Incarcator acumulatori Incarcator acc ce si cum ?
#1
Postat 04 June 2003 - 09:09 AM
In concluzie ..tot ce trebuie sa stii despre incarcator.
Merci mult .
PS : Dau la schimb pe informatie programu de facut avioane de hartie varianta full .
#2
Postat 04 June 2003 - 09:21 AM
#4
Postat 04 June 2003 - 10:08 AM
In primul rand se pune problema investitiei... si anume, de ce fonduri dispui si mai ales ce ai de gand sa construiesti de acum inainte.
Daca esti un convins al zborului electric atunci merita sa te gandesti la un incarcator mai destept; mai mult chiar, trebuie sa te gandesti daca iti ajunge un incarcator ce se alimenteaza la 12 V (de la bateria de masina, pe camp la locul faptei) sau ai nevoie de unul la 220 V (sau daca te tine punga cumperi unul dual).
Foarte important pentru cresterea longevitatii accumulatorilor este ca incarcatorul sa aibe si functie de descarcare.
Din ce am vazut eu ca este mai uzitat la noi ar fi Ultramat 25 (raspunsuri la obiect vi le poate da Valteras) si Simprop IntelliControl (saru'mana boier Big :wacko: ); aceste 2 modele (binenteles ca mai sunt si altele dar eu pe astea le cunosc mai bine) au afisaj electronic si functii de detectare automata a tipului de acc, a tensiunii si a curentului optim de incarcare si te trag si de maneca cand s-a terminat incarcarea...mai mult au si memorii pentru diferitele tipuri de acc. folosite de posesor; asemenea incarcatoare stiu sa lucreze cu acc NiCa, NiMh, Pb si mai nou Li-Io ... preturi estimative: in jur de 120~150 euro.
Majoritatea incarcatoarelor in ziua de azi au protectii pentru scurt-circuit sau montarea inversa a acc.
Exista modele mai putin pretentioase (si implicit mai ieftine) care au curenti de incarcare de valoare predefinita.
Mufele nu sunt o problema; faci un cablu cu ce mufe utilizezi tu. Iesirea la incarcatoare este standard - stil banana
Dupa cum vedeti gama este destul de larga, nu depinde decat de voi.
Toate cele bune.
Aceasta postare a fost editata de chiftirica: 04 June 2003 - 10:18 AM
#5
Postat 04 June 2003 - 10:22 AM
Cum zicea chiftirica se pune problema investitiei .
#6
Postat 04 June 2003 - 10:29 AM
http://www.asm-fr.co...urs/charg12.htm
O descriere la Simprop
http://www.twf8.ws/new/review/chargers/sim...llicontrol.html
Toate cele bune.
#7
Postat 04 June 2003 - 11:46 AM
incarcator eftin si bun....
nu stie sa descarce, nu are afisaj. da-n rest.. merge ca un baiat mare. am asa ceva si-s multumit de el. nu stau in banii lui ca l-as vinde, pentru ca eu mi-am luat altceva de incarcat....
dar.. gandeste=te de 10 ori si cumpara o data. Eu sunt deja la al 3-lea incarcator..... daca gandeam mai bine.. poate cheltuiam mai putin
spor
alexella
#9
Postat 04 June 2003 - 12:34 PM
Ca sa incarci asa ceva foloseste de la Graupner modelul Ultramat 30 ... care are si pret ........dar este foarte destept si face toti banii.....
#10
Postat 04 June 2003 - 01:08 PM
1. eu am incarcat si NiMh cu ei.... Daca apuci sa pui si un ventilator pe ei in timp ce-i incarca, e si mai bine. Nu mai tin minte daca stie DOAR NiCd, tre' sa ma uit pe cutie.
2. Li-Ion n-ai nevoie in modelism. Si, retine recomandarea din articolul ce-l vei gasi.. pe ici-pe colo: NU INCARCA CU MANUTZA TA CELULE INDIVIDUALE LI-ION. FOLOSESTE DOAR PACK-URI REALIZATE DE FABRICANT. Si inchei cu: nu ai nevoie de Li-Ion in modelism.
3. Plumb?aaa... nu, nu stie. Plus ca are o problema : nu stie sa incarce decat intre 4 si 7 celule. Adica, merge pentru pack-ul de receptie, merge pentru pack-ul de motor.. pt statie...mmmm. Cam greu. Stii de ce? Pentru ca are 8 celule si cand tensiunea la iesire tre' sa fie mai mare ca tensiunea la intrare (care este DOAR 12V).... baiatu zice pas. Asta pe FAST CHARGE. Pe SLOW CHARGE, totusi incarca ceva mai bine statia cu cei 8 acumulatori ai ei. Dar, exista o solutie: daca statia iti permite, deschizi capacul de la baterii si cu doi crocodili, incarci cate 4 baterii de-odata. Si.. cine nu-i gata, il iau cu lopata.
hai, spor si.. fereste degetele.
de-ati sti ce fum am facut ieri in sufragerie.....
Norocul meu e ca folosesc fire de legatura subtiri, ca altfel.... stricam ceva...
Morala: fereste degetele...
alexella
#11
Postat 04 June 2003 - 02:09 PM
Ma bag si eu un pic la acest capitol si pot sa va spun ca bateria este unul dintre cele mai importante piese dintr-un R/C. Fara ea nu zbori, nu plutesti si nici nu alergi asa ca grija mare!
Ceea ce va pot spune in legatura cu ele este faptul ca de preferat incarcatorul sa fie dotat cu electronica care sa monitorizeze stadiul incarcarii si sa comute de pe incarcare la mentinere in momentul atingerii pragului de 100%. Acest lucru este realizat de incarcatoarele cu functia DeltaPeak sau DeltaU. Fenomenul se intimpla in momentul atingerii pragului de incarcare maxima printr-un salt al tensiunii bateriei dupa care incarcarea se va manifesta cu o absorbtie mare de curent, incalzirea bateriei si distrugerea acestuia. De aceea nu va recomand utilizarea incarcatoarelor cu timer automat si curent de incarcare fix pentru ca aceste aparate au fost proiectate pentru un anumit tip de acumulator si daca producatorul recomanda xx ore la accu de 700 mA atunci sigur la incarcarea unuia de 1700 mA rezultatul nu va fi acelasi.
Un alt lucru important este faptul ca pachetele de acumulatoare sunt realizate cu elemente bine selectate astfel incit prin incarcarea inseriata la tensiunea nominala a pachetului, fiecare element in parte sa se incarece in mod egal. Ce se poate intimpla daca o baterie shomeaza pe cind celelalte trag din greu? Nimic...dar nici sa ne folosim de ea nu putem....Tocmai de aceea nu este recomandat sa se construiasca artizanal pachete de acumulatoare din elemente individuale.
Si daca am afirmat acest lucru atunci ma veti intelege de ce NU folosesc incarcarea acumulatoarelor din emitator sau receptor prin mufa de incarcare. Mi-am cumparat un incarcator rapid utilizabil si de la bricheta auto, are si functia de descarcare si dupa atingerea incarcarii comuta pe mentinerea in forma a bateriilor. Aceste incarcatoare au avantajul ca monitorizeaza fiecare baterie in parte deci incarcarea va fi eficienta pe fiecare element separat.
Acum singura mea problema este incarcarea unui accupack nou achizitionat pe care cu utilarea existenta nu o pot incarca in teren.......dar lucrez la rezolvarea problemei :o
Daca cumva am afirmat ceva gresit va rog sa ma corectati!
#12
Postat 04 June 2003 - 02:54 PM
Asa ceva cred ca ajunge in jur de 1.200.000 lei.
Intradevar ele sunt de regula pt. 4-7 celule, dar incarca si 8 celule pentru emitator fara probleme, la fel cum spune si Alexella, pe scare de curenti mai mici.
Aceasta postare a fost editata de leo: 04 June 2003 - 02:55 PM
#13
Postat 04 June 2003 - 03:17 PM
1. fac o corectura mica-mica Zozo. Cand celula s-a incarcat, tocmai, NU mai primeste curent si de aceea tot ce primeste (pentru ca incarcatorul forteaza acest lucru) transforma in energie termica. DAR depinde de curentul injectat.... si mai si depinde de tipul de baterie. Dar, concluzia e clara: supra-incarcarea e o metoda sigura de a-ti termina acumulatorii..
2. Zici matale "Si daca am afirmat acest lucru atunci ma veti intelege de ce NU folosesc incarcarea acumulatoarelor din emitator sau receptor prin mufa de incarcare. "
Nu pricep. Da pe unde le incarci? Le scoti din suport, le incarci afara, dupa care le bagi la loc in suport??.... nu cred ca am inteles clar.....
Sunt prea sarac sa ma imbrac ieftin.... Hm, afirmatia este in principiu valabila, dar nu cred ca este NIMENI dintre modelisti care din prima, si-a luat celule Sanyo NiMh de 3300mAh si incarcator IntelSimprop spanac.
Nimeni nu poate fi convins din prima ca cel mai bine e sa dea 6-7 milioane pe doua baterii si un incarcator decat sa ... acumuleze aceeasi suma in timp, cu diverse baterii si incarcatoare pe care in final sa le.... dea in papusoi si sa se gandeasca sa-si ia alt incarcator si alte baterii...
