CLINCENI- teoria incertitudinii
#1
Postat 30 June 2003 - 05:02 PM
PROBLEME PE CLINCENI!
Dupa ce anul trecut am prabusit de doua ori consecutiv acobatul cu motor termic de 10 cmc, iata ca ieri 29 iunie s-a intamplat acelasi lucru cu acrobatul electric: Am ajuns pe camp, am instalat totul, am pus acumulatorii si primul zbor a decurs normal, decolare, zbor, aterizare. Al doilea zbor, dupa consumarea amperilor, pe rezerva data de controller am venit la aterizare si de la 20 de metrii, la inceputul prizei , acrobatul s-a insurubat pana in pamant , cam trei secunde timp in care nu mai raspundea la nici o comanda.
Dupa munca istovitoare de constructie, de care s-a ales praful, se mai adauga si un pack de acumulatori de 10 celule, 3300 mAh(100 eur). Deci pagube peste pagube! Cu o saptamana inainte am zburat pana seara tarziu , de m-am plictisit , fara nici o problema.
Va anuntz ca daca nu gasim o solutzie pentru acest triunghi al bermudelor, sau locul unde nu se cunosc cauze reale,si nu elucidam cauzele bruiajului nu are sens sa mai rupem modele si sa pierdem timp, nervi si bani pe Clinceni. Eu personal nu cred ca mai merg pe acolo.
Incerc sa mai dau cateva elemente, poate reusesc sa descopar cauza prabusirii:
- Modelul avea cam 100 de metrii distantza si 20 altitudine
- Se apropia in momentul prabusirii o dacie care a facut stanga imprejur cam la 30 de metrii in momentul prabusirii si a plecat.
- Pe camp mai era si Vivian cu emitatorul lui in 68 MHz, eu 75., el zice ca nu a deschis emitzatorul
- Testul emisie receptzie facut dupa arata ca totul merge perfect: servo, controler, receptor
Mai datzi si voi cu parerea, facem o analiza cu toate cazurile intamplate sa putem trage concluzia: mai zburam acolo sau nu!?!, Este o cauza clara sau sunt inchipuiri de ale noastre pentru a ascunde greseli de executzie, in cazul meu totul a fost meticulos pus la punct
Astept si parerile voastre.
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#2
Postat 30 June 2003 - 08:43 PM
Daca ai vazut clar cum a intrat in gropa , poti sa iti dai seama mai clar cum sa intimplat.
Din parerea mea sint trei pozibilitati:
1) Antene de model in momentul asta era intre o pozitie neavantajos (sa intimple mai des)
2) Eroare de pilotaji, poate ca ai tras prea tare in sus si numai aveai "lift" ceva care sa intimple des daca nu vezi de cat fata de model si numai ai cum sa vezi viteza lui adevarat.
3) am auzit ca Clinceni este loc urias si nu prea vezi de o parte la altul si v-ati obisnuit acollo sa zbruati fiecare pe la un alt capat si fara sa stiti cine mai este.
Atuns era mai ieftin sa iti cumperi o aparat de supravegere de frequente... Cu 150 eur ai rezolvat problema si poti fi linistit si sa verifici imediat dac sint probleme de bruiere...
Totusi e mai ieftin de cat sa strici atit avioane.
Salutare...
WB
Walter Born
#3
Postat 01 July 2003 - 06:46 AM
dom profesor imi pare rau de modelul tau. Stiu cum este sa il faci zob si sa nu stii de ce. dar consoleaza-te cu ideea ca modelele nu prea ies la pensie in general.
Big
#4
Postat 01 July 2003 - 07:13 AM
Benzile respective se folosesc mai mult in SUA si mai putin in Europa.........
Parerea mea tot la bruiaj ramane ..... :o
P.S.: Vedeti nu sunt unitati militare prin zona, post de politie sau ceva chibiti dinastia cu radiohaparate de emisie mai puternice ? (chiar si antena de telefonie mobila)
#5
Postat 01 July 2003 - 12:00 PM
iar la noi este o harababura in domeniul radio ......de nici nu vreau sa ma gandesc ....oarea pt aceea zona "chix fix" nu asta ar fi cauza .......?
Plus cand iesim la zbor cati folosesc acele stegulete colorate care arata frecventa ?
