FLAPSURILE Folosirea flapsurilor in mod corect.
#1
Postat 30 January 2012 - 09:22 PM
Problema o ridic in urma achizitiei unui model de 1,87m anvergura si 2600g, care in urma unor teste de rulare, cu flapsurile coborate, a decolat, luandu-ma prin surprindere. Urcarea a fost destul de abrupta si rapida, am incercat sa-l controlez, dar s-a angajat la fel de rapid si s-a oprit oblic in nas.
Dupa remedierea avariilor minore, am mai facut cu succes cateva decolari si aterizari fara flapsuri.
Le-am incercat la inaltime si reactia modelului este de a urca destul de abrupt. Unghiul setat este de aproximativ 30 grade cu actionare din swich. Mi-ar fi foarte utile in special la aterizare, distanta disponibila pentru rulare este destul de mica. Decolarea se face foarte rapid si in scurt fara flapsuri, dar la aterizare.....fara flapsuri vine foarte frumos fara motor, la cat e de mare nu ma asteptam. problema e ca depaseste zona limita de rulare si risc sa-i rup roata anterioara sau poate si mai rau.
Flapsuri am mai folosit doar la Pico Cub de la mpx, dar reactiona intr-un mod total diferit: lasa usor nasul in jos si incetinea putin. Cessna in schimb sare de parca ar avea un tun dedesupt, iar pe simulator nici unul dintre modele nu reactioneaza asa.
Cred ca subiectul ar fi util incepatorilor ( ca si mie de altfel) cand se decid sa treaca in grupa mijlocie.
Va multumesc anticipat.
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#2
Postat 30 January 2012 - 10:29 PM
In mod normal la actionarea flapsurilor ar trebui sa urce prin crestea portantei dar scade automat si viteza avionului ducand in mod normal la angajare,care se remediaza prin cresterea tractiunii.
Acum sa lasam specialistii sa se exprime cu toate ca s-a mai discutat acest aspect in alte topicuri. :clapping:
Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
#3
Postat 30 January 2012 - 10:48 PM
Multumesc mult.
Stima
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#4
Postat 30 January 2012 - 11:14 PM
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#5
Postat 30 January 2012 - 11:25 PM
misumat, la 30 January 2012 - 11:14 PM, a spus:
Va rog sa ma luminati putin.... Butonul cu 2 pozitii este cel din dreapta mai aproape de antena? Setarile ar fi: pe mijloc flaps pe pozitie neutra, in jos mix flaps-profundor, iar in sus doar flaps?
Va multumesc mult si scuzati-mi stangaciile, dar mai am multeee de invatat.
Stima.
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#6
Postat 30 January 2012 - 11:31 PM
alex g, la 30 January 2012 - 11:25 PM, a spus:
Va multumesc mult si scuzati-mi stangaciile, dar mai am multeee de invatat.
Stima.
In primul rand depinde de statie si ce stie sa faca. Configuratia mea era doar un exemplu, se poate face in multe alte moduri depinzand de complexitatea statiei si de dorinta beneficiarului. In exemplul meu era vorba de doua butoane separate, fiecare cu cate 2 pozitii.
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#7
Postat 30 January 2012 - 11:42 PM
Stima.
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#9
Postat 31 January 2012 - 07:36 PM
Daca reusesti sa faci asta si la modelul tau, nu o sa te mai ia prin surprindere .
Daca insa ele "sar" intr-o secunda la actionarea switch-ului de pe pozitia de zero pe cea dorita poti fi surprins de o situatie nedorita..
Acea intarziere se face simplu prin achizitionarea unui device electronic pe care il gasesti si la magazinele de la noi din tara insa :
1 - la primele zboruri NU folosesti flapsuri .. atunci ai alte belele pe cap .. verificare C.G., echilibrare dinamica , trimare , unghi motor etc.
Abia dupa ce ai rezolvat toate astea corect .. ceea ce ar insemna minim vre-o 8-10 zboruri, treci la verificarea efectelor create de actionare flapsuri .
Daca la cele 8-10 zboruri ai decolat fara flaps si a fost O.K. o faci in continuare la fel si te ocupi acum de a vedea ce efect au ele la coborare maxima pentru aterizare - franeaza brusc, se angajeaza, dispare in nori , etc .
Faci toate aceste verificari la inaltime cat mai mare dar atat de mare incat sa mai vezi si tu ceva din model - asta ca daca se intampla ceva nervos acolo sus sa mai ai timp sa il redresezi si sa nu ... sti tu .
Dupa ce te dumiresti cam ce face "nebunatica " incepi proceduri de aterizare ca sa vezi cam ce viteza are si cam cu cat ar mai trebui redusa .
De asemenea poti "negocia " la teste si unghiul de cabrare a flapsurilor .. poate nu e nevoie de unghi maxim.
Spor !
P.S.
daca ai pista scurta poti sa o mai lungesti sau sa iti iei un elicopter si sa vinzi Cessna - glumeam - dar fara glume poti incerca alta distanta si viteza de aterizare caci si cu flaps daca vii in blana pana langa buza pistei ... doar daca il legi cu ata de un tarus sa se opreasca in distanta dorita..
Prin antrenament il aterizezi si fara flaps la fel de bine .
#10
Postat 31 January 2012 - 07:57 PM
1. Creste momentul de rotatie al aripii (adica aripa are tendinta sa roteasca avionul cu botul in jos).
2. Aerul din spatele aripii este impins in jos de catre flapsuri, asa ca apasa pe profundor mai tare decat de obicei, asta inseamna ca botul este ridicat.
In functie de cat de puternice sunt cele doua momente, avionul poate sa o ia in sus, in jos sau sa ramana cum era. Concluzia e ca nu exista o reteta generala.
Cum au mai spus si altii inainte, e bine ca trecerea sa se faca treptat, iar testele se fac la inaltime suficienta.
#11
Postat 31 January 2012 - 08:30 PM
Stima.
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#12
Postat 31 January 2012 - 09:55 PM
REAL DESIGN, la 31 January 2012 - 07:36 PM, a spus:
Acea intarziere se face simplu prin achizitionarea unui device electronic pe care il gasesti si la magazinele de la noi din tara insa :
sau printr-o statie desteapta ca MPX :pardon: (poate or avea si altele), la mine pot certifica asta,are un delay de la 1 la 6 secunde pt flapsuri,tren aterizare,etc...
Aceasta postare a fost editata de oachidori: 31 January 2012 - 09:56 PM
Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
#14
Postat 31 January 2012 - 11:05 PM
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#15
Postat 01 February 2012 - 12:03 AM
misumat, la 31 January 2012 - 11:05 PM, a spus:
In prima faza cred ca asa voi proceda, pentru ca dispozitivul de intarziere imi e cam peste mana sa-l cumpar din tara iar aici sunt 2 asa zise magazine cu articole de modelism mare mai tot timpul nu au ce iti trebuie. Am sa incerc zilele ce urmeaza sa vad cum reusesc sa fac acest mix in casa, ca a venit iarna si la noi.
O alta varianta ar fi sa le pun pe potentiometru cum erau la pico cub si vor avea ceva intarziere, doar ca e cam greu de rotit ala si de controlat motorul sau profundorul in acelasi timp. Daca le pun pe potentiometru pot controla si unghiul de coborare.
:pardon:In final am sa incep cu potentiometrul si vad cum se comporta la actionare progresiva si unghiuri diferite. Apoi daca nu e practica metoda revin la mix flaps-profundor.
Va multumesc la toti pentru sfaturi si ideei. Am timp de acum pana se usuca putin pe afara sa incerc diferite variante, macar cand voi ajunge pe camp voi fi acomodat cu schimbarea setarilor :pardon:
Stima si numai bine va doresc.
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#16
Postat 01 February 2012 - 12:43 AM
DDaniel, la 31 January 2012 - 07:32 AM, a spus:
Multumesc pentru clip, am reusit in sfarsit sa-l vad tot si am inteles cate ceva. Maine incerc sa fac mixajele flaps-profundor pe swich-ul cu 3 pozitii
Stima.
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#17
Postat 01 February 2012 - 11:21 AM
Daca se pote, oarece informatii despre el, ce stiti, cat de bun este, merita banii, cum se comporta, orice probleme cu care v-ati confruntat cu el, va raman recunoscator. Ma sageata si nu prea stiu (inca) ce sa aleg intre Radian plus si Phoenix 2000!
Va multumesc anticipat!
