Echipare automodel electric
#1
Postat 04 July 2014 - 12:27 PM
Ce stiu eu: statie Rx/Tx frecventa 24 sau 27 MHz minim 4 canale, motor electric(T sau Kv), ESC (este acelasi lucru cu regulatorul de turatie ?),servomecanismul pentru directie si amortizoare fata/spate (acestea banuiesc numai la off-road ?). Cam acestea sunt cunostintele mele in domeniu, adica nimic.
Din cat am cautat pe forum, nu am gasit ceva explicit despre ce si cum trebuie echipat un automodel, mai ales la nivel de incepator. Va multumesc.
#2
Postat 04 July 2014 - 12:41 PM
-statie de 2 canale(unul fata-spate,al doi-lea stanga-dreapta)sunt necesare mai multe canale numai in cazul in care vreisa pui lumini si alte prosti
-un servo standard la auto 1:10
-un motor (ele se masoara in t cand vine vorba de brushed cu cat e mai mic t-ul ai viteza mai mare si cuplu mai mic)
(si in kv cand sunt brushless care arata cate rotati sunt pe volt)
-un esc(electronic speed controler-pe romaneste regulator de turatie)el se alege in functie de motor
-acumulator(lipo sau nimh)la lipo se 2 celule si nimh 6 celule
-amortizoare au toate masinile indiferent ca sunt de teren sau nu sa nu iti faci griji deele cam toate masinile vin cu amortizoare in pachet
Daca mai ai nelamuriri posteaza si te ajut cu mare placere
#3
Postat 04 July 2014 - 03:45 PM
Ce am eu in plan, (avand in vedere ca este un hobby relativ scump pana la un nivel, dupa aceea, numai cine are buget suficient):am gasit in 2 magazine "virtuale" carcase/caroserii pentru automodele. Aceste carcase sunt numai "capacele" sau vin echipate si cu sasiul plus rotile urmand ca partea de control / tractiune sa fie montata de utilizator ? Sasiu cu roti nu am gasit la niciun magazin, sau poate nu am stiut eu sa caut.
Ma gandesc , in timp sa gasesc o statie Rx/Tx, sasiul, rotile, ansamblul servo, ESC, motorase am de la diverse jucarii/fax/xerox si poate intr-o zi sa iasa si o masinuta din mana mea. Automodel nu pot sa-i spun pentru ca nu-i modelata caroseria de mine, desi ma gandeam sa folosesc polistiren extrudat pentru caroserie.
#4
Postat 04 July 2014 - 03:58 PM
Aceasta postare a fost editata de ali26geo: 04 July 2014 - 03:58 PM
#5
Postat 04 July 2014 - 05:45 PM
dupa stiintele mele:
brushed si brushed diferenta este urmatoarea:
brushed - ieftin, mai slab, se strica relativ repede (unele pot fi cu perii schimbabile).
brushless - motoare fara perii, mult mai performante, consum mult mai mic, se strica mai greu, mult mai sensibile la apa.
ESC (electronic speed controller, variator de turatii etc):
este electronica ce comanda motorul. pot fi
pentru brushed
pentru brushless
pentru ambele
sunt combo-uri care contine electronica + motor, sau le cumperi separat, dar intotdeauna motorul sa fie mai mare. De exemplu un esc 15T, pune motor de 17T sau mai mare. Nicio data mai mic.
La brushless nu stiu cum e, dar tin sa cred ca e invers, daca esc-ul e de 4000KV, pune motor de 3800KV. TREBUIE CONFIRMAT TEORIA ASTA
SERVO:
Acestea nu sunt ansamble precum ai spus tu, defapt este o cutie metalica/plastic sau si/si, intr-un capat iese un cablu cu 3 fire, in celalalt capat ai un ax dintat.
Servo-ul are un neutru, si are cursa spre dreapta si stanga in general cate 60°.
Nu necesita mare stiinta, il pui la loc, ii cui echeie, il atasezi de directie, cablu il bagi in receptor si merge (mici setari de epa sunt necesare).
RX/TX pot fi:
47Mhz,
433Mhz
2.4 GHz.
cele de 47 sunt pentru auto, 433 mai rar am auzit de ele, teoretic sunt in interferenta cu CBR-ul de la taxi.
Mai nou gasesti 2.4Ghz.... nu vei avea probleme cu cristale, interferente etc. recomand asa ceva.
RX/TX cand cumperi o telecomanda, automat primesti si reciever. Reciever poti cumpara separat pentru telecomanda (eu am 1 telecomanda TX, si 2 receptoare RX).
carcasele, sau cojile cum le vei gasi pe forum denumit, sunt defapt niste placi de lexan, incalzite si trase in forma la cald, care le primesti asa:
http://www.goldstarstockists.net/live/catalog/images/parma-lunchbox-body.jpg
acestea le speli, le vopsesti, le decupezi, le perforezi pentru masina.
Cu coaja ai grija, cele de buggy nu mert pe truggy, cele de truggy nu merg pe buggy, cele de monster truck unele merg pe truggy. cele de 1/10 nu merg pe 1/8, 1/8 nu merge pe 1/10 etc.
masinile pot veni:
RTR - ready to run sau ready to race in cazul traxxas. Indiferent cum le numesti, RTR inseamnca ca il cumperi, mai cumperi incarcator si baterii, si esti gata de distractie.
ART - almost ready to run, necesita eventual mici montaje, binding si e gata de rulare.
KIT - unde primesti sasiu si caroserie nevopsita. Cumperi tu motorul, electronica, servourile, eventual jentile si cauciucurile.
Polistirenul extrudat e greu de format, si la prima adiere de vant zboara, se desface in bucati etc.
Daca tu vrei sa construiesti o masinuta, tin sa iti spun de pe acuma, ca nu merita. Poti face tu ceva, mic pentru casa, in camera. Dar nu vei iesi nicio data in strada cu ea. Simplul motiv, e prins sa fie, la prima lovitura, crapi ceva si trebuie inlocuit, si piesa X nu o vei gasi.
Intr-adevar, poti cumpara masina pe piese, sa iti faci tu una custom, cum e projectul Ph@ntom ce este un truggy. Pentru mine e totul din gama modelism.
Sunt doua mari clase de auto:
on-road
off-road
On-Road e imparte in doua categorii:
Touring (TC) - care sunt facute pentru trasee cu asfalt, viteze mari.
Drift - facute special pentru drift, cu/fara gyroscop si roti speciale pentru alunecare
Off-road:
aici este off-roadul general, unde intra clase precum: buggy, truggy, monster truck.
sau crawling.
Crawling este clasa unde masinile au garda la sol uriasa, menite sa se catere, viteza nu vei avea, in schimb fortele sunt uriase. Mai mult nu stiu de clasa.
Off-road general:
Buggy - sunt masini in general 2WD, tractiune spate, garda relativ mica, motor termic/electric, salturi mici, curse rapide in general.
truggy - clasa superioara buggy-ului, relativ recenta, tractiune in general 4x4, motor termic electric, mult mai robuste, salturi mult mai mari.
Short Course - uff, clasa galetutelor, sunt cele mai realiste si mai rezistente masini pe care le-am vazut, si cele mai realiste, in general coaja acopera toata masina, si sunt cele mai spectaculoase curse. Pot fi 2WD sau 4WD.
scara 1/10 SC, short course au dimensiunea aproape unui buggy 1/8, eu recomand cu caldura aceasta clasa.
Monster Truck, sincer nu am vazut curse organizate de ele, in general le vad la bash, unde oamenii le scot doar de distractie. Carcasa la inaltime, garda ca la truggy, suspensii mai robuste etc.
Definitia de pilot:
Basher - cel care nu merge la competitii, nu il intereseaza setara pentru performante maxime, merge pe idea "ruleaza optim e bine, hai sa dam cu el", ii vezi in parcuri, excursii si pe unde ne mai tuna capul, in general fara a pune in pericol sanatatea altora (viteza, zgomot).
racer - cel care este axat doar pe competitii, nu scoate masina la plimbare in parc.
La fel si masinutele sunt categorizate pentru bash sau race.
Masinile de race le recunosti dupa faptul ca majoritatea pieselor sunt de aluminiu sau carbon. Le gasesti doar ca forma de KIT!
Masinile de bash le gasesti RTR in general, sunt din clasa MT (monster truck).
Ca idee de incheiere, si ma repet din nou. Nu merita sa iti faci tu la comanda piesele si sa proiectezi un automodel, decat daca doar vrei sa il tii ca bibelou. La orice iesire, exista sansa sa rupi o piesa, si in general producerea lor este costisitoare, nefiind produse in masa.

#6
Postat 04 July 2014 - 08:48 PM
albasete, la 04 July 2014 - 03:45 PM, a spus:
Motorasele de la jucarii sunt foarte slabe ca-s concepute pentru consum mic, putere mica si durata mica de viata, iar cele de fax sau xerox nu-s facute sa sustina un regim de forta necesar automodelelor.
Am 2 jucarii, unu Dodge Ram, si o masina de formula unu. La ambele am renuntat la toata electronica, pentru a monta motoare brushed din clasa480 cu regulator afarent, servo standard, pentru directie, cu toate modificarile necesare si statie Tx-Rx Futaba T2R. Ca baterie am una de 7,4V, li-po, de 4000mAh si vreau s spun ca e un deliciu sa-l vad pe fiu meu de 4 ani cu le alearga de le zapaceste prin curte.
Momentat sunt mai mult implicat cu aero si aveam statia, motoarele, regulatoarele si servo de la proiecte abandonate de multi ani, dar dupa ce a primit juniorul jucariile astea si dupa cateva zile s-au "pensionat de boala" am fost nevoit sa le fac sa fuga iar.
In concluzie, am upgradat doua jucarii cu componente concepute pentru automodele si rezultatele sunt surprinzatoare.
Daca vrei sa iei un sasiu de auto si sa incerci sa-l echipezi cu motorase de fax sau de la jucarii, nu merita nici macar sa pierzi timpul cu modificarile necesare.
Am incercat in tinerete, diferite combinatii cu motorasa de casetofon, sau de la masinute autopropulsate, si fortate putin nu scoteam decat fum :pardon:
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#7
Postat 07 July 2014 - 08:32 AM
Aceasta postare a fost editata de albasete: 07 July 2014 - 08:32 AM
#9
Postat 07 July 2014 - 11:52 AM
#10
Postat 07 July 2014 - 01:00 PM
Eu nitro-ul meu l-am luat second cu 600... am mai investit in el un receptor pentru o telecomanda ~60 roni.
Oricum, desigur la nitro trebuie sa ai servo serioase. Eu am un combat de la Absima, si alea costa pe la 300 de roni :(
La nitro - 2 servo
Electric - 1 servo

#12
Postat 07 July 2014 - 09:58 PM
Trebuie sa reglezi si EPA corect, altfel vei arde servo-urile in prostie, cum am facut eu.
La nitro setarea franei o faci prima data cu cursa EPA-ului, in rest reglezi din tije/suruburi.
La electronica nu prea ai ce regla.
Daca vrei ceva sa reziste, cumperi un servo bun, coreless brushless si nu vei mai avea tu probleme...
Noi toti am lasat ideea de servo ieftin si bun ca nu este asa ceva.
La directie la fel, tu ai 1/10, eu vorbeam de scara 1/8 unde totusi 12-24kg*cmf sunt necesari ;)
La 1/10 e ok pana in 12kg dar de preferabil totusi 9kg*cmf minim pentru directie si si la throttle/brake.
La electronice:
ai un servo de directe
ai un ESC care iti regleaza frana/accelerarea.
La nitro
ai un servo de directie
ai un servo pentru accelelrare/frana, care intr-o directie actioneaza carburatorul, iar in cealalta directie parghiile de la ciocanelele de frana :)

#13
Postat 07 July 2014 - 10:06 PM
TAMIYA SONIC FIGHTER 1/10 brushed
#14
Postat 07 July 2014 - 10:39 PM
Hai sa nu ne batem joc de modelism cu carpeala.
Omul a cerut informatii, i s-au dat, in rest este alegerea lui.
Noi am dat recomandarile necesare, ideea e simpla, cu chestii ieftine nu faci treaba de durata.
Cu carpeala, iti faci probleme mult mai mari.

#15
Postat 07 July 2014 - 10:50 PM
mihalyn90, la 07 July 2014 - 10:39 PM, a spus:
Hai sa nu ne batem joc de modelism cu carpeala.
Omul a cerut informatii, i s-au dat, in rest este alegerea lui.
Noi am dat recomandarile necesare, ideea e simpla, cu chestii ieftine nu faci treaba de durata.
Cu carpeala, iti faci probleme mult mai mari.
Te rog frumos uleiul Floriol se foloseste la MasterChef.
Inaite pe vremea lu' Nea Nicu crezi ca tot cumparai,80% din piese era facute in casa.
Fiecare cu ale lui eu nu muncesc ca iau atea cate aveti voi si incerc sa nu arunc banii pe fereastra. Nut
Aceasta postare a fost editata de ZIPPO 9: 07 July 2014 - 10:52 PM
TAMIYA SONIC FIGHTER 1/10 brushed
#16
Postat 08 July 2014 - 04:39 AM
S-au dat exemplelel si explicatiile menite modelismului.
Cu carpeala la fel nu e ok... Unii mai procedeaza in stilul tau pana isi dau seama ca nu e bine...
Tot pentru sfaturile de genul tau am si eu warn.
E simplu, ce e pentru modelism, e pentru modelism, ce nu e pentru, nu e pentru.
Lasam carpeala deoparte si gata.
Daca colegul nostru are intrebari, este binevenit sa intrebe, si ii explicam (in cazul in care avem cunostinte de cauza in tema).
In rest decide el de buget. Stim ca e greu in Romania, dar asta nu inseamna ca totul trebuie sa se rezume la "nu am avut de mi-am facut" ca nu toate functioneaza asa...
In trecut toata lumea presupun ca avea acces la matrite sa isi faca bascule acasa... :blink: Lasam sarcasmul acum.
Servourile sunt servo-uri. Alea de 30 de lei le schimbi la fiecare mansa... ala de 200 de lei, o data la 2 sezoane daca e cazul. Toata lumea decide ce vrea si ce e mai bine pentru el.
Sunt lucruri minime de luat in considerare.
Nu pui micro servo pe directie, incearca sa uiti din start de servo cu angrenaje nylon sau plastic etc.

#17
Postat 08 July 2014 - 07:50 AM
Aceasta postare a fost editata de albasete: 08 July 2014 - 07:51 AM
#20
Postat 08 July 2014 - 11:27 AM
S-a specificat anterior. Colegul nostru are la indemana toate informațiile necesare.
nu ii baga pe gat ca ce e făcut acasă e întotdeauna bun.
albasete: mai sunt asa spuse rollere. Care sunt automodele aproape echipate, pot avea sau nu servomotor in schim nu contin electronica (rx/tx si esc).
rollerele sunt precum kit-urile, doar ca astea pot veni cu unele elemente in plus sau nu.
sunt rollere ce necesita doar telecomanda, cum l-am luat eu pe al meu. :D
Deci poti opta pentru roller sau rtr după bunul plac si buget
.

#21
Postat 08 July 2014 - 01:39 PM
ZIPPO 9, la 08 July 2014 - 10:52 AM, a spus:
De ce sa-ti iei cand poti sa-ti faci???
Cu 200 de lei sigur iti iei un sac de malai pentru mamaliga si iti mai raman si ceva bani sa practici un fel de modelism.
Asta daca ne limitam la 200 de lei. Sunt batrani cu pensii si mai mici de atat...dar sigur nu le arde de modelism.
#22
Postat 08 July 2014 - 01:45 PM
Diesel, la 08 July 2014 - 01:39 PM, a spus:
Cu 200 de lei sigur iti iei un sac de malai pentru mamaliga si iti mai raman si ceva bani sa practici un fel de modelism.
Asta daca ne limitam la 200 de lei. Sunt batrani cu pensii si mai mici de atat...dar sigur nu le arde de modelism.
Traim in ROMANIA ,in tara lui Papura Voda si nu iti poti permite ce are unul din Vest.
TAMIYA SONIC FIGHTER 1/10 brushed
#23
Postat 08 July 2014 - 02:24 PM
ZIPPO 9, la 08 July 2014 - 01:45 PM, a spus:
Poti, trebuie sa vrei.
Ah ca tu nu poti, asta nu inseamna ca altul se va trage pe fund pentru o bascula de 50 de lei si alege sa o carpeasca cu sarma si alte alea.
Precum a spus Diesel, cei care nu au venitul acesta necesar, nu prea isi ard de modelism, iar cei ce o fac, o fac in stil buget, aduni banuti, mai stai, mai astepti, tot se aduna o data.
Nu ii vei vedea cu Baja cum nu ma vezi nici pe mine, dar avem totusi ceva.
Cei care nu isi permit nimic, iar nu se baga :p
