Modelism - RHC Forum: super fuel - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

super fuel intrebare intrebatoare...

#1 Useril este offline   D3xt3r_Jr. 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1284
  • Inregistrat: 15-May 04

  Postat 26 February 2005 - 03:58 PM

de unde pot face rost de "perclorat de amoniu" deoarece am auzit ca asta in combinatzie cu pulbere de Al shi cu ceva binder se foloseshte la booster-ele rachetelor adevarate si tare mi-ar placea sa pot face un motor asa puternic :rolleyes:
Schimbat Nick in Dexter_Jr ca sa resetam numaru de mesaje
0

#2 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 26 February 2005 - 05:19 PM

...ai auzit....?
.... de auzit auzi bine.. :rolleyes: dar nu tr sa auzi doar ci sa te si documentezi bine :lol: stii ca percloratul de amoniu (aka AP) nu se recomanda amatorilor deoarece este "shock sesitive" adica explodeaza cand este suprasolicitat mecanic? inlocuitor pt el este azotatul de amoniu (sau nitrat de amoniu aka AN) cu pulbere de aluminiu (ca la ..."rachetele adevrate"...)
Din pacate multi fabricati de ingrasaminte au incetat efectiv sa mai faca nitrat de amoniu datorita unei aplicatii nu prea pasnice pe care teroristii i-au dato. Eu ma informasem cand eram la facultate daca Nitramonia il comecializeaza persoanelor fizice.. si era ok acum 2-3 ani. Desi nu am cumparat ca dadeau doar min 1 sac de 50kg (pretul nu ar fi fost o problema 500.000lei acum 3 ani)
Cat despre AP procurarea lui este si mai grea in romania... culmea aici am gasit pe un site care vindea AP pur la un pretz destul de piperat 40£/0.5kg insa partea cu "shock sesitive" imi da bataie de cap.
Asa ca singura alternativa ramne KNO3
Ca o comparare a performantelor treaba sta asa:
AP+Al la 20 atm => Isp 220s...230s
AN+Al la 20atm => Isp 200s...210s
KNO3+zahar la 20 atm=> Isp= cca 150s

http://www.kno3.com/
deci pt un amator si KNO3 e destul de bun

Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 26 February 2005 - 05:20 PM

0

#3 Useril este offline   VIP 

  • Nou venit
  • Pip
  • Grup: Members
  • Postari: 4
  • Inregistrat: 25-January 05

Postat 02 March 2005 - 06:25 PM

apropo de rachete adevarate motorul lor se face altfel :perclorat de amoniu cu cauciuc,-combustibil solid
este dispus intrun cilindru metalic si cu o gaura mare in el cam asa |00 00|
|00 00|
|-cilindru |00 00|
|00 00|
|00 00|

00-amestec de cauciuc si perclorat
0

#4 Useril este offline   D3xt3r_Jr. 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1284
  • Inregistrat: 15-May 04

Postat 17 March 2005 - 03:24 PM

shtiu shi eu cum se face shi cum e treaba cu gaura deoarece motoarele gen nakka(pe care le folosesc) se fac tot asha faza e cel mai bine ar fi ca gaura aia sa aiba forma de stea pt o suprafatza de ardere mai mare shi implicit o putere mai mare
Schimbat Nick in Dexter_Jr ca sa resetam numaru de mesaje
0

#5 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 17 March 2005 - 08:37 PM

D3xt3r_Jr., la 17 Mar 2005, 15:24, a spus:

shtiu shi eu cum se face shi cum e treaba cu gaura deoarece motoarele gen nakka(pe care le folosesc) se fac tot asha faza e cel mai bine ar fi ca gaura aia sa aiba forma de stea pt o suprafatza de ardere mai mare shi implicit o putere mai mare

incepeti cu motoare de rachetomodel... lasati percloratul deoparte...

parerea mea,
MIG-29
0

#6 Useril este offline   D3xt3r_Jr. 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1284
  • Inregistrat: 15-May 04

Postat 19 March 2005 - 03:11 PM

cu motoarele de rachetomodel am terminat-o nu sunt prea puternice(vorbesc de alea cu black powder) shi sunt greu de gasit eu intrebam informativ de perclorat
Schimbat Nick in Dexter_Jr ca sa resetam numaru de mesaje
0

#7 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 21 March 2005 - 03:17 AM

si motoarele cu pulbere neagra pot fi facute suficient de puternice... totul depinde de lungimea si diametrul cartusului (de asemeni estes produce motoare de rachetomodel cu ajutaje facute cum scrie la carte cu portiune convergenta-divergenta si nu o simpla gaura...). Percloratii sunt oxidanti buni dar periculosi de manuit... cel putin din ce stiu eu... poate avem un chimist prin zona si te lamureste exact ce si cum...