Ion Iliescu - Strategie si Reforma
#18
Postat 01 February 2012 - 08:58 PM
#19
Postat 01 February 2012 - 10:37 PM
REAL DESIGN, la 01 February 2012 - 08:58 PM, a spus:
Multumesc mult pentru indrumari. Am adus modelul pe masa de lucru si incerc sa vad cam ce pot face pana voi avea si acest dispozitiv de incetinire. Incerc prima varianta cu potentiometrul sa vad daca se poate mixa ceva cu profundorul, daca nu , macar am coborarea progresiva si pot vedea si ce unghi ar fi mai potrivit.
Stima.
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#20
Postat 02 February 2012 - 11:46 PM
http://www.rhcforum....690#entry543585
Am setat limita maxima de coborare cam la 45 grade din statie, in zbor am sa vad cum se comporta coborand flapsurile progresiv din potentiometru.
Multumesc tuturor pentru sfaturi si ajutor.
P.S. Cand vremea va permite, revin cu detalii despre comportamentul in aer.
Stima
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#21
Postat 20 February 2012 - 02:10 AM
Am incercat mai apoi diferite unghiuri ale flaps-urilor si inca nu stiu sigur daca mix-ul flaps-profundor imi va fi de folos. Modelul se comporta diferit cu acelasi unghi dar cu viteze diferite, si la unghiuri de peste 30 de grade devine destul de instabil. Daca maresc viteza nu mai coboara, daca o reduc....coboara prea rapid ca sa mai poata fi numita aterizare :D
Astea sunt concluziile dupa prima sedinta de zbor mai la "rece", fara emotiile si adrenalina din prima zi, ( mai ales dupa prima tranta );)
La aterizare deocamdata ....il las sa planeza fara motor si fac cele mai bune aterizari de cand am inceput sa "zbor"
M-am mai gandit la o manevra: sa il las sa planeze tot fara motor si cand e foarte aproape de sol sa cobor incet flapsurile in loc sa ridic profundorul. In acest fel isi va reduce putin si viteza, isi ridica nasul si daca este destul de aproape de sol nu mai are cum sa se angajeze ca nu mai are unde. Cel putin asa sper si asa iese si pe G4 cu cessna de acolo cu flaps pe swich la 60 de grade.
La al meu coborarea va fi progresiva pana la cel mult 30 de grade.
Am sa fac probe la urmatorul zbor ( tot la inaltime de siguranta) sa vad daca am vreo sansa de reusita.
Alta chestie foarte importanta dupa paprerea mea este si pista. Una este o decolare cu accelerare usoara progresiva pana modelul se desprinde usor de sol la 50-60% motor, si alta e sa.l decolezi accelerat spre maxim si dupa ce se ridica sa "mixezi" din stick-uri acceleratia cu profundorul si cu flaps-urile pana reusesti sa aduci modelul pe o traiectorie cat de cat decenta.
Revin cu noi date dupa urmatorul zbor.
Numai bine.
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#22
Postat 20 February 2012 - 03:26 PM
Un mare minus il am datorita trecerii de la Pico-Cub( 1160mm, 670g) care zboara parca sta,:blink: la Cessna de 187cm si 2600g, care trebuie sa zboare ceva mai repede.:wacko:
Totul se deprinde cel mai bine prin practica.
Numai bine.
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#23
Postat 27 February 2012 - 05:50 PM
oachidori, la 31 January 2012 - 09:55 PM, a spus:
Pe Turnigy 9x cu soft ER9X se poate seta si viteza de coborare a flapsurilor. Eu pe FunCub am setat prima treapta de 30 grade sa coboare intr-o secunda iar la a doua treapta (60 grade) sa coboare in 2 secunde, se comporta bine si de obicei nu au efect de ridicare brusca a modelului decat daca sunt actionate cand motorul este in sarcina peste 70%.
Nu prea obisnuiesc sa utilizez flapsurile la decolare, in schimb aproape de fiecaredata le folosesc la aterizare. Doar daca vreau sa fac o aterizare mai lunga vin fara sa le cobor.
Aceasta postare a fost editata de adioperator: 27 February 2012 - 05:53 PM
#24
Postat 27 February 2012 - 09:18 PM
Pe de alta parte pot fi folosite si ca studiu de caz pentru a te obijnui cu asa ceva pentru atunci cand va fi chiar cu adevarat nevoie.