#6
Postat 01 July 2003 - 01:38 PM
Flickr - pozele mele
#7
Postat 01 July 2003 - 04:43 PM
Wabo , ideea ta e foarte buna cu scanerul, m-am gandit la treaba asta, dar bruiajul se intampla aleatoriu si descoperi cauza pe care in zbor nu ai cum s-o elimini. Parerea mea este sa renuntzam la Clinceni si sa gasim un alt teren langa Bucuresti, eventual un izlaz.
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#8
Postat 01 July 2003 - 04:50 PM
Imi place foarte mult sa construiesc, uneori pierd noptzi bune, dar cand te duci pe camp si se intampla asa ceva imi vine sa mor de suparare. Acceptzi orice, orice crash din vina ta, te luptzi cu atmosfera si-l pierzi, orice accept, vi in razmut si dai cu el in copaci, masini , s-au faci figuri acrobatice pana in Pamant...DAR sa te trezesti din senin fara comanda, mori de suparare!
Cred ca e ca si cum ai sari din avion, tragi maneta si parashuta nu se deschide!
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#9
Postat 01 July 2003 - 07:12 PM
Daca il scoteai la pensie era ceva banal asa o sa-l ti minte toata viata.
Eram sigur ca este bruiaji si daca nu era o unitate militara sau ceva de genul asta erau niste baietei care nu aveau ce face si se distra nu unul si cu altul.
Eu cand imi termin modelul (nu se stie cand) il zbor la socrii ca acolo pana vara trecuta pina au bagat cablu in zona se prindea doar romania actualitati si tvr1. Nu mai zic de mobil ca nu mai e semnal de la 30Km.
#10
Postat 02 July 2003 - 06:59 AM
Poate ca nu ar fi lipsit de interes sa cautati un alt teren, departe de aeroport, politie, radare etc. Doar aveti campie imensa acolo la voi!
Big
#11
Postat 02 July 2003 - 08:41 AM
Alaturi de compasiunea pentru Dom' Profesor imi exprim si speranta ca vremea de glorie a Clinceni-ului a trecut. Acum 25 ani lansam acolo planoare A1 cu sandoul. Ce mishto era... Inca de atunci existau probleme de bruiaj la vechile statii Kraft.
Fratilor, gata cu Clinceni-ul. Patania lui Dom'Profesor este, poate, picatura care a umplut paharul.
Eu unul am sa ma uit de un loc de zbor in apropierea Bucuresti-ului. In momentul cand mi se pare ceva OK, postez o stire, eventual cu poze, spre analiza celor mai priceputi
Stima si consideratia
Men
#13
Postat 02 July 2003 - 09:23 AM
Statia era in 35 Mhz si cum toti eram stransi la un loc e exclus sa fi fost bruiat de "noi".
Am fost destul de nedumeriti, in prima faza am crezut ca poate avea el probleme cu receptia, dar testele de dupa crash au dovedit contrariul.
Din pacate se pare ca trebuie sa renuntam la Clinceni...pacat. Era un loc consacrat, excelent pentru modelism.
Toate cele bune.
#15
Postat 02 July 2003 - 11:03 PM
Intrebatzi si un motodeltaplanist care a zburat pe deasupra, poate stie el ceva...
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#16
Postat 02 July 2003 - 11:04 PM
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#17
Postat 02 July 2003 - 11:15 PM
Tu ai dreptate in felul tau, dar la mine sunt zeci si zeci de ore de zbor. La inceput nu ma suparam si am si destule crashuri la activ. Cand tragi linia constatzi ca dispare si placerea si totul cand sti ca se duc bani aiurea care intr-o secunda se prabusesc intr-un banal camp unde nu este nimic deosebit. Si banii ca banii, se fac la loc, dar timpul pierdut nu se mai recupereaza!
A gresi este omenesc, a persevera in gresala e diabolic!
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#18
Postat 03 July 2003 - 03:38 AM
#19
Postat 03 July 2003 - 04:35 PM
chiftirica, la 2 Jul 2003, 09:23, a spus:
Statia era in 35 Mhz si cum toti eram stransi la un loc e exclus sa fi fost bruiat de "noi".
Am fost destul de nedumeriti, in prima faza am crezut ca poate avea el probleme cu receptia, dar testele de dupa crash au dovedit contrariul.
Din pacate se pare ca trebuie sa renuntam la Clinceni...pacat. Era un loc consacrat, excelent pentru modelism.
Toate cele bune.
Acolo au murit 2 avioane:
1. Voodoo lui Charlie
2. IAR-ul lui Dragos ( cel pe care l-ai vazut tu !)
Zona e naspa rau mai ales ca sint si antene GSM in zona
#20
Postat 04 July 2003 - 08:58 AM
Death, la 3 Jul 2003, 16:35, a spus:
Nu asta e evenimentul la care ma refeream mai sus.... nu am asistat la cel care spui tu.
Naspa, inseamna ca s-au tot intamplat astfel de lucruri urate la Clinceni. Pacat de atata munca !!!
#21
Postat 05 July 2003 - 08:45 PM
Cauza pe care o vad eu este o actinitate radio intensa si la puteri foarte mari in zona respectiva ( probabil pe la 1 Km distanta ) care blocheaza pur si simplu receptorul,in modul descris in continuare.
In primul rind sa vedem care este schema bloc simplificata a unui receptor ( in general vorbind despre receptoarele superheterodina folosite in telecomenzi si nunumai) radio:
unde:
CI/ARF = circuit de intrare acordat pe frecventa de lucru + amplificator de radiofrecventa
MIX = mixter
OSC = oscilator local pilotat cu cuart
AFI = amplificator de frecventa intermediara
DEM = demodulator
RAA = reglaj automat al amplificarii
F1,Fn = filtre si amplificatori de canal
Functionare : semnalele captate de antena sunt filtrate prin circuitul de intrare CI si se extrage numai cel corespunzator benzii de lucru ( de exemplu 35 Mhz , 41Mhz……) care este amplificat in ARF pana la o valoare convenabila si injectat in mixerul MIX .Aici are loc amestecul frecventei oscilatorului OSC cu semnalul util provenit de la CI/ARF.Diferenta de frecventa dintre semnalul util si oscilator poarta numele de frecventa intermediara si se amplifica in AFI pentru a se aplica demodulatorului .In AFI are loc cea mai mare amplificare a semnalului util ptr ca este foarte usor de amplificat o singura frecventa fixa printr-un lant de amplificatori acordati din care este format AFI-ul .In demodulator se face extragerea din frecventa purtatoare a informatiei de comanda a tuturor canalelor telecomenzii.Filtrele F1,?Fn au rolul de a separa informatia fiecarui canal, a o curatii de paraziti si a o aplica servomotoarelor . Blocul RAA are rolul de a asigura un nivel constant de tensiune la iesirea demodulatorului DEM indiferent daca receptorul se afla la 1m sau la 1Km de emitatorul telecomenzii .Acest lucru se face masurand tensiunea la iesirea demodulatorului comparand-o cu o referinta si apoi comanda AFI si ARF in sensul cresterii amplificarii sau scaderii acesteia dupa cum semnalul din demodulator scade sau creste .Se observa ca RAA comanda invers valoarea amplificarii in AFI si ARF cu evolutia tensiunii de la iesirea demodulatorului , acest lucru purtand numele de reactie negativa .Pentru comparatie la receptoarele radio obisnuite efectul RAA-ului este ca avem acelasi volum sonor in difuzor (pentru aceeasi pozitie a potentiometrului de volum) chiar daca receptionam un post ce emite de aproape sau unnul la distanta mare
In cazul nostru semnalul util la intrarea in antena fiind sub 1mV( generat fiind de cei cativa mW ai emitatorului telecomenzii) ,la aparitiea unui semnal perturbator generat de un emitator puternic de ordinul sutelor de kW aflat la mica distanta ce genereaza in antena semnale de 1V este pur si simplu inecat pur si simplu astfel incat prin circuitul de RAA receptorul comande si mai mult scaderea amplificarii si deci atenuarea la maxim a semnalului util la iesirea di filtrele F1,?Fn .Deci practic servomotoarele nu mai primesc nimic si comenzile sunt blocate .Trebuie remarcat ca datorita valorilor mari ale campului perturbator aflat in imediata vecinatate a receptorului frecventa acestuia poate sa nu fie in banda receptorului pentru ca circuitele acordate ale acestuia nefiind cu atenuare infinita ( practic atenuare este de ordinul sutelor de dB , dar nu infinita) el oricum trece cu o valoare suficient de mare ca sa fie “majoritar?Acest fenomen prezent la receptorul telecomenzii este observabil si la radiouri atunci cand se afla langa un emitator puternic cand pur si simplu nu mai receptioneaza decat acel post indiferent de pozitia acordului in banda.
Concluzia : nu se poate face nimic impotriva emitatoarelor de foarte mare putere aflate la mica distanta indiferent de banda de lucru sau tipul modulatiei.Mai trebuie remarcat ca armata foloseste de obicei puteri de emisie mari in detrimentul cresterii sensibilitatii receptoarelor din motiv de securitate, pe cand statiile de telecomanda au receptoare sensibile si puteri mici in emisie.
Succes
Aceasta postare a fost editata de S62: 05 July 2003 - 08:46 PM
#23
Postat 05 July 2003 - 09:22 PM
Fisiere atasate
-
image003.GIF (4.79K)
Number of downloads: 85
#24
Postat 05 July 2003 - 09:24 PM
Fisiere atasate
-
image002.gif (4.48K)
Number of downloads: 93
Aceasta postare a fost editata de S62: 05 July 2003 - 09:25 PM
#25
Postat 05 July 2003 - 10:02 PM
Acuma, daca crashurile se datoreaza bruiajelor, acestea se pot rezolva partzial cu ajutorul unui filtru trece banda intre antena si receptor
Schema pusa de S62 e foarte bine facuta, teoretic problemele cu semnalele forte puternice se rezolva neaparat la intrarea in receptor, daca semnalul e prea mare primul amplificator, va lucra neliniar si tot receptorul va functiona prost.
Din cate stiu eu nici una din frecventzele atribuite modelistilor nu e folosita in romania, nu oficial. In concluzie filtrul mai sus amintit va fi foarte folositor.
In principiu trebuie unu pt 27Mhz, altul ,pe 35Mhz, si altul pe 40Mhz.
Daca le facem cu banda mai larga (sa mearga si pt 35 si 40 de exemplu) riscam sa nu mai scapam de interferentze.
Dar acum sincer. in jurul bucurestiului alte zone bune pt zbor nu mai sunt?
In concluzie: sunt solutzii!
#26
Postat 06 July 2003 - 12:38 PM
Chiar daca am si un receptor DS IPD care recunoaste partzial trenuri de semnale eu nu mai am curaj sa zbor la CLINCENI.
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#27
Postat 06 July 2003 - 03:18 PM
Dom*Profesor a avut o prabusire cu un emitator in banda de 75Mhz ,iar pe aici prin ultrascurte cu MF sunt foarte multe emitatoare de putere mare si mai ales necomerciale.
Un filtru la intrare nu rezolva problema( oricum receptorul are unul) ptr ca:
- atenuarea sa fiind limitata semnalele parazite de valoare foarte mare trec prin el nestingherite .Pentru comparatie gandestete ca la 50uV semnal util la intrare ,peste care se suprapune unul parazit de 1V atenuat sa zicem cu 1000 de filtrul de intrare tot mai trece cel parazit cam cu 1000uV!!!
- din pacate semnalele puternice produc perturbatii chiar la nivelul demodulatorului ,unde pot aparea demodulari parazite MA( chiar daca receptorul este MF) ,ce influienteaza RAA-ul, ca sa nu mai vorbim ca si la nivelul amplificatorilor de cc pot aparea pe primul etaj demodulari AM parazite.
Nu uita ca ai o situatie in care te afli sub 1Km de surse de emisie de ordinul KW .Vezi ce am scris despre radiourile obisnuite aflate langa un un post foarte puternic.
Cred ca cea mai buna solutie ramane evitarea campurilor expuse radiatiilor emitatoarelor de mare putere.
Succes
#28
Postat 06 July 2003 - 06:35 PM
Dupa investigatii, au descoperit ca ar fi o statie petroliera care ia legatura cu baza (bucurestiul) pe 40Mhz. Si, ziceau, ca la cum arata nu-i deloc imposibil sa emita.. ca o tzashnitoare. Cam asta e tot ce-mi amintesc din discutie. Pentru detalii, luati leg cu Charly sa va spuna.. de la prima mana....
toate bune
alexella
#29
Postat 07 July 2003 - 03:37 PM
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#30
Postat 08 July 2003 - 09:01 PM
Dom*PROFESOR, la 30 Jun 2003, 17:02, a spus:
-.
Scuze ma si miram ,dar eu asa inteleg din fraza ta.Oricum tot acelasi lucru se intampla si dupa cum s-a vazut au mai patit-o si altii, asa ca gata trebuie mutat locul daca se poate.

Ajutor























