Desi majoritatea vrem sa zburam radiocomandate (si totusi unii ne considera ca facem parte din increngatura nevertebratelor), exista si alte modalitati de zbor... chiar la mare altitudine (aprox. 30-35 kilometri). Saptamana trecuta am avut placerea sa particip la lansarea a doua baloane de mare altitudine cu heliu. Unul avea sarcina de 3000 grame iar celalalt de 2000 de grame. Tot timpul au fost localizate cu ajutorul GPS-ului, GPS care transmitea coordonatele si altitudinea prin unde radio la sol- aici radioamatorii au fost de mare ajutor. Toata povestea a avut loc in Palestine, Texas punctul de lansare fiind baza de baloane a NASA.
Experimentul nostru a constat in determinarea acceleratiei "cutiei" folosita drept "carcasa" pentru experiment. De asemeni integrarea acceleratiei obtinute a dus la un rezultat de 58 de kilometri deplasare verticala totala. In urma masuratorilor cu ajutorul GPS_ul deplasarea pe verticala totala a fost de 65 km.
Au existat "mici" probleme cu accelerometrul folosit, acesta "introducand" zgomot de inalta frecventa in semnalul util. S-a "peticit" problema prin folosirea unui filtru trece-jos digital aplicat pe datele obtinute dupa recuperarea experimentului. Aterizarea a avut loc 90 de kilometri la sud-vest fata de punctul de lansare iar inaltimea maxima atinsa a fost de 32 de kilometri cu o temperatura minima inregistrata de -35 de grade.
Datele obtinute de la accelerometru au fost "scrise" pe un EEPROM aflat la bord cu ajutorul unui microcontroller. Urmeaza o analiza a datelor obtinute si eventual un nou zbor aceasta vara sau in decursul anului viitor http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif Punctul final ar fi realizarea unui sistem inertial fara giroscoape, folosind doar accelerometre liniare. Obiectiv secundar este "cartarea" atmosferei (densitatii) de-a lungul zborului si integrarea datelor de acceleratie pentru determinarea dinamicii incarcaturii in timpul zborului; in acest zbor cea mai mare acceleratie inregistrata a fost la trecerea din troposfera in stratosfera; un soc de aproximativ 1.7 g.
Electronica este realizata integral "home made" iar accelerometrul folosit este 3800 capacitiv de la PCB cu posibilitate de masurare DC-300 Hz.
MIG-29
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 28 May 2005 - 09:37 PM