Modelism - RHC Forum: Ghid simplu de setare a unui heli FBL - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Ghid simplu de setare a unui heli FBL adica fara flybar

#1 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8341
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 21 June 2013 - 03:26 PM

Pentru ca se simte nevoia incep eu acest topic si ii invit pe altii care se pricep sa continue.

Am rugamintea ca cei care au intrebari concrete (de genul unitatea X e mai buna decat unitatea Y ?) sa o faca in alte topicuri, in acesta sa pastram doar chestii legate de acest ghid. Celelate ghiduri s-au umplut de postari derizorii sau offtopic total.

Asadar ce este un heli FBL (flybarless) ?

Un heli FBL este un heli fara Flybar, asa cum sunt si heliurile adevarate. Toate heliurile RC au nevoie de flybar caci altfel nu zboara bine in doua feluri:

- sunt extrem de instabile si ai nevoie de reflexe de felina sa le controlezi
- chiar si cu reflexe de felina au tendinte urata, de pilda in zbor drept au tendinta sa ridice nasul in sus si alte chestii din astea.

Flybarul elimina marea majoritate a acestor neajunsuri cu pretul unui head complicat mecanic. Flybarul actioneaza ca un fel de stabilizator mecanic (nu ma pricep la teoria aerodinamica a heliului asa ca asta e la nivel de bun simt).

Intre timp au aparut unitati electronice FBL (initial au fost dedicate pentru elicopterele scale care aratau naspa cu flybar) care suplinesc electronic functia flybarului. Intre timp au ajuns sa inlocuiasca flybarul in toate elicopterele inclusiv in cele pentru competitii F3C de precizie.

Sunt compuse dintr-o unitate cu giroscoape/accelerometre puse pe cele 3 axe care misca in mod dinamic swash-ul astfel incat heli sa se miste precum unul cu flybar. Sunt 3 giroscoape deoarece in unitate se afla si giroscopul de coada (asadar nu mai ai nevoie de gyro de coada separat)

Cateva chestii foarte importante care trebuie intelese:

- tu nu mai ai control asupra servo. Pare ca ai dar nu e asa. Tu dai comanda unitatii si unitatea misca servo cum crede de cuvinta. Cand misti de stickuri se misca si servourile in directia corecta si ai iluzia ca ai control direct dar nu e asa.

- unitatea incerca sa compenseze devierile heliului; daca inclini heli in dreapta, unitatea o sa incline swash-ul in stanga. Daca inclini heli in fata swash-ul o sa se incline in spate.

La fel se intampla cu coada unui heli.

Din acest motiv cea mai importanta setare este sensul compensarii. Daca compensarea este gresita (inclini in dreapta, swash-ul se inclina in dreapta) heli se va crasui in clipa in care tinde sa se desprinda de la sol. Crash-ul este atat de rapid si de neasteptat incat nu poti face nimic (stiu ca am vazut asta pe viu). Orice altceva e setat prost se poate drege ulterior, o compensare setata gresit e fara speranta.

La coada e la fel dar daca la coada compesarea e setata gresit heliul se va invati nebuneste pe sol in momentul desprinderii. De obicei scapa fara crash.


Sunt doua abordari in logica unei unitati FBL: Align si restul lumii. Restul lumii o face mai bine decat Align. Prima unitate FBL de succes a fost si a ramas Mikado V-bar si de aceea mai toata functionarea unei unitati FBL a fost definita de V-bar, ceilalti au urmat aceleasi conventii. Align a ales alta logica, mai slaba.

Logica V-bar (si restul) este asa: Statia radio e ca o statie de simulator, nu are mixaje, trimuri, subtrimuri, EPA si toate prostiile unei statii moderne, are doar 5-6 canale curate, nemixate care dau fiecare in parte: aileron, elevator, pitch, rudder, motor si eventual (la v-bar e optional) gain.

Toate mixajale, trimurile/subtrimurile servo, capetele de cursa si toti parametrii de gain se fac in unitatea FBL. Statia doar da comanda (de pilda roll) - unitatea preia comanda si misca servourile (platoul) astfel incat sa iasa un roll frumos si constant cu viteza cu care ai cerut-o tu din statie.

Acesta este motivul pentru care statiile se seteaza pentru unitatile FBL cu platou mecanic sau la 90 grade (cum avea pe vremuri Raptor) - setare care nu presupune nici un fel de mixaj si este interzisa orice alta setare de trim/subtrim.

Din statie ai voie doar doua lucruri:

- sa dai revers pe comenzi (doar in faza de setare)
- sa faci curba de gaz si de pitch ca de obicei. Asta insa nu e mare branza caci curba de pitch este acum in mod universal liniara cu platoul la zero grade cand stickul e la mijloc si curba de gaz presupune o turatie constanta la motor, de cele mai multe ori 100% sau un governor controlat tot de unitatea FBL (dar asta mai tarziu).

Asta e motivul pentru care un heli modern, FBL, are nevoie de o statie modesta din punct de vedere al functiilor.



ghidul nu e gata, nu va speriati

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 21 June 2013 - 08:19 PM

0

#2 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8341
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 21 June 2013 - 03:28 PM

Cateva lamuriri despre lucruri care nasc confuzii:

In anumite situatii este permisa folosirea subtrimului:
- la V-Bar pentru a aduce pozitia de mijloc a stickului la pozitia de zero a v-bar (la setare)
- La Align 3g pentru a aduce swas-ul la orizontala in primul pas din setarea de pe unitate.
Altfel nici o unitate nu permite utilizarea subtrimului dupa setare (si nici a trimului cu exceptia 3g)

Unele unitati (Vbar, Robird) prin natura setupului cumosc exact pozitia senzorului pe heli si geometria elicopterului. Din aceasta cauza nu mai trebuie ales sensul compensarii din soft si nici pyro compensation (dar trebuie verificat inainte de primul zbor).

Alte unitati (precum BeastX, ZYX, Align3g) nu stiu aceste lucruri si de aceea este nevoie de setarea sensului compensarii (si pyro compensation)

Unitatile evoluate au cyclic ring - acesta permite evitarea bind la servo la miscari extreme (pitch maxim si ciclic maxim) - cum se vede asta ?
- cand pasul este zero miscarea servo este ampla cand se dau comenzi de ciclic, cand pasul este maxim miscarea servo este atenuata cand se introduce ciclic. La Vbar e ascuns in meniul expert de swash. La Align 3g si ZYX cred ca nu este. BeastX si Robird o au.

Principalul parametru care controleaza compartarea in zbor a unitatii este gain (sensibilitate) - toate unitatile il au.

Unele unitati il au separat pe eleron/elevator (Align 3g, Zyx) Altele il au global (Vbar, BeastX). Gain-ul este similar cu gain-ul de la coada.
- prea mic unitatea nu corecteaza suficient - heli este instabil si greu de controlat
- prea mare - heli onduleaza/oscileaza in zbor - heli devine din ce in ce mai stabil (pana la un punct dupa care oscilatiile devin suparatoare)

Decolarea/desprinderea de sol la un heli FBL poate pune probleme. Asta din cauza ca la sol unitatea FBL incearca sa compenseze dar heli nu se misca - asta poate duce la supracompensare. In general e bine ca desprinderea sa fie ferma cu cat mai putine corectii din stickuri. Unele unitati se poarte impecabil (Vbar) altele se balbaie la decolare si trebuie putina experienta/dibacie (align 3g poate fi asa).

Ce este pyro compensation ?

Un heli cand face o pirueta tinde sa iasa din planul orizontal. Unitatile FBL compenseaza tendinta asta (unele foarte bine, poti sa faci piruete la nesfarsit si heli nu se dezechilibreaza). Daca pyro compensation este setata bine pirueta iese (aproape) perfect. Daca este setat prost heli-ul o sa iasa din plan dar nu se buseste.

In 90% din cazuri un heli care se impaca cu unitatea FBL si e setat bine zboara bine din prima cu parametrii default (si e nevoie doar de mici ajustari ulterioare). Daca heli zboara prost cu parametrii default (desi setarea a fost bine facuta) sunt sanse mari sa nu zboare bine/perfect niciodata indiferent de cati parametrii bibilim. Asta din ce am vazut la mine si la altii.

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 31 July 2013 - 05:59 PM

0

#3 Useril este offline   nomad 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 651
  • Inregistrat: 24-April 10
  • Gender:Male
  • Location:Brasov

Postat 30 June 2013 - 12:08 PM

Ce liniste este pe acest topic.
Si cum nimeni nu indrazneste propun sa se incepa cu unitatea ZYX-S 3-Axis Flybarless System,o unitate des intalnita la zburatori de heli fbl.

Aceasta postare a fost editata de nomad: 30 June 2013 - 12:09 PM

0

#4 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8341
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 31 July 2013 - 06:02 PM

Am mai adaugat cate ceva. Am setat zile astea Vbar, Fubar, BeastX si cu putin timp inainte Align3g asa ca le am proaspete in minte si pentru ghidul asta m-am uitat din nou peste softul ZYX.

