aparat de zbor - nu conteaza forma, care sa poata transporta un aparat foto sau camera video. Intrucat doresc sa comand acest aparat la o distanta de circa cativa kilometri, sunt nevoit sa asist comanda cu niste dispozitive automate, caci la acea distanta nu pot avea un control vizual prea bun.
Decolarea si aterizarea se vor realiza manual.
M-am gandit sa echipez modelul cu un motor termic si 2 motoare electrice (de rezerva).
Problema pe care am intampinat-o este gasirea unor dispozitive de control a pozitiei modelului in zbor nu ma refer doar la pozitia fata de un punct de referinta de pe sol, ci mai ales la comportamentul in timpul zborului.
Pentru aplicatia mea un elicopter cred ca nu ar fi potrivit, caci nu stiu in ce masura pot realiza asa ceva, mai ales ca vreau sa il trimit la distante mari. Deci ramane varianta avionului.
M-am gandit sa folosesc un receptor GPS, dar inca nu am gasit unul cu iesire seriala. Pe USB este putin cam complicat pentru mine, caci acestea vin cu driver pentru Windows, asa ca orice alta aplicatie este exclusa. Totusi, mai caut. Transmisia m-am gandit sa o relizez printr-o legatura GSM. Inca nu am cumparat modulele GSM dar sper ca o voi face in curand.
Principalul instrument pe care as vrea sa il realizez sau sa il cumpar cumva este "giro-orizontul", adica acel indicator care imi da rotatia in jurul a 2 axe: transversala si longitudinala. Ar mai fi si indicatorul de viraj sau glisada si busola. Dar acestea, alaturi de altimetru si vitezometru, cred ca le pot realiza.
Primul lucru la care m-am gandit a fost sa folosesc giroscoape pentru modelism, piezo. Eu cred ca acestea au ca scop stabilizarea, mai putin masurarea, de aceea cred ca precizia lor este mica. Mie imi trebuie un giroscop in adevaratul sens al cuvantului, nu doar un accelerometru sau detector de acceleratie.
As vrea sa stiu daca se gasesc de cumparat giroscoape (deci nu pseudo-giroscoape, care de fapt sunt niste accelerometre rudimentare), sau daca exista vreo modalitate de a-mi construi unul.
Am vazut in filmuletul postat mai la inceputul topicului un dispozitiv (MTi), dar nu stiu daca se poate cumpara de la noi din tara si cam cat costa.
#65
Postat 20 March 2007 - 01:20 PM
O mica intrebare daca nu-i cu suparare: Ai mai zburat ceva?
PS. L-am gasit: http://www.rhc.ro/forumrhc2/show.php/act/S...2/t/8820/hl/uav
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 20 March 2007 - 09:33 PM
#66
Postat 21 March 2007 - 01:56 PM
si cam atat!
problema principala a unui sistem autonom care zboara nu e nici ce neam de gps are , nici cate si ce calculatoare are , toate astea sunt deasupara unei chestii mari marooooooo....... baniiiiiiii!
deci sunt foarte increzator ca se poate face orice.... problema financiara reteaza tot ce misca autonom sau nu!
asa ca fa matale facultatea, angajeaza-te la mare firma.... si abia atunci poti misca ceva!
in rest numa de bine....
PS:
1.am incercat si eu sa fiu mai dulce in afirmatii dar nu mi-a iesit!
2. am visat si eu la jucarii de astea si inca mai visez si cu afisari in depart uav USARMY..... nu avem nevoie ... asa ceva au facut boeing...nu ca l-au scos...dar il au pus deoparte
3. deci nu mai incerc sa fac apa calda ca pot s-o iau ieftin de la altii ,si la o adica de ce sa beau apa calda cand aia rece e mai buna de baut .... revin-o la realitatea cruda a zilelor din romania!
4. dac te doare tare fa-l sa mearga pe jos da capul lui si apoi pune-l pe un model care stii ca zboara singur!
noooo cam asta am avut de spus ... am lipsit mult de pe acest forum dar nu mi-a dus nimeni lipsa caci si eu eram la fel de incapatanat ca propretaru subiectului de fata!
#67
Postat 21 March 2007 - 04:18 PM
One, iti pun o singura intrebare: ce buget disponibil ai? Restul se rezolva, dupa ce raspunzi la intrebare, daca raspunsul e in ordinul de marime corect.
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#68
Postat 25 March 2007 - 03:29 PM
Fisiere atasate
-
DSC02345.JPG (61.88K)
Number of downloads: 139
#69
Postat 25 March 2007 - 03:31 PM
Fisiere atasate
-
DSC02349.JPG (69.67K)
Number of downloads: 124
#70
Postat 25 March 2007 - 03:37 PM
inca o poza si gata!
cam de atata am io bani sa fac aviatie mica!
