si eu folosesc metoda cu fierul de calcat. A fost greu doar la inceput , pina am "prins miscarea".
Nu. Nu este nevoie neaparat de hirtie speciala. Metoda mea este extrem de simpla:
1. Curat cablajul si-l decapez (merge si o hirtie abraziva f. fina si apoi frecat putin cu "tix"- sau un praf asemanator si apoi spalata cu detergent de vase si multa apa). Totusi alcoolul izopropilic este evident mai bun. Se usuca bine cablajul.
2. Cu o imprimanta HP Laser Jet P1005 (sper sa nu fie o reclama asta, eu am cumparat ce am gasit mai ieftin la momentul respectiv si sa fie laser cu toner), setata la maximul cantitatii de toner, tiparesc cablajul pe o foaie de revista Level sau Chip (am o colectie intreaga). Las foaia cu tonerul cca 5-10 minute sa se usuce (altfel exista riscul sa se intinda la presare cu fierul, chiar nemiscat).
3. Tai doua laturi la hirtia cu desenul cablajului , pe linga cablaj, pentru a avea un colt pe care sa-l fixez pe cablaj (se poate decupa total, dar m-am obijnuit asa si pot manevra mai usor hirtia cu cablajul fierbinte si totodata , in timp ce apas cu fierul de calcat , cu cealalta mina tin hirtia nemiscata). In momentul presarii cu fierul , eu nu misc deloc fierul de calcat , cam 30 secunde , il tin doar presat , dupa care , continuind apasarea , usor, mut centrul de greutate la apasare pe fiecare margine, fara a deplasa fierul de calcat. Dupa cca 2 minute , ridic fierul si verific daca se vad traseele prin hirtie, pe toata suprafata cablajului. De regula , presez cam 3-4 minute in total. Fierul este reglat la maxim sau eventual o treapta mai jos.
4. Las hirtia cu cablajul, sa se raceasca putin si apoi o introduc in apa calduta cu putin "pur" , sa se inmoaie celuloza. Nu o misc cca 15-20minute, dupa care dezlipesc usor hirtia. Va ramine totusi un strat , nu neaparat uniform, de celuloza pe cablaj. Il las inca putin la inmuiat si apoi foarte usor cu un pamatuf indepartez restul de celuloza. Acolo unde nu "vrea" sa se dezlipeasca celuloza (de pilda la gaurelele unde intra piciorusele pieselor, folosesc in ac cu care, foarte usor, scobesc celuloza, nu neaparat in inregime (apa si pamatuful face restul). In permanenta inmoi cablajul in apa, pina la o inspectie vizuala, eventual cu o lupa, nu mai ramine celuloza pe partea ce va fi corodata. Nu trebuie dezlipita celuloza de pe toner (trasee), ea nu incurca la corodare.
5. Daca totusi , cablajul are mici defecte , se pot corecta usor cu un marcher rezistent la apa (eu am folosit si alea de scris pe CD-uri si merg bine pentru corectii).
Introduc apoi cablajul in clorura ferica , calduta.
6. Dupa corodare, spal bine cablajul (atentie la clorura ferica este TOXICA si "vopseste") si curat tonerul cu benzina obisnuita de masina. Spal foarte bine apoi cablajul cu apa calda si detergent si eventual cu putin "tix" (praf de curatat usor abraziv). Usuc cablajul si-l ung cu saciz dizolvat in spirt sanitar (alcool), pentru a evita oxidarea.
NOTA. Nu trebuie sa alergi dupa materiale speciale. Eu lucrez de citiva ani buni cu metoda asta si am gresit ca si tine doar la inceput , insa am reluat procesul cu acelasi cablaj dupa ce l-am curatat , pina a iesit bine (spre deosebire metoda foto , unde cablajul cu fotorezist , odata expus , nu mai poate fi folosit daca s-a gresit , decit sa recuperezi doar cablajul). Metoda foto este prea scumpa la proiecte simple si dureaza mai mult , fiind si mai complicata.
Aceasta postare a fost editata de dodo007: 11 February 2010 - 06:53 PM