Crash Despre aterizari fortate
#1
Postat 18 April 2003 - 09:46 AM
PS: Am vazut niste filme cu domni care zdrobeau fara sens modele de mii de dolari . Care a fost cel mai dureros crash ?
#2
Postat 18 April 2003 - 10:30 AM
nu te lua dupa gurile rele... dracul nu-i chiar asa de negru, doar a fost vopsit.
In primul rand ca nu o sa rupi modelul la prima iesire la camp - e chestia aia cu norocul incepatorului B) ...abia mai incolo cand crezi ca deja ai invatzat ceva o sa incepi sa produci surcele de foc. http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif
Fiind vorba de un motoplanor iti sugerez sa-l verifici intai static - daca CG este unde trebuie...apoi la camp incerca sa-i faci o lansare usoara (numai impotriva vantului) din mana cu motorul oprit sa vezi daca atitudinea de zbor e corespunzatoare (ai mare grija cand il arunci din mana sa nu-l arunci cu botul in sus). Dupa care daca totul pare ok, da-i bice.
Mai intai regleaza comanda pe profundor sa fie mica nu cumva sa faci prostii din dorintza de a pilota mai cu adrenalina; nu prea ai de ce sa mesteci comanda de profundor in timpul zborului daca nu faci acrobatie cu el. Si tine minte, motoplanorul are marele avantaj ca isi corecteaza singur atitudinea de zbor.... asa ca daca tzi se pare ca ai gresit e suficient sa aduci comenzile pe zero si modelul o sa-si corecteze singur "tzinuta" de zbor (daca are suficienta altitudine)..
In rest, iti doresc vreme frumoasa.
#3
Postat 18 April 2003 - 11:04 AM
Oricum multumesc infinit pentru informatie . Ma astept totusi de la subiectul asta niste povestiri fantastice cu avioane ce se zdrobesc violent de pamant . Sau nu aveti curaj sa povestiti ?
#4
Postat 18 April 2003 - 12:20 PM
Vine Andrei pe cimp inarmat cu:
- avion nou-nout
- RC nou-nouta
- toate cele, una alta, ...
- curaj si indrazneala
Ce n-avea el: EXPERIENTA. Da n-avea de loc. Bita. Tufa de Venetia.
Are loc un prim zbor de aproximativ 10 secunde, avionul tot tragea dreapta, efectul compensator al eleroanelor insuficient, zbor care se termina cu bine la aproximativ 100 de metri de locul unde stateam. Cum curajul/inconstienta raminea la cote alarmat de mari incepe al doilea zbor. Avionul urca abrupt (vezi sfatul cu reglarea cursei profundorului), Andrei "mesteca" in comenzi, avionul incearca sa inteleaga ce vrea Andrei de la el, nu reuseste si ....................
Morala: cu un pilotaj corespunzator poti face sa incapa un Trainer de 1m40cm anvergura intr-o SINGURA punga de 5 kg. Parol B)
Alt crash cu Andrei& friends in galeria de poze, adica AICI
-- Nu mor caii cind vor cainii --
#5
Postat 18 April 2003 - 12:40 PM
Pornit centicularu (un chinez de 1.5 cc, diesel), ridicat calu popii (2.5 m anvergura) lipid de cer dupa care s-a avantat ca puricele potcovit cu 99 de ocale...am cautat pe camp 10 minute butonul de receptie sa pot sa tai alimentarea!!!...rana in pamant a fost de aprox 25 cm adancime, da nu singera...parea mai degraba ca ranjeste la prost!...in rest, mizerie pe o raza de cativa metri!
la cei de fata m-am laudat ca am fost bruiat!!! B)
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 18 April 2003 - 12:41 PM
Cu rabdare si ciocan.
#6
Postat 18 April 2003 - 01:05 PM
De curand ies eu frumos la zbor cu e-planorul meu. Vreme faina, termica etc. Plec de la birou in viteza, aveam totul in masina, ochii ca melcul lipiti de parbriz, sorbeau cumulashii. Ajung pe camp, pun iute-iute accu de propulsie la incarcat si scot aripa zburatoare. Trag cateva staruri cu sandoul, termica se mai ostoieshte putin, apoi se coace si devine chiar insuportabil de irezistibila. Gata, zic mai trag un start cu aripa si bag e-planorul. A fost ultimul start cu aripa pentru ca se terminasera accu de receptie. Si in urma lansarii la sandou a intrat fain de to in pamant. Ok. totul praf si alice, adun, bag in portbagaj, injur printre dinti... montez e-planorul in portbagaj si iute-iute sa il scot sa ii pun aripile si sa decolez odata ca termica duduia pe cerul patriei. dar, ca boul, calc pe firul de la antena receptorului, care atarna si el nerabdator, nefixat inca pe fuselaj, si scap fuselajul din mana!!! zdrang amenajul orizontal se smulge din fuselaj.... injur de mama focului, iau modelul si constat catastrofa, mai injur pret de vreo 5 minute si plec acasa ca acolo nu mai aveam de ce sa stau: modele ioc, cu ce sa repar ioc.
Zi cu ghinion... si record personal: doua modele incidentate intr-o singura zi! Vinovat: doar eu ca eram adormit, bou, su cu capul numai pe sus!
Crashuri am mai patit si din alte cauze: o data am decolat cu setarile altui model la emitator si dupa 2 secunde de zbor spectaculos dar necontrolat, modelul a intalnit pe terra-mama si inca intr-un mod dur! Alta data am avut necazuri cu emitatorul care uneori avea pierderi de putere de emisie, si la virajul unu am ramas fara comenzi, cu servourile batzaind si modelul asemenea. crash cu surcele...
Concluzia : stai linistit ca crashul vine el la tine nu trebuie sa il cauti! Iar cauzele sunt extrem de stupide uneori, nici macar nu-ti imaginezi!
BigBoul
#7
Postat 18 April 2003 - 01:47 PM
#9
Postat 18 April 2003 - 11:33 PM
#10
Postat 19 April 2003 - 01:15 AM
Oare acestea sa fie cele mai bune modele ptr incepatori in a deprinde arta zborului fara prea multe pagube?
#11
Postat 21 April 2003 - 09:11 AM
Stai tu linistit...nici un aeromodel nu e indestructibil...cand s-o repezi terra la el sa vezi ce limba creponata scoate http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
#12
Postat 21 April 2003 - 08:24 PM
Motive-doua.
Primul a fost legat de acumulatorii de propulsie care dintr-un motiv neelucidat pierd putere la 2-3 minute dupa decolare. Daca aterizez si lansez planorul din nou pot dupa acea zbura alte 7-8 minute (doar pe motor).
Al doilea este faptul ca atunci cand modelul zboara cu fata spre mine nu-mi intra in cap sa dau comenzile invers.
Ca urmare executam o trecere la mica altitudine, asa sa vada lumea modelu' cel mare si frumos, si cand sa iau inaltime motorul nu mai trage. Ma fisticesc, incurc comenzile si in loc sa o iau la dreapta unde era un camp cat un teren de fotbal dau comanda stinga si inca tare si planorul sfarseste in malul raului.
Motorul plin de noroi (l-am spalat la ghiveta si merge), o aripa plina de apa (refacut).
#13
Postat 21 April 2003 - 11:01 PM
Chiar e asa cum arata ei sau o fi numai reclama? http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/wink.gif
Inainte sa-l pun pe al meu la incercare, sincer as face cateva ture cu TITAN-ul asta ...
#14
Postat 22 April 2003 - 08:12 AM
#15
Postat 16 June 2003 - 07:52 AM
#16
Postat 16 June 2003 - 08:29 AM
-nu se lanseaza cu vant de coada
-nu se zboara (la inceput) cand e vantul tare sau cand este termica
-nu se lanseaza aproape de obstacole care nu numai ca incurca dar mai si genereaza turbulenta
-nu se trage in disperare de model, ca daca se ajunge la unghi critic de incidenta, fileurile de aer de pe extrados se desprind, portanta scade brusc, rezistenta la inaintare creste si modelul cade. daca te prinde usor asimetric poate sa cada in vrie.
-un veteran drept profesor pare a fi sfatul zieli. pe langa el un simulator de RC pare a fi si el binevenit.
Big
#17
Postat 16 June 2003 - 08:56 AM
Mai Zod aproape ca m-ai facut sa cred ca-mi pierd vremea degeaba pe forum ... cum l-ai lansat cu vantul in spate ? nu ti-am scris eu mai sus sa nu faci asemenea prostii ? Nu s-a tot discutat aici despre portantza, incidenta critica, etc... ? Of, of...ma duc sa ma innec in butoiu cu bere...
Zdrobit de tristete (mai tare ca aeromodelu' lui Zod)
#18
Postat 16 June 2003 - 09:22 AM
#19
Postat 16 June 2003 - 12:43 PM
Salutare tuturor! Am revenit dupa o scurta pauza si observ ca intre timp s-au intimplat multe.... :( .
ZOD! Vad ca s-a intimplat ceea ce tzi-sa prezis. TRIST! Oricum nu te da batut ca nu merita sa renunti pentru un astfel de esec minor. Mai tii tu minte cind m-ai intrebat ce inseamna esec la subiectul deschis despre SPATZ? Te intzeleg perfect de ce ai reusit sa lansezi cu vintul in spate si sa te incurci in comenzi....adrenalina si faptul ca ai avut stomacul in git....Pina ce nu ai simtzit macar odata ca jucaria ti-a raspuns la comenzi nici macar nu stii la ce sa te astepti din partea ei. Atunci cind am facut Spatzul varza, la prima iesire, eram orbit de faptul ca acel avion TREBUIE sa zboare! Daca ma calmam si-mi trageam singur doua palmi poate nu o rupeam de tot dar eu, bou incapatzinat, am dat cu ea pina ce am distrus-o. La intilnirea cu profesorii de la RR in 5 minute a fost gata de zbor, echilibrat, trimat si alte cele. Ei l-au zburat foarte frumos. Dupa ce m-am intors acasa si mi-am improvizat un sandou am incercat sa-l ridic avind impresia ca daca e mai sus atunci voi avea timp sa trag de comenzi sa simt ce se petrece defapt cu ea in acel moment. ERROR! A cazut ca o piatra si i-am facut botul ZOB! Atunci mi-am propus ca mai cumpar o jucarie cu care o iau de la inceput cu pasi timizi dar siguri. L-am montat, am asteptat ca pe ace intilnirea cu Big, l-am verificat, l-am trimat si in sfirsit lansat...DIN MINA!!!!! Apoi l-am trintit de doua ori de i-am rupt botul, si asta cu supravegherea lui Big, l-am lipit cu banda adeziva, l-am trimat din nou si apoi l-am zburat o zi intrega chiar si cu sandou. :D
Dupa ce m-am simtit stapin pe comenzi ( cit de cit ) am avut curajul sa o vopsesc si sa o decorez cu abtibildurile aferente....ah si i-am inlocuit tot boticul...asa vreo 10 cm. Am iesit din nou, l-am montat si am dat cu ea de nu m-am vazut.....apoi am trimat, ghici ce si cit...pai doar un milimetru la elevatzie si deja zbura! Am facut citeva lansari din mina si dupa ce am simtit ca totul e pregatit, l-am pus pe sandou si am zburat o zi intrega ca sa ma obisnuiesc cu comenzile. Tzin sa va spun ca am aceeasi problema cu comenzile in timp ce avionul vine spre mine, aici vorba lu' Big "baga cu simulatorul"...numai sa ai pe ce B)
Am reparat si Spatzul si sa stii ca am si zburat cu ea. Acolo va mai trebui sa maresc suprafata comenzilor ca nu prea vrea sa ma asculte dar deja sunt semne bune!
Ca sa va delectez putin, va trimit doua poze de la ultima mea iesire. Prima reprezinta hangarul adhoc de pe botul masinii unde puteti vedea ambele planoare dupa reparatzie si dupa zbor!!( Spatzul e inca nevopsit ) iar a doua Silece-ul undeva pe sus cautind dupa termica.
PS...asta nu inseamna ca la promixa iesire sa nu le fac praf din nou..... :D
Fisiere atasate
-
Hangar1.JPG (86.16K)
Number of downloads: 185
#20
Postat 16 June 2003 - 12:46 PM
Fisiere atasate
-
Sus_de_tot.JPG (28.91K)
Number of downloads: 196
#22
Postat 16 June 2003 - 01:15 PM
Incearca sa te calmezi inainte de zbor si mai recapituleaza toate regulile de baza. Eu as incerca in locul tau prima data la cimp orizontal. Prima oara cind am dat cu ea era tot la panta si curentzii mi l-au intors paste cap de am facut un looping adevarat. Idiotul am fost eu ca daca trageam concluzia ca e usor de bot atunci nu mai dadeam ca fraierul inca de vro 8 ori pina ce nu am mai avut cu ce....da :huh:
Succes si tine-ne la curent!
#23
Postat 16 June 2003 - 10:42 PM
-profundorul se regleaza (acum pentru inceput)pentru o cursa mica . Reglajul directiei ?
-echilibrarea motoplanorului pe centrul de greutate(conform indicatiilor tehnice) usor inclinat spre fata
-comenzi nebruscate
-lansare din mana, orizontal, vantul din fata (cu motorul turat la max sau 2/3 ???)
-aterizarea cu elicea pliata FARA SA ATINGI MANETA DE GAZE(mai pe coada sau aproape de orizontala ???? )
VA ASTEPT URGENT CU ALTE SFATURI SI PROMIT POZE (oricare ar fii ele-doamne fereste)
Aceasta postare a fost editata de tomac: 16 June 2003 - 10:44 PM
#25
Postat 17 June 2003 - 07:09 AM
@ToMac:
cauta pe aici ca am mai scris sfaturi cu sutele . dar uite inca un buchet:
- cand echilibrezi modelul, urmareste sa ai centrul de greutate acolo unde spune fabricantul sau proiectantul. Suspendat trebuie sa stea orizontal, eventual 1-2 grade cu botul in jos.
- la primele zboruri lanseaza perfect orizontal, fara motor, cu vantul in fata. E bine sa fie seara sau dimineata, cand inca nu este termica, sau cand vantul nu este puternic, decat poate ca o briza.
- dupa ce constati ca stapanesti modelul cat-de-cat foloseste si motorul.
- daca ai o statie ce permite, seteaz-o pe dual rate sau pe expo. Am mai discutat de asta .
- aterizarea se face obligat cu motorul taiat. La inceput mai bine sa il aterizezi putin in viteza decat sa il plachezi. Adica: vii pe panta de aterizare, cu modelul picat f putin. Cand te apropii de sol la juma'de metru ridici usor botul, in asa fel incat sa intrii in zbor orizontal sau aproape. Asta este posibil avand excesul de viteza de pe panta de aterizare. Il lasi sa se apropie de sol dar incerci sa il tii cu botul mai sus. Nu exagerezi cu comenzile ca la inaltimea asta se poate sa se termine cu crash. daca esti la inceput il tii asa si gata. Adica in zbor orizontal si cu botul putin pe sus.
Daca poti cauta un veteran sa te invete. Conteaza si o singura zi de scoala...
Hai ca nu vreau sa va plictisesc.
big
#26
Postat 17 June 2003 - 07:24 AM
Se ia un debutant. Care cere sfatul pe forum. Cei care stiu (sau cred ei ca stiu) incep sa dea cu tone de sfaturi. Incepatorul asculta si apoi face tot cum il taie pe la scufitza si da cu mustaria de terra doar pt. ca vroia el sa vada daca nu cumva merge si cu alte legi fizice. Se ia apoi una lada de bere la prima RR si cu ea se cinstesc chibitii care au dat sfaturile inocente sau docte de la distanta. Si daca nu va fi asa, blestemul trabantului Roz va cadea pe capul aceluia care se trage pe coada de la aplicarea prezentei legi! Si o mai chemam in ajutor si pe mama Amigdala!
Daca insa modelul zboara si nu se transforma in scobitori plute pt. pescari, sperietori de rame sau surcele de aprins pipa buniclui, atunci, debutantul in cauza este scutit de la lada de bere, daca poate sa probeze integritatea modelului.
Ca de rupt, mai rup si cei avansati. Ca doar nici Murphi asta nu doarme, ghinionul mai sta si el pe langa noi si asa mai departe.
BigSfatosu'
#27
Postat 17 June 2003 - 09:33 AM
Sunt un incepator ABSOLUT! Orele mele de zbor RC se masoara in minute, de fapt. Am trecut si prin "crash". Dupa cateva lansari foarte scurte (a sarit elicea de pa ax pt ca nu era lipita cu adezivul potrivit) am reusit sa zbor ca. 2 minute (stiti voi, adrenalina, ac bagat in fund, etc.). Dupa aceea aeromodelul (nu-i spun numele ca suntem pe forum RHC, dar va dati voi seama) din polistiren galben s-a angajat pe o parte, cu motorul redus. In acea secunda m-am gandit ca trebuie sa-i dau ture ca sa-l scot din angajament. Dar: 1. era cu botu' in jos, 2. Treaba se intampla la ca 3 m de terra 3. Subsemnatul, in acele momente nu prea stia care e stanga si dreapta. Rezultatul: s-a angajt si mai tare dar de data asta si cu viteza. A luat contact dur cu Terra. Din bot au sarit vreo 4 bucatzi, iar aripa sa sectionat aproape de planul median. Tare chestia, nu?
Dar sa traiasca polistirenul si adezivii minune pe baza de poliuretan! O saptamana mai tarziu modelul arata ca dracu, plin de cicatrici dar GATA DE ZBOR. E, de data asta lucrurile au mers mult mai bine: am facut un zbor lung, aproape de tot acumulatorul dupa care am facut iar o prostie: am dus modelul intr-o zona in care nu-l mai vedeam (intre mine si el era un pom, singurul pom dealtfel. Eu intepenisem in pozitia aia defavorabila si ascultam sfaturile asistentei: "pica-l, ridica-l, stanga, taie-i motorul" etc). Din fericire am ascultat sfatul cu taiatu' motorului si nu s-a intamplat nimic: a aterizat relativ usor de la ca 1 m pe balarii inalte.
V-am paovestit toate astea (imi cer scuze fata de cei pe care i-am plictisit cu aventurile mele aero) ca sa va sugerez sa va ganditi bine daca incepeti cu planoare destul de fashnete cum deduc ca ati facut-o sau procedati la alegerea unui slow-fly-er. Astea zboara incet, au anvergura mica dar portanta mare, sunt stabile si, ceea ce este important pentru noi, IARTA GRESELILE NOASTRE. Nu spun ca trebuie sa faceti o pasiune pentru asta (ar fi si greu) dar constituie un inceput destul de bun pentru noi, astia care nu am "mestecat" ani de zile in mansele RC.
Salutare si cat mai putine posting-uri pe tema asta
#28
Postat 17 June 2003 - 11:26 AM
ba da' de mult nu am mai apucat la tastetura lu bulibasha nost! haules baules mo? Vaz io ca tat nu va linishtiti si dati cu modelili da pamant si pacat mo de ashe multa munca si parai pupavash conturile sa vi le halesc!
stai sa va scie mama una de descantec ca sa va ajuta la zbor, iute pana nu vine bulibasha ca acu' partzaie cu ceva scula care sa invarte pin ateler la mnealui!
ca sa nu mai cade modelili voaste uite un farmec simplu, direct da la mine, orijinal, mama Amigdala scrie pa hel! eficienta heste numele lui sami vie poftele nu alta!
sa ia: 2 ureci de liliac, 4 capete de bagheta taiate din lonjeron de model scos la pensie, 5 picuri da hulei da ricin, 2 saibe de alama pura, 7 capete de placa de balsa pisata marunt. dupaia mereti cu tate astea, noaptea pe haerodrom si la ceas de miazanoapte, luati pamant de la pragu pistei, mestecati cu 2 degetare de metanol si le puneti pe tate pe o daraba de voalura de parapanta virjina. mestecati tat ce ati adus cu voi. Dupe ce ati mestecat bine puneti tot intr-o cutie de hemitator vechi si stropiti cu benzina. stropiti numa cu Avgas sau cu 100 LL in timp ce incantati de deochi, de vrajba si invidie, de ghinion pene de motor si bruiaj, lipsa de hexperienta si materiale cu defecte: cum sa uda bosconu hasta ase sa sa duce ghinionu lu modelu meu; cum luceshte ala ashe sa zboara el; cum fuje arjintu viu ashe sa fuga ghinionu de pa hel. si dupe ce ziceti asta de 22 de ori aruncati bosconu in sus de 3 ori si apoi il hingropati la loc ferit, la loc curat la hest de pista.
Si daca vreti sa dati ceva si la mama Amigdala, adivarata mama a mamei Omida, sa aveti parte de tat alea bune. Haoleu ca iar vine haladitu de bulibasha si ma prinde la tastetura lui. Da acu ii mai ingaduitor ca o vint haeromagazinu si sa mai himbunat. io nu ca tat ma pune sa ii citesc sara sa adoarme si ashe ma mai chinuie cu tate literile ahalea mancalar himpotenta pe hala de le scrie ase mici si imbraligate.
Mama Amigdala care scoate arjintu viu din oameni, modele si mashini, politzai si animale, vindeca de deochi, bube dulci, impotenta, sporiazis si galci, si tate bolile pamantului, farmece de iubire la pret promotional, descantece de desfacut vraji de legatura ori de facatura, la hal mai mic pret intre toate expertele din majie halba!
va pup ca ma omoara bulibashu!
mama Amigdala
#30
Postat 17 June 2003 - 12:09 PM