Fisiere atasate
-
DSC02350.JPG (60.93K)
Number of downloads: 122
#71
Postat 26 March 2007 - 07:36 AM
Mamutel, la 25 Mar 2007, 15:31, a spus:
ce-ai facut ma, cu bunatate de planor???!!!
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#72
Postat 26 March 2007 - 09:08 AM
Mamutel, la 25 Mar 2007, 15:29, a spus:
Mamutzele, canapeaua aia e "miez"!
Cam asa ceva tre sa-i iau io lu' nevastul meu, mancatzash!
#73
Postat 26 March 2007 - 09:17 AM
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#74
Postat 26 March 2007 - 11:45 AM
canapeaua...... eeee a clubului da aeromodele care va fi mutat a n-spea oara ... sper definitiv acasa.... ca m-am retras din cursa galactica da pa 21 trec la jucarele mai faine 99 SOAIME
#75
Postat 26 March 2007 - 12:01 PM
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#76
Postat 30 March 2007 - 02:54 PM
Sa incerc sa raspund cumva:
* nu m-am jucat cu aeromodele, doar cu jocuri pe calculator , imi dau seama ca nu e acelasi lucru, dar am o imagine despre ceea ce inseamna controlul unui aparat de zbor. In acelasi timp nu stiu daca un aeromodel pe care il ai in raza vizuala se poate compara din punct de vedere al controlului cu un altul care este la distanta mai mare. Cand vezi aparatul, practic nu ai nevoie de instrumente, dar ai nevoie de o mare experienta. Dar daca ai instrumente, lucrurile se schimba. Imaginati-va de exemplu un zbor in conditii de vizibilitate redusa.
* nu incerc sa inventez apa calda, caci atunci orice constructie in domeniul modelismului ar fi de prisos, daca se gaseste si de cumparat. Totusi, nu cred ca se gaseste usor un model care sa mearga la distanta foarte mare. In acelasi timp, pretul nu este proportional cu facilitatile, ci mult mai mare.
* bugetul meu este 1000RON pentru aparat si instrumente, excluzand calculator, statii de emisie, motoare si aparat foto, acestea probabil valoreaza de inca 3-4 ori aceasta suma, dar sa zicem ca ori le detin, ori le pot procura separat.
* da, este adevarat, ar folosi mai intai constructia unui vehicul "autonom" terestru, dar controlul ramane problema.
Completez insa, reformuland intrebarea mea initiala.
Cum as putea sa construiesc sau de unde as putea sa cumpar un dispozitiv de control asemanator unui giroscop, dar mic si bineinteles nu foarte scump?
Ma intereseaza
Aceasta postare a fost editata de One: 30 March 2007 - 02:58 PM
#77
Postat 31 March 2007 - 01:41 AM
Totusi te rog sa probezi pilotul automat intai pe o masinuta.
#78
Postat 01 April 2007 - 04:14 PM
Giroscoapele pentru elicoptere sunt de fapt accelerometre care sesizeaza tendinta de deplasare sau rotatie. Nu pot fi folosite ca un giroscop real.
Sa definesc mai bine ce doresc de la un "giroscop".
1. Sa ii fixez o marime (unghi) pt. "zero", adica atunci cand avionul are fuzelajul perfect orizontal.
2. Sa imi dea un semnal care sa imi indice abaterea de la pozitia orizontala.
3. Semnalul sa fie zero cand se revine la pozitia orizontala.
4. Sa fie de dimensiuni reduse, pentru a putea fi fixat pe un aeromodel.
Sau altfel:
1. fixez pozitia "nord"
2. giroscopul imi da unghiul de zbor fata de directia nord.
la un giroscop de elicopter, daca in pozitia "nord" are semnal la iesire zero, il iau si il rotesc spre sud, acesta imi da, in timpul miscarii un semnal care imi indica rotatia (poate nici macav viteza de rotatie, ci doar sensul), iar spre sud semnalul de iesire revine la zero. Pentru a afla directia la un moment dat, ar trebui sa fac o integrare dubla din semnalul pe care il presupun proportional cu acceleratia si sa obtin marimea care ma intereseaza. Ca aceasta pozitie sa fie cea corecta, este nevoie de o precizie ridicata a traductorului si de un calcul cu precizie ridicata, realizat intr-o unitate de calcul. Exclud montarea unui calculator pe avion, pentru a calcula 2 integrale pentru fiecare axa, deci 6 in total. Un controller ieftin, cum intentionez sa utilizez, este departe de a avea precizia necesara.
Cel mai aproape de ceea ce imi doresc sunt acele dispozitive care au fost prezentate in acest post, intr-un filmulet. (MTi)
EDIT:
imi doresc sa stiu pozitia avionului:
1. inclinarea fuzelajului fata de orizontala (o mica eroare si avionul cade in bot)
2. inclinarea "planului aripilor" fata de orizontala (o inclinare duce la "glisare" deci tot la prabusire intr-un final)
la care mai adaug cateva instrumente a caror precizie nu este atat de "dureroasa"
3. unghiul fata de directia nord sud
4. indicator de viraj si glisada
5. altimetrul
6. vitezometrul
si bineinteles minunea care se numeste GPS dar si aici mai ramane de discutat.
