intrebari
#1
Postat 06 July 2005 - 11:30 PM
incep eu http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif .
cum se construieste "chestia aia"(ma iertati dar chiar nu stiu cum se numeste) prin cate iese din coca arborele cu elice? si prin care nu intra apa ??
multumesc anticipat
Don't drink and drive, smoke and FLY!
Radiolink AT10, 2,4GHz
GRUNAU BABY 2.3M
ASW-28 2M
#2
Postat 07 July 2005 - 05:04 AM
daca da construiesti (cauti)un lagar pentru acel ax (cauti teava de alama de ex) care sa fie fix cu un micron mai mare in diametru http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif decat axul tau.
indesi ceva vaselina siliconica si cred ca ajunge dar eu nu sunt de navo.
atentie la pozitia axului fata de orizontala!
abia dupa asta poti sa te gandesti la cum faci cuplajul axului cu motorul (vezi cuplaje cardanice)
#4
Postat 07 July 2005 - 06:57 AM
Exemplu concret: eu am facut tubul si axul la o vedeta din teava alama de 6mm exterior si 5 mm interior si un electrod de sudura de inox, de 3,25mm (pe care l-am curatat de "cimentul" ala si l-am lustruit perfect cel putin la capete). Am pus lagare de bronz grafitat gasite prin unitati vechi de flopy de 5" sau prin unele CDroame vechi. Am alezat lagarele cu grija si rabdare astfel ca axul de 3,2 (subtiat un pic in urma lustruirii) sa intre fest si apoi am rodat tot ansamblul prin antrenarea cu un motor, atit cit a fost necesar si prin ungere cu ulei. La sfirsit am sters uleiul uzat si am uns cu vaselina (siliconica e rezistenta la apa).
Merge "uns". :rolleyes:
Aceasta postare a fost editata de navigator: 07 July 2005 - 06:58 AM
#5
Postat 07 July 2005 - 11:46 AM
#7
Postat 07 July 2005 - 11:35 PM
daca incerci sa ridici capatul interior al tubului deasupra liniei de plutire
1 In mod sigur inclini mult prea mult axul elicei
2 ai sansa ca motorul sa-ti ajunga la nivelul puntii sau chiar sa depaseasca , depinde ce motor folosesti
Personal solutia dl Navigator o folosesc si o agreez.
la tubul in care axul este aproape fest cu interiorul ai frecare mult mai mare si-ti papa din puterea motorului si din accu .
Nu folosi cuplaje tip disc din cauciuc . dau vibratii la turatii mari si nu ai baza pe ele.
Nici cuplaje gen ventil de bicicleta nu au viata lunga. ba ai sansa sa te lase la mijlocu baltii sau cand elicea ta invarte si altceva decat apa.
pot sa-ti recomand cuplaje facute din sufa de otel gen cablu de vitezometru sau la motoare mici din arc de semering . Numa sa nu le faci pe lungime foarte mare.
Tin fara probleme , nu fac galagie mai deloc , si nu prea dau vibratii
Am avut astfel de cuplaje facute din arc de frana de bicicleta si nu m-au dezamagit . E drept ca in timp se infratisera cu rugina da asta a fost si vina mea.
De asemena am avut cuplaje din arc de semering COSITORITE DIRECT PE AXUL ELICEI SI AL MOTORULUI desigur erau motorase micute .
M-au tinut pana am distrus modelul !
.........................................Mai vezi si tu ...mai sunt idei . Alege ce ti se pare mai usor si da-i batai !
Toate bune
#8
Postat 08 July 2005 - 08:54 AM
Aceasta postare a fost editata de navigator: 08 July 2005 - 08:55 AM
#9
Postat 08 July 2005 - 10:07 AM
In situatia asta, umplerea tubului etambou cu vaselina este suficienta.
Diferenta de paralelism/unghi dintre motor si ax ar trebui sa fie extrem de mica inca din constructie asa ca se pot folosi cuplaje de mai multe feluri intre ax si motor in functie de puterea si felul motorului de la dua placi cu bolturi intre care se afla o placa de cauciuc cu 4 gauri dispuse la 90 grade corespunzatoare bolturilor pana la clasica cruce cardanica.
Se poate folosi si o piesa (cilindru) crestata pe mijloc cuplata cu o alta piesa (tot cilindru) la care se frezeaza lateralele astfei incat sa ramana pe mijloc o "limba" corespunzatoare cu frezarea de pe mijloc de la cealalta piesa. Cu cat suprafetele de contact dintre cele doua piese au rugozitate mai mica cu atat functioneaza mai bine.
Despre arc si cablu s-a vorbit deja.
Bafta!
Aceasta postare a fost editata de Crios: 08 July 2005 - 10:08 AM

#12
Postat 09 July 2005 - 09:42 AM
Tao, la 8 Jul 2005, 22:19, a spus:
adica sa nu traga nici stanga nici dreapta , si la ce distanta de carma poate sa fie elicea ???
Mijlocul = (in cazul de fata) latimea/2.
Distanta carma fata de elice = ecuatie cu o necunoscuta la care se cunoaste doar intrebarea. Daca da cu virgula, o eroare de cativa milimetrii nu cred ca este esentiala. Cert este ca aceasta distanta nu poate fi = 0.
De regula aceasta distanta reiese din plan si poate deveni mai mare sau mai mica daca se face o barca mai mare sau mai mica fata de plan.
Bafta!

#13
Postat 09 July 2005 - 05:09 PM
daca barca este din fibra si are unele deformatii din turnare cum nimeresti punctul fix din mijloc ? al iei pa ghicitelea ( cam aici ar trebui sa fie http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/ic_.gif )
iar cu distanta dintre elice si carma : elicea poate iesi prin partea din spate sau prin fundul barcii
si cred ca conteaza si asta
#14
Postat 10 July 2005 - 12:05 PM
Tao, la 9 Jul 2005, 17:09, a spus:
daca barca este din fibra si are unele deformatii din turnare cum nimeresti punctul fix din mijloc ? al iei pa ghicitelea ( cam aici ar trebui sa fie http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/ic_.gif )
iar cu distanta dintre elice si carma : elicea poate iesi prin partea din spate sau prin fundul barcii
si cred ca conteaza si asta
asculta-l pe crios ca stie ce zice.daca vrei viteza si implicit performanta la model ,cauta sa nu ai defecte de turnare,iar daca ai,remediaza-le.bafta
user vechi:stamy
#15
Postat 10 July 2005 - 05:53 PM
si sa spunem ca din cauza faptului ca axul este putin mai lung si din greseala gaura este putin intr-o parte (max 5milimetri) , deci nu este perfect perpendiculara cu mijlocul cocii , ea ( barca ) nu va trage intr-o parte pe o anumita distanta ????
cum se poate regla sau remedia ???
si cand se foloseste metoda cu elicea scoasa in spatele cocii si cand sub ea ??
#16
Postat 10 July 2005 - 06:33 PM
axul se scoate prin chila ,intr-un punct anume ,in functie de inclinatia axului pe care o da pina la urma si diametrul eliciei.cu scosul axului prin oglinda,sincer nu am vazut sau auzit.se poate folosi ansamblul "z"-drive care este amplasat in pupa navomodelului,prins chiar de oglinda.
user vechi:stamy
#18
Postat 10 July 2005 - 10:33 PM
am vorbit cu un prieten care este in italia si mi-a promis ceva , dar acum.........
si mai intreb si eu la urma urmei sa mai aflu cate un chichit, ca de realizat nu-s asa greu de cap si poate mai afla si cei care sunt mai pesimisti si nu au curajul sa intrebe
oricum cand am sa-mi fac rost de o coca adevarata am sa incerc sa-ti cer ajutor ptr. ca doar tu esti cel mai aproape de mine (galati)
si stiti cu totii ca meseria se fura nu se invata si macar de pe forum sa mai prinda si altii cate ceva ok ???? http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
#19
Postat 11 July 2005 - 08:00 AM
Parerea mea (mi-am facut si eu anul trecut o barca, de la 0, fara sa am experienta, numai cu ce am aflat de aici de pe forum) este ca nu conteaza asa mult 1 mm sau 2 mm diferenta fata de jumatatea barcii, cat conteaza ca axul elici sa fie PARALEL cu chila barcii.
Daca axul e un pic cam lung, scurteaza-l . (scoti un lagar, tai un pic din ax, bagi lagarul la loc)
La mine carma e cam la 5mm de elice, si se comporta bine.
Trage un ochi la poza asta. Poza
Bafta
#20
Postat 11 July 2005 - 08:34 AM
Eu nu sint vitezist (am mai discutat cu Tao), dar sfatul meu e sa priveasca pozele unor barci de viteza de pe net (acolo unde poate sa vada ce-l intereseaza) si sa se inspire.
Am gasit odata pe aici pe la "navomodelism" un link sau chiar o schema cu exact ce te intereseaza : distanta cirma-elice, distanta elice-fundul barcii, pozitia motorului, inclinarea axului elicei, si parca si de elicile pozitionate in urma oglinzii barcii, era vorba.
Ca vad ca meseriasii in ale vitezei nu se prea inghesuie. (Gica-Vitezaaaa! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/wub.gif )
Uita-te si la asta http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?act=...=10&t=5230&st=0 eventual intreaba-l pe calu2 ca vad ca "le are"
Aceasta postare a fost editata de navigator: 11 July 2005 - 08:39 AM
#21
Postat 11 July 2005 - 08:50 AM
Exista acolo si partea serioasa pe care a sesizat-o Stamy
Jumatatea o iei pe oglinda si o trasezi perpendicular pe chila. Linia intre asta ci varful barcii este mijlocul.
Stamy zice ca nu trebuie sa ai defecte de turnare si asa este. Si astea influienteaza traiectoria barcii ca si axul care nu este paralel cu chila dupa cum spunea Butterfly.
Carma trebuie si ea sa fie pe mijloc si perpendiculara pe chila. O deviatie a capatului carmai spre babord sau tribord da devieri de la traseu.
Bafta!
PS @navigator, unii machetisti dintre noi, n-au facut la viata lor numai machete :D

#23
Postat 11 July 2005 - 10:46 AM
user vechi:stamy
#24
Postat 11 July 2005 - 09:42 PM
-sa trecem la lucruri mai serioase : vorbeam de barci de viteza , ca asta ma pasioneaza pe mine , am vazut ca cele care au gaura aia in interior in partea din spate au elicea pe mijloc si carma intr-o parte , iar cele care au aripioare alea in parti (presupun ca ptr. a nu se rasturna la curbe si tin loc de gaura aia ) au elicea si carma pe mijloc si unde am vazut pe saiturile astea periculoase e ca nu au folosit axul port elice si elicea sub barca si carma in partea din spate .
DE CE TOATE ASTEA ????????
si sa-i raspund si lui BUTTERFLY : nu am doua maini stangi , am una singura dreapta si stanga de la cot dar dreapta face si treaba ptr. stanga si ma descurc la toate ..............si la femei :( ;)
#26
Postat 12 July 2005 - 08:10 AM
stamy, la 11 Jul 2005, 21:49, a spus:
Regula de baza, e adevarat. Nimeni nu s-a nascut invatat. Are si teoria rolul ei, dar de obicei, practica ne omoara.
@Tao, Stamy s-a oferit sa te ajute lucru pe care nu-l prea face multa lume, iar Galatiul nu este un oras asa de mare sa nu va puteti intalni.
Sunt convins ca stand fata in fata, vazand si facand, lucrurile nu mai par atat de complicate. Si aruca cei 5Gb de informatie ca am constatat ca este inutila. Daca era informatie utila, chiar faceai o barca cu ochii inchisi :)
Bafta!

#27
Postat 12 July 2005 - 09:51 AM
Pozitia excentrica a carmei (in partea dreapta) este folosita deoarece in multe curse virajele sunt pe parte dreapta (o astfel de barca ia viraje stranse pe dreapta, in detrimentrul celor la stanga, de ce? pai atnci cand barca vireaza , ea se inclina intr-o parte iar daca ai carma montata mai in dreapta, o suprafatza mai mare a acesteia va fi folosita la controlul barci).
"Gaura aia in inerior in partea din spate" este o camera din corpul barci care se umple cu apa in cazul in care barca se rastoarna si rasuceste coca, punand astfel barca dinou in pozitie de navigatzie.
Flapsurile se folosesc pt a stabiliza barca atat pe axa transversala cat shi longitudinala. Cum de obicei eliciile shi motoarele folosite le astfel de barci sunt supradimensionate in raport cu marimea barcii, corpul acesteia tinde sa se roteasca in sens invers eliciei rezultand o tendintza de giratzie a barcii, in acest caz flapsurile se regleaza a.i. barca sa mearga drept la o anumita viteza (reglaju transversa sa-i zicem). In cazul in care barca este mai aplecata/ridicata fatza de axa longitudinala (prova-pupa) vom actiona asupra flapsurilor pt a corecta pozitia barcutzei. Totusi este bine ca aceste "reglaje" sa le facem,atunci cand putem, din pozitia "componentelor" din interiorul barcii (pozitie baterii, motor, etc) a.i. sa reglam f fin aceste aripioare, altfel ele pot infrana barcuta
Navomodele de viteza pot avea elicea montata atat in pupa (curse off shore), cat shi sub chila( FSR-uri) depinde ce vrei sa faci, numai sa fi atent ca pt fiecare exista alt tip de elice
Toate cele de mai sus le pozi combina, sau renunta la unele din ele in functie de ceea ce vrei sa faci cu barca. Sper ca n-am gafat prea mult , si ca nu este cazul sa "arunc" cei 5Gb din calculator :)
Bafta
PS Vorba lui Stamy, fatzi o barcuta, dute cu ea la balta, vezi ce nu merge, modifica, dute cu ea la balta......
#28
Postat 18 July 2005 - 01:36 PM
si de asemenea caut cea mai ieftina statie (daca este cu un sg canal) k nu am decat un servo care controleaza directie. barca este un iacht MERKUR (planul lam luat de pe http://www.mo-na-ko.net/ ) si este aproape gata. am rezolvat cu tubul etambou(cu aceasta ocazie multumesc lui silviu66 ,navigator ,anonim si z-mare). barca nu are nimic sofisticat. este facuta numai din placaj, baghete de brad , bolduri si aracet, si tot este taiat la traforaj(in afara de baghete). tinand cont ca este prima barca nu m-ar mira sa mearga stramb, sau mai rau sa nu mearga deloc. :D
multumesc anticipat
Don't drink and drive, smoke and FLY!
Radiolink AT10, 2,4GHz
GRUNAU BABY 2.3M
ASW-28 2M
#30
Postat 18 July 2005 - 01:53 PM
Don't drink and drive, smoke and FLY!
Radiolink AT10, 2,4GHz
GRUNAU BABY 2.3M
ASW-28 2M