bataie mare pentru statie?
#1
Postat 23 August 2004 - 07:46 AM
M-ar interesa daca aveti vreo idee cum se poate mari distanta de bataie pentru o statie radiocomanda de aeromodel... m-ar interesa de exemplu bataie de ordinul zecilor de kilometri (50-60 kilometri...). Sau aveti informatii despre solutii ieftine de cumparat pentru facut asa ceva? Banuiesc ca receptorul nu e o problema... ci emitatorul...
In acelasi timp ma intereseaza daca are cineva informatii despre giroscoape, mod de conectare la servomecanisme... ceea ce ma intrebam e cum se poate evita supracontrolul aeromodelului... si ma intereseaza cum da giroscop chiar deviatia potrivita pentru suprafetele de control...
Mersi,
MIG-29
#2
Postat 23 August 2004 - 08:11 AM
da la 50 de km distantza exista riscul urias de bruiaj
si nu-mi dau seama ce vrei sa faci de fapt
daca duci modelul la 50 km distantza probabil ca ai o camera video live.
da ce te faci cu conditiile meteo ,sau cu recunoasterea aeriana.doar daca ai zburat de multe ori deasupra ei tu sa recunosti ce vezi la sol ca sa poti sa-ti aduci acasa modelul.
mai da niste detalii
#3
Postat 23 August 2004 - 08:19 AM
Telefon: 0721 385365
#4
Postat 23 August 2004 - 08:27 AM
red
#5
Postat 23 August 2004 - 08:29 AM
Citeaza
Giroscopul masoara cat a fost deviatia si apoi face corectura cu aceeasi deviatie dar in sens invers.
#6
Postat 23 August 2004 - 08:29 AM
ReD, la 23 Aug 2004, 08:27, a spus:
red
presupunem ca modelul este sus in aer deci ca ar fi vizibilitate directa intre cele 2 antene.
da tot ii trebuie putere f mare.ca sa fie sigur ca nu pierde legatura cu modelul 50 km avansez un 40 w putere emitator!!
parerea mea.
#7
Postat 23 August 2004 - 09:07 AM
Ideea era in felul urmator: pot urca modelul la 30-45 de kilometri cu un balon cu heliu si la inaltimea respectiva pot sa il eliberez cu botul in jos (probabil se va roti din cauza curentilor de aer). Vroiam sa aduc modelul cat mai aproape de locul de lansare si m-am gandit ca intr-o prima aproximatie as putea incerca chiar sa-l pilotez... dar pentru aceasta am nevoie de o statie cu putere mare ... cele folosite in modelism am inteles (si cam asta stiam si eu) ca bat maxim 3-4 kilometri si asta in cazul cel mai fericit... in medie te poti baza pe ele pana in 2 kilometri. Oricum e vorba de distante incomparabil mai mici decat cele pe care le am eu in vedere.
Si pentru ca e departe al naibii pot asigura video live la sol cu ajutorul unei camere video si a unui modem radio care transmite jos prin emitator radio... problema e ca jos imi permit sa am ditamai antena si receptorul.. pe cand sus cel mai probabil voi avea un receptor normal (poate unul cu sensibilitate mai mare? dar devine probabil sensibil si la paraziti oricat de ingusta ar fi banda...) si atunci nu-mi ramane decat sa emit de jos cu puteri suficient de mari... am inteles ca pe unde medii sau lungi mi-ar fi suficient in general cam 2 Watti... depinde insa si de tipul antenei...as putea incerca cu un Yaggi dar mi-e frica ca-l pierd dreq daca nu stau cu antena pe el si atunci ramane varianta antena care sa emita uniform... si de unde emitator?:angry:
Giroscoapele erau pentru alta hachitza... mai mult intrebasem de curiozitate.. ar fi fost o idee sa ii pun GPS (am receptor GPS) si sa il fac sa se intoarca cat mai aproape de centrul de lansare prin pilot automat cu stabilizare data de giroscoape... dar asta oricum e de viitor... ma atrage mult portiunea cu telecomanda la distanta mare... Orice sfat, informatii sunt mai mult decat bine venite...
MIG-29
P.S.: modelul ar urma sa fie un planor...