Avionul fiind la o distanta mare, imi este greu sa imi dau seama daca este inclinat intr-o parte sau daca este in picaj. Acest lucru imi doresc sa evit.
Aceasta postare a fost editata de One: 01 April 2007 - 04:23 PM
#79
Postat 01 April 2007 - 09:41 PM
Zicea ca piesele l-ar fi costat cam 1000 sau 2000 de$ incluzand totul.Poate un moderator dibaci il poate gasi si pune un link.
Intre timp am fost io dibaci si l-am gasit la pagina 3 din acest subiect.Citeste-l ca-i interesant.
Aceasta postare a fost editata de Skyspy: 01 April 2007 - 10:01 PM
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#80
Postat 01 April 2007 - 09:46 PM
#81
Postat 02 April 2007 - 07:58 PM
Angular rate sensors are used wherever rate of turn sensing is required without a fixed point of reference.
Mie mi-ar trebui "with a fixed point of reference."
Acestia sunt de fapt tot niste accelerometre, este adevarat foarte performante. O eroare de 3 grade/ ora este mica pentru un elicopter, as putea spue acceptabila pentru mine. Un zbor de 15minute insemna mai putin de 1 grad eroare, ceea ce ar putea sa nu cauzeze probleme.
Totusi, nu am reusit sa gasesc giroscoape cu motor. :)
Aceasta postare a fost editata de One: 02 April 2007 - 08:01 PM
#83
Postat 03 April 2007 - 08:46 AM
Multiplex AcroMaster
Multiplex EasyCub
Graupner MC-19 40 Mhz/2,4 Ghz (JETI)
#84
Postat 03 April 2007 - 03:45 PM
Multumesc pentru link.
#85
Postat 04 April 2007 - 08:57 AM
One, la 30 Mar 2007, 14:54, a spus:
Cum as putea sa construiesc sau de unde as putea sa cumpar un dispozitiv de control asemanator unui giroscop, dar mic si bineinteles nu foarte scump?
Am eu unul prin beci ....de fapt e pe la mamutel ....cred ca e de pe mig 21 (centrala giroscopica) dar are aproape 1 Kg.... nu stiu cum poti face tu un giroscop in miniatura.....ca altii.....depun ceva efort sa le faca si costa o caruta de bani dar ma rog.......aaaa si la un giroscop iti trebuie sursa de curent alternativ trifazat....sau un invertor care iar costa o gramada de bani......
#86
Postat 04 April 2007 - 06:30 PM
http://www.rcgroups.com/uav-unmanned-aeria...l-vehicles-238/
http://www.rc-cam.com/forum/index.php?
#87
Postat 10 April 2007 - 12:08 PM
Multumesc pentru link-uri, z_zizo
#88
Postat 11 April 2007 - 12:50 PM
Link-urile recomandate mi-au fost de mare ajutor.
Am ales pentru rezolvarea problemei constructia unui vehicul care sa fie de dimensiuni mai mari, pentru a putea fi vazut de la o distanta mai mare (1-2km), si care sa se stabilizeze singur, prin plasarea centrului de greutate cat mai jos.
Cred ca un vehicul asemanator unei motoparapante sau motodeltaplan va fi mai potrivit pentru mine, caci imi trebuie oricum o viteza de zbor cat mai redusa si asta cred ca se face cu o dimensiune mare a aripii.
Cam asa cred ca o sa incerc sa realizez vehicolul meu:
http://www.atairaerospace.com/
Acum as vrea sa va rog, daca aveti posibilitatea, sa imi dati cateva informatii sau link-uri catre modalitati de confectionare a unei parapante.
O sa caut si eu, pornind de la universalul Google, dar uite ca sunt bune si link-urile date de altii.
#89
Postat 11 April 2007 - 01:04 PM
Nu dimensiunea aripii conteaza ci incarcarea alara coroborata cu dimensiunile fizice.
Incarcare alara mica inseamna viteza mica dar si necesitatea de a zbura pe vant nul sau forte mic.
Cele doua tipuri de aeromodele nu sunt manevrabile....sau nu suficient.
Parerea mea: Experimenteaza intai pe un vehicul terestru. Tu, ca om, piloteaza un polistiren clasic chiar si mult hulitul Stick. Si pe urma vei sti ce iti trebuie ca sa continui proiectul....zic si eu.
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 11 April 2007 - 01:06 PM
#90
Postat 11 April 2007 - 09:06 PM
Am vazut pe un site un aeromodel care nu avea decat o singura comanda: directia. Sunt curios cum se rezolva celelalte probleme de comanda. Cum pot, de exemplu, controla altitudinea, la acest aparat? Cum se mentine orizontal? Ce se intampla la viraje? Nu pierde altitudine?