Sfat achizitionare CRAWLER in plus vreau si radio destept
#1
Postat 22 December 2010 - 02:40 PM
Dupa ce mi-am luat un buggy 1:10 si m-am dat cu el orgasmic, am decis sa intru pe un alt taram, adiacent: crowlingul. Viteza e funny dar offroad-ul extrem e viata mea :rolleyes:
Asa ca de cateva zile nu mai dorm fara sa visez sutele de filmulete pe care le vizionez ziua. Dar indiferent cate "cunostinte" am acumulat urmarind tutoriale, setari, competitii, etc, nu sunt in stare singur sa decid asupra modelului. Stiu totusi ca nu vreau (si nu am timp/rabdare/bani) sa o iau in trepte, cu modele pt incepatori, apoi cu cele pt intermediari si tot asa.. as dori sa cumpar un paianjen d'asta cu toate comenzile uzuale precum directie pe ambele axe, mixaje, 2 motoare, nebunie si adrenalina :blink: Evident ca-mi trebuie si o statie cu studii superioare!!
Sa n-o lungesc aiurea: ce ziceti de AXIAL XR10 si Sanwa MX-3X? Daca masina e ok, cu ce recomandati sa completez kitul (motoare, esc, servo)? Daca radiocomanda nu e ok, ce recomandati pt un "pro" hotarat ca mine??
#2
Postat 22 December 2010 - 04:15 PM
cu alte cuvinte xr10 e pro si nu poti pune directie spate decat daca schibi axa spate cu alta axa (fata).
cat despre telecomenzi ... are futaba una speciala pt crawler, cu toate mixajele si butoxasele necesare (si e si moca parerea mea).pmx
eu am avut ax10 si din eperienta mea pot spune ca e cam pacaleala cu PRO-ul.
la crawling totul sta in setari, un nonPRO bine setat bate la fund un PRO prost setat.
orice ai lua ... doar axele conteaza ca restul va fi clar custom.

"That's sooo oshemmm !!!!!"
#3
Postat 22 December 2010 - 05:23 PM
andriu, la Dec 22 2010, 04:15 PM, a spus:
Aha!! Mi s-a parut ca am vazut intr-o competitie cum s-a blocat fata, s-a virat doar cu spatele, s-a deplasat numai spatele putin cat sa se indrepte animalu spre o poarta, apoi s-a cuplat iarasi 4x4... Excelenta figura si ma gandeam ca asa au "prof"-ii
Anyway, am auzit niste teorii ca zuperman il bate pe omupaianjen si Losi pe Axial, da io nu cred in supereroi, doar in Mos Craciun :)
#4
Postat 22 December 2010 - 05:29 PM
Biciclistu, la Dec 22 2010, 05:23 PM, a spus:
de fapt se blocheaza spatele (ca o frana de mana) si se ia directia cu rotile din fata.
DIG unit parca se numeste.

"That's sooo oshemmm !!!!!"
#5
Postat 22 December 2010 - 05:50 PM
Cred ca gasesti raspunsul pe care-l cauti acolo.
BTW cine stabileste ce e "pro" ori ba? Cat despre competitii, doar atat: DECAT CA DELOC. Asta, bineinteles, la noi in tara, pentru ca afara, exista competitii pentru toate si toti. Pentru cele cu o axa motoare si pentru doua, pentru diferite scari (1/8/ 1/10/ 1/12...), pentru cele "scale".
Fixeaza-ti un buget si Go For It!
Cat despre statie, daca nu cumperi RTR, alege ceva bun cu atatea canale cat iti trebuie (sau prevezi ca o sa-ti trebuiasca) .
Eu am o Sanwa/Airtronics (singura dedicata crawler-elor) cu 8 canale. Nu mai am nici unul liber.
#7
Postat 22 December 2010 - 08:00 PM
rad_gaby, la Dec 22 2010, 07:47 PM, a spus:
Mersi.
