Salutari!
Doresc sa deschid acest topic deoarece consider ca poate fi util oricarui pasionat de rachetomodele sau mai general, rachete experimentale.
Subiectul se doreste a fi de forma intrebari si raspunsuri... nu este concurs ci doar se doreste sa se realizeze o comunicare eficienta intre membrii forumului fara a polua alte subiecte. Aici isi au locul orice intrebari legate de portiunea teoretica a rachetelor, legate de proiectarea lor, nelamuriri legate de anumite aspecte practico-teoretice si asa mai departe.
Pentru a capata o idee am sa adresez primele intrebari:
1.) de ce viteza gazelor evacuate trebuie sa fie egala cu Mach 1 in sectiunea critica a ajutajului De Laval?
2.) ce sunt vibratiile de ardere in motoarele racheta cu propergol solid? cum apar? sunt importante pentru rachetele experimentale? cum pot fi evitate daca sunt daunatoare?
De asemenea acest subiect isi doreste sa fie locul unde diferiti membrii ai forumului pot sa ne impartaseasca experienta lor legata de diverse lucruri, experiente ce pot fi mai tarziu ansamblate intr-un "tutorial" electronic si agatat undeva sus pe forum.
Va multumesc,
MIG-29
Pagina 1 din 1
Rachete: consideratii teoretice
#2
Postat 24 March 2006 - 09:21 AM
MIG-29, la 24 Mar 2006, 05:13, a spus:
1.) de ce viteza gazelor evacuate trebuie sa fie egala cu Mach 1 in sectiunea critica a ajutajului De Laval?
Viteza de evacuare nu trebuie sa fie egala cu Mach 1 ci este egala de la mama natura.
Viteza in zona de scuregere este egala cu viteza sunetului in gazul la conditiile respective (presiune si temperatura cu mult mai mari ca cele atmosferice) astfel ca viteza in zona critica va fi mereu cu mult peste 340m/s, poate peste 500m/s chiar 1000m/s.... Nu mai stiu care e formula..
#3
Postat 24 March 2006 - 01:14 PM
Conform Bernouli, PV=ct, iar pe noi ne intereseaza ca viteza de ejectie sa fie maxima si ca urmare, conform relatiei de mai sus, presiunea sa fie cat mai mica, adica ideal egala cu presiunea atmosferica la acea inaltime. Un fluid poate fi accelerat in curgerea sa micsorand sectiunea de trecere...totusi. viteza maxima atinsa de fluid obtinuta astfel este viteza critica si atat, indiferent cat mai micsoram sectiunea de trecere, la un moment dat viteza nu mai creste. Ca urmare, un mod de accelerare este profilarea cu destindere laval, care practic da nastere la ajutajul geometric, viteza de ejectie crescand peste cea critica, presiunea astfel scazand pana la valoarea dorita, in functie de calculul destinderii.
O alta metoda de oprimizare ar fi ca particulele ejectate sa aibe masa maxima, astfel incat impulsul sa fie cel maxim obtinut. Poate vapori de mercur sau alte idei, dar asta e numai in teorie, in practica solutiile fiind mult prea complicate!
O alta metoda de oprimizare ar fi ca particulele ejectate sa aibe masa maxima, astfel incat impulsul sa fie cel maxim obtinut. Poate vapori de mercur sau alte idei, dar asta e numai in teorie, in practica solutiile fiind mult prea complicate!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
Cu rabdare si ciocan.
#4
Postat 24 March 2006 - 01:39 PM
...cat despre vibratii...astea se pot datora regimurilor de curgere tranzitorii sau in cazuri de genul cand viteza scade pe portiunea convergenta a ajutajului, atingand in sectiunea minima valoare critica si contiua sa se micsoreze in partea divergenta, in timp ce presiunea va creste monoton de-a lungul intregului ajutaj. Conform documentatiei lui Craciun Guta, trecerea de la curgerea supersonica la cea sonica se face prin unde de soc, deci in salturi...exemple mai pot fi date.
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 24 March 2006 - 02:07 PM
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
Cu rabdare si ciocan.
#5
Postat 24 March 2006 - 03:25 PM
MrSpace, la 24 Mar 2006, 09:21, a spus:
Viteza de evacuare nu trebuie sa fie egala cu Mach 1 ci este egala de la mama natura.
Viteza in zona de scuregere este egala cu viteza sunetului in gazul la conditiile respective (presiune si temperatura cu mult mai mari ca cele atmosferice) ...
Viteza in zona de scuregere este egala cu viteza sunetului in gazul la conditiile respective (presiune si temperatura cu mult mai mari ca cele atmosferice) ...
Da, poate n-am fost clar in intrebare. cand ziceam mach 1 ma refeream bineinteles la viteza sunetului in gazul respectiv- in conditiile respective de temperatura si presiune. deci de ce trebuie sa fie mach 1 si nu poate sa fie mach 1,5? dar mach 0,7?
Si ma refer la mach-ul local dat de conditiile specifice gazului respectiv.
MIG-29
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 24 March 2006 - 03:27 PM
Arata acest topic
Pagina 1 din 1