P.S.S.: am gasit pe internet ceva informatii de oameni care au lansat planoare cu balonu dar autoghidate sa se intoarca la locul lansarii (unul a ajuns lansat de la 6 kilometri altitudine cu o eroare de 65 de metri fata de locul de lansare al balonului... destul de bun...). Ma interesa insa mult statia de telecomanda la distanta mare...
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 23 August 2004 - 09:09 AM
#8
Postat 23 August 2004 - 09:11 AM
Vivi, la 23 Aug 2004, 08:29, a spus:
Citeaza
Giroscopul masoara cat a fost deviatia si apoi face corectura cu aceeasi deviatie dar in sens invers.
pai ideea este... de exemplu model inclinat pe partea stanga cu 15 grade... cate se bracheaza eleroanele pentru a se reveni? ai sa zici un pic acolo cat sa prinda sa se intoarca.. OK... si daca se roteste puternic spre dreapta? cum decide cand sa bracheze mai mult si cand sa bracheze mai putin eleroanele? exista vreun calcul folosit sau se centreaza la ochi si testari pe modele?
teoretic am lucrat o vreme cu filtre Kalman (parca asa se numesc) care-ti descriu matematic starea obiectului si apoi operezi prin operatii cu matrici si exprimi modificarile in atitudine... teoria ca teoria dar eu n-am zburat niciodata sisteme proiectate care sa aiba in ele implementate filtre Kalman...
si ar mai fi o intrebare: cum se evita supra-controlul modelului cand folosesti stabilizare giroscopica? ca poate sa dea sens invers si sa dea prea mult si sa-l devieze in partea cealalta... matematic asta poate sa produc si oscilatii al naibii de periculoase...
MIG-29
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 23 August 2004 - 09:14 AM
#9
Postat 23 August 2004 - 09:24 AM
Citeaza
Mig-ule, sa-nteleg ca ai terminat cu toate variantele de zbor conventional si acum treci la sporturi extreme cu modele? Sau te-a suparat aeroplanu' de-i pregatesti asa parastas... :angry: ???
#10
Postat 23 August 2004 - 09:26 AM
ideea era ca am posibilitatea sa lansez cu balon cu heliu la 30-45 kilometri... si vroiam sa incerc niste dracii... dar pana la dracii sa vad ca pot sa controlez planor normal de la altitudinea aia (presiunea din ce am calculat cu formula barometrica e cam o sutime din cea de la sol.. presupun ca e teribil sa-l pilotezi de sus dar oricum ai loc pana jos de multe multe greseli).
MIG-29
#11
Postat 23 August 2004 - 09:36 AM
si daca montez amplificator (bineinteles voi cauta un electronist sa-i cer sfat etc..) nu ar trebui sa modific si antena pentru putere mai mare?
MIG-29
#13
Postat 23 August 2004 - 09:45 AM
MIG-29, la 23 Aug 2004, 09:26, a spus:
MIG-29
la altitudinea aia nu potzi sa-l controlezi.
o sa tzil duca curentzii de aer la dreaq'npraznik pana n-o sa mai aiba bataie nici superstatia aia pe care vrei sa o faci.
si planor...
#14
Postat 23 August 2004 - 09:46 AM
MIG-29
#15
Postat 23 August 2004 - 09:49 AM
SILVIU66, la 23 Aug 2004, 09:45, a spus:
MIG-29, la 23 Aug 2004, 09:26, a spus:
MIG-29
la altitudinea aia nu potzi sa-l controlezi.
o sa tzil duca curentzii de aer la dreaq'npraznik pana n-o sa mai aiba bataie nici superstatia aia pe care vrei sa o faci.
si planor...
salut!
sunt curenti.. e jet stream-ul dar se poate.. uite aici http://members.shaw.ca/sonde/risks.htm
ei nu au facut cu statie ci cu revenire cu pilot automat... o statie insa cu 50 - 100 kilometri cu planor catapultat din balon la 30 kilometri zic eu ca ar fi suficienta... :angry:
Ideea e sa pot dreq sa fac sau sa cumpar statia aia care sa asigure puterea de emisie de 10-15 Watti...