Daca zbori cu flaps la astfel de modele si vei ajunge la un acrobat de 1,8 - 2,2 m care nu are flaps ... va fi o problema !
#25
Postat 27 February 2012 - 11:33 PM
Le-am setat limita cam la 30 pana ma acomodez cu reactiile modelului, cu viteza optima, unghiul de coborare, turatia motorului. La aterizare inca nu le folosesc pentru ca mai am de exersat la inaltime.
Plus ca pe vant surprizele pot fi mai mari: modelul are vant din fata si vine coborand usor si cand vantul se opreste cade ca un sac de cartofi :wacko:.
@REAL DESIGN: chiar dvs. mi-ati recomandat in topicul deschis modelului meu sa exersez la inaltime si cand voi fi stapan pe situatie sa le folosesc daca sunt facute. Deja am inceput cu decolarile, incet, incet, le va sosi randul si la aterizari.
Cand voi avea dispozitivul pentru intarzierea actiunii servo, voi incerca iar mix-ul flaps-profundor.
Toata stima.
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#26
Postat 28 February 2012 - 06:15 PM
alex g, la 27 February 2012 - 11:33 PM, a spus:
Cand voi avea dispozitivul pentru intarzierea actiunii servo, voi incerca iar mix-ul flaps-profundor.
Toata stima.
Alex, nu inteleg la ce-ti mai trebuie "dispozitivul pentru intarzierea actiunii servo" din moment ce ai Turnigy 9X. Nu ai softul schimbat pe ea?
#27
Postat 28 February 2012 - 07:09 PM
adioperator, la 28 February 2012 - 06:15 PM, a spus:
Salut, am 9X dar cu softul original V2.
Acum daca ma gandesc mai bine....cu dispozitivul ala nu voi putea folosi mixajul flaps-profundor :D
Deocamdata le las tot pe potentiometru si am sa activez mix-ul, dar am sa merg cam cu 5%profundor in jos la 30 grade flaps-uri
Am sa vad ce iese la prima sedinta de zbor :drinks:
Stima.
SCOUT MX2
CESSNA 182, 1,87m
PIPER SUPER CUB, PICO CUB
WING-TIGER
TURNIGY 9X ER9X, E-FLY 6CIID, FUTABA T2R
#28
Postat 28 February 2012 - 08:18 PM
Ce te faci daca la actionarea flapsului in loc sa urce , modelul franeaza si pune botul ... daca mai il si mixezi pe impins sigur nu va fi bine.
Parerea mea este ca dupa ce va jucati cu flapsurile la acest gen de modele sa renuntati si sa exersati aterizari cat mai lente cu sprituri din acceleratie pentru a evita angajarile si o sa vedeti cum se va aseza singur jos.
Cand veti trece la warbird-uri care vin la aterizare cu 30 - 40 km/h, o sa vedeti ca e musai nevoie de flapsuri.
Daca insa veti trece la modele acrobate mai mari care nu au flaps va va vi foarte greu acomodarea.
#29
Postat 29 February 2012 - 02:20 PM
Multa, multa bafta.
#30
Postat 29 February 2012 - 05:12 PM
alex g, la 28 February 2012 - 07:09 PM, a spus:
Acum daca ma gandesc mai bine....cu dispozitivul ala nu voi putea folosi mixajul flaps-profundor :wacko:
Deocamdata le las tot pe potentiometru si am sa activez mix-ul, dar am sa merg cam cu 5%profundor in jos la 30 grade flaps-uri
Am sa vad ce iese la prima sedinta de zbor :)
Stima.
La cat costa Servo Slowness-ul acela iti cumperi un programator USB pentru 9x si ai facut o super treaba nu numai pentru flapsuri ;)
Treaba cu mixajul pe profuntor poate avea doua efecte: in prima instanta ar trebui sa contracareze tendinta ascendenta provocata de coborarea flapsurilor, iar in momentul in care se stabilizeaza treaba cu ascensiunea e posibil ca profundorul sa puna aeromodelul pe panta descendenta. Eu nu am mixat niciodata flapsurile, folosesc intrerupatorul cu 3 pozitii si daca este necesar compensez din profundor.
Aterizari line!