Incarcator DIY pentru LI-PO sfaturi
#1
Postat 03 February 2015 - 10:13 PM
Sincer imi este putin teama sa tin ditamai grenada in casa, cu atat mai mult s-o las la incarcat cand nu e nimeni acasa...
Acum pe net sunt tot felul de aparate, care de care mai "shmechere".
Multe acumulatoare am vazut ca accepta curent de incarcare de maxim 2C ( de doua ori capacitatea).
Una din intrebari ar fi, daca am un 5000mAh, si il incarc 1C, adica bag in el 5Amperi, se incarca 100% intr-o ora? Rezultand astfel la 2C in 30 minute ?
Ce tensiune are o celula de 3.7V incarcata la maxim, 4.2 V ? Dar la minim, 3.7V?
Ma bate gandul sa-mi construiesc un astfel de incarcator si cu balansare pe celule.
#2
Postat 03 February 2015 - 10:24 PM
Nu vad ce ai castiga, mi-e greu sa cred ca poti scoate sub 100 lei unul cu afisaj si o carcasa decenta, cata economie crezi ca vei face?
Nu mai zic ca bateria a costat mai mult decat incarcatorul... vei face 50 zboruri cu ea, asta daca ai noroc, si vei arunca la gunoi valoarea a doua incarcatoare... e un exemplu ca in "sportul" asta cheltuielile sunt in alta parte decat ai putea crede...
Toate calculele care le-ai facut sunt corecte.
#3
Postat 03 February 2015 - 10:36 PM
Experienta mea ca electronist in mare parte se rezuma la dezvoltare pe convertoare dc-dc in domeniul automotive, si software de ocazie.
In principal ma gandesc sa folosesc o sursa de 12Vcc/20Amperi pe care o am deja, apoi folosesc un tranzistor inserie cu un element hall pentru monitorizarea curentului, si un microcontroler+display+butoane.
Tranzistorul regulator va functiona in PWM cu dutycycle limitat de microcontroler incat sa respecte limita de curent setata, precum si tensiunea pe capetii bateriei.
In acelasi timp voi monitoriza pe alte 2 canale ADC tensiunile de pe fiecare element, pe care vreau sa echilibrez caderea de tensiune folosind
tranzistori si rezistente de sarcina. Legat de "balancing" cam ce valori de curent se utilizeaza pt balansare? Se utilizeaza un procent anume din curentul total de incarcare?
Cand tensiunea pe capeti ajunge la 4.2V, PWM-ul este limitat la impulsuri scurte la intervale mari de timp pentru mentinerea tensiunii pe acumulator.
Ma rog, o schema ar face cat 10000 de cuvinte, dar cam asta e principiul
#4
Postat 03 February 2015 - 10:48 PM
Adica practic sa mearga 99% din timp "in scurt" :), iar cand tensiunea pe lipo se apropie de 12.6V curentul va scadea in mod natural, pentru ca sursa va iesi din limitarea de curent.
Curentii de balansare sunt cam 3-400mA, si la multe surse cu pretentii sunt aceiasi indiferent ca incarca 100mAh sau 5000mAh, ceeace e cam aiurea... evident ca logic ar fi sa fie un % din curentul de incarcare, as zice ca 10% este ok.
O alta controversa este daca sa balansezi in timpul incarcarii sau numai la terminare.
Daca pragul de de-balansare nu este ales cu grija, sa fie suficient de mare ca sa nu fie afectat de histerezisul celulei la schimbare curentului de incarcare in curent de incarcare/balansare, te poti trezi ca intrii intr-un soi de oscilatie pe toate celulele, de mereu descarci cate una, si niciodata nu este destul de echilibrat.
O sursa de inspiratie ar fi proiectul chealicharger, un firmware open alternativ pentru incarcatoarele compatibile B6.
Succes !
#5
Postat 03 February 2015 - 10:57 PM
Protectia de curent este simplu de facut, poti ghici C-ul de incarcare dupa cat de repede variaza tensiunea pe celula cu timpul. La 1C variatia este cam 10mV pe minut. Daca tensiunea creste mult mai repede ori ai setat curentul gresit mult peste 1C, fie pack-ul este pe duca, avand rezistenta interna crescuta, lucru care este de regula asociat cu umflarea.
Mai ai de gandit protectia la conectarea inversa, atat a firelor de incarcare, cat si cele de balansare... apoi protectie la supratensiune si inversare pe intrare ... si cam atat :)
Circula pe net schema de la B6, nu e nici o rusine sa te inpiri de acolo, ai ce imbunatatii, un defect de proiectare care se intampla destul de des si duce la parleala trasee si poate si unul din tranzistori, este conectare inversa a mufei de balancer, ar merge blocul asta de balansare izolat opto, daca te bagi :)
#7
Postat 04 February 2015 - 08:33 AM
Tel. 0744915775
#8
Postat 05 February 2015 - 08:56 AM
moro696, la 03 February 2015 - 10:36 PM, a spus:
Experienta mea ca electronist in mare parte se rezuma la dezvoltare pe convertoare dc-dc in domeniul automotive, si software de ocazie.
