Aeromodel autonom GPS, PC si alte gadgeturi pe aeromodel
#31
Postat 03 August 2006 - 08:08 PM
Iti pot da niste poze, da' nu poci sa le pun aici ca-s mari, si nu merita sa le stric rezolutia. Eventual pe un ... mail.
Avionu' are o dotare asemantoare ca idee cam cu ce vrei tu.
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#32
Postat 03 August 2006 - 11:23 PM
Citeaza
GPS-ul trimite la PC pozitia x z in metri fata de un sistem de referinta prestabilit (in EST valorile sunt cu plus iar in vest cu minus si l afel si Nord +, Sud -).
Stiind ca pozitia este a(25,45) si avionul trebuie sa ajunga in punctul b(0,0) un calcul simplu si s-a gasit relevmentul. Stiind ca relevmentul e cu 10 grade mai mic decat cel calculat, se da comanda ca avionul sa vireze la dreapta 10 grade. In cazul in care se abate fara sa se schimbe relevmentul GPS-ul va sesiza asta prin calcularea perpendicularei dusa pe ruta stabilita. Simplu si cat se poate de eficient.
Cat despre aterizare ... eu cred ca este posibila. Poate ca nu cu accesoriile la care avem noi acces dar de putut se poate sigur. Eu unul o sa incerc si aterizarea cand voi finaliza proiectul. Sa ajung eu sa vad modelul si dupa va invit pe toti la o aterizare ca la carte :D.
#33
Postat 04 August 2006 - 04:00 AM
#34
Postat 04 August 2006 - 06:56 AM
MIG-29
#35
Postat 04 August 2006 - 07:12 AM
Sper sa-ti placa si sa te inspire !
Asa cum zice @Mig-u', ai nevoie !!! :D
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#36
Postat 04 August 2006 - 07:50 AM
Cred ca iti va fi foarte greu (ca sa nu zic imposibil in conditii de amator) sa faci ...mai ales aterizarea automata (decolarea cred ca e mult mai usoara decit aterizarea :D ). Majoritatea dronelor realizate pentru armata nu aterizeaza decit "manual". Numai daca te gindesti ca poate eroarea e de citiva metri si ce sanse are de a se alinia cu o pista! ... Si ce este mai important: orice greseala la aterizare .... impune investitii in repararea avionului !
Bafta multa !
#37
Postat 04 August 2006 - 08:32 AM
Citeaza
E posibil sa ma fi expirimat gresit sau sa fiu inteles gresit, bineinteles ca voi ateriza manual dupa finalizare (ca doar n-am baut apa la pui). Dupa ce vad cum se comporta avionul mai discutam.
Citeaza
Intr-adevar da 3 coordonate dar pe mine nu ma interseaza decat cele din plan orizontal, care chiar sunt x si z (y e inaltimea) (teoretic asa ar trebui sa fie, dar o sa vedem dupa ce il cumpar). Cat despre aterizare, voi mai reflecta asupra subiectului ...
#38
Postat 04 August 2006 - 08:46 AM
Andutzicus, la 4 Aug 2006, 08:32, a spus:
Iti recomand cu multa ;) caldura, macar sa asisti, daca nu pui mana pe o statie, sa incerci sa faci o atrerizare ... one piece, ... !!! Si atunci ai sa vezi ca toate sfaturile pe care le primesti sunt REALE !!! Adica orisice eroare ce poate interveni in procesul de aterizare, poate da un : go to ---> TOP !! + cheltuielile aferente !!!
Stima,
Legenda: TOP = reluarea activitatii de modelist, pt repararea defectiunilor aparute ... ;)
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#39
Postat 04 August 2006 - 09:01 AM
Oricum ... din moment ce vorbim de GPS ...vorbim de longitudine si latitudine (nu de X si Y).
Daca doresti tu sa-ti faci tot softul .... e in regula ...conventiile cu axele sint asa cum le hotarasti tu ...dar daca o sa doresti sa interfatezi cu softuri de firma .... avionul va avea o traiectorie foarte interesanta ;) .
Si in plus...sa fii atent ca GPS-ul iti da coordonate in grade-minute-secunde ...chiar daca sint reprezentate ca un numar cu zecimale !!!
Un punct de pornire ar fi : http://ro.wikipedia....nate_geografice ... nu este cel mai bun ...dar este primul pe care l-am gasit si care sa contina citeva informatii de baza in legatura cu coordonatele geografice.
