home-made Segway
#1
Postat 19 June 2010 - 09:53 AM
Exista multi care au construit deja asa ceva. Cateva link-uri reprezentative :
http://tlb.org/scooter.html
http://web.mit.edu/first/segway/
http://diysegway.blogspot.com/
Sunt in faza in care analizez de unde as putea cumpara componentele ca sa imi pot definitiva bugetul. Partea electronica nu ma sperie (toata lumea a folosit un Atmel cu niste giroscoape), in schimb partea mecanica imi suna complicat din punct de vedere al furnizorilor de piese in Romania.
Apreciez orice informatie sau sfat.
O lista cu componentele problematice pentru mine :
* cele 2 motoare
----------------------------------
- sugestia cea mai des intalnita este motor de carucior pentru invalizi electric
- in afara de okazii.ro, aveti vreo sugestie de unde pot cumpara un carucior second hand ?
- oare exista de vanzare in Romania doar motoarele pentru carucior, fara carucior ?
- diysegway.blogspot.com a folosit motoare cu putere de 750 W / motor. Este mult, este putin ? (cum as putea sa apreciez ce putere am nevoie ? )
- aveti alte sugestii de motoare ? (cumparate noi sau recuperate dintr-un produs oarecare)
* transmisia
----------------------------------
- daca merg pe motoare de carucior scoase dintr-un carucior second hand, pot folosi transmisia caruciorului.
- daca iau motoare din alta parte, unde as putea gasi partea de transmisie (lant sau angrenaj cu roti dintate ?)
* acumulatorii
------------------------------
- se pare ca cea mai des folosita solutie consta in multe acumulatoare NiMH (pentru jucarii cu radiocomanda) cuplate in paralel.
- as putea gasi o alta solutie mai buna (timp de functionare / pret) (baterii de masina / tractor ) ?
- nu imi este clar cum sa calculez timpul de functionare plecand de la parametrii bateriei si puterea motoarelor. Ma puteti ajuta in zona asta ?
Multumesc pentru orice sugestie sau sfat.
#2
Postat 19 June 2010 - 11:06 AM
750W ar fi mult si pentru ambele motoare la un loc. O bicicleta electrica are un motor cam de 300W.
Solutia cu multi acumulatori mici NiMH nu e cea mai fericita in primul rand datorita faptului ca e mai scumpa si in al 2-lea rand mai migaloasa.
#3
Postat 19 June 2010 - 11:57 AM
Zen, la Jun 19 2010, 12:06 PM, a spus:
750W ar fi mult si pentru ambele motoare la un loc. O bicicleta electrica are un motor cam de 300W.
Multumesc, Zen. Si mie mi se parea mult 750 W / motor, dar nu aveam grad de comparatie.
#4
Postat 19 June 2010 - 02:36 PM
Demontezi spitele de la asa ceva, il montezi cumva in roata ta - la praktiker sunt roti si de 20cm diam de cauciuc - si cam asta ar fi.
Evident ca vine si cu controlerul aferent. Si nici nu necesita transmisie. E adevarat ca sunt gandite pentru o roata mare, dar nici nu mergi cu segway cu viteza unei biciclete...
In materie de alimentare eu nu m-as gandi la altceva decat LiFePo4. Sunt etalonul in tractiune electrica si au numai avantaje, mai putin pretul, care insa este mare doar initial, daca faci calculul de amortizare, si la pret per km le bate pe celelalte. Una de 36V 15Ah este 280$.
Calculul puterilor, pentru randament 100%
Curentul absorbit de motor = puterea insumata / tensiunea bateriei Ex: 2*250=500W / 36V = aprox 14A
Autonomia = capacitate bateriei / curentul calculat mai sus Ex: 15Ah / 14A = aprox 64 min mers continuu la putere maxima motoare
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 19 June 2010 - 02:40 PM
#5
Postat 19 June 2010 - 03:07 PM
incercati ceva mai simplu pentru inceput: o trotineta cu motor electric;
segway-ul e destul de complicat: partea cu giroscoapele mi se pare de finete;
pentru propulsie va trebuie motor brushless, controller, THROTTLE (acceleratie) si baterii de 12V 12AH cel putin si incarcator adecvat;
in functie de motor (12 V, 24 V sau 36V) trebuie ales controller-ul (puterea maxima);
componente gasiti aici; au de toate: motoare, controller-e, etc.
Din experienta mea, un motor de 36 V 350 W e suficient (0.5 HP);
#6
Postat 19 June 2010 - 04:27 PM
@mihai1972 Multumesc pentru sugestii, Mihai. Partea cu echilibrarea nu ma sperie foarte tare, m-am jucat destul de mult cu Arduino si chestii in jurul lui, am vazut roboti facute pe ideea asta, iar scrierea de programe software chiar imi place :) (scriu soft de 15 ani :) Link-ul este foarte util, chiar gasesc de toate. Multumesc.
Aceasta postare a fost editata de viorel123: 19 June 2010 - 04:29 PM
#7
Postat 19 June 2010 - 05:20 PM
#8
Postat 19 June 2010 - 05:49 PM
dan_mitea, la Jun 19 2010, 06:20 PM, a spus:
Gusturile nu se discuta :)
Sa zicem ca ai cheltuit 10000$ pe modele, altcineva ar spune "pai imi luam masina cu banii astia" :)
#9
Postat 19 June 2010 - 05:53 PM
dan_mitea, la Jun 19 2010, 06:20 PM, a spus:
Absolut, dar eu vreau un Segway :) (care nou este 7800 Euro in Romania)
Aceasta postare a fost editata de viorel123: 19 June 2010 - 05:54 PM
#10
Postat 20 June 2010 - 04:58 PM
- 1 buc. motor drujba(una la mana a2a nu cred ca e mai mult de 2-300ron)
- 4 roti un pic mai mari (20cm diametru)
- transmisia de la o bicicleta pentru copii
- placaj
- cornier
- rulmenti eventual
- niste articulatii sferice
si alte chestii...pentru acceleratie ai putea folosi o telecomanda tip pistol de la o jucarie sau ai putea sa-ti faci una dintr-o frana de bicicleta legata prin cablu la acceleratie...acelasi lucru si cu franarea(o solutie ar fi frana pe disc)
am facut si o schita sa vezi cum arata ;) am vazut ceva asemanator pe internet si costa cam 3000 euro... si era un motor de drujba.
cauta si tu pe net si pe youtube chiar "mountainboard" "electric mountainboard" "gas powered mountainboard" ;)
#12
Postat 20 June 2010 - 05:16 PM
Eu am reusit cu o bicicleta electrica cu motor de 350 W sa ma deplasez 50 km cu incarcare; am mers pina a inceput sa intre protectia la tensiune mica;
Ramin la ideea ca la segway partea complicata e cu giroscoapele; e destul de periculos daca alea nu functioneaza corect; In plus trebuie sa fim realisti: nu poti sa circuli
pe drumurile publice cu orice vehicule;
am vazut segway in Herastrau de inchiriat;
#13
Postat 20 June 2010 - 06:53 PM
@mihai Il stiu pe cel din Herastrau, m-am dat cu el zilele trecute. Primul minut m-am balansat ca prostu fata spate (adica, aplecat in fata ca sa mearga inainte, speriat imediat si impins spre spate ca sa ma opresc, aplecat prea mult spre spate asa ca pleca in spate, speriat ca merge in spate si aplecat in fata, si de la capat ;)
Plecand de la un link din thread-ul asta, am gasit pe net pe cineva care zicea ca si-a luat niste trotinete electrice cu 3 milioane de la Dragonul Rosu de la chinezi. Ma gandesc sa trec pe acolo, si daca gasesc la banii astia iau 2 bucati si testez partea cu giroscoapele si restul printr-un prototip folosind motoarele, angrenajele si acumulatorul din trotineta. Daca reusesc, trec pe motoare de bicicleta electrica si baterii LiFePO4, daca nu imi iese, macar m-a costat doar 150 Euro testul.
Aceasta postare a fost editata de viorel123: 20 June 2010 - 06:53 PM
#14
Postat 20 June 2010 - 08:06 PM
mihai1972, la Jun 20 2010, 06:16 PM, a spus:
...
Ebay 115$ transport, facute de VPower, item 220618193699
http://www.vpower.hk/index.php
#15
Postat 20 June 2010 - 09:22 PM
renatoa, la Jun 20 2010, 09:06 PM, a spus:
http://www.vpower.hk/index.php
Foarte misto site-ul; dar nu am vazut LiFePo4 36V 15 AH cu 280 $; am vazut 624 $ 36V 15AH cu BMS si incarcator;
iar dupa cod nu am vazut cum se poate cauta;
Mi se par foarte bune preturile la kit-urile pt biciclete;
#18
Postat 27 June 2010 - 10:41 AM
Voi detalia fiecare pas pe http://www.tehnorama.ro si pe forum. Cel mai probabil voi incepe lucrul in doua saptamani.
Viorel
#19
Postat 27 June 2010 - 11:32 AM
am vazut cu ce te ocupi; ai sanse mari sa-ti iasa;
si eu fac programare dar la nivel de aplicatii economice is baze de date;
vehiculul electric a aparut ca o necesitate de deplasared de acasa la serviciu; evident ca a trebuit sa ma implic dpdv tehnic dar la un nivel mai scazut;
am reusit sa-mi rezolv problema cu incarcarea bateriilor si am reusit sa ma deplasez 52 km cu o incarcare;
saptamina trecuta am comandat de pe ebay o baterie LiFePo4 de 36 V 12 AH. Sper sa obtin performante mai bune cu ea;
diferenta de greutate este de 8.5 kg intre cele doua: 14 kg la bateriile cu plumb si 5.5 la LiFePo4; in plus bateriile LiFePO4 suporta o descarcare mai
mare si dau curent mai mult;
Daca este cineva de pe acest forum interesat de biciclete si scooter-e electrice eu am mai gasit diversi vinzatori;
unul din ei este magazinul de biciclete Doua Roti de pe Barbu Vacarescu; aici am vazut o bicicleta mult mai bine facuta decit cea pe care o am eu;
costa in jur de 2500 RON si arata foarte bine si mi s-a parut destul de solid construita;
#20
Postat 09 July 2010 - 09:51 AM
Ieri a venit coletul din China cu bateria LiFePo4;
36V 12AH cu BMS incorporat, 5.5 KG cu incarcator de 36V 2A;
Aseara am montat bateria pe bicicleta in locul celei cu plumb; bateria noua pare asa mica si usoara fata de cea cu plumb !
Practic ansamblul bicicleta - baterie s-a usurat cu 8.5 - 9 kg; se simte la plecarile de pe loc, la datul din pedale;
Viteza maxima a fost aseara de 30 km/h;
Pe baterie exista un si un indicator de incarcare format din patru leduri: unul rosu si trei verzi;
Sunt curios ce autonomie scot cu o incarcare.
#21
Postat 09 July 2010 - 11:53 AM
Multumesc pentru update-uri, suna foarte interesant, mi-ar placea sa vad masinaria :) .
Hai sa bem o cafea la noi la firma cand ai timp (Octavian Goga 22, zona Mall Vitan).
Mi-ar placea sa stam de vorba pe indelete.
Sunt curios, cum ti-ai dat seama cu ce ma ocup ? :)
Numai bine,
Viorel Spinu
Aceasta postare a fost editata de viorel123: 09 July 2010 - 11:55 AM