MIG-29
#16
Postat 23 August 2004 - 09:53 AM
Dar nu trebuie sa te bazezi pentreu marirea puterii ci pe marirea sensibilitatii rceptorului
La emisie vamai trebui sa ai o antena cu castig de min 10bd si caracteristica omnidirectionala in plan orizontala ca nu ai de unde sa stii n directie bate vantul
In locul tau nici nu m-am obosi sa modific o radiocomanda pt asa ceva. sunt module electronice pentru transmisii de date ce pot asigura legatui pe distante de 10-20km cu un amplificator la recepti o antena cu castig la emisie si noroc cresc raza la 50km
Problema ta cea mai mare nu transmisia datelor pentru servouri (ca astea ocupa banda mica si se transmit mai ushor pe distante mari) .problema e cum o sa transmiti video pe 50km ca o sa-ti trebuiasca un emitator de zeci de vati si receptor ultraensibil la receptie. Aoleuu si cu siguranta si antene directive pe care trebuie indreptate automat spre aeromodel
Cam asa sta treaba. Ca si la ARCA am vrut sa punem transmisie video pe 10km dar cand am vazut ce trebuie si ca mai faceam o racketa cu banii bagati in "video link" am zis sa o lasam pe "mai incolo"
#17
Postat 23 August 2004 - 09:58 AM
MrSpace, la 23 Aug 2004, 09:53, a spus:
Dar nu trebuie sa te bazezi pentreu marirea puterii ci pe marirea sensibilitatii rceptorului
La emisie vamai trebui sa ai o antena cu castig de min 10bd si caracteristica omnidirectionala in plan orizontala ca nu ai de unde sa stii n directie bate vantul
In locul tau nici nu m-am obosi sa modific o radiocomanda pt asa ceva. sunt module electronice pentru transmisii de date ce pot asigura legatui pe distante de 10-20km cu un amplificator la recepti o antena cu castig la emisie si noroc cresc raza la 50km
Problema ta cea mai mare nu transmisia datelor pentru servouri (ca astea ocupa banda mica si se transmit mai ushor pe distante mari) .problema e cum o sa transmiti video pe 50km ca o sa-ti trebuiasca un emitator de zeci de vati si receptor ultraensibil la receptie. Aoleuu si cu siguranta si antene directive pe care trebuie indreptate automat spre aeromodel
Cam asa sta treaba. Ca si la ARCA am vrut sa punem transmisie video pe 10km dar cand am vazut ce trebuie si ca mai faceam o racketa cu banii bagati in "video link" am zis sa o lasam pe "mai incolo"
pe site-ul anterior care l-am dat exista deja solutia pentru video la distanta mare (nu e 50 kilometri- e in jur de 15 kilometri ca din ce am inteles nu s-au dus cu balonul inca la inaltime maxima-45 kilometri). Dar au solutia.. cu un soi de webcam, un modem si un emitator radio iar jos antena YAGGI si urmaresc planorul cu ea (se poate! uita-te pe site).
Pe mine partea video deocamdata nu ma deranjeaza... as vrea sa stiu ca am legatura radio si pot sa fac stanga dreapta sus jos fie ca e langa mine fie ca e la 30 kilometri altitudine...
Ma gandisem pe varianta de marire de putere la emisie pentru ca aici nu am probleme si limitari de greutate, volum... pot sa am emitator oricat de mare cu orice consum de energie.. spre deosebire de planor unde nu vreau greutate si volum mare... ma gandeam ca tot zic astia pe site-uri ca sunt amplificatoare de 10 Watti de la 0.5 Watti care asigura bataie pe 20 mile... daca leg un astfel de amplificator la iesirea din emitatorul meu.. care-ar fi problema? (amplificatoarele astea vin si cu antena lor).
MIG-29
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 23 August 2004 - 10:00 AM
#18
Postat 23 August 2004 - 10:02 AM
Am vazut ceva in genul asta cu aeromodel agata de balon dar oamenii au fost mai isteti si au facut auto pilot. Asta cred ca e secretul
#19
Postat 23 August 2004 - 10:02 AM
Atunci lasa-l sa pice cu aripile nedesfacute, cu altimetru pe el, la 1km altitudine o oarece parasuta lansata sa-i micsoreze caderea si-l pilotezi de acolo in jos cu o statie normala, daca esti sub el. Varianta asta sigur nu-ti convine.
Sau: oricum in coborare descrie cercuri. Presupun ca descrie, daca nu or fi inghetat outele pilotului. Construiesti un receptor cu antena omnidirectionala si cand prinde semnalul unui emitator de la sol (pe post de radiobaliza), mentine acea directie. Ceva in genul "orientare magnetica" dar cu semnal radio. Practic mergi pe detectia semnalului sau pe intensitatea lui maxima. Ca si la vanatoarea de vulpi (radiogoniometrie), ca si cum te-ai indrepta spre un emitator cu receptorul la tine. Eventual preiei comanda la distanta mica cu o RC clasica. N-ai nevoie de giroscop ca sa-l aduci la tine si nici de statie RC. Doar de un sistem de reglare bine facut. Precis gasesti si pe net variante folosite la robotei pentru orientarea dupa o sursa de semnal. Am vazut multe. In cel mai rau caz faci chiar doua antene orientate in directii diferite, spre in fata. Si asa sunt probleme cu emitatoarele de mare putere (autorizatii, chestii, trestii). Musai sa ai pe el un mic emitator radio ca sa-l gasesti ca parca vad ca mai mari sanse sunt sa te indrepti tu spre model, decat el spre tine! Bafta oricum.
PS. Poti lega un amplificator puternic, daca gasesti de cumparat. Doar sa fie oarecum pe frecventa de lucru a statiei.
MrSpace mi-a luat-o inainte cu autopilotul. Cam asta era ce am scris mai sus.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 23 August 2004 - 10:07 AM
Telefon: 0721 385365
#20
Postat 23 August 2004 - 10:06 AM
MrSpace, la 23 Aug 2004, 10:02, a spus:
Am vazut ceva in genul asta cu aeromodel agata de balon dar oamenii au fost mai isteti si au facut auto pilot. Asta cred ca e secretul
pai ti-am zis ca tipul ala de a facut cu pilot automat a rezolvat problema cu video- uita-te pe site ca zice si cum...
am scris ca m-ar tenta portiunea de pilot automat dar m-am gandit ca mult mai simplu si mai direct e sa-l comand eu cu statia...
am gasit pe net un amplificator de genul
* Putere de iesire: cel putin 40W
* Frecventa: 88 - 108 MHz broadband
* Castig: 20dB (gain)
* +28V DC operation
* Eficacitate crescuta
* Putine componente
* Filtru armonic integrat (7 pole Chebyshev low pass)
* Single MOS FET gain stage in class AB
ar rezolva sau nu problema bataii statiei? http://www.andreishm...onica/fm40w.htm
MIG-29
P.S.: bitex ai mai multe detalii despre ghidarea prin fascicul radio?
P.S.S.: zici ca nu-i trebuie giroscoape.. dar cum se pastreaza in zbor pe semnalul de radio?... cum se autocorecteaza din perturbatiile bagate de atmosfera? (vanturi etc...)
P.S.S.S.: caderea cu aripile pliate ar fi ceva daca nu ar fi inaltimea mare si n-ar exista vanturi... la 1 km altitudine poate deja sa fie extrem de departe de mine din cauza vanturilor.. chiar si cu aripile pliate... nu prea pica pe verticala si nici balonul nu urca chiar pe verticala perfecta... deci risc sa fug dupa el :angry:
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 23 August 2004 - 10:08 AM
#21
Postat 23 August 2004 - 10:09 AM
daca i emitatorul cu puterea P(W) si receptorul cu sensibilitatea R (uV) si sistemul asta asigura o legtura pe distanta L(km)
Daca maresti puterea de n-ori raza creste la P*radical(n)
Daca sensibilitatea creste de m-ori raza creste de P*m
din cate vezi e mai simblu si fair play sa maresti sensibilitatea rec
La marirea puterii e mai nasol pt ca piesel sunt scumpe sunt complicatii mari, credema ca-i specializarea mea
La preamplificatoarele de antena treaba sta mult mai bine
#22
Postat 23 August 2004 - 10:14 AM
MrSpace, la 23 Aug 2004, 10:09, a spus:
daca i emitatorul cu puterea P(W) si receptorul cu sensibilitatea R (uV) si sistemul asta asigura o legtura pe distanta L(km)
Daca maresti puterea de n-ori raza creste la P*radical(n)
Daca sensibilitatea creste de m-ori raza creste de P*m
din cate vezi e mai simblu si fair play sa maresti sensibilitatea rec
La marirea puterii e mai nasol pt ca piesel sunt scumpe sunt complicatii mari, credema ca-i specializarea mea
La preamplificatoarele de antena treaba sta mult mai bine
maestre te cred in privinta puterii si a bataii stai linistit...
ideea e ca si sensibilitatea o maresti cam dificil la receptor... iar un amplificator de putere mare la emitator nu ma costa nimic si chiar e simplu de facut.. ca-l iei si emiti! :angry: cel de 40 de watti descris in mesajul anterior (presupunand prin absurd ca am statie pe 80 Mhz) ar face treaba?
din ce am inteles respectivul amplificator il legi la iesirea unui emitator radio.. pui antena la amplificator (antena amplificatorului) si brusc nu mai emiti pe 2 km ci pe 20 km... dar nu stiu daca ar merge pe statia de radiocomanda folosita in modelism.. de aia v-am intrebat...
MIG-29
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 23 August 2004 - 10:15 AM
#23
Postat 23 August 2004 - 10:15 AM
skyspy vroia sa faca la fel
Nu stiu ce au modificat dar aia iau controlul aeromodelului cu statia deabia cand intra aeromodelul in campul vizual parca.
Aia au fost mesteri mari pilotul automat si cu rec GPS aduceau aeromodelul in zbor planat cat ma aproape de locul lansarii. au fost super tari
Oricum eu ma tin de auto piloti pentru rachete adevarate acum
Spor la treaba
#24
Postat 23 August 2004 - 10:16 AM
PS. De fapt sunt doua receptoare restul e identic cu ce-i la roboti. Sau se poate si cu un singur receptor si o singura antena, dar nu cunosc multe despre metoda. Cred ca si electronica e mai complicata.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 23 August 2004 - 10:22 AM
Telefon: 0721 385365
#25
Postat 23 August 2004 - 10:19 AM
bitex, la 23 Aug 2004, 10:16, a spus:
da bre.. am construit in liceu masinuta ce merge pe drum de poleiala cu doua fotocelule si tinea drumu de poleiala.. dar diferenta dintre masina si planor e mare...
planorul respectiv va trebuie sa tina intensitate minima pe antene si in acelasi timp sa-si mentina atitudinea.. cum dracu pastrezi atitudinea fara giroscoape? ca el fie ca vine in zbor in cutzit, pe spate sau normal de la distanta daca botu e pe aceeasi directie atunci pastreaza intensitate minima.. dar asta nu inseamna ca-ti asigura zbor!
MIG-29
#26
Postat 23 August 2004 - 10:24 AM
MIG-29
#27
Postat 23 August 2004 - 10:25 AM
Interaba-i pe cei care fac orientare magnetica cum zboara planoarele lor fara giroscop. De fapt rolul giroscopului e luat de magnet.
PS. Poti folosi un amplificator dar in banda in care emite si statia, altfel trebuie sa schimbi receptorul in aceeasi banda. Parerea mea e ca amplificatorul ala nu-i bun daca statia nu e intre frecventele alea.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 23 August 2004 - 10:36 AM
Telefon: 0721 385365
#28
Postat 23 August 2004 - 10:28 AM
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 23 August 2004 - 10:30 AM
Cu rabdare si ciocan.
#29
Postat 23 August 2004 - 10:30 AM
bitex, la 23 Aug 2004, 10:25, a spus:
Interaba-i pe cei care fac orientare magnetica cum zboara planoarele lor fara giroscop. De fapt rolul giroscopului e luat de magnet.
probabil respectivii masoara directia fata de vectorul camp magnetic terestru a carui orientare e cunoscuta... si atunci stiu unghiurile care le face cu cele trei axe si astfel au inlocuit giroscoapele... si probabil au si planoare bine centrate :D
daca bate vantul de mama focului si tu zbori cu botu in vant cine ii zice ca pierde sau nu viteza? probabil trebuie bagat pe loop si ceva de control al vitezei pentru a nu intra in limita de viteza...
MIG-29
#30
Postat 23 August 2004 - 10:31 AM
Marinaru, la 23 Aug 2004, 10:28, a spus:
taci buei... nu divulga heroina...
buei statia mea e mai buna decat toate statiile care le-ai avut tu pana acum... suprafetele argintate sunt ca sa pot sa o detectez magnetic noaptea daca o pierd :D
MIG-29