MIG-29
0

#8 Useril este offline   otonel 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 117
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 23 March 2005 - 10:23 PM

percloratul de amoniu e exploziv curat
perclorat de amoniu =azotat de amoniu combinat cu clorat de potasiu=perclorat de amoniu +azotat de potasiu
0

#9 Useril este offline   Oni 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 68
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 24 March 2005 - 01:57 AM

De unde pana unde se transforma cloratul in perclorat?

Perclorat de amoniu se poate obtine cel mai simplu din acid percloric si amoniac.

Percloratul de amoniu este detonabil, dar si un oxidant de exceptie.
0

#10 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 24 March 2005 - 03:02 AM

bre inainte de a pune mana sa faceti dreq vreo bomba si sa aruncati in aer vreun garaj... puneti mana si studiati elemente de balistica interioara.. care va invata cum sa va proiectati un motor, dinamica arderii, stabilitatea frontului de ardere etc etc etc...

puteti incepe cu Guta Craciun si Alexandru Marinescu- "Calculul si constructia rachetelor" aparuta la Editura Didactica si Pedagogica prin anul 1969 (in privinta anului nu sunt chiar asa de sigur)... aveti acolo la inceput elemente de balistica interioara pentru motoarele racheta cu propergol solid.

MIG-29

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 24 March 2005 - 03:03 AM

0

#11 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 24 March 2005 - 11:40 AM

MIG-29, la 24 Mar 2005, 03:02, a spus:

....elemente de balistica interioara..... ..., dinamica arderii, stabilitatea frontului de ardere etc etc etc.....


Mig-ule dar ce rau ti-ai facut astia micii de-i sperii in halul asta!
Bine ca nu le-ai zis si de managemetul arderii sau marketingul frontului in propergol... ieccettera ieccettera
Debilule!

0

#12 Useril este offline   D3xt3r_Jr. 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1284
  • Inregistrat: 15-May 04

Postat 24 March 2005 - 02:40 PM

nenea migule ia-o pe romaneshte te rog frumushel
Schimbat Nick in Dexter_Jr ca sa resetam numaru de mesaje
0

#13 Useril este offline   otonel 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 117
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 25 March 2005 - 10:13 PM

"De unde pana unde se transforma cloratul in perclorat?

Perclorat de amoniu se poate obtine cel mai simplu din acid percloric si amoniac.

Percloratul de amoniu este detonabil, dar si un oxidant de exceptie."

mai odat obtii intradevar clorat de amoniu din care prin incalzire -percloratul
da deja i multa chimie aici si e complicat
acidul percloric nu este in stare libera si dak il obtii tb cond speciale
mai simplu ar fii electroliza clorurii de amoniu(tipirigul) de unde ar rezulta clorat direct dar si un lichid galbui exploziv deci e periculos si asa
iti atasez si un text depre fabr. percloratilor:
Industrially, perchlorates are exclusively prepared by the
electrochemical method. In the past, thermal decomposition of chlorate
has been used but since this process is very inefficient it has been
abandoned long ago. Chemical oxidation of chlorates is currently not
very economical either, but it may become an option in the future. For
amateur pyros, each of these methods may be used as we need not be
concerned with the economy of the process as much as commercial
operations do. The electrochemical method is convenient to use if you
have a chlorate cell with the right anodes already, since then making
perchlorates is simply a matter of operating the cell for a bit
longer. If you can get chlorates in quantity for cheap, for example as
a herbicide, the thermal decomposition method is an option. The method
is quick, and requires no chemicals other than the chlorate starting
material. Perchlorates can also be prepared by chemical oxidation of
chlorates. The required chemicals are relatively expensive, but the
method is quick and simple.