Simt o usoara ironie... dar fie:
1. directie axa fata
2. directie axa spate
3. ESC
4. blocare/deblocare diferential axa fata
5. DIG unit (3 pozitii)
6. winch
7. lumini pozitie
8. proiectoare
#8
Postat 22 December 2010 - 09:07 PM
Bafta,
Gabi
#9
Postat 22 December 2010 - 09:24 PM
rad_gaby, la Dec 22 2010, 09:07 PM, a spus:
Bafta,
Gabi
Ce sens au postarile tale?
M-am speriat...?
La ce ma ajuta pe mine care vreau ca luminile de pozitie sa le pornesc/opresc dintr-un switch si proiectoarele separat, ca tu ai vazut module care se pun pe Tx/Rx cu doua canale?
Cat despre ironie... doar atat: eu am invatat sa citesc cum sper ca tu stii sa scrii.
In propozitia ta nu trebuia sa pui semnul intrebarii. Punand semnul acela ai "transformat-o" intr-o ironie. Sa fie primit.
Noi ardelenii avem o vorba: "lasa ca esti tu destept"
Bafta!
#10
Postat 23 December 2010 - 12:49 AM
Deci tu zici ca m-as putea da frumusel cu statia mea in 7ch 2.4GHz si nu-mi trebe pistolete la crowlere??????? Pana la urma de ce nu, stikurile ruuulz, dar cum mixez draciile alea de diguri si blocari/deblocari.. hmmm, sunt in corzi, help, maamaaa!
Cat despre competitii nicio grija, mi le fac singurel intrecandu-ma pe mine insumi :blink: Sau ne putem vedea si sa tragem o amicala de mai mare dragul, stropita cu un vin bun si un PinkFloyd de la boxele masinii batraneste asa, incetisor si apasat... yaaammyyyy!
Vreau insa un gandac bun nu fiindca ma dau banii afara ci pt ca vreau crowling adevarat, altfel imi luam un SUMMIT 1/10 care stie de toate si nimic (scuze daca ofensez). Adica incetisor sus pe bolovani, prin portite imposibile si treceri inguste, cu fente si manevre, etc. Ca sa ma intelegeti umpic mai bine, sunt motocrosser si ma namolesc si cu un LandCruiser cateodata, deci iubesc offroadul "curat" :)
#12
Postat 23 December 2010 - 01:30 AM
Cum reusesc astia in 3ch atatea smekerii? aici si aici, ca nu-mi pare ca ar lipsi vreo operatiune necesara "PROF"ilor ? (io zic ca ghilimelele sunt lizibile)
#13
Postat 23 December 2010 - 01:41 AM
ovidiugm, la Dec 23 2010, 01:21 AM, a spus:
Ah, acum am inteles.. ma mai avertizase cineva pe PM. Sigur, greseala mea, le mai incurc ca pe becouse/because, cant dupa ureche uneori. Multumesc insa ca mi-ai atras atentia!
#14
Postat 23 December 2010 - 01:59 AM
Biciclistu, la Dec 23 2010, 01:30 AM, a spus:
Nu stiu cum e la aero sau in "x" canale dar, la auto, cu statiile in 3 canale se fac mix-uri cu auxiliar. Oricum iti raspunzi singur la intrebare daca citesti manualul statiei. :blink:

.....::i'm a joker. assume that when you read me::......
#15
Postat 23 December 2010 - 09:54 AM
LE: E vorba de Futaba PMX
Aceasta postare a fost editata de Biciclistu: 23 December 2010 - 09:55 AM
#17
Postat 23 December 2010 - 11:21 PM
1) Vezi in primul rand ce-ti place ca si look\
2) Vezi daca ce ai ales la pasul 1) iti si permiti dpvd financiar
3) Daca treci de pasul 2) verifica ce contine "pachetul" ((Kit, Ready-to-Crawl)) pe care-l doresti - ce are in plus o varianta fata de cealalata si daca merita diferenta de pret
4) Verifica lista de preturi la accesorii pe care cu siguranta le vei dori ulterior (brat de servo metalic, link-uri metalice, scuturi de protectie, osii metalice, telescoape metalice, radio in 2.4 Ghz etc). De asemenea, verifica si lista de preturi pentru componente de la terti producatori.
5) Vizioneaza pe YT cateva clipuri cu modelul ales, si cauta sa vezi ce modificari i s-au adus (de regula cei care posteaza, precizeaza si ce modificari au adus atelajului). Cauta pe net forumuri in care se dezbat probleme legate de modelul ales de tine
6) Stabileste o metoda de achizitie (comanda pe site sau poate in Romania, daca este disponibil). Cauta ceva referinte despre vanzator, mai ales in cazul comenzilor externe (eu mi-am luat o teapa in toamna si de atunci suflu si in iaurt)
7) Verifica si disponibilitatea pieselor de schimb/upgrade in stocurile vanzatorilor, sa nu te trezesti ca ti se rupe ceva si dupa aia te uiti la el (eu asa am patit cu HPI Crawler King, mi s-a rupt planetara drepta fata si am stat 3 saptamani pe bara pana cand am primit-o)
Pasii astia ar trebui sa-i urmezi in opinia mea, eu din pacate nu ascult de sfaturile mele si de multe ori sfarsesc prin a face alegeri nu tocmai inspirate. Dar deh...in modelism, o parte a farmecului consta in a drege ce altii au conceput prost.
Atentie : nu exista crawlerul perfect.
#18
Postat 23 December 2010 - 11:31 PM
#19
Postat 24 December 2010 - 12:05 AM
In fine, evident ca as prefera sa iau cel mai bun kit si sa cheltui o nimica toata, dar hai sa fim realisti. Eu trebuie sa inteleg intai ce e acela un crawler, ce trebuie obligatoriu sa faca pentru a fi "profi", ce e acela "profi"... Voi ziceti sa compar modele dar eu nu stiu daca trebuie sa aibe 2 motoare sau unul e suficient. Cand e mai bine sa ai 2 si cand viceversa? Cu 2 ESC-uri sau cu unul dual? La auto sunt alte notatii cred, ce e acela un motor 35T sau 45T, se refera la infasurari? Cineva zicea ca nu e nevoie ca ambele punti sa aibe directii, este deci un moft? Este necesar slippery clutch la crawlere? Am inteles rostul la cele de viteza care topaie peste saritoare.. desi cred ca-mi imaginez rostul si la taratoarele "noastre" cu cuplu foarte mare!
Eu am ales provizoriu kitul XR10 de la axial pe care l-am vazut prin competitii si deci pare "profi". Voi ziceti Losi, sau cutare model.. DAR DE CE? Adica ce face LOSI NIGHT CRAWLER (multumesc pentru recomandare) si nu face XR10? Sau face exact acelasi lucru dar mult mai ieftin - ceea ce m-ar bucura nespus :blink: ??
Aceasta postare a fost editata de Biciclistu: 24 December 2010 - 12:09 AM
#20
Postat 24 December 2010 - 09:43 AM
Biciclistu, la Dec 24 2010, 12:05 AM, a spus:
la cum te-am vazut eu pe tine mai mult ca sigur nu va ramane stock, indiferent daca e oricare din cele mentionate mai sus.
Citeaza
un crawler e o masina cu 4 roti care are ca scop catararea pe diferite obstacole cat mai usor.
profi poate fi definit prin usurinta cu care face aceste lucruri, in cadrul unui concurs sau nu.
la competitii apar multe alte limitari (reverse, AWS, de exemplu) care nu au de a face cu "placerile casnice" ale acestei ramuri.
deci parerea mea ca profi e ceva ce nu prea poate exista ,la noi cel putin, pt ca nu exista competitii.
eu nu cred ca m-as simti bine cu un crawler setat pt competitii, dar nici nu as putea participa la competitii cu un crawler setat pt placerea mea personala.