#15
Postat 05 June 2003 - 07:31 AM
La punctul 1 am gresit eu cu supracurentul...recunosc. L-am incurcat cu supratensiunea fiindca pentru a avea un curent constant de incarcare trebuie sa contribui cu o tensiune mult mai mare decit cea nominala al acumulatorului si din momentul in care nu mai "consuma" curent atunci iti fuge tensiunea ceea ce duce la incalzire si de aici conform celor spuse de tine.
Da ai inteles bine, eu incarc acumulatoarele din emitator afara! Am facut comparatie intre gradul de incarcare al acumulatoarelor incarcate in pachet si am ajuns la aceasta concluzie ca mai bine incarc 2 zile 8 baterii decit sa ramin fara tensiune pe cimp. Doua zile insemnind descarcarea si reincarcarea, si asta nu ca stau si astept momentul ci...oricum incarcatorul e automat si nu are nimic daca ramine peste noapte la jogging.
Nu ma compar cu voi care sunteti nevoiti sa reincarcati in teren echipamentul, ma refer la consumul unui automodel. Deocamdata am doua planorase care fiecare are cite un pachet la receptor unul de 1700 iar celalat de 1800 cit de des crezi ca e cazul sa le reincarc? :o
Oricum mersi pentru comentarii inca odata!
#17
Postat 05 June 2003 - 08:45 AM
#18
Postat 05 June 2003 - 10:06 AM
Deci, teoria spune ca o celula se utilizeaza pana cand ajunge la 0.9V. Utilizarea in sarcina in continuare poate duce la deteriorari ale celulei (ca sa nu mai zic ca motorul sau.. ce-o duce ea, abia se mai invarte....).
DAR, tot teoria spune ca bateriile pentru receptor / emitator se utilizeaza DOAR pana la 1.1V. De ce? Din motive de marja de siguranta!!!!
Deci, daca vreti sa stiti sigur cum stau lucrurile cu masinaria voastra, primul lucru ce trebuie efectuat este un test offline al receptorului cu consumatorii lui cu tot, calare pe bateria de receptie. Puneti avionul pe un scaun, montati bateria inseriata cu un aparat de masura pus sa masoare curentul, si incepeti si dati din telecomanda. Actionati toate (?) comenzile in acelasi timp, pentru a forta activarea tuturor servourilor si rugati pe cineva sa traga putin de eleroane, flaperoane.. chestiii (nu stiu cum le zice, io-s cu auto) pentru a impinge servo-ul in sarcina. In acest moment, cititi curentul pe aparatul de masura. Acesta va fi curentul maxim consumat de modelul dvs din punct de vedere al receptorului si servo-urilor. Aceasta valoare este bine sa o tineti minte, pentru configuratia respectiva.
Pasul doi: impartiti capacitatea pachetului de acumulatori din receptor la curentul masurat. Rezultatul va fi numarul de ore de zbor. Daca vreti sa fiti si mai siguri peste sigur, mai scadeti 10% si aflati o cifra pe care va veti putea baza.
Afirmatia de mai sus este valabila doar in cazul in care acumulatorul chiar a si fost incarcat cu capacitatea prestabilita...
De aceea, pentru voi zburatorii, bine ar fi sa strangeti banii de-un incarcator care va poate spune si care este CURENTUL injectat in acumulator, sa stiti cat a primit. Ca nu-i obligatoriu sa primeasca atat cat scrie pe el. Poate sa primeasca mai mult, sau poate sa primeasca mai putin. Cu atari echipamente, cititi direct pe ele cat au primit si impartiti la consumul maxim pentru a rezulta numarul de ore de zbor in siguranta.
Dar, ce ne facem cu cei care nu poseda scule d-astea performante?
Ei, exista solutii si aici dar ... consuma ceva mai mult timp.
1. Indiferent cand incarcati pack-ul, descarcati-l inainte pana la 1.1V pe celula. La ce curent? Preferabil la un curent apropiat de curentul pe care trebuie sa-l debiteza in perioada de exploatare. Poate fi si ceva mai mare, dar nu MULT mai mare.
2. Exersati-va pack-ul inainte de zbor, pentru a sti aprioric cat curent poate sa dea. Ne-avand scula cu microprocesor, puteti rezolva si altfel problema: cu o rezistenta si un multimetru. Incarcati acumulatorul la curent mic pana cand vedeti ca devine cald. Il opriti, il lasati sa respire putin (o bere, un mititel ceva... ) dupa care il descarcati pe o rezistenta care va consuma acelasi curent ca si zburatoarea voastra, in paralel avand si un voltmetru. Dati drumul la cronometru.. .tic-tic-tic... la un moment dat tensiunea ajunge la 4*1.1=4.4, STOP CRONOMETRUUUU.... Notati, si a doua zi repetati experimentul. Faceti o medie intre cele doua valori citite si veti obtine o cifra apropiata de realitate.
3. Bine ar fi sa aveti un aparatel mic (costa.. circa 10$) care se numeste "voltmetru cu scala extinsa". Adica, in loc sa arate ca un voltmetru normal, are 6-8 leduri care masoara din 0.05 in 0.05V in plaja 3.6 - 5V.. sa zicem. Si in plus, mai are si un buton care conecteaza si o sarcina pe baterie. Pentru ca intotdeauna este bine sa masurati o baterie in sarcina, tensiunea in gol va poate ... arunca in gol. Mai ales acolo sus.. pe unde sunteti voi.
Arata cam asa:
http://imagescommerce.bcentral.com/merchantfiles/4695427/OBI03.jpg
sau asa...
http://www.hobbyracer.com/images/ACC607B0.JPG
sau asa
http://www.motorsandrotors.com/Product_Pages/Product_Images/Batteries/onboard_checker_big.jpg
etc...
Dar, puteti simula acest 'voltmetru cu scala extinsa' cu un simplu voltmetru si o rezistenta.
Sau, si mai bine, in felul urmator:
Scoateti doua borne mici-mici la exteriorul avionului, cat sa le puteti atinge cu farfurile multimetrului. Aceste borne le conectati la alimentarea receptorului, imediat DUPA intrerupatorul ON/OFF al modelului. In felul asta, cu modelul pe ON si voltmetrul pus pe bornele astea, cititi exact tensiunea in sarcina a acumulatorului.
Bornele pot sa fie fix doi pini de cupla de HD, sau o bareta de integrat care are gaurele sau... ce vreti voi. Poate se fie atat de discret ca o sa starniti ilaritate in jur vazand ca va masurati avionul cu ...multimetrul..
E cel mai simplu asa.... desi unii or sa zica urmatoarele "nu arata profi". Intr-adevar, dar dvs nu sunteti profesionisti. Nu TRAITI de pe urma modelismului....., deci va permiteti sa nu friti profi.
Inchei aici ca m-am lungit mult.
In concluzie:
- acumulatorii pentru receptor / emitator, DE REGULA, se incarca lent (over night)
- nu descarcati acumulatorii sub 1.1V/celula. Nu va zgarciti.
- calculati-va timpul de zbor pentru fiecare configuratie baterie - receptor. Nu ghiciti...
- daca sunteti nesigur pe capacitatea ramasa dar totusi vreti sa zburati, efectuati un test in sarcina al bateriilor, masurandu-le tensiunea ramasa (sa fie peste 4*1.1V).
good luck.... ma duc la treaba ca ma dau astia afara....
#19
Postat 05 June 2003 - 10:12 AM
Si de ce nu, va dau drept exemplu cazul unui laptop la care am avut necazuri cu alimentarea. Am desfacut blocul de baterii, am comandat acumulatoarele pentru ca erau standardizate ca si gabarit la 3500 mAh produse de firma xx, le-am montat inapoi cu protectiile termice de rigoare in caseta si GO! Si ce credeti? Pai dupa o luna a picat una, dupa inca doua celalta si acum e si a treia dusa naibi. Daca raportez costurile individuale pe o baterie cu inlocuirea celor defecte am ajuns ca puteam bine mersi cumpara un bloc original indiferent ca e de firma sau nu.
Deci de aceea nu agreez idea unui RacingPack home made sau daca da, atunci incarcarea sa fie individuala neparat!
#20
Postat 05 June 2003 - 11:45 AM
Eu am la receptie un accu de 700 mA si ma tine cam 2 iesire in siguranta tinand cont ca a fost incarcat la maxim inainte....... :o
In orice caz cea spus Alexella este cam litera de lege si mai ales la aeromodele.....si e un sfat foarte bun pt incepetori :o
Si eu urmeaza sa primesc zilele astea, un incarcator de accumulatori cu deltapeak, computer si alte fite dinastea tot pt siguranta, pana acum am folosit ceva mai simplu, dar cu cresterea flotei si nr de accu trebuie pt siguranta asa ceva.....plus ca iti face "economie" in timp la avioane si celulele de accu ....... :D
#22
Postat 05 June 2003 - 02:40 PM
PS uitasem sa zic...se intercaleaza intre servo si receptor!!!
Aceasta postare a fost editata de zozo: 05 June 2003 - 02:42 PM