Modelism - RHC Forum: Servouri - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Servouri Cum alegem ?

#1 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 24 August 2005 - 12:24 PM

In unele cazuri producatorul recomanda niste servouri sau niste parametrii pentru servouri dar cand nu recomada ce alegem ?

De ex un servo standard ieftin sa zicem HS311 "trage" cam 3kg. Asta insemnand ce ? Cum leg parametru asta de greutatea modelului ? De marimea suprafetei de comanda, de tipul modelului.

E normal sa pui un servo cat mai bun care sa fie cat mai rapid si sa traga cat mai mult. Dar mai conteaza si pretul .

Am un model care o sa ajunga in final cred ca undeva intre 6-8 kg (nu m-am hotarat inca ce motor) . Cine a zburat cu el inainte avea HS425 pentru eleroane. HS 425 trage cam 3.1 KG la 4.8v. Multi au zis ca sunt prea slabe dar uite ca fostul posesor a zburat fara probleme cu servurile astea pe eleron.

Nu vreau o formula de calcul dar macar o reteta aproximativa....

Merci
DT
0

#2 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 24 August 2005 - 01:13 PM

In primul Forum, cel de a fost hakerit ii daduse-m lui SkySpy un link de la Multiplex, unde era un programel care calcula cam ce servo multiplex se potriveste in functie de greutatea modelului (si comparai pe urma caracteristicile multiplexului cu alte servouri la care ai tu acces), ceva suprafete, etc...nu il mai gasesc, dar poate citeste el aici si i se face mila de tine!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#3 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5664
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 24 August 2005 - 04:11 PM

N-am ajuns chiar la fineturi din astea ca lucrez putin...
Incerc sa explic eu cam ce pricep din problema asta si sper ca nu gresesc (sau daca gresesc sa ma corecteze cineva).

Alea 3 kg sunt provenite din cuplul servoului (moment) si e o unitate mai palpabila ca Newton x lungime_brat. E data in kg x lungime si in cazul nostru 3 kg la 1 cm. Cred ca teoretic daca poti agata o masa de 3 kg de capatul unei parghii (pe ax) de 1 cm s-o poata tine in echilibru, adica sa fie la limita miscarii. De fapt e cam invers, adica daca legi un capat al unui cantar cu arc de acel brat si un capat tinut fix, la 3 kg se opreste. O sa caut explicatie exacta, dar banuiesc ca o stii mai bine ca mine.
Legat de continuarea problemei, poti aplica o ecuatie legata de echilibrul momentelor de pe la mecanica (sau rezistenta) si ajungi sa calculezi fie fortele fie "bratele fortelor" la tot ce-i legat de acel servo. Se neglijeaza frecarile de prin articulatii, masele care nu actioneaza perpendicular pe axele de rotatie si ce se mai poate.
Cazul cel mai simplu, daca pe axul servoului montezi o parghie de gradata si cu posibilitate de reglaj, cuplul o sa fie 3kg/1cm, 1,5kg/2cm, 0.75kg/4cm, sau 30kg/1mm. Consideri ca forta de la capatul parghiei se transmite la capatul altei parghii si tot asa. Daca nu exagerez rau de tot, poti sa zici ca e un mecanism numai cu parghii si tije intre ele.
Ramane sa determini forta exercitata de aer in timpul zborului pe acea suprafata de comanda si punctul de aplicatie. Daca ar fi o singura suprafata de comanda montata direct pe axul servoului, calculezi momentul si servoul trebuie sa fie ceva mai puternic. Iei cazul cel mai defavorabil (cand suprafata de comanda e perpendiculara pe directia curentului de aer).
Cred ca se poate explica si mai complicat sau mai simplu, dar presupun ca se intelege cate ceva.
Revenind la intrebarea ta, nu trebuie legata marimea data drept moment la servouri cu greutatea modelului. Pe departe exista o legatura, dar indirect. Legatura este ca cu cat modelul e mai mare cu atat are suprafete mai mari, apar forte mai mari pe ele, si in functie de lungimea bratelor la care le actionezi ai nevoie de servouri mai mari sau mai mici. Dar nu e musai sa fie asa.
Adica pentru actionat clapeta unui carburator nu ai treaba cu masa modelului. Si acolo unde nu-i problema cu viteza de raspuns, merge folosit un brat mai lung in detrimentul timpului de actionare, si se castiga la forta (declansat confetti, poate un tren de aterizare, poate ceva mai putin important).
Ca reteta aproximativa, inchipuieste-ti cam ce forta trebuie sa folosesti (sprijinire cu degetul la 1 cm de articulatie ca sa ai aceeasi lungime a bratului) pentru a mentine in echilibru acea suprafata daca asupra ei "sufla" un curent de aer cu viteza egala cu a modelului in zbor.
Imi cer scuze daca gresesc dar presupun ca nu...

Aceasta postare a fost editata de bitex: 24 August 2005 - 04:16 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#4 Useril este offline   mobi 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 508
  • Inregistrat: 27-May 04

Postat 24 August 2005 - 04:22 PM

Eu zic sa faci in felu urmator: pui un pack de 6 volti de receptie, niste servouri care accepta sase volti, o sa ai cam 30 la suta mai multa forta si viteza de raspuns decat la 4.8 volti. Apoi sa ai grija la cursa de la servouri sa faci in asa fel sa-i corespunda cursa recomandata de la suprafetele de comanda, ca sa nu pierzi din capacitatea servoului folosind atv.
0

#5 Useril este offline   Butterfly 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 275
  • Inregistrat: 28-April 04

Postat 24 August 2005 - 04:40 PM

cam ce a zis bitex stiam si eu..
concluzia de baza este ca nu are treaba greutatea modelului cu fortza servourilor ci cu viteza maxima pe care o poate atinge modelul si suprafatza totala a eleronului (sau profundor sau ce vrei tu)
Lac sa fie .... ca broaste sunt destule !
0

#6 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 24 August 2005 - 04:44 PM

@bitex
Super tare... cu toate ca am impresia ca faci misto de mine.
Mai ales ultima faza in care apas cu degetu suprafata de comanda cu o pasare egala cu viteza aerului care trece pe langa model la viteza maxima.

Am gasit ceva intre timp :

http://www.csd.net/~...calcs_servo.htm

http://www.coloradogliders.com/servotorque...ecalculator.htm

Aceasta postare a fost editata de ZOD: 24 August 2005 - 04:54 PM

DT
0

#7 Useril este offline   ZOD 

  • Flightaddicted member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2766
  • Inregistrat: 12-March 03

Postat 24 August 2005 - 04:57 PM

PS :

Ce e interesant cum aflam viteza maxima a modelului ? Daca nu il zbor ca nu am pus servo .. e un cerc vicios .
DT
0

#8 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5664
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 24 August 2005 - 09:50 PM

Apoi Zod, de la bere se trage, sau de la lipsa de bere. Daca asa intelegi ce am scris, e naspa rau. Esti printre putinii de pe forum de care nu mi-as permite sa fac misto de nici un fel. Si asta fara gluma, dar referitor la: "cu toate ca am impresia ca faci misto de mine."...
Si acum fara legatura cu subiectul, sa stii ca eu simt la mana, pana pe la 3 kg, orice masa cu precizie de +/- 100 grame. Si temperatura in jurul celei de 35 grade, cu +/- 0.5 grade. Adica daca am zis ca poti simti cu degetul o anumita forta am zis-o bine, ca chiar poti! Ramane sa faci putin antrenament.
Poate asa pare la prima citire, ca-s distrat, dar scriam de la job, in graba, fara sa am timp sa pun mana pe carte, sa vin cu formule sau termeni la obiect. Nu-s chiar Mafalda sa le stiu pe toate, dar la mecanisme sigur m-as descurca si daca as avea timp as putea explica bine ce cred.
Si apoi viteza modelului n-o fi chiar asa de greu de apreciat. Daca alea mai faine modele termice RC de pe paginile de net ajung pe la 200-300 km/ora eu zic ca 100 la ale noastre nu-i exagerat. Ca forta nu se aplica brusc si la valoarea maxima, ca oricum fara suflerie nu o scoti la capat cu valoarea exacta, asta-i alta problema.
Ideea era ca legatura intre momentul servoului dat de producator nu-i legat direct de masa modelului ci de solicitarea suprafetei de comanda. Daca suprafata este mica sau unghiul de miscare e mic merge aproape orice servo.
Parerea mea e ca la aplicatiile uzuale, mai degraba te-ai uita la timpul de raspuns al unui servo, decat la cuplul motor. Adica mai degraba un servo rapid pe directie si eleroane decat unul rapid pe carburator, pe tren... Modelele de pana pe la 1,5m anvergura merg bine cu orice servo. Daca e s-o iei mai serios, mai degraba te gandesti la faptul ca un servo e mai fiabil daca e pe rulmenti, cu roti metalice, sau e bun ca-i rapid, sau si mai bun ca-i ieftin. Momentul e satisfacator pentru ce zboara majoritatea modelistilor (mai putin eu!). Si chiar n-as face glume cu tine, din cate te cunosc!

Aceasta postare a fost editata de bitex: 25 August 2005 - 06:42 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu