servomecanism acceleratie
#1
Postat 02 June 2010 - 03:37 PM
Am o masina in familie (adaptata cu dispozitv acceleratie/frana....pt frana se apasa cu ajutorul unei tije pe pedala de franare iar pt acceleratie un maner de motocicleta) pentru persoane cu handicap. Acest dispozitiv a fost luat de pe o masina cu carburatie si l-am adaptat la o masina 1.6 16v cu injectie la clapeta de acceleratie insa avem probleme cu accelerarea.
M-am gandit sa actionez clapeta de acceleratie ( este o rotita cu un diametru de 60mm, care are un unghi de rotatie de 60grade de la relanti la maxim) cu un servomecanism si un intrerupator pe manerul de acceleratie.
Am gasit un servomecanism de 25kg insa problema mea este la maner. (nu ma prea pricep cu electronica)
daca aveti cateva sfaturi sau idei va rog sa postati pe forum
#2
Postat 02 June 2010 - 04:51 PM
Practic exista riscul de a ramane cu acceleratia la podea.
Pentru a nu fi complet off-topic, ma uit si de un mecanism care sa actioneze servo-ul si revin http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif.
------ Later edit ------
"Driver"-ul de servo este practic un generator de semnale dreptunghiulare, unde latimea pulsului da pozitia servo-ului.
"Intrerupatorul" la care te referi trebuie sa fie de fapt un potentiometru sau alt dispozitiv care sa permita variatia continuua sau cvasi-continuua a pozitiei servo-ului, presupun ca un control de genul on/off nu ar fi chiar potrivit.
De-a gata:
(ieftin, chinezesc)
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/u...?idProduct=6554
(scump, din state, controleaza doua servo-uri)
http://www.servocity...rvo_driver.html
Aceasta postare a fost editata de ovidiugm: 02 June 2010 - 04:57 PM
#4
Postat 02 June 2010 - 05:03 PM
Thai, la Jun 2 2010, 06:00 PM, a spus:
am masurat exact unghiul de rotatie si este de 90grade..un servomecanism am gasit cam la 200lei sal pun direct pe roata de acceleratie..si alimentarea la 12v direct la bateria masinii. potentiometrul (intrerupatorul ) nu inteleg cum vine adaptat
#5
Postat 02 June 2010 - 05:08 PM
Uita-te la dispozitivul din primul meu link.
Servo-ul se conecteaza la mufa pe care scrie "Servo" (relativ intuitiv, nu?)
Alimentarea se face prin mufa unde scrie "Power".
NU cuplezi servo-ul direct la alimentare si mai ales NU la 12V. Majoritatea servo-urilor se alimenteaza la 4.8V-6V.
Iar componentele se conecteaza asa:
servo ----- driver ------- transformator 12V/6V ------- baterie masina
Sincer iti sugerez sa apelezi la ajutor specializat pentru asa ceva, tocmai pentru ca spui ca nu te pricepi. Nu te apuca tu sa improvizezi si sa se intample cine stie ce nenorocire!
#6
Postat 02 June 2010 - 05:21 PM
#7
Postat 02 June 2010 - 06:47 PM
stiu ca mecanic e cel mai simplu....dar am incercat zeci de modalitati (totul este inghesuit si cablul de acceleratie are un traseu greu si nu pot actiona cu usurinta manerul de acceleratie). asa avea un buget de 500lei fara manopera.......
la un maner de motocicleta cam cum sar putea adapta un potentiometru?
Aceasta postare a fost editata de Thai: 02 June 2010 - 06:58 PM
#10
Postat 03 June 2010 - 11:30 AM
#11
Postat 03 June 2010 - 11:33 AM
In legatura cu potentiometrul, mi-am amintit de efectul Hall am dat un search si am gasit si potentiometre fiabile pe baza acestui efect electric,nu stiu daca se pot cumpara in ro dar se pot si construi,sistemul e destul de simplu. Adica de inlocuit potentiometrele de pe servo-tester cu unele din acestea. Acum nu stiu servo-ul ce potentiometre are dar daca sunt din alea cu contact trebuie inlocuite tot cu contactless. Asta a fost asa ca idee, sustin in continuare varianta mecanica.
#13
Postat 03 June 2010 - 12:52 PM
Aceasta postare a fost editata de bitex: 03 June 2010 - 12:53 PM
Telefon: 0721 385365
#14
Postat 03 June 2010 - 01:03 PM
Va rog sa ma scuzati dar problema ar trebui abordata un pic mai profesional. Nu este vorba de un depronel de 200g ci de o tona de metal cu un motor de mai mult de 100HP.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 03 June 2010 - 01:05 PM
#15
Postat 03 June 2010 - 01:53 PM
dan_mitea, la Jun 3 2010, 02:03 PM, a spus:
Va rog sa ma scuzati dar problema ar trebui abordata un pic mai profesional. Nu este vorba de un depronel de 200g ci de o tona de metal cu un motor de mai mult de 100HP.
Probabil nu a fost prea inspirat cand a intrebat aici :blink:
O masina electrica ar fi mai potrivita...un picior pentru acc/frana. Haideti baieti, un pack LiPo de la mine. Mai trebuiesc 3499...
#16
Postat 03 June 2010 - 06:18 PM
Raman insa la ideea ca sunt si potentiometre bune, care merg folosite in conditii de siguranta pe orice, asa cum se intampla de cand au fost inventate. Si ca solutie tehnica, ce zice el e perfect posibil si realizabil, ca sistem de actionare. Multe clapete sunt comandate electronic, cu potentiometre la capatul celalalt. Doar ca la un auto e altceva cu modificarile si sunt solutii consacrate, acolo unde se poate.
Ca ar fi alte lucruri de discutat suplimentar, ca nu sunt permise modificari, ca alea care sunt permise se fac de firme specializate, ca cine conduce o poate face numai daca sanatatea permite o astfel de activitate, e perfect adevarat.
Acum am recitit tot topicul si sunt multe neclare. Cu toate astea, nu cred ca are rost sa-mi fac probleme asa mari. Cred ca as pierde mult timp daca as gandi atat de departe de fiecare data, fie legat de modelisiti, fie de altii. Nu cred ca mi-as face griji daca cine are nevoie de o astfel de masina trece un examen medical sa fie apt pentru conducere, daca masina poate fi omologata sau trece de orice verificare tehnica. Sunt specialisti pusi sa se ocupe de problemele astea, nu asta a intrebat, dar e bine ca ai fost atent la detalii si ai precizat esentialul. Ar trebui sa stau toata viata ca ganditorul de la Hamangia, sa ma intreb cati din soferi n-au luat carnetul pe bune si cum sa fac sa-i recunosc, ce vanzatoare nu s-a spalat bine pe maini si de ce...
Nu-l trimitem noi in trafic si nici nu-l putem impiedica. Si daca ar fi sa aleg intre doua rele, as prefera raul cu varianta tehnica cea mai buna. Daca tot n-am scapare, prefer sa fiu calcat de unul care actioneaza un potentiometru in locul unuia care trage de sfoara, macar de dragul tehnicii.
Legat de asta: "Ce vor gandi toti cei care au dat sfaturi de a adapta fel de fel de giumbuslucuri daca, Doamne fereste, se petrece vre-un eveniment rutier?" poate ar gandi cam asa: "ciudata treaba, accidentul asta e identic cu unul petrecut cu o masina normala". Crezi ca este vreo diferenta?
Reunosc, puteam fi mai atent la subiect, dar nu e mai grav ca altele. Parerea mea.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 03 June 2010 - 06:28 PM
Telefon: 0721 385365
#17
Postat 03 June 2010 - 06:43 PM
bitex, la Jun 3 2010, 06:18 PM, a spus:
Ar fi una si anume ca nu s-a intamplat din cauza ca a ascultat de un sfat de al meu. Poate sunt ipocrit, dar, asa as simti.
Bine ca suntem atenti cu siguranta unui depronel, dar cand este vorba sa trimitem in trafic o tona de fiare motorizata cu 100CP, il sfatuim sa foloseasca un joystick de la un joc. Crezi ca ar zbura cineva pe langa tine daca ai comanda un depronel cu asa ceva? Ai fi acceptat la Alba?