Citeaza
la crawler (ironic sau nu) ideea e sa gasesti raportul cel mai bun intre inaltime si garda la sol.
adica trebuie sa fie cu CG cat mai jos si cu o garda la sol cat mai mare (greutatea vine din contradictia celor 2).
asta a fost una din ideile care au dus la MOA (motor on axel).
un MOA are avantajul mutarii greutatii pe punti (tractiune mai mare) si bineinteles are avantajul ca nu mai exista acel "cardan" care incurca oarecum "agatandu-se" la diferite urcari.
un alt avantaj al MOA e faptul ca nu mai ai nevoie de DIG si prin sipla "oprire" a motorului din spate, puntea se blocheaza si poti lua viraj mai din scurt.
bineinteles poti folosi rapoarte diferite ..... sunt mai multe dar mai "sapa" si tu.
'motoarele sunt cruciale , parerea mea, daca vrei sa te cateri, la fel si esc-ul.
35T, 4T, se refera intradevar la infasurari, si i-ti recomand cu incredere 55T.
daca alegi varianta cu un singur motor , trebuie sa fii extrem de atent la alegerea esc-ului, care ar trebui sa aiba neaparat "drag brakes". la varianta MOA ai "drag brakes" din constructia puntilor, adica e imposibil sa invarti rotile cu mana, in repaos.
Citeaza
prin definitie crawlerul e un 4x4 cu diferentiale blocate.
asta se traduce printr-o raza de viraj extrem (extrem) de mare.
eu unul o vad ca pe un "must", deci ori directie pe ambele punti, ori DIG, ori MOA.
directia pe ambele punti e interzisa in competitii.
Citeaza
la ce cuplu dezvolta ma indoiesc ca va rezista fara slipert clutch.
Citeaza
si eu daca ar fi sa-mi iau din nou crawler probabil as alege xr10, dar as pune si pe spate puntea fata.
"unii dintre noi" vorbesc ca sa se afle in treaba. ma mir ca nu recomanda cu indarjire HPI-ul, care , dupa parerea "unora" era tatal crawlerelor.
ma abtin, din nou, de a purta discutii cu astfel de oameni.
cat despre documentare iti recomand RCCrawler.com
PS: astea sunt doar parerile mele personale.

"That's sooo oshemmm !!!!!"
#21
Postat 24 December 2010 - 10:16 AM
Desigur ca multe enigme mi se vor risipi pe parcurs, de aceea vreau sa incep mai repede catararile si deci trebuie sa aleg masina. XR10 se pare ca este o alegere buna, voi merge pe drumul asta!!! Nu voi deschide un topic separat pt componente, o sa va intreb tot aici ce-mi recomandati pt motoare / esc-uri si pt servoul directiei. Mai tarziu voi pune poate directie si pe spate (inteleg ca pot pune o punte fata), deocamdata vreau numai sa inceapa dixtractia :)
Pt radio oscilez intre sanwa si futaba (cele cu X pt crawling). Pt Futaba tot respectul, e un monstru sacru.. insa Sanwa e cu 4 mil mai ieftina si face cam aceleasi lucruri (comparand manualele). Vedem cum mai e bugetul dupa ce e gata cataratorul...
Va multumesc tuturor si va doresc un Craciun Fericit! Domnul sa ne ajute sa ne bucuram si in viitor de jucariile noastre !!!
#22
Postat 24 December 2010 - 11:11 AM
Slipper clutch este imperios necesar, altfel primele care vor ceda vor fi planetarele (am patit-o la CK, sic).
Directia duala (fata+spate) personal o consider un moft, prefer ca directia fata sa-si faca treaba corect (eu chiar am o problema la AX10, in sensul ca nu vireaza cum trebuie si nu stiu care mama dracului e sursa problemei).
Cuplul Motor+ESC constituie un factor foarte important. Iti recomand un motor de 55T, cu un ESC dedicat pentru crawling (incearca NOVAK, umbla vorba ca ar fi unul din numele de referinta, insa mai sunt si altii). Cum spunea si colegul, drag brake este indispensabil. Ca o paranteza, CK de la HPI nu vine cu un ESC dedicat crawling-ului, dar prin simpla montare a unui reductor, am obtinut un drag-brake cum nici cel mai "suparat" esc nu o poate face.
Cum spunea mai sus colegul, la crawler trebuie sa gasesti un raport optim intre centrul de greutate si garda la sol. Eu as mai adauga la variabile si suspensia si anvelopele. O aderenta buna iti asigura mai bine de 50% din succes...poti avea ce configuratie doresti la crawler, daca ai ales niste anvelope nepotrivite, nu ai nici o sansa. Cat despre suspensii....la crawling, unul din factorii foarte importanti il reprezinta capacitate de flexare a puntilor. Gandeste-te ca aproape se "muleaza" pe obstacol, asigurandu-ti priza buna (aici intervin si anvelopele), si sarcina de a trece un obstacol devine infinit mai usoara. Eu am reusit sa obtin o flexare de aproape 90grade a puntii fata (puntea spate este complet pe sol, puntea fata sta aproape vertical).
Randurile care urmeaza sunt strict opinia mea, buna sau rea, si mi-o asum:
In Romania suntem foarte putini cei care sunt pasionati de crawling. O sa intri intr-o lume foarte mica, foarte imprastiata dpvd geografic, unde singurele sfaturi pe care o sa le primesti or sa fie din experienta proprie (ma refer aici de sfaturi si practici pe care cei cu crawlere le-au experimentat pe pielea lor, nu chestii citite pe internet). Am lecturat mult referitor la crawling, insa pana cand nu am pus mana sa vad ce si cum, tot degeaba.
HPI, LOSI, AXIAL, VENOM, INTEGY, REDCAT, KOMODO, TAMYIA, TRAXXAS(??), EXCEED, GMADE, BERG (e vreo 1500 dolari) .....iata cate alegeri sunt....scopul pentru care au fost construite este acelasi....sa treaca peste obstacole....modul constructiv si conceptul este cel care le diferentiaza.
HPI-ul este un crawler pentru incepatori, in sensul ca chiar si in varianta stock iti da oarecari satisfactii cand treci cu el peste cativa bolovani, insa vei dori mai mult, si o sa observi ca nu poate face....daca vrei, chiar are un scop didactic, in sensul ca te stimuleaza sa vrei mai mult...asa cum erau profesorii odata.
TRAXXAS-ul Summit poate fi considerat cu greu un rock-crawler, eu as zice un all-rounder reusit. La Traxxas este de invidiat rezistenta si calitatea constructiva.
AXIALUL (modelul AX10 Scorpion pe care-l detin), l-as incadra la o clasa medie. Conceptul si diferenta constructiva fata de HPI este radicala, aici se observa si mai bine modularitatea.
Nu stiu daca te-a luminat careva de aici cu privire la ce sa alegi, dar cu siguranta ca ai ceva teme de gandire.
Cu toate astea, ti-as recomanda
- Axial AX90004 ARTR (iti trebuie decat electronica)
- Terra Claw Crawling Brushed Motor (55T)
- Rooster Crawler Edition ESC
- Chisel 2.2" G8 Rock Terrain Truck Tires w/Memory Foam
- Aluminium Wide HexHub (30mm-50mm)
Sper ca v-am plictisit si sa ne auzim sanatosi !
#23
Postat 24 December 2010 - 11:53 AM
LE: O intrebare mai am si va las sa va bucurati de Ajun :lol:
Sunt preferate motoarele cu perii in "alpinismul" RCAuto?
Aceasta postare a fost editata de Biciclistu: 24 December 2010 - 12:00 PM
#24
Postat 24 December 2010 - 01:00 PM
Biciclistu, la Dec 24 2010, 11:53 AM, a spus:
LE: O intrebare mai am si va las sa va bucurati de Ajun :lol:
Sunt preferate motoarele cu perii in "alpinismul" RCAuto?
Ar fi greu sa-ti dau un raspuns clar, asa ca iarasi te "aburesc" nitel. In mintea mea am asociat motoarele brushless cu viteza, lucru care in crawling nu are nici cea mai mica relevanta. Majoritatea producatorilor pun pe RTC-uri (Ready-to-crawl) motoare brushed, asa ca in mintea mea s-a "fixat" ideea cum ca in crawling sa folosesc motoare brushed.
Exista voci (cunostinte de ale mele si pareri pe forum-uri) care zic ca brushless sunt mai rezistente decat brushed. Inca nu am reusit sa "rup" nici un motor brushed, si Slava Domnului, ce mi-a picat mie in brate in materie de crawling a fost siluit la extrem (apropos de asta, am primit aprecierile celor de la Axial pentru felul in care "abuzez" creatiile lor :) ).
In trailing insa, situatia sta putin altfel, in sensul ca acolo putina viteza nu strica, insa motorul nu trebuie sa fie unul chiar "suparat" (vezi recentul meu experiment cu Warp5700). In plus, aceleasi voci pe care le-am citat mai sus, zic ca pentru contactul cu apa, ar mai indicate motoarele brushless.
Nu-ti pot da detalii cu privire la consum "brushless" vs "brushed" pentru ca nu m-a interesat aspectul asta, in plus, in materie de electrotehnica sunt in pom si pomul in univers....
Acum o jumate de an, cand aveam pack-urile NiMH de 5000mAh in stare buna, aveam cu HPI CK si AX10 (versiuni stock) autonomie de peste 90 de minute, schimbam acumulatorii din telecomanda pana cand sa dau gata un asemenea pack.
#27
Postat 24 December 2010 - 06:43 PM
fasconal, la Dec 24 2010, 02:16 PM, a spus:
nu au nimic, bineinteles ca merg, dar din cate am vazut eu pe rccrawlers, tot nu se compara cu brushedul.

"That's sooo oshemmm !!!!!"
#28
Postat 24 December 2010 - 06:52 PM
Biciclistu, la Dec 23 2010, 01:30 AM, a spus:
Cum reusesc astia in 3ch atatea smekerii? aici si aici, ca nu-mi pare ca ar lipsi vreo operatiune necesara "PROF"ilor ? (io zic ca ghilimelele sunt lizibile)
N-am apucat sa studiez prea bine radiocomanda dar, canalele 1-4 adica cele ce tin de manse sunt identice. Poarta nume diferite dar au aceleasi optiuni de reglaje asa ca eu am pus throttle-ul pe mansa din stanga iar directia pe ambele axe pe mansa din dreapta.
Merge (din cate mi-am dat seama pana acum) foarte bine. Instinctiv asa mi-a placut sa pun comenzile pe manse.
#29 Guest_crysty97_*
Postat 29 December 2010 - 01:42 AM
Biciclistu, la Dec 22 2010, 02:40 PM, a spus:
Dupa ce mi-am luat un buggy 1:10 si m-am dat cu el orgasmic, am decis sa intru pe un alt taram, adiacent: crowlingul. Viteza e funny dar offroad-ul extrem e viata mea :blink:
Asa ca de cateva zile nu mai dorm fara sa visez sutele de filmulete pe care le vizionez ziua. Dar indiferent cate "cunostinte" am acumulat urmarind tutoriale, setari, competitii, etc, nu sunt in stare singur sa decid asupra modelului. Stiu totusi ca nu vreau (si nu am timp/rabdare/bani) sa o iau in trepte, cu modele pt incepatori, apoi cu cele pt intermediari si tot asa.. as dori sa cumpar un paianjen d'asta cu toate comenzile uzuale precum directie pe ambele axe, mixaje, 2 motoare, nebunie si adrenalina :) Evident ca-mi trebuie si o statie cu studii superioare!!
Sa n-o lungesc aiurea: ce ziceti de AXIAL XR10 si Sanwa MX-3X? Daca masina e ok, cu ce recomandati sa completez kitul (motoare, esc, servo)? Daca radiocomanda nu e ok, ce recomandati pt un "pro" hotarat ca mine??
LOSI NIGHT CRAWLER:
am decis sa il cumpar dupa ce am descoperit (pe forum uri specializate afara) ca este cel mai bine dotat RTR cu care poti intra si in competitii, fara sa mai bagi bani in upgrade uri imediat. Pt nivelul competitional din RO este arhisuficient. investitie 300euro.