Variator de turatie home made Pentru motoare electrice
#31
Postat 03 June 2005 - 10:33 PM
Cand ziceti ca e "cu frana", ce buton de pe telecoamanda determina activarea franei. Inteleg functionarea electrica a franei la nivelul motorului, dar ce anume determina activarea ei? E cumva gazul la minim care determina activarea franei electrice de pe motor?
Sa va spun de ce va intreb. In primul rand ptr ca nu stiu, dar poate as putea da o mana de ajutor. Eu mi-am bricolat un receptor complet ptr un avionas de polistiren si sunt destul de multumit (Lauda-ma gura/Ca ti-oi da friptura!), desi mai am inca de lucru la programel. Receptorul are pe el control de turatie si doua servouri, deci 3 canale. De ce numai 3? Ptr ca am vrut sa se pupe cu o telecomanda ieftina in 27 MHz pe care o aveam deja de la alt avion. Receptorul foloseste un procesorutz PIC.
Cat de la indemana le este celor de pe forum sa prajeasca un procesor PIC?
Multzam anticipat de raspunsuri si lamuriri.
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#32
Postat 03 June 2005 - 11:04 PM
Sunt multi care o pot face, dar putini care o fac efectiv.
De exemplu MrSpace freaca duda prin Anglia, tu ai IP de Canada, eu am programator dar n-am scris decat text chior la rece, si tot asa... Si daca gasesti pe cineva care face asta zilnic o sa vezi ca nu-ti convine transportul.
Nu stii ce sa mai crezi. Ajungi la concluzia ca e mai ieftin sa cumperi programatorul si s-o faci singur acasa, decat sa astepti ajutot de pe la colegii de suferinta.
Parerea mea...
Nu mai spun ca mi-am cumparat si ZIF-uri pentru tot felul de adaptoare la programator, dar nu le-am atins cu ciocanul...
Hai ca risc un raspuns si pentru prima intrebare. Comanda de frana nu se face separat, cu un buton anume. Am impresia ca efectiv lipsa semnalului pentru inainte sau inapoi determina circuitul sa comande frana, asa ca banuiesc ca mansa lasata pe zero inseamna frana. Sper sa gresesc si sa primesti un raspuns in cunostinta de cauza.
Bafta!
Telefon: 0721 385365
#33
Postat 04 June 2005 - 05:58 AM
Stai asa, nu te ambala. Cand am intrebat daca poate cineva sa prajeasca picuri m-am referit la ceva de genul asta. Io trimit un hex, cel interesat si cu acces usor la prajitor, il prajeste, il incearca si revine aici si zice... Merge, daaaarrr as mai vrea cutare sau nu face aia...!!! Si uite asa incercam, de distractie, un fel de proiectare la botul calului. Departe de a pretinde ca ceea ce propun eu e mai bun decat ceva de pe piatza, dar e pos sa fie mai ieftin si se mai adauga si distractia, ca doar de aia suntem pe forumul asta ptr ca ne place sa bricolam. E corect? Sau poate ca doar visez frumos... Ideea era de a transporta hexuri pe net, nimic altceva.
De ex, cand mai vad drivere de motor cu 555 si alte digitale, ma gandesc, daca oare aceeasi schema nu ar putea fi facuta cu un singur cipan in loc de 2...3 si fara pasivele asociate, ptr. ca un PIC in 8 pini poa' sa faca o gramajoara de treaba. Cablajul ar fi mai simplu, dimensiunea mai mica, greutatea mai mica... Cam la asta ma gandeam.
Uite alt ex: eu tocmai am terminat un cocostarc de polistiren, care merge cu LiPoli. Crezi ca am cumparat incarcator? As! Am incropit unul la repezeala pe masa si merge brici. E in aer, sau montaj pisica cum i se mai spune. Daca e cineva interesat, postez schema, fac si poze. Bineinteles ca incarc numai cand sunt prezent si bateria e intr-un vas de Jena, asa ptr sanatate. Intentionez sa am si un extinctor pe-aproape.
A! Si pot sa va arat si cu ce programez eu. Nici pomeneala de zif si alte parfumuri. Nici cablaj n-are. E pe un fel de placuta "cu capse" si nu mi-a creeat probleme pana acuma.
Scopul postarilor este acela de a ajuta cu ce (cred ca) ma pricep.
Cam atat. Oare am fost clar? Si mersi ptr explicatia cu frana.
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#34
Postat 04 June 2005 - 05:58 AM
Cirip, la 3 Jun 2005, 22:33, a spus:
Cand ziceti ca e "cu frana", ce buton de pe telecoamanda determina activarea franei.
regulatoarele normale fara frana se comporta cam in felul urmator:cand "tai gazul" (mansa pe zero absolut) ,elicea continua sa se invarta datorita faptului ca avionul tot inainteaza ,iar elicea se comporta pur si simplu ca o morisca de vant.gurile rele chiar spun ca in aceste momente motorul se comporta ca un generator si controlerul ca un redresor si chiar baga ceva curent in baterii.
daca la avionase normale,park-flyere nu este nici o problema ce te faci de exemplu la planoarele mai sofisticate care au elice pliabila si au nevoie de un coeficient aerodinamic f bun?
daca tai gazu si regulatorul nu are frana,elicea continua sa se invarta ,deci nu se pliaza,deci franeaza planoru.....deci nu e bine.
deci frana intervine in momentul cand "tai gazu"
#35
Postat 04 June 2005 - 06:27 AM
Pai sa raspund efectiv la intrebarea: "Cat de la indemana le este celor de pe forum sa prajeasca un procesor PIC?", acum ca stiu si despre ce-i vorba.
Le este destul de la indemana ca multi sunt pasionati si de electronica si au facute programatoare la fel de simple, dar bune.
Daca e sa revin la cazul meu, deci sa vorbesc pe concret, problema nu e arderea ci folosirea acelui uC. Adica de ars ard mereu dar nu fac si restul muncii, ala de a monta uC-ul pe o placa adevarata. Adica sincer daca as primi un HEX l-as scrie si citi cat e ziua de lunga, daca n-ar fi de facut si montajul celalalt. Noroc ca ne mai ajutam cand e cazul. Pana la urma e doar o problema de timp si de bani. Sau sa fiu mai scurt, n-am avut destul timp pentru facut teste, desi mi-as dorit mult. O sa incerc sa-mi mai schimb programul si sa fiu mai deschis la ce-i legat de microcontrollere.
De exemplu, pentru motoare pas cu pas m-ar interesa ceva functional ca si mie mi-ar place sa am doar un circuit si cateva mosfeturi. Ba as incerca si ceva ce este pe net, dar tot aud barfe ca ceva nu e OK in schema sau in hex. Si uite asa, nu fac ce trebuie. Daca prinde miscarea, incerc sa pun si eu umarul, ca teoretic lucrez repede, cand lucrez.
@Silviu66, ai cam spus DE CE e necesara frana (la aero). Poate mai elocvent era fenomenul la auto, ca din INAINTE la INAPOI e bine sa treaca prin FRANA. Dar cum se face? E un fel de scurt pe borne? E ceva mai complicat?
Aceasta postare a fost editata de bitex: 04 June 2005 - 06:28 AM
Telefon: 0721 385365
#36
Postat 04 June 2005 - 07:13 AM
Cum se face cred ca stiu. Ii tragi un scurt pe bornele motorului si scurtul se comporta ca o frana electromagnetica. Intrebarea era care e criteriul care determina activarea franei (scurtului). Raspunsul pare sa fie: Criteriul este trecerea prin repaus a mansei. Repausul, pe de alta parte, poate sa fie definit diferit la masini si la avioane. La masini ar fi pozitia medie a manetei de gaz, iar la avioane pozitia extrema asociata cu minim de gaz. Am inteles bine?
Multzam,
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#38
Postat 04 June 2005 - 11:04 AM
Frana este un circuit pasiv de cele mai multe ori. De fapt se activeaza la schimbarea sensului curentului spre/dinspre motor - regulator. Cel mai des este o dioda Schottky, sau un mos-fet. Oricum, rolul este de a reactiona cand tensiunea la bornele motorului este mai mare decat cea data de tranzistorul de comanda, cand tai gazul, de exemplu, inertia elicii roteste inca motorul, trecand in regim de generator DC. Dioda sau circuitul mai sofisticat aferent scurcircuiteaza bornele motorului in cc, ducand la blocarea rotorului. La elicea pliabila se traduce prin "pilere pale". La celelalte modele, inclusiv slow-flyer, se concretizeaza prin protectia finalului la tensiuni inverse periculoase. Este clasica dioda montata pe o bobina in CC(rotor), care taie autoinductia. Cat de sofisticata poate fi frana? Destul. Sunt multe scheme. Daca vrei revers, daca vrei rata de blocare variabila, cu histerezis, etc.
Totusi sfatul meu este sa concepi regulatorul separat. Daca vrei sa folosesti pic la receptor, pentru sanatatea circuitului e mai bine sa folosesti alt pic la regulator. De multe ori chiar regulatoare de fabrica au probleme cu perturbatiile cand se duc circuitele de deparazitare! Oricum, un pic 12C509 e cam 1 USD, asa ca nu e mare lucru.
Apropo, ce fel de PIC-uri vrei sa scrii? De ce nu faci un simplu prajitor chiar tu?
Gata, v-am plictisit destul...
Cu stima,
Costel
#39
Postat 04 June 2005 - 02:30 PM
Deci la mine frina nu e asociata cu pozitia de neutru ci cu prima comanda de revers.
Sper ca ati inteles si nu v-am ametit. http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif
Aceasta postare a fost editata de navigator: 04 June 2005 - 02:33 PM
#40
Postat 04 June 2005 - 07:17 PM
pavcostel a zis:
Citeaza
Proiectul initial a fost cu 12F675, dar datorita faptului ca generam PWM-ul ptr motor prin soft, aveam jitter pe servouri. Am inlocuit cu 12F683, care are PWM hardware, si acum e mult mai bine.
Prajitor am... Facut. Si sunt f multumit de el. Prajeste mai multe, dar pana acuma am lucrat cu F675, F683, F84 si F87x
Citeaza
Jucaria zboara. Am reusit sa fac totul cu un singur pic. Mai am problemutze ptr ca e prima data cand scriu programel ptr asa ceva, dar... invat din greseli si reparatii http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif De asemenea, incarcarea e cam mare, mi s-a rupt odata aripa ihn zbor, spre distractia mea si a asistentzei, dar e primul meu avion construit de la zero, asa ca eu zic ca se accepta. Important e ca zboara si am cu ce sa ma joc (si ce sa repar :D )
navigator,
Interesante explicatii. Astea or sa-mi dea idei ptr urmatoarea versiune de receptor :D
Stima,
Ciripone
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 04 June 2005 - 07:19 PM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#41
Postat 04 June 2005 - 07:25 PM
Serios, felicitari! Nu e usor sa o iei de la zero de unul singur, si sa mai ai si satisfactii! Faza cu"am ce repara" i-mi place cel mai mult. De fapt, e parte importanta a jocului.
La mai multe! (realizari, desigur http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/laugh.gif )
Cu stima,
Costel
P.S. - vezi si familia 16F8xx, si ele au mari posibilitati. PWM, etc. Totul in hardware.
Bafta!
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 04 June 2005 - 07:25 PM
#42
Postat 04 June 2005 - 07:44 PM
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#44
Postat 04 June 2005 - 08:00 PM
Cirip, la 4 Jun 2005, 05:58, a spus:
Ma intereseaza si pe mine schema "ariciului" de la incarcator!
Bag-o pe aici sau pe mail, pe unde ti-e la indemana! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/rolleyes.gif
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#45
Postat 04 June 2005 - 09:28 PM
Imagini atasate
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 04 June 2005 - 09:31 PM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#46
Postat 04 June 2005 - 09:32 PM
EDIT: Asa cum e facut, incarca 2 celule LiPo, adica tensiunea pe baterie nu creste peste 8.4V. Eu am pus semireglabil cu o rez in serie ptr R2, ca sa ajustez exact tensiunea. Curentul este determinat de R5. I=0.65/R5. Am ales sa incarc bateria la 0.5C ptr ca nu ma grabesc si vreau sa ii prelungesc cat se poate durata de functionare.
Cirip
Imagini atasate
Aceasta postare a fost editata de Cirip: 04 June 2005 - 09:40 PM
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#47
Postat 09 June 2005 - 08:41 AM
In primul rind, la www.vitacom.ro am pus cuvintele "low-dropout" in casuta "cauta" din dreapta-sus si am obtinut mai multe rezultate din care ti-am selectat cele de 5V, 1,5A. Apropo al tau cred ca e "MIC29150 5.0BT" (B in loc de 8, asa e in pdf-ul firmei MICREL).
Deci: L4940V5 pret cca 49 000 lei ; LM1086IT-5,0 cca 48 000 lei dar dropout cam mare si ALT PINOUT;
Interesante par si LM1085IT-5,0 la 3A cca 51 000 lei si LM1084IT-5,0 la 5A cca 67 000 lei, DAR AMBELE CU ALT PINOUT !. Toate aceste preturi sint fara tva.
La Conex: L4940V5 = 40 000lei; LM1085IT-5,0 = 40 000lei; LM1084IT-5,0 = 60 000lei. tva=????
As merge pe Conex ca la Vitacom trebuie sa ai cont pe firma (nu prea vind la particulari) si pe L4940V5 ca e cel mai apropiat de ce ai avut tu. Doar ca si asta are dropout-ul un pic mai mare dar nesemnificativ.
Fi atent si la ce capsula ai avut tu (cea TO220) ca se gasesc si cele smd.
Daca mai gasesc, mai pun tot aici (nu mai postez mai jos).
#48
Postat 09 June 2005 - 04:14 PM
#50
Postat 09 June 2005 - 04:25 PM
Fisiere atasate
-
Schema_controller_1.pdf (88.14K)
Number of downloads: 883
#51
Postat 09 June 2005 - 04:26 PM
Fisiere atasate
-
Schema_controller_2.pdf (88.87K)
Number of downloads: 793
#52
Postat 09 June 2005 - 07:15 PM
Daca-ti trebuie prin casa la vre-o actionare iarasi e ok. Poate la trenulete, stiu eu?
Sper ca nu te superi. ;)
#53
Postat 09 June 2005 - 08:53 PM
#54
Postat 09 June 2005 - 09:00 PM
Minitechnicus, la 9 Jun 2005, 20:53, a spus:
Ideea e sa comanzi un controller pt motorul de tractiune, probabil, direct cu impulsul din Tx, de la mansa de "gaz"!
Stima, ;)
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#55
Postat 09 June 2005 - 09:35 PM
Eu cred ca este mult prea complicat si nefiabil ceea ce vrei sa faci. Cred ca cea mai potrivita optiune ar fi sa intercalezi un Electronic Speed Controler (ESC) "de fabrica" pe canalul pe care vrei sa il aloci motorului sau, daca ai putina indemanare, sa construiesti un ESC cu un procesor PIC (de exemplu). Ar iesi mult mai mic decat montajul pe care l-ai postat.
Cirip
Practica este cand toate merg, dar nu stii de ce.
Montajele mele imbina teoria cu practica: nu merge nimic si nu stiu de ce.
#57
Postat 09 June 2005 - 10:07 PM
Studiaza http://www.pt-boat.c...controller.html Varianta a 5-a din josul paginii e buna.
Aceasta postare a fost editata de navigator: 09 June 2005 - 10:15 PM
#58
Postat 10 June 2005 - 09:49 AM
#60
Postat 10 June 2005 - 03:07 PM
Daca vrei sa faci un controler din servomecanism, gasesti o schema cu cablaj cu tot pe Conrad cu c.i. M51660L (Mitsubishi, se gasea pe la Vitacom pe comanda).