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 03 June 2010 - 06:44 PM
#18
Postat 03 June 2010 - 07:02 PM
Am inteles aluzia ta ca in calitate de moderator trebuia sa-i tai macaroana mai devreme si recunosc, n-am fost atent, poate o faceam. Sau cel putin trebuia sa-i raspund, facand la timp precizarile pe care le-ai facut pe buna dreptate, tu. E asa cum spui, in domeniul sigurantei rutiere, improvizatiile nu-s o solutie. Si nu-s nici legale.
Nu trimitem noi in trafic masina aia. Inteleg ca ea exista de mult timp in trafic. Si nici daca nu-i raspundem nu o scoatem din trafic. Nu cel care a postat o conduce, cred ca el e student pe la Politehnica, si cred ca are capul pe umeri. Dar nu-i treaba mea. Si el n-a intrebat daca e bine sa se conduca asa ceva, daca e legal sau sigur. Toti am raspuns la problema lui tehnica.
Nici eu nu vreau sa vad asa ceva pe drumuri.
"Crezi ca ar zbura cineva pe langa tine daca ai comanda un depronel cu asa ceva? Ai fi acceptat la Alba?" Pai si cei de la Alba tot din joystick le comanda, probabil ca lor nu le-ar placea o pedala de acceleratie pe statie. Eu n-as fi acceptat acolo din alta cauza.
Poti privi si partea cealalta a paharului, dar nu mai e cazul.
Ideea e ca ar trebui sa fiu mai atent si imi asum criticile, justificat aduse.
E mai bine asa?
Aceasta postare a fost editata de bitex: 03 June 2010 - 07:03 PM
Telefon: 0721 385365
#19
Postat 04 June 2010 - 12:39 AM
Pace tuturor.
#20
Postat 04 June 2010 - 01:31 AM
Pana la urma sunt discutii si cam atat. Cred ca ne stim de ceva vreme si nu ne lasam luati de val, dupa cateva vorbe.
Mai degraba am au o problema ca ma amestec mereu unde nu-i cazul si ajung in timp, sa supar sau sa deranjez multa lume. Si n-o fac intentionat, dar la asta ajung. Cel mai rau e ca incepe sa nu ma mai intereseze aspectul...
Cred ca am cam obosit urmarind detalii fara nici un rost si nu mai urmaresc problema decat de la intrebare pana la raspuns. Restul nu ma mai intereseaza si de aici apar discutiile. Sper sa-mi revin la vara, cand mai scap de probleme, pana atunci o sa raspund mai rar sau o sa fiu mai atent.
Imi cer scuze daca te-am suparat cu ceva, n-a fost cu rea intentie.
Spor la treaba!
PS. Scuze de offtopic.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 04 June 2010 - 01:33 AM
Telefon: 0721 385365
#21
Postat 04 June 2010 - 07:25 AM
Acum hai sa incercam sa-l ajutam pe om. Avem o solutie care "pare" ca ar fi o improvizatie. OK. Sa o facem sa nu mai para improvizatie. Hai sa ne punem mintea la incercare si sa gasim o solutie buna. Sa fie supradimensionata daca e cazul ca sa stam linistiti. Sa fie si redundanta daca vreti ca sa stam de doua ori linistiti. Si daca va costa peste cele 5 milioane cat este bugetul atunci cu atat mai bine vom fi multumiti ca mintile noastre de ingineri au gasit SOLUTIA cu care toata lumea este multumita DOAR CA ESTE ScUMPA si in acest fel se trage clar o linie care va imparti in doua problema. PE de-o parte orice va fi mai simplu decat SOLUTIA NOASTRA se va considera improvizatie ..ieftinaciune deci RISC orice altceva va fi PREA scump etc.
Deci sa vedem SOLUTIA...aia buna si decidem apoi daca este implementabila sau nu.
Inca o chestiune: Astept sa vad de la cineva care pune o astfel de intrebare si niste schite...sa nu uitam ca totusi discutam de chestii ingineresti dar folosim un "mediu" rudimentar de comunicatie si anume scrisul pe forum. Pentru inginerie s-au inventat schitele, desenul tehnic, calculul matematic, idee de prototip, model la scara, etc. Nu putem rezolva probleme ingineresti DOAR scriid pe forum. Am dreptate?
Deci sa curga desenele...vreu sa vad maneta aia si volanul desenate. Multe alte intrebari si solutii vor aparea doar desenand.
#22
Postat 04 June 2010 - 10:32 AM
1. Adaptarea dispozitivului la sistemul de franare, care e mult mai importanta decat acceleratia
2. schimbatorul de viteze, care e actionat tot cu mana care se ocupa de acceleratie si frana.
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#23
Postat 05 June 2010 - 10:49 AM
Asadar desi NU stiu elecronica si nici programare am conceput sistemul de mai jos. Avand in vedere simplitatea comenzilor logice ale blocului de comanda nu este necesara nici programare si nici vreun microprocesor, cativa tranzistori/rezistori/diode rezolva problema.(unitatea servo-tester este separata)
AVANTAJE: -sistemul de franare ramane neschimbat, fapt ce pastreaza siguranta
-sistemul de accelerare ramane si el neschimbat
-faptul ca schimbatorul de viteze se actioneaza simultan cu ambreiajul permite aranjarea acestora intr-un singur loc(ramane doar problema decuplarii ambreiajului la franare,problema rezolvata automat dupa cum se observa in schema)
=> -mana nu va lipsi de pe volan mai mult decat in cazul normal si nu exista impedimente in actionarea comenzilor ca in cazul amreiaj jos si acc/frana pe maner fapt ce pastreaza siguranta
DEZAVANTAJE: -servomecanism MARE necesar pentru ambreiaj
-dificultatea punerii la punct in detaliu a sistemului automat de decuplare a ambreiajului in cazul franarii (evident cand pui frana nu apuci sa duci mana la schimbator sa decuplezi ambreiajul)
-alte detalii precum optimizarea liniaritatii semnalului de la potentiometru pentru o pornire usoara(desi este posibil sa nu fie necesar)si scoaterea semnalului de turatie a motorului de la calculatorul masinii.(nu e musai 1000rpm limita,depinde de la motor la motor care e limita de subturare)
(In locul tau asa da 1.6 16v si as lua un passat cu transmisie automata :) ,nu ca n-as avea incredere in sistemul de mai sus dar ar fi mai simplu)
Acum ramane sa despicati firul in 4 si/sau sa veniti cu alte idei/imbunatatiri. Bafta!
#24
Postat 05 June 2010 - 11:14 AM
Zen, la Jun 5 2010, 11:49 AM, a spus:
De asta imi era cel mai mult teama, ca o sa ramanem sa ne ocupam de firul in patru. Preferam o intrebare la obiect si un raspuns cat mai apropiat de el.
Incep eu cu sfarsitul sau invers (adica sfarsesc cu inceputul :) ), postand cateva barfe.
ROMHANDICAP era singura firma care se putea ocupa de astfel de modificari si am inteles ca de pe 15 iunie 2010, sectia care se ocupa cu fabricarea, montarea si omologarea sistemelor de comenzi manuale care sunt montate pe masinile persoanelor cu handicap, isi inchide activitatea. Institutia asta era singura care putea omologa o modificare necesara masinilor persoanelor cu handicap, omologare care putea trece de RAR. S-ar parea ca o sa fie o scurta pauza, asa ca prevad o alta piedica in calea celor deja cu piedici...
Prin urmare, vad aproape inutila discutia noastra, daca e sa ne legam de fire si de despicat in 4.
Ca probleme tehnice si discutii pe malul apei, avem liber la compuneri pe o tema data. Nu am idee cat costa o omologare direct la RAR pentr un nou sistem, dar am sentimentul ca nu e accesibila multor persoane. Ceva (adica o problema concreta de acum 2 ani) ma face sa cred ca mai ieftin cumperi o masina modificata si omologata decat sa incerci asta prin RAR. Sper sa gresesc.
Spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 05 June 2010 - 11:15 AM
Telefon: 0721 385365
#25
Postat 08 June 2010 - 11:37 AM
PS: pedala de ambreiaj este utilizata la fel ca de un om normal cu piciorul stang.....
multumesc pt schita de mai sus......