1) Nu exista distante mari in proiectul tau ca sa ai probleme cu ''burta'' la curea. O distanta de plus/minus 150 mm inter-ax este o distanta absolut uzuala ; 2) ''factorul de dilatare al poliuretanului si fibrelor de otel''- nu exista nici un factor de dilatare al fibrelor de otel; rolul insertiilor de otel este exact asta: sa nu lase poliuretanul sau cauciucul (dupa caz) sa se intinda. Aproape toate marcile de automobile, de la cele obisnuite pana la bolizi de sute de cai putere folosesc curele dintate la distributie, iar precizia cu care injectoarele trebuie sa scuipe benzina in capul pistonului in functie de momentul de rotatie al vibrochenului este de ordinul milisecundelor. N-am auzit niciodata de defazare intre momentul de rotatie al vibrochenului si momentul de ejectare din injectoare, pentru ca nu se intampla (10.000 - 15.000 rpm si sute de cai putere !). 3) cureaua iti permite sa-ti scalezi cuplul motor; ceea ce-ti sapa tie in material in timpul frezarii este un cuplu motor, atat al motorului de frezare cat si al stepper-elor; daca folosesti roti dintate cu un raport de transmisie de 2:1 (adica la 2 rotatii ale stepper-ului vei obtine 1 rotatie a surubului), atunci iti scade viteza surubului la jumatate dar se dubleaza cuplul motor al stepper-ului. Spre exemplu daca vei folosi motor Nema 23 de 2 Nm, prin reducere 2:1 vei obtine cuplu de 4 Nm . La ce-ti foloseste acest lucru: cand producatorul spune 2 Nm, se refera la holding torque, ceea ce inseamna cand motorul sta pe loc. Pe masura ce el prinde viteza, cuplul scade . Uzual, chiar daca producatorul spune ca stepper-ul duce peste 1000-2000 rpm, in realiate de pe la 300-500 rpm in sus cuplul scade DRAMATIC in schimb incepe sa se incinga motorul (in functie de brand poate sa varieze acest prag de turatii si temperatura ). Interesul tau este sa ramai pana in 500 rpm cu rotatia motorului. Ca sa ai o idee, un motor de 2Nm cand ajunge pe la 500 rpm, cuplul poate sa scada spre 0.9 Nm , deci tu cand folosesti roti dintate si curea in raportul 2:1 iti vei dubla cuplul REAL, deci vei avea in jur de 1,8 Nm la 500 rpm. Scaderea vitezei surubului o poti compensa marind pasul surubului, de la 5mm cum foloseste aprope toata lumea, la 10 mm sau chiar 20 mm . Ca sa-ti faci o idee, direct drive (transmisia prin cuplaj) la surub cu pas de 5 mm si motor de 2 Nm inseamna - ca viteza de deplasare a surubului - acelasi lucru cu transmisia pe curea in raport 2:1 si pas al surubului de 10 mm, doar ca, cuplul motor este DUBLU. Daca vrei sa maresti si mai mult viteza de rotatie a surubului, pui pas de 20 mm, moment in care cuplul scade cu inca jumatate. Regula este simpla: marirea vitezei de lucru (ceea ce te intereseaza pe tine la lemne, plastice, aluminiu) se face pe cheltuiala cuplului motor, care este forta consumata pentru deplasarea portalului/saniei. Modalitatea prin care poti compensa scaderea de cuplu datorita maririi pasului surubului este de a folosi transmisie pe curea si raport de 2:1 sau chiar 3: 1 (nu mai mult !). La proiecte in care frezarea dureaza mult (multe ore) crucial este ca motorul sa nu se incinga (se incalzeste oricum, dar trebuie sa nu se incinga), iar asta te face sa te uiti la inductanta atunci cand alegi motoarele. Eu folosesc Leadshine closed loop si-ti garantez ca sunt foarte bune si nu se incing. Sunt si mai scumpe decat altele, dar fac toti banii. Nu sunt singurele motoare bune, mai sunt si altele, dar eu vorbesc din experienta personala ce-am folosit si folosesc. In plus de avantajul scalarii cuplului, mai este avantajul montajului motorului - axul motorului nu trebuie sa fie in linie cu axul surubului- ceea ce iti da mai putina bataie de cap la montaj. Cuplajul liniar direct are acest dezavantaj, chiar daca se poate depasi cu atentie, migala si un cuplaj bun. Vibratiile motorului se vor transmite direct surubului prin cuplaj direct, pe cand la transmisia prin curea nu se intampla lucrul asta deloc. Nu uita ca vibratiile vor fi unul dintre inamicii constanti pe toata durata de viata a masinii, pe care va trebui sa-i indepartezi prin toate mijloacele la indemana: atat de la momentul proiectarii cat si din operarea ulterioara a masinii, avand mare grija la feeds&speeds, la overhang, la DOC si WOC, la unghiul de rampa, la directia de frezare, lead-in/ lead out, etc. etc.
Aceasta postare a fost editata de steelmind: 05 August 2018 - 01:03 PM