Spor la munca !
PS: sa stii ca daca axa Y este pe verticala monitorului ...nu inseamna ca este axa care iti da altitudinea. Intotdeauna X si Y se utilizeaza pentru reprezentare bidimensionala si Z e adaugat cind e nevoie de reprezentare tridimensionala (deci adauga a treia dimensiune !)
De altfel e suficient sa rasfoiesti cursul de roboti (cred ca ar trebui sa faci ceva de genul asta mai tirziu la faculta - si eu am terminat faculta la Electronica - Roboti industriali - dar la Timisoara - in alte centre e probabil ca au programe analitice diferite si e posibil ca la sectia pentru care vei opta sa nu faci materii de genul asta) si vei gasi multe date interesante .... chiar si algoritmi de orientare.
PPS: ai citit cumva un tutorial de Autocad ? ... ca acolo este descris ceva de genul in care scrii tu ... dar daca vei aprofunda mai bine ...vei intelege mai bine cum sta treaba cu sistemele de coordonate...si ca nu e cum pare la prima citire . ;) ;)
PPPS: afirmatia ca GPS-ul da X si Y a fost o afirmatie eronata din partea mea ...da longitudine si latitudine ...care este alta mincare de peste ...aici nu vei avea semnul minus .... si e mai greu de calculat decit daca ai utiliza coordonate carteziene
http://alpinet.org/i...01-07/eai21.htm - un alt exemplu
Aceasta postare a fost editata de sebip: 04 August 2006 - 09:22 AM
#40
Postat 04 August 2006 - 09:45 AM
http://members.shaw.ca/sonde/ - High Altitude Glider Project
http://gpsbots.com/projects/
http://www.doc.ic.ac.uk/~nd/surprise_97/jo...urnal/vol1/jmd/ - Mobile Robot NavigationAn Overview of Global Mobile Robot Navigation: Global Positioning
http://www.aerospace.mtu.edu/wiki/index.ph...tonomous+Glider
http://lib.tkk.fi/Di...isbn9512262312/ - Adaptive Autonomous Navigation of Mobile Robots in Unknown Environments
http://autopilot.sourceforge.net/ - autopilot: Do it yourself UAV
http://www.spawar.navy.mil/robots/pubs/auv...uvsi02_mprs.pdf - Accurate waypoint navigation using non-differential GPS
http://www.nongnu.org/paparazzi/
http://uav.bravehost.com/
http://weblogs.asp.net/jmoon/archive/2005/.../13/412084.aspx - Open Source UAV projects !!!!!!!!
Aceasta postare a fost editata de sebip: 04 August 2006 - 09:51 AM
#41
Postat 04 August 2006 - 12:46 PM
domnu_doctor, sa nu ma intelegi gresit, n-o sa spun avionului sa aterizeze dupa ce l-am suit pentru prima data in cer. Vreau sa mentionez ca pana voi invata si voi aprofunda ce inseamna aterizarea (si nu numai) cu un aeromodel nici nu voi incerca macar sa decolez cu modelul (as fi nebun ...), abia dupa ce voi fi invatat o sa ma apuc de pilotat si de dezvoltarea softului pentru aterizare. Insa, nu cred ca este imposibila aterizarea (nu zic in conditii de vant, dar intr-o dupa-amiaza in care nu bate vantul deloc tot trebuie sa iasa ceva). Apropo, vreau si eu sa imi spuneti ce probleme pot aparea la aterizare (in afara de cele tehnice).
Ce acumulator credeti ca s-ar preta pentru pc si servouri? Alimentarea lui se face cu 5 v si e un NEC Electronics VR5701 la 300 MHz. Am mai gasit un
PC micut care consuma doar 3W. Servourile nu stiu cat consuma.
#42
Postat 04 August 2006 - 01:21 PM
Ce este interesant ....
Citeaza
Citeaza
Ce model de GPS ai ? ;)
Citeaza
Poate faci o confuzie cu acele "waypoint"-uri pe care le vezi la sistemele GPS de navigatie .... acelea nu sint date de catre modulul (receptorul) GPS ...ci sint calculate intern de catre softul propriu sistemului de navigare.
Eu iti urez spor la munca ... ti-ai propus un proiect ambitios si cu multe probleme de rezolvat ceea ce implica si mult studiu.
Bafta si sa auzim de bine !
Sebip
Aceasta postare a fost editata de sebip: 04 August 2006 - 01:32 PM
#43
Postat 04 August 2006 - 05:29 PM
Hai sa te intreb ceva, sebip, ce fel de calcule face GPS-ul acela care calculeaza pozitia relativa? Banuiesc ca face niste medii aritmetice, geometrice sau dupa vreun algoritm. E posibil sa ma insel ... sau poate nu.
Citeaza
Asa scrie in manual, nu am scris eu ...
Citeaza
Eu te cred pe cuvant, dar daca in manual scrie clar ca imi da coordonatele pe orice axa in metri, eu ce sa mai cred? Ca cei de la Garmin mint? Ok, am si spus, nu ma voi baza pe GPS la capitolul viteza decat foarte putin (aici o sa revin cu amanunte dupa ce voi cumpara accelerometrul, trebuie sa vad cat este de sensibil).
Citeaza
Citeaza
Observi ca m-am oferit sa scriu eu algoritmul de calculare al rutei.
A, si mai am o intrebare, cam care e aberatia de la normal? Eu am citit ca ar fi de 15 metri. Este adevarat?
Aceasta postare a fost editata de Andutzicus: 04 August 2006 - 05:33 PM
#44
Postat 05 August 2006 - 02:55 PM
Cunosc pe cineva care a construit un elicopter UAV cu patru rotoare, pentru aplicatii de supraveghere aeriana.
Toata electronica + senzori i-au iesit in cateva zeci de grame - 60-80.
Pentru altitudine a folosit senzor barometric, pentru atitudine accelerometre si senzori gyro.
Unitatea centrala era un controler motorola, pe 16 biti.
Aceasta a conectat-o la iesirea din etajul RF al unui receptor RC, pentru a-l decoda, comanda cele patru motoare PWM, citeste datele de la senzori.
Anul asta a adaugat GPS de la u-blox.
GPS-ul ala e o placuta de vreo 9 grame (18-20 cu antena) si are o rata de update mult mai mare decat cele obisnuite, de 4Hz.
S-a chinuit mult timp, dar sistemul merge si acu incearca sa-l vanda in diverse locuri.
N-am mai vorbit de o vreme cu el, nu stiu unde a ajuns cu partea de control de la sol, unde mai avea (zic eu multisor) de lucru.
cezar.
P.S. Desi controlul unui elicopter e in general mai dificil, totusi decolarea si aterizarea pot fi automatizate mai usor decat pentru un avion. Cel putin pe vreme calma.
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 05 August 2006 - 02:56 PM
#45
Postat 05 August 2006 - 03:54 PM
Citeaza
Depinde de modelul de GPS si de locul geografic in care se utilizeaza. Eroarea depinde si de perioada in care faci testele :D ... exista perioade in care semnalul da "erori" mai mari ...fiindca asa doresc proprietarii satelitilor :D :D .
In mod normal GPS-urile modele mai noi au erori pe la 5m (coboara sub 3m cu WAAS activat) dar e o intreaga teorie cu erorile astea (depinde mult si de numarul satelitilor receptionati ... implicit si de relieful din zona limitrofa ... e posibil sa creasca precizia dupa ce avionul a ajuns la o anumita altitudine de unde se pot "observa" mai multi sateliti).
De exemplu statiile gps permanente au inclusa si o statie meteo automata ...pentru corectii atmosferice.
Practic ideea utilizarii GPS-ului este aceea de a duce aparatul intr-o anumita zona,urmind o anumita traiectorie, la o altitudine de la care nu conteaza ca are eroare chiar si citiva zeci de metri ...si de a aduce aparatul inapoi ..pina intra in raza vizuala a "pilotului" ... care are datoria de a-l aduce pe pista de aterizare cit mai intreg si nevatamat :D
#46
Postat 05 August 2006 - 04:59 PM
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#47
Postat 05 August 2006 - 07:52 PM
#48
Postat 05 August 2006 - 08:56 PM
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#49
Postat 05 August 2006 - 10:05 PM
Skyspy, la 5 Aug 2006, 16:59, a spus:
Sa fie mai usor de dat jos daca se duc unde nu au voie?
#50
Postat 06 August 2006 - 12:33 AM
#51
Postat 07 August 2006 - 12:51 PM
#52
Postat 07 August 2006 - 04:50 PM
Fisiere atasate
-
app.jpg (53.42K)
Number of downloads: 209
#53
Postat 07 August 2006 - 07:47 PM
su-26, la 6 Aug 2006, 00:33, a spus:
Intelept sfat ! :wub:
Stima,
PS: Orice casa incepe de la fundatie ... :lol: :) , daca stii s-o faci ca lumea !
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#54
Postat 08 August 2006 - 10:07 AM
#55
Postat 08 August 2006 - 10:23 AM
Iar cit despre raspunsuri la intrebari ... aici e mai greu ...din moment ce nu prea sint multi (adica chiar fff putini) care au realizat asa ceva (doar cei implicati in acel proiect) ...raspunsuri concrete vor fi mai putine ... doar in masura in care se va suprapune domeniul (intrebarii) peste experienta personala a fiecaruia dintre cei dispusi sa-l ajute.
Citeaza
Esti binevenit cu sugestii ... (nu numai critici ...) :)
#56
Postat 08 August 2006 - 08:31 PM
Am citit f. rapid postarile de pe forum si am ajuns spre final la o concluzie...trista fara sa ti "tai" din aripile cu care intrii in anul 1 la facultate (felicitari apropos) cred ca e bine sa iei lucrurile "usor" si pe rand.
Sugestii:
1. Daca vrei sa faci doar partea electro, ocupa te doar de ea, asa o sa o reusesti sa o faci cel mai bine.
2. Un UAV trebuie sa "invete" sa zboare, adica trebuie sa i arati ce sa faca, in cazul in care ai reusit sa l faci. Asta presupune timp, rabdare, inregistrare si corelare de date, samd.
3. Concluziile unei echipe de oameni (deja aproape ingineri (la vremea aia)+profesori) au fost ca in cazul unor modele small scale e mai bine sa folosesti hardware programabil(microcontrolere etc.). E mai usor si mai simplu. E mai greu de programat :D
4. Gasesti o echipa si un finantator (de fapt asta trebuia la pct.1) pentru ca toate etapele prin care ai sa treci o sa ti consume timp,nervi si bani.
5. Incearca sa nu redescoperi roata...ci sa folosesti teorii verificate, pentru asta ai nevoie de carti, reviste, documente, care trebuie citite si rezumate, ca sa ajungi la un rezultat. Documentatia asta costa cel putin 300-1000 de Eur, si ceea ce ai sa gasesti pe internet o sa fie demult depasit sau furnizand informatii incomplete.
Sper sa reusesti,
m
#57
Postat 10 August 2006 - 09:42 AM
Ceea ce deja s-a facut a fost o munca de niste luni bune (spre ani) a unor persoane care deja pilotasera si construisera modele de tot felul, programasera masinarii de tot felul, iar finantarea nu a fost nicidecum la nivelul veniturilor studentesti din Romania. Nu doresc o polemica asupra subiectului, nici nu as vrea ca initiatorul sa sufere pentru vreo parere de subestimare din partea mea, vreau doar sa dezumflu entuziasmul unei doze prea mari de inconstienta.
Aceasta postare a fost editata de BogdanStancu: 10 August 2006 - 09:43 AM
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#58
Postat 10 August 2006 - 09:54 AM
BogdanStancu, la 10 Aug 2006, 09:42, a spus:
Ceea ce deja s-a facut a fost o munca de niste luni bune (spre ani) a unor persoane care deja pilotasera si construisera modele de tot felul, programasera masinarii de tot felul, iar finantarea nu a fost nicidecum la nivelul veniturilor studentesti din Romania. Nu doresc o polemica asupra subiectului, nici nu as vrea ca initiatorul sa sufere pentru vreo parere de subestimare din partea mea, vreau doar sa dezumflu entuziasmul unei doze prea mari de inconstienta.
adica sa nu se inventeze apa calda, pentru ca e mai simplu sa dai drumul la robinet si sa te speli, nu?...
hals und wunders!
#59
Postat 10 August 2006 - 09:58 AM
mihaim, la 10 Aug 2006, 10:54, a spus:
hals und wunders!
Daca nu ma insel, tocmai asta e rostul inregistrarilor inventiilor si patentelor in lumea asta: sa nu se piarda timp si resurse cu lucrurile deja rezolvate.
Cat despre apa calda, ca sa te completez, ce folos daca s-a descoperit, daca nu toti o folosesc...?
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#60
Postat 10 August 2006 - 10:07 AM
...pfuaaai...ce rau sint!...
hals und wunders!
Aceasta postare a fost editata de mihaim: 10 August 2006 - 10:08 AM