Am fost uimit cat de usoara este setarea, daca urmaresti pasii din soft (si instructiunile sumare de pe ecran) e destul de greu sa o zbarcesti.

Daca cineva are intrebari generale sau specifice poate sa le puna (si) aici, rugamintea e doar sa aibe cat de cat legatura cu unitatile FBL si nu cu regulatoare, baterii, simulatoare, sarbatori religioase, etc.

Aceasta postare a fost editata de stiganas: 31 July 2013 - 06:05 PM

0

#5 Useril este offline   adyrex 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1509
  • Inregistrat: 06-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 08 September 2013 - 11:48 AM

Tinand cont ca nu am zburat niciodata FBL, am cate intrebari de pus:
La un T rex 450 cu Tarot ZYX3 ce tip de swash trebuie selectat? mecanical mixer, 120 degree CCPM sau 90 degree CCPM?
Cu se regleaza mecanic coada? Citisem ca trebuie sa fie 8 grade la pale pe coada.

Aceasta postare a fost editata de adyrex: 08 September 2013 - 11:49 AM

0

#6 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8341
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 09 September 2013 - 05:09 PM

Toate unitatile FBL cu exceptia Align 3g/3gx fac mixajul in unitate.

Din statie se selecteaza mixaj mecanic sau 90 degree. Cu alte cuvinte fara mixaj.

Elevatorul misca doar servo de elevator, aileronul doar servo de aileron si pitch schimba doar pitch-ul.

Coada se regleaza ca de obicei, nu e schimbat nimic din epoca heliurilor FBL. Cu sau fara 8 grade e poveste lunga. Regleaza cum ai facut si pana acum si o sa fie bine.

Vezi postareaadyrex, la 08 September 2013 - 11:48 AM, a spus:

Tinand cont ca nu am zburat niciodata FBL, am cate intrebari de pus:
La un T rex 450 cu Tarot ZYX3 ce tip de swash trebuie selectat? mecanical mixer, 120 degree CCPM sau 90 degree CCPM?
Cu se regleaza mecanic coada? Citisem ca trebuie sa fie 8 grade la pale pe coada.

0

#7 Useril este offline   adyrex 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1509
  • Inregistrat: 06-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 29 September 2013 - 07:49 PM

Ceva legat de setarea mecanicii headu-ului, ordinea setarilor, curbe... se poate?
0

#8 Useril este offline   furios 

  • RAPTOR
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1172
  • Inregistrat: 30-May 08
  • Gender:Male
  • Location:Bragadiru
  • Interests:Heli

Postat 29 September 2013 - 08:56 PM

Hmm,hai sa iti spun o mica povestioara,cand eram eu mic aveam un heli....o taraba de heli defapt si de frica sa nu dau cu el de pamant am citit manualul de la cap la coada si am facut setarile fix cum era acolo,sti ce sa intamplat?...taraba a zburat.Dupa ce l-am trantit bine am zis sa fac mecanica la ochi ca deja aveam ochiul sfarmat,sti ce sa intamplat? am mai facut un crash.
T-REX 500 PRO
T-REX 600N/OS55HZ-R
T-REX 700X
T-REX 800 TOURBINE
RAPTOR 90 SE gasser
HENSELEIT 3DNT
Save the flybar !!

---------Alexe Gabriel----------
0

#9 Useril este offline   adyrex 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1509
  • Inregistrat: 06-September 08
  • Gender:Male
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 01 October 2013 - 07:52 PM

Nu fi asa pesimist,... :)
0

#10 Useril este offline   stiganas 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 8341
  • Inregistrat: 25-September 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 01 October 2013 - 08:21 PM

Setarea mecanicii e foarte simpla la heli FBL.

Asta din cauza ca ai o singura variabila si anume lungimea bratului la servo. Restul geometriei e fixata de producatorul heliului din fabrica si nu prea poate fi schimbata.

Heliurile proiectate bine, FBL, merg uns (de pilda Mikado Logo), cele din perioada de tranzitie mai putin (diverse conversii la Trex in special) si nu intotdeauna obtii unghiurile recomandate.

Ordinea setarilor e data de fiecare unitate FBL in parte si de regula sunt niste pasi foarte simpli, logici.

Curbele se fac din statie si sunt super simple.

normal - maresti turatia motorului si pasul.
idle-up - turatia motorului constanta (80%-100%), pasul liniar de la 0 la 100% (sau la futaba -100% +100%)



Vezi postareaadyrex, la 29 September 2013 - 07:49 PM, a spus:

Ceva legat de setarea mecanicii headu-ului, ordinea setarilor, curbe... se poate?

0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1


Raspuns rapid

  

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu