Simulator vs Realitate Diferentele dintre REALITATE si SIMULATOR
#1
Postat 19 March 2012 - 11:45 PM
Sunt noi veniti care au avut contact cu simulatorul inainte de a zbura in realitate un model si cu toate acestea primul ( primele zboruri) a (u)fost dezastruoase.
La inceputuri nu aveam nici computer, nici net, doar un model RTF, luat la reduceri, convins de sfaturile vanzatorului ca e modelul perfect pentru inceput; (Cessna 182 EP 400). S-a dovedit a nu fi asa :yahoo:
Cu multa munca din partea mea, a modelului si dupa trecerea telecomenzii din mod 1 in mod 2( din punct de vedere fizic, cu schimbarea potentiometrelor) am reusit sa tin cat de cat in aer modelul.
Nu stiam nimic de simulatoare RC, nici nu aveam pe nimeni in zona care sa ma ajute.
Dupa ce prinsesem cat de cat tainele zborului RC, am descoperit FMS, primul simulator pe care l-am folosit, apoi RHC forum de unde am invatat foarte multe chestii despre acesta lume a " zburatorilor"
Am avut ulterior modele diferite, simulatoare diferite si dupa mai bine de un an de " zbor" as vrea sa facem impreuna cu membrii experimentati din acest domeniu, un topic util celor care iau tangenta pentru prima data cu aceasta latura a " zborului"
Ideea e ca cei care incearca acest domeniu, sa stie ca ceea ce se intampla in realitate nu se poate simula pe PC, desi pe simulator se pot antrena reflexele necesare primelor zboruri si poate si ceva mai mult.
Cazul concret l-am experimentat in mod direct cu ultimul model, caruia desi i-am gasit modelul similar in simulator, diferentele sunt enorme. Singurul plus al simulatorului este ca te ajuta sa-ti dai seama de reactiile modelului la comenzile date si mai mult, te ajuta sa-ti formezi reflexele pentru a redresa modelul dupa anumite manevre.
Pe simulator am " zburat si cu 15-25Km/h viteza vantului si nu am avut probleme nici la decolare nici la aterizare, in schimb in realitate...... adieri de vant destul de linistite, dar din directii diferite :):wacko:
Diferentele sunt foarte mari fata de simulator, desi modelul este stabil la inaltime si viteza, cand se apropie de aterizare.....te face sa-ti tremure betele la telecomanda :(
Ideea e ca simulatorul te ajuta sa-ti formezi reflexele pentru a controla modelul cand se indeparteaza, cand se apropie, cand e cu rotile-n sus sau invers, DAR,......adevarata meserie se invata doar cand esti pe camp si vezi cum modelul tremura sub adierea vantului la 30m distanta cand langa tine nu misca nici o frunza
Sper ca cei care au in viitorul apropiat planuri pentru AERO RC sa aiba parte de sfaturile pe care eu le-am avut abia dupa ce primul meu model a trecut pe la " reanimare"
Spor in toate tuturor si avizati incepatorii despre cum se " mananca" aceste zburatoare.:good:
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#2
Postat 20 March 2012 - 11:04 AM
S-a discutat mult despre simulator.. si mi-am testat o gramada de prieteni sa le vad reactia la simulator.. Toti care au esuat in a tine avionul in aer in simulator, in realitate au fost praf si pulbere.
Aia care au tinut avionul in simulator in aer... au esuat in realitate din cauza ca nu estimeaza bine viteza , distanta cat de mult trebuie sa dea de sticuri si sub nicio forma simulatorul nu poate reda fidel exact ce se intampla.. de altfel cessna aia de care zici tu e imposibil de redat in simulator pt ca nu au cum sa o faca in simulator sa mearga atat de prost..
Nimic nu poate inlocui zborul rc propriuzis, simulatorul vine ca o completare atunci cand nu poti zbura sau cand vrei sa iti formezi reflexe si sa incerci figuri noi.
Multi dintre noi nu folosesc simulatorul setat cum trebuie.. cu vant turbulente si daca ai AFPD trebuie marita viteza simulatorului ca sa se apropie de realitate si marite comenzile pana cand nu il mai poti controla. Daca iei simulatorul asa cum vine el.. avionul zboara singur.. si nu vei invata nimic. Daca nu te comporti cu el ca si cum ai fi pe camp, toate decolarile si aterizarile facute corect, nu vei invata nimic. Daca il lasi si nu esti 100% concentrat acolo nu vei invata nimic.
In simulator iti poti face fara frica rutina ta indiferent daca zbori ca somenzini sau ca ultimul incepator.. Zboara aproape , zboara in zona , zboara jos ca sa poti vedea avionul si formeaza-ti rutina si fa-ti in cap traseul cel putin 5-6 figuri dupa decolare ca sa sti exact ce ai de facut. Cand vei fi pe camp la zbor o sa ai in minte exact ce trebuie facut.
In simulator poti invata sa corectezi figurile atunci cand esti deviat de vant sau cand ai modelul imperfect.. fa un 8 cuban pe vant .. si cand ajungi sa cobori pe spate si vantul ti-a deviat traiectoria.. cum corectezi ? Inveti pe simulator.. experimentezi si dupa aia o sa constati ca functioneaza in realitate. Daca te duci direct pe camp .. avionul in blana pe spate in coborare.. incepator.. fara sa sti ce dai ..directie.. stanga dreapta.. eleron.. imping.. reduc gazu.. eleron sa intorc.. fara un traseu bine definit in cap si exersat in simulator iti va lua mai mult timp sa realizezi figura corect.... ba chiar unii dintre noi se pierd si baga avioul in pamant...
Pe simulator nu e ca in realitate si asta e clar pentru toata lumea dar un simulator folosit cu simt de raspundere te poate invata multe. 20 minute de simulator nu te fac pilot adevarat... daca ai decolat si aterizat de 10 ori in simulator asta nu inseamna ca vei fi zeu pe terenul de zbor. Inseamna ca ai inteles jocul.. si acum trebuie intradevar sa impingi limitele ca sa te ajute la ceva.
Si da.. nimic nu inlocuieste zborul propriuzis.
Bafta multa.
#3
Postat 20 March 2012 - 12:21 PM
Da, simulatorul NU inlocuieste zborul real (de aia ii zice simulator, de la simulare, ceva ce imita realitatea, nu o inlocuieste..)
Cu siguranta la camp inveti de x ori mai mult si mai repede, dar cand deja ai macar reflexele de baza pt orice, fie ca e un zbor de inceput, fie ca exersezi o figura noua. Faci asta ca sa nu iti pui problema "Acum ce fac, trag, imping.. etc?" S-ar putea sa se lase cu urmari dureroase. Daca stii macar de acasa (de pe simulator) cum ar trebui sa dai din bete, ai mai mari sanse sa scape modelul si sa continue procesul de invatare. Daca il infigi in pamant, nu cred ca ai invatat nimic..
De altfel, nu cred ca merge nimeni la camp ca sa capete experienta si sa fie apoi un as al simulatorului.. ci mai degraba invers decurge procesul de invatare.
Cum nu exista o reteta invatatului:
- unii exerseaza inainte de zborul real pe simulator
- altii exerseaza direct real si s-au nascut talentati
- altii le infig in pamant si tot repara sau cumpara altele pana reusesc sa le zboare sau le ies figurile respective
Fiecare cum considera, cum ii permite bugetul si talentul
If you can't fix it with a hammer you have an electrical problem.
#4
Postat 20 March 2012 - 12:28 PM
Simulatorul este foarte util pentru incepatori in special pentru formarea reflexelor, mai apoi se invata fara riscul distrugerii unui model, diferite manevre mai indraznete, dar situatiile reale sunt mult diferite
Putem afla eventual de la cei care au folosit mai multe simulatoare, care dintre ele este mai bun si se apropie mai mult de conditiile reale,( vant cu turbulente, schimbarea directiei vantului etc)
Bineinteles ca simulatorul este si o relaxare dupa ce s-au zburat muuulte ore in realitate, cand vrei sa incerci noi figuri acrobatice sau pur si simplu te gadila degetele si afara ploua sau ninge.
Ar fi bine, dupa parerea mea sa-i sfatuim pe incepatori, ca inainte de a lansa un model, sa faca putina practica pe simulator. I-ar scuti de mare parte din necazurile primelor zboruri.
Stima.
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#5
Postat 20 March 2012 - 02:12 PM
#7
Postat 20 March 2012 - 02:34 PM
myross67, la 20 March 2012 - 02:12 PM, a spus:
Eu inca nu am gasit placerea in a repara modele. Exista o parte de constructie la modelele noi care imi place dar reparatiile nu imi plac.
@alexg eu nu am inteles directia subiectului d'aia m-am apucat sa scriu.. daca tu zici ca ai scris acelasi lucru.. atunci suntem pe aceeiasi lungime de unda.
#8
Postat 20 March 2012 - 02:37 PM
Sa inveti sa tii avionul in aer pe simulator si apoi sa crezi ca odata ce ai iesit la camp, vei fi 100% in masura sa-l tii in aer - intocmai ca pe simulator, cred (din punctul meu de vedere) ca-i putin cam prea utopic.
Ideal ar fi, cred eu, chiar si pentru figuri acrobatice complexe, sa ai pe cineva langa tine, care deja le stie face si care sa-ti ghideze pasii si sa-ti spuna ce+cum+cand sa faci, pana inveti. Asa, faci (de ex.) hovering sau torque-rolls pe simulator de-ti ies la perfectie, iar la camp ... dai cu modelul sub logan ... pentru c-a stranutat vantul pe langa tine.
Cred ca ideea universal valabila este ca simulatorul, n-are cum sa inlocuiasca realitatea ca de aia-i si ... simulator. Parerea mea!
Multa bafta si aterizari line!
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#9
Postat 20 March 2012 - 03:02 PM
ZOD, la 20 March 2012 - 02:34 PM, a spus:
@alexg eu nu am inteles directia subiectului d'aia m-am apucat sa scriu.. daca tu zici ca ai scris acelasi lucru.. atunci suntem pe aceeiasi lungime de unda.
Suntem pe aceiasi lungime de unda si acum ma simt mai linistit sufleteste. Nu vreau sa creez polemici aiurea cu acest subiect.
Din punctul meu de vedere, daca as fi azut posibilitatea sa fac intai cateva ore pe simulator, as fi avut azi un model mult mai intreg decat e acum ;).
Daca ne puteti impartasi idei despre diverse simulatoare si despre cum se pot face diferite setari cred ca ne veti ajuta destul de mult.
Eu m-am oprit la G4, cu E FLY 6CIID.
Imi poate spune cineva cu se poate seta vantul cu turbulente? Stiu cum sa-i maresc sau sa-i reduc intesitatea, sa-i schimb directia, dar nu am gasit nici o turbulenta :wacko:.
Stima si numai bine.
P.S. legat de repararea modelelor, nici eu nu gasesc placut acest aspect, dar mi-a fost foarte necesar :good:.
Aceasta postare a fost editata de alex g: 20 March 2012 - 03:04 PM
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#10
Postat 20 March 2012 - 03:16 PM
ZOD, la 20 March 2012 - 02:34 PM, a spus:
@alexg eu nu am inteles directia subiectului d'aia m-am apucat sa scriu.. daca tu zici ca ai scris acelasi lucru.. atunci suntem pe aceeiasi lungime de unda.
Scuze daca am fost inteles gresit...Respect pe oricine si orice alege sa faca.Era doar o parere personala,parere derivata din experienta mea de zbor de circa 10 ani.Mi-ar fi placut sa-mi pot cumpara modelele cu care am zburat de-a lungul acestor ani...n-a fost sa fie asa si mi le-am construit,nu din zgarcenie ci pentru ca asa am reusit sa imbin pasiunea zborului cu cea de a construi.Respect si admir pe toti cei pasionati de zbor,sub orice forma a lui,cu modele autoconstruite sau cumparate!Cred ca toti cei de pe acest forum suntem aici sa dam din ce stim si sa invatam ce nu stim din tainele acestei frumoase pasiuni...si cateodata ne mai dam si cu parerea...!Numai bine si zboruri bune!
#11
Postat 20 March 2012 - 07:55 PM
Te "dai" pe simulator , te "dai" si d'adevaratelea ... si tragi singur concluzii ... e la fel sau nu e la fel ca in realitate - eu zic ca NU .
Atentie .. asta cand deja stii sa zbori !
In rest e la fel de simplu :
1 - la inceput OBLIGATORIU simulator ca sa stii macar ce face fiecare " maneta " cand tragi de ia si sa incepi sa deprinzi cat sa tragi , in ce parte sa tragi etc ... mai constati ca atunci cand "se duce" nu e la fel ca atunci cand " vine " adica stanga devine dreapta si viceversa .
Cand va sta pe dos .. iar se schimba cate ceva - si ori stai in cap ori inveti si aceste noi deprinderi .
Daca un coleg care deja stie te va si invata cam cat de departe te "duci" pe monitor cu modelul ( la faza asta chiar ca e ca in realitate ), cam pe ce directii drepte sau mai putin drepte trebuie sa te antrenezi va fi un avantaj in final.
2 - daca te dau banii afara din casa si din cauza lor dormi pe hol, balcon etc ... poti trece "derect" la zbor cu aeromodele fara simulator, pagubele fiind pe masura .
3 - gasesti un prieten ( da prieten, nu ... ) care te poate ajuta ( daca nu se plictiseste ) cu un cablu elev - profesor ( ca la scoala de soferi ).
Misto ar fi sa existe cluburi unde contra unei taxe sa inveti chestiile astea , sa iti dea si un brevet ... dar la nivelul de venituri din Romanica
ar da faliment clubul ala din secunda nr. doi .
In rest ...... o fi diferenta intre o conflabila si una reala ?? ... la barca ma refer !
#12
Postat 21 March 2012 - 12:15 PM
myross67, la 20 March 2012 - 03:16 PM, a spus:
Nici n-am zis ca e rau ce faci.. eu personal nu gasesc placerea in a lipi avionul rupt. Poate din faptul ca nu ma pricep si nu imi iese..dar nu gasesc eu placere in a repara un avion. Poate si din superstitie .. daca s-a dus s-a dus.
Asa cum vorbeai si tu de experienta personala si eu la fel. Sunt baieti care au adus avioane de 4-500 de euro facute scobitori la starea initiala ba chiar au redus din greutate si intarit.. eu nu sunt genul ala de modelist. Imi place sa il bibilesc cand e nou.. sa fac cat mai bine.. sa reglez motorul corect.. sa il trimez si sa il reglez pana zboara perfect dar cam atat la capitolul asta.
Pe langa simulator o sa radeti dar ajuta mult un stick plane ... un avionas din ala mic de lemn cu un bat in coada ca sa poti vizualiza mai bine figurile..
gen : http://shop.singahob...lane-Extra-.jpg
In principiu la cele 2-3 concursuri la care am fost mi-a folosit sa vizualizez mai clar pozitia avionului in diverse figuri.
Daca te antrenezi pentru un concurs de acrobatie simulatorul te poate ajuta sa inveti succesiunea figurilor si sa sti ce atitudine trebuie sa aibe avionul la iesirea dintr-o figura.. dupa aia pe camp iti va fi mai usor sa te concentrezi la zborul propriuzis si nu sa te chinui sa iti aduci aminte ca dupa o figura inalta de ex.. vine o vrie si ar trebui sa reduci motorul la minim.. etc.
Poti memora mai usor succesiunea comenzilor .. de ex la o figura complexa ca impingi.. tragi.. eleron etc.. si astea vin mecanic din simulator tu te concentrezi doar la a face mici corectii si a compensa greselile avionului.. deviatia de la vant.. etc.
Simulatorul e bun. Din pacate nu te scapa de frica ...asta e naspa. Am incercat oricum.. cu avioane ieftine.. cu doua avioane pregatite in caz de se rupe unu sa am inca unu.. oricum as face tot imi e frica sa nu il rup.. si au trecut ceva ani de la primul zbor.. In esenta nu cred ca zbor destul de mult ca sa ma pot obisnui cu avionul sa devina a doua natura ..
#13
Postat 21 March 2012 - 01:14 PM
ZOD, la 21 March 2012 - 12:15 PM, a spus:
Simulatorul e bun. Din pacate nu te scapa de frica ...asta e naspa. Am incercat oricum.. cu avioane ieftine.. cu doua avioane pregatite in caz de se rupe unu sa am inca unu.. oricum as face tot imi e frica sa nu il rup.. si au trecut ceva ani de la primul zbor.. In esenta nu cred ca zbor destul de mult ca sa ma pot obisnui cu avionul sa devina a doua natura ..
Aveti dreptate 100%.
Nu pot descrie in cuvinte emotiile care le am cand scot la aer Cessna de 1,9m. Desi i-am gasit replica in G4, diferentele sunt enorme.
La decolare....e cum e....dar cand se apropie momentul aterizarii.....cam tremura stick-urile :D.
La celelalte modele in schimb, nu ami sunt emotii decat in momentele in care nu prea ies tumbele si se apropie prea tare de sol si cam repede :D.
Stima.
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#14
Postat 21 March 2012 - 01:27 PM
Sa luam, de exemplu, G5. Daca pentru modelele cu care vine el, pot spune, bineinteles vorbesc de cele pe care le-am zburat, ca se comporta ca in realitate, despre modelele facute de terti, am retineri. Nu spun, din start, ca nu se comporta real, dar, as sugera, sa le tratam cu atentie marita.
Multa, multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 21 March 2012 - 01:28 PM
#15
Postat 21 March 2012 - 03:20 PM
ZOD, la 21 March 2012 - 12:15 PM, a spus:
Cred ca cea mai importanta diferenta intre simulator si zborul real.
Ca sa devina a doua natura parerea mea este ca ai nevoie ori de o oarecare doza de inconstienta, ori sa nu-ti pese de munca depusa (ca sa aduni resursele materiale necesare achizitiei si ca sa il pui apoi la punct, constructie, asamblare, reglaje, etc), ori sa fii un optimist incurabil :D
If you can't fix it with a hammer you have an electrical problem.