Modelism - RHC Forum: Ajutor pentru partea de comanda a motoarului - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Ajutor pentru partea de comanda a motoarului

#1 Useril este offline   Tarzan 

  • Nou venit
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 4
  • Inregistrat: 15-June 06

  Postat 16 June 2006 - 12:04 AM

Salut

In dorinta de a imi ajuta baietelut sa deprinda ceva spitit tehnic m-am apucat impreuna cu el de constructia unui navomodel. Am facut coca barcii din plexi(a trebuit sa fac doua fiindca prima a fost nereusita). Am luat de la un prieten 2 motoare pentru ,sa nu radeti de mine, stropitul cu apa al parbrizului de la masina. Am montat motoarele pe fundul barcii, le-am alimentat...si surpriza ...functiona. Barca se misca inainte destul de repede.

Am cumparat o radiocomanda Futaba Attac F2211. La iesirea din receiver ma gandeam sa montez 2 relee care sa comande cale 2 motorase realizand astfel mersul inainte si stanga dreapta. Acum apare problema.pentru fiecare canal din receiver am 3 pini. intre pinul 1 si 2 am tensiune constanta de 4,8v care de modifica in functie de cum misc de maneta canalului respectiv la 4.7v si 4,9v. Intre pinii 2 si 3 am constant 5,2v chair daca misc de maneta. Releele pe care le am sunt la 6v.

Spune-ti-mi va rog ce altceva ar trebui montat intre receiver si relee care sa imi dea o tensiune de 0v cand maneta este la mijloc si 4 sau 5v cand actionez de ea. Daca ce am gandit eu e o tampenie va rog mult sa imi spuneti ce ar trebui montat dupa receiver ca sa pot comanda motorasele.

Va multumesc pentru orice sfat imi veti da fiindca eu am ajuns la capat cu ideiile

Aceasta postare a fost editata de Tarzan: 16 June 2006 - 12:33 PM

0

#2 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9331
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 16 June 2006 - 03:59 AM

Bine ai venit. Nu sunt eu cel mai in masura sa-ti raspund. O fac doar pana apar greii apelor.
Ai nevoie de un controler. Acesta iti comanda motorul in functie se semnalul primit de la receptor. Totul se face static, fara relee.
Un exemplu de controler doar ca sa-ti faci o idee:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti00...p?&I=LXMMP7&P=0
Acum tu avand doua motoare treaba se complica un pic. Dupa parerea mea daca le legi in paralel pe acelasi controler nu vei avea aceeasi turatie. Astepta verdictul specialistilor.
Bineinteles ca trebuie sa alegi controlerul functie de tensiunea acumulatorului si curentul consumat de motor (motoare).
0

#3 Useril este offline   navigator 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 3019
  • Inregistrat: 01-September 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 16 June 2006 - 07:33 AM

La o barca cu 2 motoare, pe care vrei sa le controlezi individual, ar fi fost mai potrivita o statie cu cel putin 3 canale. Al treilea canal fiind utilizat la controlul cirmei. Dar te asigur ca o sa te descurci si doar cu 2. Pentru aceasta ar mai trebui sa cheltuiesti inca 220-320 lei pe doua "regulatoare electronice pentru automodele" (ce am scris intre ghilimele pui la cautare pe pagini romanesti in google, aici nefiindu-mi permis sa postez sursa). Poti folosi ori regulator motor PROFI HF40 12V/ 40A, mai scump dar care merge la 12V si are si o rezerva de putere, ori regulator motor ROCAR 8.4V/ 20A. Nu stiu care sint caracteristicile electrice ale motoarelor tale dar sa nu crezi ca acei 40 respectiv 20 A sint reali. Sint niste valori "comerciale" la care variatorul va functiona pentru foarte scurt timp, in realitate putind sa te bazezi cam pe jumatate din ele.
Daca sint prea scumpe, poti folosi niste circuite electronice pe care orice electronist le poate realiza usor, care vor face conversia intre semnalul in impulsuri prezent la unul dintre cei 3 pini de care ai pomenit (ceilalti 2 fiind alimentarea) si tensiunea de curent continuu necesara comenzii releelor tale. Dar satisfactia in folosinta va fi minima, ne avind posibilitatea controlului fin al vitezei motoarelor (proportional cu pozitia mansei). Daca optezi pentru aceasta, iti voi da amanunte si schema/schemele de trebuinta.

Am uitat sa-ti spun ca mai ai nevoie si de un mixer intre cele doua canale. Ori la emisie (ti-l face un electronist si-l adapteaza in emitator), ori la receptie (se cumpara si se pune intre cele doua iesiri ale receptorului si cele doua intrari ale controlerelor). Asta din cauza configuratiei manselor emitatorului care se misca una pe directia X si alta pe Y. Daca aveai un emitator cu doua manse ce se miscau pe axa Y, nu-ti mai trebuia mixer.

Aceasta postare a fost editata de navigator: 16 June 2006 - 09:52 AM



0

#4 Useril este offline   cpt.Aly 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 108
  • Inregistrat: 10-February 06

Postat 16 June 2006 - 02:39 PM

navigator, la 16 Jun 2006, 07:33, a spus:

La o barca cu 2 motoare, pe care vrei sa le controlezi individual, ar fi fost mai potrivita o statie cu cel putin 3 canale. Al treilea canal fiind utilizat la controlul cirmei. Dar te asigur ca o sa te descurci si doar cu 2. Pentru aceasta ar mai trebui sa cheltuiesti inca 220-320 lei pe doua "regulatoare electronice pentru automodele" (ce am scris intre ghilimele pui la cautare pe pagini romanesti in google, aici nefiindu-mi permis sa postez sursa). Poti folosi ori regulator motor PROFI HF40 12V/ 40A, mai scump dar care merge la 12V si are si o rezerva de putere, ori regulator motor ROCAR 8.4V/ 20A. Nu stiu care sint caracteristicile electrice ale motoarelor tale dar sa nu crezi ca acei 40 respectiv 20 A sint reali. Sint niste valori "comerciale" la care variatorul va functiona pentru foarte scurt timp, in realitate putind sa te bazezi cam pe jumatate din ele.
Daca sint prea scumpe, poti folosi niste circuite electronice pe care orice electronist le poate realiza usor, care vor face conversia intre semnalul in impulsuri prezent la unul dintre cei 3 pini de care ai pomenit (ceilalti 2 fiind alimentarea) si tensiunea de curent continuu necesara comenzii releelor tale. Dar satisfactia in folosinta va fi minima, ne avind posibilitatea controlului fin al vitezei motoarelor (proportional cu pozitia mansei). Daca optezi pentru aceasta, iti voi da amanunte si schema/schemele de trebuinta.

Am uitat sa-ti spun ca mai ai nevoie si de un mixer intre cele doua canale. Ori la emisie (ti-l face un electronist si-l adapteaza in emitator), ori la receptie (se cumpara si se pune intre cele doua iesiri ale receptorului si cele doua intrari ale controlerelor). Asta din cauza configuratiei manselor emitatorului care se misca una pe directia X si alta pe Y. Daca aveai un emitator cu doua manse ce se miscau pe axa Y, nu-ti mai trebuia mixer.

Daca sint prea scumpe, poti folosi niste circuite electronice pe care orice electronist le poate realiza usor, care vor face conversia intre semnalul in impulsuri prezent la unul dintre cei 3 pini de care ai pomenit (ceilalti 2 fiind alimentarea) si tensiunea de curent continuu necesara comenzii releelor tale. Dar satisfactia in folosinta va fi minima, ne avind posibilitatea controlului fin al vitezei motoarelor (proportional cu pozitia mansei). Daca optezi pentru aceasta, iti voi da amanunte si schema/schemele de trebuinta.



Mi ati putea da si mie schema va rog frumos pentru ca nu am destui bani sa mi cumpar un regulator
in plus vreau sa mi cumpar o motocicleta:D asta fiind visul meu din copilarie si nu pot cheltui prea mult pentru un regulator

multumesc anticipat
adresa mea de mail este grim_sage26@yahoo.com

cu stima si mult respect al dumneavoastra, Alex
respecta si vei fi respectat
0

#5 Useril este offline   navigator 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 3019
  • Inregistrat: 01-September 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 16 June 2006 - 09:51 PM

Uite aici e manualul in franceza al unui kit de astfel de comutator dublu. Daca te intereseaza doar unul, construiesti doar 1/2 din schema. E foarte util la comanda secventiala a farurilor, claxonului, etc.
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenbl...r-kit_inter.pdf
daca preferi in limba germana, sa-mi spui, sau cauti tu pe Conrad articolul nr 234923 si iti iei pdf-ul in germana, maghiara, olandeza.

Uite si varianta cu un singur comutator:
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenbl...eueranlagen.pdf

sau asta care e cam acelasi lucru
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenbl...inischalter.pdf

Aceasta postare a fost editata de navigator: 16 June 2006 - 09:56 PM



0

#6 Useril este offline   Tarzan 

  • Nou venit
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 4
  • Inregistrat: 15-June 06

Postat 18 June 2006 - 09:24 AM

"Se poate si asa" iti multumesc de urari nici nu iti dai seama ce mult a contat mesajul trimis.

"Navigator" imi surade ideea de a cumpara niste regulatoare de la adresa la care m-ai trimis(de acolo am luat si radiocomanda) insa pentru inceput cred ca ar fi suficiente schemele postate de tine. Ce ar mai trebui sa stiu este daca am nevoie obligatoriu de acel mixer? (nu prea am inteles ce rol are). Trebuie si in varianta cu regulatoare sau doar la cea cu montajele propuse de tine. Si nu in ultimul rand vreau sa iti multumesc si tie pentru ajutorul pe care mi-ai dat..... nu imi venea sa cred ca dimineata cand am deschis calculatorul aveam deja 2 raspunsuri ..si incepea sa se faca lumina(in capul meu). Astept ceva lamuriri ... eventual o scheme de un mixer...daca se poate
0

#7 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 18 June 2006 - 09:37 AM

As mai completa si eu cu ceva ! :D
Schemele date de @navigator, au un rol de conversie, ale caror subtilitate nu cred ca ai prins-o ! De aceea insist pe treaba asta, un pic !
Statia proportionala pe care o ai, genereaza pentru fiecare canal in parte , cate un impuls a carui durata se modifica in limitele 1,5 ms +/- 0,5 ms, in functie de pozitia stickului corespunzator din statie, cu o frecventa de refresh de aproximativ 20 ms. La un asa factor de aspect :D , timpul necesar comenzii unui motor este insufcient. Schemele pe care ti le-a dat @navigatoru' realizeza tocmai aceasta conversie de la implus modulat in durata, la comanda aproape continua, care iti este necesara comenzii motorului. Si o face in mod static, adica fara elemente dinamice (in miscare), adica cu relee, cum ai vrut tu initial sa abordezi problema.
Evident ca realizand comanda in mod secvential, adica cu aceste switch-uri, nu vei putea beneficia de efectele comenzilor fine, proportionale pe motor, adica porniri finute la turatie mica si crescuta progresiv din ... stick.
Ehe, da' pofta vine mancand si o sa simti nevoia asta ulterior, cand o sa vrei sa pui si ... controller-ele alea ! :D

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#8 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9331
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 18 June 2006 - 07:12 PM

Ca sa concluzionam. Daca vrei ca motoarele sa aiba doar doua stari -oprit si turatia maxima- folosesti schemele cu releu. Aici ai si dezavantajul ca vei avea turatii diferite.
Daca vrei sa reglezi continuu turatiile atunci folosesti controlere. Preferabil cu doua canale alocate sa reglezi frumos turatiile. Sau pur si simplu folosesti un singur motor. Nu te mai complica cu doua.
Trebuie sa te gandesti si la viitor. Daca aceasta va fi singura barca atunci abordeaza prima varianta. Daca vrei sa mai faci atunci merita sa investesti in controler. Il vei folosi si la urmatoarele barci......zic si eu.
0

#9 Useril este offline   soare_geo 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 467
  • Inregistrat: 30-September 04

Postat 20 June 2006 - 08:54 AM

salut @Tarzan@, poti incerca si cu un singur controler la care legi motoarele in paralel, pe fiecare motor montezi cate un intrerupator de genul "usa de frigider", intrerupatoarele le actionezi cu un servo a.i. sa poti intrerupe cate un motor (stanga sau dreapta f. de necesitati), raza de virare o reglezi din turatia motorului,
Eu am folosit cu sucees la 2 motoare seria 400 si 8 cell chiar intrerupator de usa de frigider.
Mai multe detalii, daca mai este cazul, discutam luna viitoare, pana atunci nu am net
Bafta
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu