Am rugamintea ca cei care au intrebari concrete (de genul unitatea X e mai buna decat unitatea Y ?) sa o faca in alte topicuri, in acesta sa pastram doar chestii legate de acest ghid. Celelate ghiduri s-au umplut de postari derizorii sau offtopic total.
Asadar ce este un heli FBL (flybarless) ?
Un heli FBL este un heli fara Flybar, asa cum sunt si heliurile adevarate. Toate heliurile RC au nevoie de flybar caci altfel nu zboara bine in doua feluri:
- sunt extrem de instabile si ai nevoie de reflexe de felina sa le controlezi
- chiar si cu reflexe de felina au tendinte urata, de pilda in zbor drept au tendinta sa ridice nasul in sus si alte chestii din astea.
Flybarul elimina marea majoritate a acestor neajunsuri cu pretul unui head complicat mecanic. Flybarul actioneaza ca un fel de stabilizator mecanic (nu ma pricep la teoria aerodinamica a heliului asa ca asta e la nivel de bun simt).
Intre timp au aparut unitati electronice FBL (initial au fost dedicate pentru elicopterele scale care aratau naspa cu flybar) care suplinesc electronic functia flybarului. Intre timp au ajuns sa inlocuiasca flybarul in toate elicopterele inclusiv in cele pentru competitii F3C de precizie.
Sunt compuse dintr-o unitate cu giroscoape/accelerometre puse pe cele 3 axe care misca in mod dinamic swash-ul astfel incat heli sa se miste precum unul cu flybar. Sunt 3 giroscoape deoarece in unitate se afla si giroscopul de coada (asadar nu mai ai nevoie de gyro de coada separat)
Cateva chestii foarte importante care trebuie intelese:
- tu nu mai ai control asupra servo. Pare ca ai dar nu e asa. Tu dai comanda unitatii si unitatea misca servo cum crede de cuvinta. Cand misti de stickuri se misca si servourile in directia corecta si ai iluzia ca ai control direct dar nu e asa.
- unitatea incerca sa compenseze devierile heliului; daca inclini heli in dreapta, unitatea o sa incline swash-ul in stanga. Daca inclini heli in fata swash-ul o sa se incline in spate.
La fel se intampla cu coada unui heli.
Din acest motiv cea mai importanta setare este sensul compensarii. Daca compensarea este gresita (inclini in dreapta, swash-ul se inclina in dreapta) heli se va crasui in clipa in care tinde sa se desprinda de la sol. Crash-ul este atat de rapid si de neasteptat incat nu poti face nimic (stiu ca am vazut asta pe viu). Orice altceva e setat prost se poate drege ulterior, o compensare setata gresit e fara speranta.
La coada e la fel dar daca la coada compesarea e setata gresit heliul se va invati nebuneste pe sol in momentul desprinderii. De obicei scapa fara crash.
Sunt doua abordari in logica unei unitati FBL: Align si restul lumii. Restul lumii o face mai bine decat Align. Prima unitate FBL de succes a fost si a ramas Mikado V-bar si de aceea mai toata functionarea unei unitati FBL a fost definita de V-bar, ceilalti au urmat aceleasi conventii. Align a ales alta logica, mai slaba.
Logica V-bar (si restul) este asa: Statia radio e ca o statie de simulator, nu are mixaje, trimuri, subtrimuri, EPA si toate prostiile unei statii moderne, are doar 5-6 canale curate, nemixate care dau fiecare in parte: aileron, elevator, pitch, rudder, motor si eventual (la v-bar e optional) gain.
Toate mixajale, trimurile/subtrimurile servo, capetele de cursa si toti parametrii de gain se fac in unitatea FBL. Statia doar da comanda (de pilda roll) - unitatea preia comanda si misca servourile (platoul) astfel incat sa iasa un roll frumos si constant cu viteza cu care ai cerut-o tu din statie.
Acesta este motivul pentru care statiile se seteaza pentru unitatile FBL cu platou mecanic sau la 90 grade (cum avea pe vremuri Raptor) - setare care nu presupune nici un fel de mixaj si este interzisa orice alta setare de trim/subtrim.
Din statie ai voie doar doua lucruri:
- sa dai revers pe comenzi (doar in faza de setare)
- sa faci curba de gaz si de pitch ca de obicei. Asta insa nu e mare branza caci curba de pitch este acum in mod universal liniara cu platoul la zero grade cand stickul e la mijloc si curba de gaz presupune o turatie constanta la motor, de cele mai multe ori 100% sau un governor controlat tot de unitatea FBL (dar asta mai tarziu).
Asta e motivul pentru care un heli modern, FBL, are nevoie de o statie modesta din punct de vedere al functiilor.
ghidul nu e gata, nu va speriati
Aceasta postare a fost editata de stiganas: 21 June 2013 - 08:19 PM