Fisiere atasate


0

#14 Useril este offline   otonel 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 117
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 25 March 2005 - 10:23 PM

o varianta de preparare

Fisiere atasate


0

#15 Useril este offline   Oni 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 68
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 26 March 2005 - 12:31 AM

Otonel, ce ai pus acolo este despre clorati/percorati de sodiu/potasiu.

Cloratul de potasiu cu azotat de amoniu NU DA perclorat de amoniu.

Daca incalzesti clorat, obtii perclorat, oxigen si clorura. Deci perclorat impurificat cu clorura.

Electroliza clorurii de amoniu este o metoda de obtinere a triclorurii de azot si nu a percloratului de amoniu si este foarte probabil sa se termine intr-o explozie uriasa.

Acidul percloric exista, si se gaseste curent in concentratii de 60-70%. Poate l-ai confundat cu acidul cloric, care intradevar este extrem de instabil.

Percloratul de amoniu se obtine industrial din clorura de sodiu electrolizata la clorat de sodiu, care este electrolizat mai departe la perclorat de sodiu, care este in final reactionat cu clorura de amoniu pentru a da perclorat de amoniu, care precipita, si clorura de sodiu, foarte solubila.
0

#16 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 26 March 2005 - 08:37 AM

ba eu cred ca nu vroiam sa sperii pe nimeni... iar debil nu-s ca din cate stiu am dosar medical (deci si control la cap) destul de bun...

acuma revenind... eu doar dadeam un sfat (competent sau incompetent... voi decideti!) si incercam sa ii aduc pe o cale care zic eu ca este buna si anume aceea a studiului inainte de a da cu ciocanul...

MIG-29
0

#17 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 26 March 2005 - 12:01 PM

MIG-29, la 26 Mar 2005, 08:37, a spus:

ba eu cred ca nu vroiam sa sperii pe nimeni... iar debil nu-s ca din cate stiu am dosar medical (deci si control la cap) destul de bun...

acuma revenind... eu doar dadeam un sfat (competent sau incompetent... voi decideti!) si incercam sa ii aduc pe o cale care zic eu ca este buna si anume aceea a studiului inainte de a da cu ciocanul...

MIG-29

Sa inteleg ca m-ai luat in serios? :D
Ti-ai pierdut simtul umorului? :huh:

0

#18 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 27 March 2005 - 12:10 AM

nu m-am suparat :D stai linistit... :D

deci cum spuneam frontu` de ardere...
:D

MIG-29
0

#19 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 27 March 2005 - 01:08 AM

Acum fara gluma...
Zi-ne te rog cum am putea folosi in sigurantza Percloratul de Amoniu.. ca Nitratul de Amoiniu nu mai e ca l-au luat talibanii..
Desi AP e scump si periculos impulsul ala specific ridicat imi atrage atentia insistent :D
Apropo.. din asta se pot face motoare cu ardere pe perioade mari fara sa explodeze ca la KNO3?!

Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 27 March 2005 - 01:08 AM

0

#20 Useril este offline   GIGI 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 995
  • Inregistrat: 13-January 03
  • Gender:Male
  • Location:România

Postat 27 March 2005 - 02:49 PM

Da asa perioade mari ca bine zici.
pai sa arda bre motorul ala macar cateva minute.
0

#21 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 27 March 2005 - 02:55 PM

hai mai Gigi nici chiar asa. Un motorash de asta uzual arde intre 0.3-3 sec, daca faci unul care arde 30sec esti super meseriash.. Dar sa nu bubuie animalul
0

#22 Useril este offline   GIGI 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 995
  • Inregistrat: 13-January 03
  • Gender:Male
  • Location:România

Postat 27 March 2005 - 03:02 PM

pai bre deaia zic si io ca poate stie lumea asta o reteta mai buna ca m-am plictisit de motoarele astea. Daca dau cu prastia se duce mai mult. http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif
0

#23 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 27 March 2005 - 03:05 PM

Laudarosule http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif
Mai bine treci pe moatare hibride, ia cauta pe net sa vezi ce meserie de motare sunt, dar sunt cam scumpicele intre 70£-500£
0

#24 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 28 March 2005 - 12:38 AM

