AERODINA LENTICULARA! Zbaoara sau nu zboara?
#187
Postat 11 September 2004 - 09:57 AM
Ieri pe TVR2 ora 14_30(reportaj despre planorism dat de TVR Craiova).
Eram in delegatie si am ajuns intr-o crisma sa beau o cafea. Televizorul pe TVR2. Cind ma uit mai bine un mos de vre-o 70 ani si ..... o aerodina lenticulara!
Da mosu a facut acu vre-o 20 ani o aerodina, din teava si tabla zincata!
Masa vre-o 370kg. Actionare cu motor de mobra! S-a ridicat la 40-50 cm de sol.
MOSUL se numeste SANDU GOLGOTA, si este din satul ALIMPESTI judetul Gorj.
Cine are drum sau vrea sa-si faca drum poate sa o vada si sa vorbeasca cu mosu!
N-am prins ce pregatire avea mosul!
Oricum se pare ca e realizabil!
PS: Nimic nu e intimplator pe lumea asta!
Aceasta postare a fost editata de Picatot: 11 September 2004 - 09:58 AM
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#188
Postat 11 September 2004 - 01:59 PM
Daca tot va avea Biserica Puritana, „ctitorul“ a mai inventat si o religie, „Crestinismul de dreapta“, pe care a asternut-o in paginile a zeci de caiete • In paralel, Golgota lucreaza la o aeronava cu care vrea sa zboare peste citeva luni
continuarea AICI
#189
Postat 11 September 2004 - 08:33 PM
Chiar pomeneau ceva de obtuzitatea autoritatilor...
Era si o poza cu axul rotorului (aerodina era deja dezmembrata).
Nu stiu daca era pe principiul coanda. Oricum avea o "fusta" - un inel exterior,
banuiesc ca un fel de intubare/deflector care devia aerul in jos.. dar poate gresesc.
E cam departe Gorju da parca ar merita intrebat
Cat despre tentativa mea de aerodina ... deocamdata e destul de dezamagitoare. Cu motorul alimentat la 6V (baterie cu plumb de 4AH) impinge f putin, nici macar 60 de grame. Jetul e deviat intr-adevar drept in jos, dar e slab.
O sa revin cu detalii
cezar
#190
Postat 16 September 2004 - 09:08 AM
Privitor la motorizare cred ca s-ar preta un motor brussless cu care baietii aratau ca tin la verticala un avion din depron!
@Ctotth
Nimeni n-a tinut cont de caderea de presiune pe fanta. Banuiesc ca motorizarea trebuie mult mai puternica, iar presiunea de aer mlt mai mare. Pina nu fac o simulare numerica nu ma apuc sa construiesc ca ramin cu ea pe post de macheta! :D
Deocamdata mai sapam.
mesaj normal, off topic, inutil ; off topic dar util ; off topic, important .
#191
Postat 16 September 2004 - 11:26 AM
Am niste propueri teoretice deocamdata, cand intru in posesia datelor concrete va mai scriu
1. Cred ca ar trebui folosit un ventilator centrifugal nu axial cum am vazut in schite
2. Pentru EFECTUL COANDA profilul extradosului are o anumita forma (cand intru in posesia ei am sa va dau datele)
3. Intre paletele statorului, carcasei de refulare, al ventilatorului centrifugal trebuie lasate fante conform brevetului pentru ca jetul sa nu se intoarca sub intrados.
4. Curgerea aerului pe extrados provoaca si antrenarea aerului din jur efect care sta si la baza ejectoarelor
5. Daca problema ridicarii pe verticala ar putea fi rezolvata nu m-am gandit cum se va deplasa pe orizontala?
6. Ar trebui facut un ventilator centrifugal special pentru aceasta aplicatie eventual cu mai multe etaje cu presiune mare si debit mic care sa refuleze din stator direct in fante
7. Motorul de antrenare fiind dedesubt problema centrului de greutate nu s-ar pune el fiind sub centrul de presiune aflat undeva pe profilul Coanda.
8. Dupa ce intru in posesia profilului coanda (trebuie sa-l recuperez dintr-o lucrare pe care nu o am in Constanta) am sa fac o schita cu viziunea mea asupra aplicarii efectului coanda la aerodina lenticulara.
Pana atunci va voi urmari cu placere
LOTI din Constanta
#192
Postat 16 September 2004 - 02:55 PM
LOTI: posibil sa ai dreptate dar treaba cu ventilatoru centrifugal facut special e groasa. Pe mine ma depaseste. O singura treapta cred ca e suficienta, poa sa scoata si 2-3 bar da problema este motorizarea muult prea babana..
uita-te la un aspirator de 1200-1600 watt si cat aer poa sa sufle - ridica ala ceva?
etaju: Ai ceva detalii cu umbrela ta, un desen sau poza? ai masurat forta sau doar ai constatat ca nu zboara?
mersi,
cezar
#193
Postat 17 September 2004 - 03:55 PM
Dupa ce intru in posesia PROFILULUI COANDA voi incerca sa fac o schita care apoi sa fie echipata cu motor si compresor cu niste caracteristici pe aproape (in conditiile actuale nu prea pot sa fac calcule precise sunt multe necunoscute dar poate ne ajuta unul din corespondenti cu simularea pe calculator. Eu folosesc doar Mathcadul.
Loti
#194
Postat 07 December 2004 - 10:51 AM
#195
Postat 07 December 2004 - 12:28 PM
Pai daca zici ca te ocupi si tu da-ne si detalii - ai vreun model ceva sau ai ceva planuri, calcule, idei?
cezar
#196
Postat 07 December 2004 - 10:52 PM
Obiectivul final este sa realizez o aerodina lenticulara cu motor de 10cc cu un fel de compresor centrifugal.
Bafta
#197
Postat 08 May 2005 - 07:50 AM
Link-ul cu articolul este: http://www.clipa.com...politica660.htm
Am taiat portiuni din articolul respectiv:
"Desi aceste intamplari se petreceau in iulie 1969, creatia lui Henri Coanda nu era totusi o noutate pentru specialisti. In numarul 32 din anul 1965 al revistei pilotilor de linie - ICARE din Franta, Coanda semna un articol in care isi descria ideile revolutionare privitoare la propulsia unui nou aparat de zbor, precum si principiile aerodinei lenticulare. "
"In revista respectiva, Coanda descria nu numai aerodina lenticulara, calculele matematice si cele de ordinul aerodinamicii, dar si modul in care i-a aparut ideea principiului de functionare a noului vehicul, capabil sa se mentina in aer fara sa posede componente in miscare fata de mediul inconjurator in care urma sa se deplaseze. Singurele probleme pe care Coanda recunostea ca nu le-a rezolvat satisfacator in 1932 erau asigurarea stabilitatii in orice manevra de zbor si mentinerea pe intradosul "farfuriei zburatoare" a presiunii atmosferice, elemente absolut necesare pentru ca viitoarele mijloace de zbor sa devina autonome si lipsite de orice pericol. Ulterior, in decurs de patru ani de experimente pe modele de aerodine lenticulare, au aparut si alte dificultati, aproape fara numar, pe care cu tenacitate a trebuit sa le solutioneze pe parcursul a trei decenii. In fine, la capatul acestor ani neintrerupti de eforturi nu numai intelectuale, dar si materiale, Coanda a conceput un nou tip de aparat de zbor, cu o forma discoidala, de unde si denumirea improprie de "farfurie zburatoare", preluata de literatura de anticipatie si de mass-media. "
MIG-29
P.S.1: eu inca sunt cu gandul la realizarea unui model RC al aerodinei... nu neaparat pentru performanta si pentru demonstrarea conceptului... cel putin pentru inceput.
P.S.2: toata lumea zice ca aerodina e ceva incredibil... sincer si eu cred ca e o idee avansata dar totusi de ce nu a aparut nicaieri realizata? :D ignoranta? simple zvonuri?
nu stiu... asa ca hobby merita "incercata"...
#198
Postat 08 May 2005 - 09:22 AM
1. aerodina functioneaza pe baza diferentei de presiune creata intre intrados si extrados prin curgerea aerului pe extrados. rezulta de aici ca e un vehicul destinat altitudinilor mici? unde presiunea atmosferica e mare? da, si la avioane e acelasi principiu dar pt a atinge altitudini rezonabile au nevoie de viteze de ordinul sutelor sau miilor de km/ora, acestea ar crea un suflu infernal de jur imprejurul aeronavei, probabil nu s-ar putea circula in apropiera ei cand ar avea motorul pornit la sol si ar trebui sa i se asigure loc liber de jur imprejur de sute de metri pt a nu avaria/rasturna alte aeronave/masini/cladiri/persoane. zgomotul ar fi si el pe masura si in toate directiile , similar cu ceea ce se aude IN SPATELE unui avion
2. in momentul inceperii translatiei, curgerea devine asimetrica datorita compunerii vitezei relative a aerului fata de aerodina cu viteza aerului evacuat pe ajutaj. viteza aerului pe partea din fata a aerodinei scade si cea in spate creste, aparand astfel un moment de picaj care se accentueaza cu viteza, rezulta ca fie e un vehicul pt viteze f mici, fie viteza de evacuare la ajutaj trebuie sa fie enorma, ceea ce pune din nou problema zgomotului, materialelor, etc
#199
Postat 08 May 2005 - 10:05 AM
dobilan, la 8 May 2005, 09:22, a spus:
1. aerodina functioneaza pe baza diferentei de presiune creata intre intrados si extrados prin curgerea aerului pe extrados. rezulta de aici ca e un vehicul destinat altitudinilor mici? unde presiunea atmosferica e mare? da, si la avioane e acelasi principiu dar pt a atinge altitudini rezonabile au nevoie de viteze de ordinul sutelor sau miilor de km/ora, acestea ar crea un suflu infernal de jur imprejurul aeronavei, probabil nu s-ar putea circula in apropiera ei cand ar avea motorul pornit la sol si ar trebui sa i se asigure loc liber de jur imprejur de sute de metri pt a nu avaria/rasturna alte aeronave/masini/cladiri/persoane. zgomotul ar fi si el pe masura si in toate directiile , similar cu ceea ce se aude IN SPATELE unui avion
2. in momentul inceperii translatiei, curgerea devine asimetrica datorita compunerii vitezei relative a aerului fata de aerodina cu viteza aerului evacuat pe ajutaj. viteza aerului pe partea din fata a aerodinei scade si cea in spate creste, aparand astfel un moment de picaj care se accentueaza cu viteza, rezulta ca fie e un vehicul pt viteze f mici, fie viteza de evacuare la ajutaj trebuie sa fie enorma, ceea ce pune din nou problema zgomotului, materialelor, etc
Tind sa raspund "NU" pentru punctul 2. Un desen/schita m-ar ajuta. Poate am inteles gresit.
E util probabil sa te uiti sa vezi cati Newtoni pe metrul patrat reprezinta o atmosfera. Apoi merge realizat un calcul pe un colt de hartie care sa iti arate pentru fiecare procent de anulare a presiunii atmosferice ce forta obtii (pe metru patrat de suprafata portanta). Eu zic ca sunt cifre maricele... si tind sa ma aliniez opiniei conform careia aerodina lenticulara ar avea un raport tractiune/greutate superior avioanelor curente.
Problema controlului zborului insa e alta... si aici chiar nu vad cum ar putea fi efectuat intr-un mod simplu si sigur. Mai citim.
Cat despre punctul 1 ... ai dreptate aerodina functioneaza in conditiile in care exista mediul de lucru- si anume aerul. Desigur ca la altitudini ridicate presiune atmosferica scade dar te-as ruga sa efectueazi calculele sugerate mai sus pentru 10.000 metri si vezi pentru (1%) un procent de anulare a presiunii atmosferice la respectiva inaltime... cam ce tractiune obtii pe metrul patrat de suprafata portanta.? o atmosfera standard e mai mult decat suficienta pentru asemenea calcule preliminare.
MIG-29
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 08 May 2005 - 10:10 AM
#200
Postat 21 May 2005 - 10:53 PM
Citeaza
Nu-i chiar asa. Coanda a observat ca aerodina nu prea face zgomot. Ba chiar s-au facut niste prototipuri de atenuatoare de zgomot la esapament care in loc de toba aveau una sau mai multe "aerodine" cu rezultate bunicele.
Mai deunazi l-am cunoscut pe baiatul care comenteaza in clipul cu Coanda de pe Discovery Channel. Tipu e pasionat rau de ideile lui Coanda si a proiectat sau a participat la proiectarea unui atenuator care zice ca la 5 atmosfere abia se aude aerul cum iese. NU este zgomotul unei suflante.
Tipul respectiv mai proiecteaza si sisteme de ventilatie bazate pe efect Coanda, la comanda. Nu stiu daca a reusit sa obtina o amplificare a fortei (in newtoni) a jetului, dar sigur a reusit sa obtina o amplificare a debitului de aer, de pana la 15 ori.
cezar
#201
Postat 21 May 2005 - 11:02 PM
Don't drink and drive, smoke and FLY!
Radiolink AT10, 2,4GHz
GRUNAU BABY 2.3M
ASW-28 2M
#202
Postat 21 May 2005 - 11:30 PM
Citeaza
Ba da, vezi unele idei si pe pe pagina asta.
#203
Postat 22 May 2005 - 12:11 PM
si elice anticuplu(parca asa se cheama nu??)o instalezi la urma ca la elicopter??
Aceasta postare a fost editata de Shm3k3ru_sasha: 22 May 2005 - 12:13 PM
Don't drink and drive, smoke and FLY!
Radiolink AT10, 2,4GHz
GRUNAU BABY 2.3M
ASW-28 2M
#204
Postat 22 May 2005 - 11:41 PM
#205
Postat 23 May 2005 - 09:26 PM
am vazut ceva interesant intr un experiment la NASA un corp care era propulsat de un fascicul laser proiectat in partea inf a corpului
Aceasta postare a fost editata de otonel: 23 May 2005 - 09:29 PM
#206
Postat 02 June 2005 - 10:31 PM
Aceasta postare a fost editata de otonel: 02 June 2005 - 10:34 PM
#207
Postat 02 July 2005 - 03:27 AM
MIG-29
#208
Postat 02 July 2005 - 02:36 PM
Da nu-i al lui Coanda, e din anii optzeci. Totusi.. cica e un proiectil ghidat de calibru mic care foloseste efectul Coanda.
cezar
#209
Postat 03 July 2005 - 12:39 AM
poti trimite un email cu documentul?
MIG-29
#210
Postat 03 July 2005 - 02:19 AM
Linku asta nu merge?
Am observat ca daca stai mult pe site-ul USPTO iti "expira" sesiunea... nu poti cauta cat vrei. Abia dupa cateva ore (o zi?) poti sa cauti din nou.
Ti-am dat email, tiff-urile arhivate au 600k si mailer-u asta de la RHC nu permite atasare.
cezar
#211
Postat 03 July 2005 - 05:56 AM
pe ce adresa ai trimis?
la mine nu prea reuseste sa deschida pagina de Internet cu tiff-urile respective... zice missing plug-in si nu am reusit sa-l conving... (folosesc Linux RedHat9.0... cu Mozilla/Opera).
Ti-am dat PM cu adresa mea de email.
Mersi,
MIG-29
#212
Postat 21 January 2006 - 09:42 PM
Am citit cu mult interes acest subiect...
Si ati tacut deodata! Ce s-a intamplat? nu ati mai lucrat la proiect?
--------------------
Locuri de munca - Angajari - Companii: myFirstJob.ro
Publicitate aproape gratuita: tag-uri.ro
#213
Postat 21 January 2006 - 09:57 PM
Mai stiu pe cineva care vrea sa incerce dar nu e modelist, e inginer.... o sa-i fie cam greu dar sunt curios sa vad ce scoate.
cezar
#214
Postat 23 January 2006 - 12:11 AM
In limita timpului am mai muscat un pic cu modelare de fluide pe corp tip farfurie. Asa cum presupuneam efectul Coanda ajuta la intarzierea dezlipirii fileurilor de aer la unghiuri de atac mari ale aerodinei. Oare se intampla asa ceva la aripi? Ma gandeam ca ar fi interesant de initiat un proiect si de studiat ce profile pot fi "modificate" incat efectul Coanda sa intarzie dezlipirea fileurilor de zbor la unghiuri de atac mari. Este interesant de studiat acest efect sub aspect cantitativ... calitativ probabil toata lumea il intelege... mai mult sau mai putin.
Am vazut ceva studii nemtesti la un institut din Hamburg... datau de undeva de prin 1960-1970 probabil chiar continuare a studiilor de aerodinamica din WW2.
MIG-29
#215
Postat 23 January 2006 - 06:02 PM
Am vazut cum ai facut aerodina. Eu nu sunt un modelist profesionist... Sunt, sau mai bine zis, am fost pilot de automodele si nu prea le am cu aero, dar... modelul creat de tine nu prea tine seama de schita originala a brevetului lui Coanda. Adica eu am inteles din acea schita ca exista si niste fante prin care aerul intra din centru pe intradosul "aerodinei", care la tine lipsesc. Mie mi se pare normal ca nu s-a ridicat "aerodina" ta. Eu am testat un model chiar la scara schitei si cu un jet de aer avand presiunea de 2atm. se ridica. Cam prea repede chiar. Modelul l-am facut in felul urmator: scheletul l-am facut din plexiglas de 1,5 mm. nu am facut o palnie interioara asa cum ai facut tu, ci am folosit niste mici tevi din cupru (phi 3mm) dispuse sub forma de umbrela unite in partea de jos intr-o singura teava (tot din cupu) de 10 mm. Scheletul l-am invelit in hartie de cadouri (120g/m) (pentru ca este putin cerata - nu stiu daca conteaza - eu am zis ca e mai bine) si tot modelul a ajuns la 215g. Jetul de aer l-am obtinut de la un compresor dentar (mama sa traiasca) care ridica pana la 25 atm. Si... m-am speriat ca a plecat in sus (nu ma asteptam sa se intample ceva). Si parerea mea este ca putea sa fie si mai greu - 400-500g ca tot "zbura". Si ma intereseaza daca exista vreoun sistem miniaturizat care sa-mi genereze jetul de aer.
--------------------
Locuri de munca - Angajari - Companii: myFirstJob.ro
Publicitate aproape gratuita: tag-uri.ro