In principal ma gandesc sa folosesc o sursa de 12Vcc/20Amperi pe care o am deja, apoi folosesc un tranzistor inserie cu un element hall pentru monitorizarea curentului, si un microcontroler+display+butoane.
Tranzistorul regulator va functiona in PWM cu dutycycle limitat de microcontroler incat sa respecte limita de curent setata, precum si tensiunea pe capetii bateriei.
In acelasi timp voi monitoriza pe alte 2 canale ADC tensiunile de pe fiecare element, pe care vreau sa echilibrez caderea de tensiune folosind
tranzistori si rezistente de sarcina. Legat de "balancing" cam ce valori de curent se utilizeaza pt balansare? Se utilizeaza un procent anume din curentul total de incarcare?
Cand tensiunea pe capeti ajunge la 4.2V, PWM-ul este limitat la impulsuri scurte la intervale mari de timp pentru mentinerea tensiunii pe acumulator.
Ma rog, o schema ar face cat 10000 de cuvinte, dar cam asta e principiul
Nu stiu daca incarcarea PWM, e corecta. Chiar daca valoarea efectiva se poate regla din umplere, valoarea de varf poate fi mult mai mare. Mai corect mi se pare o sursa cu limitare de curent, sau un buck cu limitare, dupa o sursa obisnuita. Referitor la egalizare, am testat si folosesc la plumb, un egalizator ce lucreaza in comutatie, ce forteaza tensiuni egale pe doi acumulatori inseriati. Schema e simpla,o semipunte cu un IR2153, doi mosfeti, o inductanta si ceva componente. Avantajul metodei, nu e nevoie de masurat tensiunea pe fiecare acumulator, in plus egalizatorul functioneaza nonstop. Daca e interes putem discuta aici, sau pe forumul unde s-a dezvoltat egalizatorul.
#11
Postat 05 February 2015 - 09:29 PM
Pisica - initial ma gandesc sa folosesc un regulator liniar cu prag fix de tensiune de 12,7 FIX controlat hardware (nu de software ca masura de siguranta), abia apoi vine mosfet-ul serie ce este controlat cu PWM.
Apropo de pwm, balansarea ma gandesc s-o comand cu pwm, folosind mosfeti inseriati cu 22ohmi. dar tinant cont de tensiunile mici care sunt pe celula individual cred ca am sa folosesc bipolari, mosfetii majoritatea se deschid undeva pe la Vgs <4.5V
Pe weekend ma ocup si de schema finala.
Apropo, un acumulator LIPO inainte de incarcare ,trebuie sa fie descarcat? Adica tre facut un ciclu de descarcare?
Chiar astazi mi-am comandat un Lipo Gens Ace 11.1V/4000mah din romania, n-am riscat de la chinezi .
#12
Postat 05 February 2015 - 09:37 PM
cu gens si chinezariile nu ai nimerit-o... am adus zeci de acumulatoare HK la oameni care nu mai vor sa auda de gens, care sunt tot chinezi, apropo... un site de fatada in germania nu inseala pe nimeni ;)
#13
Postat 05 February 2015 - 10:26 PM
renatoa, la 05 February 2015 - 09:37 PM, a spus:
Initial am sarit sa-mi iau ceva de la HK, dar nu mi s-a parut ok sa dau 60-110 euro doar pe transport la un acumulator de 20-30 euro.
Inteleg ca sunt sensibile si mecanic...
Ma rog, pt moment totul este "la plezneala" in sensul ca sa-mi fac sistemul sa zboare, apoi trec pe motoare mai "de firma" s.a.m.d
#14
Postat 05 February 2015 - 10:39 PM
moro696, la 05 February 2015 - 10:26 PM, a spus:
Inteleg ca sunt sensibile si mecanic...
Ma rog, pt moment totul este "la plezneala" in sensul ca sa-mi fac sistemul sa zboare, apoi trec pe motoare mai "de firma" s.a.m.d
Un pic de informare nu ar strica mai pe domeniu, e cam mare diferenta intre cat de bine stapaniti niste notiuni, si cat de "ingeras" sunteti la altele :)
Acumulatoarele sunt aici in Europa la o saptamana transport distanta, transportul costa 15$ indiferent ca iei 1 sau 10, si destul de des au loc actiuni de genul care puteti citi aici: http://www.rhcforum....e-lipo-2200mah/
Preturile sunt in lei ;)
Nu sunt mai sensibile ca altele, gens-urile nu au armura, va garantez...
Ar fi bine sa intrebati inainte de a lua ceva necunoscut, e plina lumea de oameni amabili ;)
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 05 February 2015 - 10:40 PM
#15
Postat 05 February 2015 - 11:08 PM
moro696, la 05 February 2015 - 09:29 PM, a spus:
Pisica - initial ma gandesc sa folosesc un regulator liniar cu prag fix de tensiune de 12,7 FIX controlat hardware (nu de software ca masura de siguranta), abia apoi vine mosfet-ul serie ce este controlat cu PWM.
Apropo de pwm, balansarea ma gandesc s-o comand cu pwm, folosind mosfeti inseriati cu 22ohmi. dar tinant cont de tensiunile mici care sunt pe celula individual cred ca am sa folosesc bipolari, mosfetii majoritatea se deschid undeva pe la Vgs <4.5V
Pe weekend ma ocup si de schema finala.
Apropo, un acumulator LIPO inainte de incarcare ,trebuie sa fie descarcat? Adica tre facut un ciclu de descarcare?
Chiar astazi mi-am comandat un Lipo Gens Ace 11.1V/4000mah din romania, n-am riscat de la chinezi .
Eu cred ca echilibrarea se poate realiza foarte simplu, fara a fi nevoie de monitorizarea tensiunii pe fiecare acumulator. E suficient ca tensiunea maxima pe acestia sa fie limitata la 12,6V.
Fiecare semipunte, va echilibra tensiunea pe cate doi acumulatori inseriati. Cum insa A2, e comun ambelor, tensiunea va fi identica pe toti trei acumulatori. IR2153, are nevoie de minim 9-10V, pentru a functiona. Cel ce comanda semipuntea din stanga, se poate alimenta direct din tensiunea de incarcare, cel din dreapta are insa nevoie de o tensiune mai mare cu 3-4V, ca cea de incarcare. Aceasta se poate insa obtine destul de usor din sursa, sau folosind un dublor de tensiune. Toate componentele costa maxim cat doua pachete de tigari, nu exista rezistente, nu exista putere disipata, deci nu exista incalzire. Mosfetii sunt comandati cu minim 9-10V, deci nu trebuiesc cautati mosfeti cu Ugs mica. Folosind componente SMD, se poate obtine un montaj de mici dimensiuni.
http://s3.postimg.org/kt91o4din/2015_02_05_22_53_12_47.jpg
Aceasta postare a fost editata de pisica: 05 February 2015 - 11:11 PM
#16
Postat 06 February 2015 - 12:24 AM
renatoa - mi-am anulat comanda respectiva.
Ce acumulatori recomanzi? Eventual de aici din Romania, sau si site-uri externe... Acum stiu ca HK este preferatul multora, insa cum am zis, nu mi se par ok sa dau 100euro la curier, si 30 pe baterie.
Pe mine m-ar interesa ceva de 4000-5000mAH, consider ca este o investitie de lunga durata cu impact major asupra sigurantei personale cat si in aer pt drona.
Am o cunostinta care si-a facut praf un dji s1000 cred ca era modelul + un dslr nikon... din cauza ca s-a zgarcit la baterie :)
#17
Postat 06 February 2015 - 12:42 AM
http://ph o e nix mo dels. ro/shop/acumulatori-lipo-c-23_40.html
http://www.si e rr a. ro/Acumulatori-LiPo-c44c.html
http://www.autorc.ro...umulatori-li-po
Scoate tu spatiile ca sa poti accesa site-urile
Si totusi nu uita de varianta HK dar, atentie, alegi depozitul european, ai transport 15$, indiferent de cati aduci. Ultima comanda mi-a ajuns in 5 zile
Aceasta postare a fost editata de Tzicul: 06 February 2015 - 12:44 AM
Losi LST XXL
Kyosho Mad Force Xtra long and Xtra wide

#18
Postat 06 February 2015 - 08:56 AM
Intretinere inseamna... cele 10 porunci :)
Sa nu il descarci sub 15%, asta vine cam 3.5V la aterizare, si sa il aduci imediat, in aceasi zi, la tensiunea de storage.
Nu incarcat full daca stii ca nu mai zbori o saptamana ! Incarcarea se face in ziua zborului, nu ii place sa stea gol gol sau plin plin mult timp.
Nu se incarca in frig la camp ! Acum iarna te duci la zbor cu bateria in buzunar, langa corp, si o conectezi in ultimul moment, ca sa nu se raceasca. Odata zburat nu o mai reincarci in frig !
Daca tot iti faci charger, pune si de o schema de lipo warmer, exista la 15$ cu afisaj cu tot, dar de amorul artei hai sa il facem si pe asta :) Daca ai asa ceva, o sa poti incarca si la camp iarna.
Unii vor mai zice de tinut la frigider, nici un fabricant nu recomanda asta, deci o iau ca folclor. Plus ca trebuie scos din frigider in ziua anterioara zborului...
Multi din amicii mei care zboara profesional s-au stabilizat la seria asta:
http://www.hobbyking...PY_Compact.html
#19
Postat 06 February 2015 - 10:44 AM
Acu m-am prins care-i faza cu HK si depozitele din europa.
Am totusi o intrebare legata de capacitatea bateriilor. Eu deocamdata voi folosi niste motoare mai low-end, respectiv emax cf2822 cu elici de 10x4.7.
Pe youtube am vazut tot felul de teste cu aceste motoare, si thrust-ul maxim e prin zona de 700 grame.
Cu 4 astfel de motoare ar trebui teoretic sa am un thrust de vreo 2.8 kg cand motoarele is turate la maxim.
Ce ma intereseaza pe mine, daca stau sa judec ca un accu de 4Ah ( teoretic intr-o ora la 4A consum constant v-a termina bateria). Daca la thrust maxim motoarele astea
consuma in jur de 16 amperi, asta inseamna pe 4 motoare 64Amperi, ceea ce ar termina acumulatorul sub 10 minute? (Desi in hover drona nu tureaza la maxim motoarele, asta ar
insemna ca se duce pana la dumnezeu.... )
Is curios cei care au folosit motoare similare cf2822 de 1200kv cam ce autonomie au obtinut cu baterie de xxxx mAH. Cadrul meu este cu 4 motoare de 450mm .
Stiu ca este un subiect mai gentil, pentru ca conteaza mult si greutatea totala a dronei.
Renatoa interesante modelele Zippy, bateriile turnigy cum ti se par? Pana la urma undeva intre astea doua as jongla
Aceasta postare a fost editata de moro696: 06 February 2015 - 10:48 AM
#20
Postat 06 February 2015 - 11:10 AM
moro696, la 06 February 2015 - 10:44 AM, a spus:
Am totusi o intrebare legata de capacitatea bateriilor. Eu deocamdata voi folosi niste motoare mai low-end, respectiv emax cf2822 cu elici de 10x4.7.
Nu sunt foarte low end, se poate si mai prost :) Le ai deja? ca poate iti propunem ceva mai bun la bani apropiati...
Pe youtube am vazut tot felul de teste cu aceste motoare, si thrust-ul maxim e prin zona de 700 grame.
Asta se traduce prin maxim 250 grame utili la hover !
Nu te bazezi pe mai mult de 1/3 din thrust maxim la hover la un motor, oricare ar fi.
Cu 4 astfel de motoare ar trebui teoretic sa am un thrust de vreo 2.8 kg cand motoarele is turate la maxim.
Irelevant thr max, cu astea poti face un quad de 1kg daca vrei sa fie ca la carte. Orice peste 1200 grame te va duce la vaicareala si intrebari pe forum de ce nu poat zbura 10 minute macar :)
Se poate scoate la 800 grame cu o baterir de 3300 si nici o sarcina.
Ce ma intereseaza pe mine, ... ca un accu de 4Ah ... 64Amperi, ceea ce ar termina acumulatorul sub 10 minute? ...
Nu as merge la mai mult de 1/3 din total bateria, adica 300 grame. Asta vine cam 3300-3700mAh. Merge si 4000 daca ai talent la facut un frame usor sub 250 grame. Vad mai jos ca ai cadrul deja, sper ca nu e ceva "tanc"...
Is curios cei care au folosit motoare similare cf2822 de 1200kv cam ce autonomie au obtinut cu baterie de xxxx mAH. Cadrul meu este cu 4 motoare de 450mm .
10" la motoarele astea de 1200kv e prea mult, se zboara de regula cu elici de 9", caz in care consuma cam 12-14A la 1kg, 10-15 minute de zbor cu 3300mAh.
Stiu ca este un subiect mai gentil, pentru ca conteaza mult si greutatea totala a dronei.
Daca o sa citesti vademecumul de propulsie de la multicoptere, oa sa te lamuresti care sunt factorii esentiali
Renatoa interesante modelele Zippy, bateriile turnigy cum ti se par? Pana la urma undeva intre astea doua as jongla
Folosesc la 2200mAh si ZC de 25C si Tgy de 20C, cu aceleasi rezultate, nu simt diferenta. Orice are C mai mare nu face decat sa fie mai greu, fara sa ofere ceva substantial in plus, este tratat si aspectul asta in vademecumul amintit mai sus.
Dar cred ca topicul a deviat cam rau :)
#22
Postat 20 June 2015 - 02:42 AM
@website: e chiar prea scurt timpul de permisiune editare..
Aceasta postare a fost editata de mellbo: 20 June 2015 - 02:43 AM