MrSpace, la 27 Mar 2005, 01:08, a spus:

Acum fara gluma...
Zi-ne te rog cum am putea folosi in sigurantza Percloratul de Amoniu.. ca Nitratul de Amoiniu nu mai e ca l-au luat talibanii..
Desi AP e scump si periculos impulsul ala specific ridicat imi atrage atentia insistent http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif
 Apropo.. din asta se pot face motoare cu ardere pe perioade mari fara sa explodeze ca la KNO3?!

pai si cu KNO3 merge sa faci motoare de durata... totul tine de calcul si de racire... si de noroc :(

O compozitie interesanta se poate realiza pe baza de ballistit presat (cautati pe net si gasiti si reteta). Mai exista motoare pe baza de nitroceluloza (de asemeni retete pe net sau in cartea care am recomandat-o... ca nu degeaba am recomandat-o!!!!). In general orice combustibil poate fi format in calup calculat dinainte si care sa arda o anumita functie tractiune/timp. totul tine de precizia cu care sunteti capabili sa calculati lucrurile respective si cat de pretentiosi sunteti!
vor exista abateri de la curba teoretica... dar in general abaterile pot fi minimizate prin realizarea unor experimente lastand si determinari precise, apoi re-input in calcule si refacut design-ul... dupa cateva teste scoateti un motor suficient de bun.

Pentru un combustibil dat aveti nevoie sa stiti viteza de ardere ca functie de presiune, regimul de presiuni in care arderea are loc optim... de obicei in ecuatia vitezei de ardere intra si indicele politropic (n) care este legat de caldura specifica la volum constant si caldura specifica la presiune constanta (adica Cv si Cp)...mai trebuie sa cunosti densitatea combustibilului (si bineinteles ce arde si ce rezulta!). Ar mai fi elemente necesare dar sa zicem ca aceste date initiale cunoscute cu precizie (fie experimentati fie luati combustibilul deja folosit de altii si care au publicat tabele cu date de incredere!) puteti trece la calculul motorului. Decideti ce tractiune si ce timp doriti si decideti daca veti avea ardere frontala sau ardere radiala. Avantajul arderii frontale este ca e mai usor (relativ) de calculat. Oricum in zilele noastre exista software specializat care descompune batonul de combustibil in elemente "fine" (metoda de analiza a elementelor finite) si modeleaza arderea cu rezultatele respective. La urma va va zice tractiunea, timpul si cum evolueaza lucrurile in timp (inclusiv presiunea interna! parametru deosebit de important la aceste motoare). Apoi functie de temperatura adiabatica a flacarii puteti decide ce materiale veti folosi pentru constructia ajutajului si a carcasei motorului, modul de prindere al ajutajului de carcasa (vedeti de asemeni cartea recomandata) si metode de calcul a proprietatilor termodinamice a jucariei (cat se incalzeste, unde cum etc.).



MIG-29

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 28 March 2005 - 12:43 AM

0

#25 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 28 March 2005 - 12:49 AM

combustibili in cartea respectiva:

ballistit:

nitroceluloza 51.5%
nitroglicerina 43%
dietilftalat 3.25%
sulfat de potasiu 1.25%
etilcentralit 1%
ceara 0.08%
negru de fum 0.2%


la o presiune de 100kgf/cm^2 are o viteza de ardere de 2.14 centimetri pe secunda cu un indice politropic de 0.69


Un combustibil neomogen de inalta calitate este:

asfalt 16,8%
petrol 7,2%
perclorat de potasiu 76%

puteti folosi si:

azotat de amoniu 80%
cauciuc 18%
catalizator 2% (probabil pulbere metalica).


sau perclorat de amoniu si cauciuc in proportie de 80/20


MIG-29
0

#26 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 28 March 2005 - 12:52 AM

La o simpla privire la substantele ce compun acesti combustibili veti vedea ca le puteti gasi cu relativa usurinta... de exemplu in Bucuresti acum 2 ani de zile am putut gasi relativ usor azotat de potasiu la saci... singura dificultate e ca a trebuit sa fie luata pe firma... aveam un amic cu firma care m-a ajutat in aceasta privinta. Atata vreme cat sunteti responsabili si fiecare pas care-l faceti e dublat de studiu puteti fi sigur ca rachetomodelismul va veni cu mari satisfactii !

Dar daca tot ce vreti e doar sa ardeti un motor de putere mare de frumusete sau ca sa impresionati vecinii... mai degraba lasati-va de activitatea aceasta... nenorociri se pot intampla din graba...

MIG-29
0

#27 Useril este offline   GIGI 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 995
  • Inregistrat: 13-January 03
  • Gender:Male
  • Location:România

Postat 28 March 2005 - 11:58 PM

MIG-29, la 28 Mar 2005, 00:52, a spus:

de exemplu in Bucuresti acum 2 ani de zile am putut gasi relativ usor azotat de potasiu la saci... singura dificultate e ca a trebuit sa fie luata pe firma... aveam un amic cu firma care m-a ajutat in aceasta privinta.

Nu este atit de greu sa achizitionezi azotat de potasiu.
Toti spun ca trebuie luat pe firma si asa am crezut si eu pina m-am dus la magazin (fabrica) si am cumparat doar cu buletinul.

In retetele de mai sus nu am vazut printre compusi azotat de potasiu si nu stiu de ce ai pomenit de el.

Ultima reteta cu azotat de amoniu si cauciuc mi se pare cea mai accesibila. Chiar functioneaza reteta asta?
Dati mai multe detalii despre preparare.
0

#28 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 29 March 2005 - 07:21 AM

GIGI, la 28 Mar 2005, 23:58, a spus:

MIG-29, la 28 Mar 2005, 00:52, a spus:

de exemplu in Bucuresti acum 2 ani de zile am putut gasi relativ usor azotat de potasiu la saci... singura dificultate e ca a trebuit sa fie luata pe firma... aveam un amic cu firma care m-a ajutat in aceasta privinta.

Nu este atit de greu sa achizitionezi azotat de potasiu.
Toti spun ca trebuie luat pe firma si asa am crezut si eu pina m-am dus la magazin (fabrica) si am cumparat doar cu buletinul.

In retetele de mai sus nu am vazut printre compusi azotat de potasiu si nu stiu de ce ai pomenit de el.

Ultima reteta cu azotat de amoniu si cauciuc mi se pare cea mai accesibila. Chiar functioneaza reteta asta?
Dati mai multe detalii despre preparare.

da functioneaza... ceva asemenator este folosit in boosterele navetelor spatiale. (e cu polibutadiena si am impresia ca actualmente nu mai folosesc azotat de amoniu ci alt compus- trebuie sa verific).

Oricum sigur e folosita in treptele de accelerare pentru rachetele de sondare a atmosferei.

Se topeste cauciucul si se adauga azotatul de amoniu :D

MIG-29
0

#29 Useril este offline   D3xt3r_Jr. 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1284
  • Inregistrat: 15-May 04

Postat 31 March 2005 - 02:19 PM

eu shtiam ca la boostere (de curand am vazut de discovery) se foloseshte perclorat de amoniu cu cauciuc

o alta combinatzie folosita la motoarele pt amatori cica e perclorat de amoniu cu Al (pe asta o vazui la scrapheap)
Schimbat Nick in Dexter_Jr ca sa resetam numaru de mesaje
0

#30 Useril este offline   D3xt3r_Jr. 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1284
  • Inregistrat: 15-May 04

Postat 15 May 2005 - 03:44 PM

compozitzia folosita de NASA la boostere este asta

"propellant mixture in each SRB motor consists of an ammonium perchlorate (oxidizer, 69.6 percent by weight), aluminum (fuel, 16 percent), iron oxide (a catalyst, 0.4 percent), a polymer (a binder that holds the mixture together, 12.04 percent), and an epoxy curing agent (1.96 percent). The propellant is an 11-point star-shaped perforation in the forward motor segment and a double- truncated- cone perforation in each of the aft segments and aft closure. This configuration provides high thrust at ignition and then reduces the thrust by approximately a third 50 seconds after lift-off to prevent overstressing the vehicle during maximum dynamic pressure. "
sa o traduca cineva exact varianta originala o gasitzi pe linku asta:

http://science.howst...com/rocket6.htm
Schimbat Nick in Dexter_Jr ca sa resetam numaru de mesaje
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu