Cand,cum si cui imprumutam aeromodelul? split de la jurnal de zbor septembrie 2009
#1
Postat 21 September 2009 - 07:53 PM
Terenul minunat,vremea la fel.Am facut primele 3 zboruri cu Giles 202 68" de la Krick.(ASP91Fs impecabil reglat)Bravo Csongy! Zbor elegant,bine calculat,reglat in zbor pentru performanta!O incantare!
Din pacate am cedat sa imprumut, la rugaminte de nerefuzat ,modelul unui alt pilot talentat insa catastrofal la experienta.A urmat un zbor violent ,periculos de tare,treceri cu 140-150km/h la 0,5 m.N-am apucat sa stopez dementa.N-am intuit ca una e sa te dai cu o Bossanova ,care sta in motor unde o pui, si alta cu un acrobat clasic pursange excelent reglat.Probabil ca un trifoi cu patru foi a agatat profundorul .Ce a urmat ? 1700 de roni imprastiati pe 10 metri.Pacat ca nu am apucat sa-l zbor si eu.E prima oara cand ma OFTIC !!!Daca reuseam sa pun camera zdrobeam you tube-ul!
Nu cunosc indeaproape legile scrise sau nescrise ale model-zborului .Intrebare: se cuvine sa impartim costurile refacerii modelului(sa cumparam altul)?
#2
Postat 21 September 2009 - 08:08 PM
flypol, la Sep 21 2009, 08:53 PM, a spus:
Eu as zice chiar mai mult... insistentele au fost sa-i imprumuti jucaria...
Daca cel care a preluat jucaria nu a stiut pe ce pune mana dar a insistat, as zice chiar sa suporte integral daunele :)
Zborul violent ma duce cu gandul la un zburator exclusiv de "shockuri" sau la un neavizat!!!
Aceasta postare a fost editata de Abburo: 21 September 2009 - 08:10 PM
#3
Postat 21 September 2009 - 08:12 PM
eu as vad lucrurile.
Alaturi de hidrogen, prostia e cea care se gaseste in cea mai mare cantitate in univers. La fel si idiotii.
_______________________________________________________________________________________
#4
Postat 21 September 2009 - 08:17 PM
Imi mentin parerea si as mai avea un comentariu. Putem ca atunci cand imprumutam un model sa anuntam de dinainte: suporti consecintele integral :)
Aceasta postare a fost editata de Abburo: 21 September 2009 - 08:19 PM
#5
Postat 21 September 2009 - 08:21 PM
bine in general, se aplica vorba aia "femeia si masina (modelul) nu se dau..."
Alaturi de hidrogen, prostia e cea care se gaseste in cea mai mare cantitate in univers. La fel si idiotii.
_______________________________________________________________________________________
#6
Postat 21 September 2009 - 09:48 PM
#7
Postat 21 September 2009 - 09:55 PM
#8
Postat 21 September 2009 - 10:27 PM
flypol, la Sep 21 2009, 07:53 PM, a spus:
Deci l-ai zburat sau nu? Ca din text se intelege c-ai facut 3 zboruri dar pacat ca nu l-ai zburat :)
#9
Postat 21 September 2009 - 11:03 PM
(din text se înţelege că tu nu l-ai zburat deloc, deci cum ar fi fost să-l rupă chiar cel pe care l-ai rugat să facă maidenul ???)
Dar dacă au existat insistenţe şi totuşi contractul prenupţial "f.ţi, plăteşti" nu s-a "semnat", atunci chiar şi 50%-50% la "divorţ" e OK.
Emil Cioran
#10
Postat 22 September 2009 - 06:04 PM
mai calmi cu un pic de temperare,(Adrian Paunescu:" niste oameni si ei,care stiu dureros ce e suta de lei")crescuti de un invatamant formativ-practic si eficient( nu informativ cu bine zice Giro) trebuie
sa lasam cu oarecare indulgenta "pasarea sa zboare "insa trebuie sa resadim simtul responsabilitatii la cei mai tineri. Krick are pe stoc Giles 202 60 ARF la 180 euro adus acasa.Echipamentul distrus
servouri digi,Ubec,receptor 617,ax motor ASP91FS le supurt eu.Trebuie reconstituita scena cu aceeasi actori;prea au fost de vis primele doua zboruri.Juniorul va face "maiden new fly"-ul -filmat!
Judec bine sau nu ? Credeti ca daca apucam sa-l zbor ma mai ofticam ?Multumesc.
#11
Postat 22 September 2009 - 06:34 PM
Sa mor daca am inteles o iota din ce ati scris mai devreme
Sincer
Reiau topicul de la capat ca poate sunt eu prost si stau prost cu topica
#12
Postat 22 September 2009 - 06:51 PM
Dom' Dorin
Daca apucam sa-l zbor nu ca ma ofticam - ii bagam resturile pe gat !
Fiecare stie ce face si cum face - presupun ca a fost un calcul fifty-fifty ce ati facut .
In ceea ce priveste responsabilitatea si faza cu cazmaua si re-saditul suna cam ca la parintii aia, care, cand copilul are un accident cu masina ii iau alta - ca asa 'invata' ce-i aia banul
Ca asa se poarta in zilele noastre intre parinti si copii - e mai simplu sa platesti intelegerea si toleranta copilului fata de tine
O spune unul care nu are - din pacate - inca - copii.
Sper ca nu am fost prea rau... :rolleyes:
#13
Postat 22 September 2009 - 07:24 PM
#15
Postat 22 September 2009 - 08:31 PM
Nu vreau sa pun parte baiatului , asa cum am spus cand te mananca trebuie sa te scarpini si cu siguranta asta va fi o lectie pentru el insa nu mi se pare corect sa ii incarci nota de plata baiatului...ia-i banii pe model si uita-te cu atentie la celelalte accesorii..sunt sigur ca au scapat !
Niste poze ar fi edificatoare !
Aceasta postare a fost editata de adyc: 22 September 2009 - 08:36 PM
#16
Postat 23 September 2009 - 05:01 PM
#17
Postat 23 September 2009 - 07:48 PM
#18
Postat 24 September 2009 - 08:18 AM
flypol, la Sep 21 2009, 08:53 PM, a spus:
Terenul minunat,vremea la fel.Am facut primele 3 zboruri cu Giles 202 68" de la Krick.(ASP91Fs impecabil reglat)Bravo Csongy! Zbor elegant,bine calculat,reglat in zbor pentru performanta!O incantare!
Din pacate am cedat sa imprumut, la rugaminte de nerefuzat ,modelul unui alt pilot talentat insa catastrofal la experienta.A urmat un zbor violent ,periculos de tare,treceri cu 140-150km/h la 0,5 m.N-am apucat sa stopez dementa.N-am intuit ca una e sa te dai cu o Bossanova ,care sta in motor unde o pui, si alta cu un acrobat clasic pursange excelent reglat.Probabil ca un trifoi cu patru foi a agatat profundorul .Ce a urmat ? 1700 de roni imprastiati pe 10 metri.Pacat ca nu am apucat sa-l zbor si eu.E prima oara cand ma OFTIC !!!Daca reuseam sa pun camera zdrobeam you tube-ul!
Nu cunosc indeaproape legile scrise sau nescrise ale model-zborului .Intrebare: se cuvine sa impartim costurile refacerii modelului(sa cumparam altul)?
Am fost si eu de fata la crashul Gilesului iar despre pilot pot spune ca este talentat dar vina prabusirii nu este in totalitate a celui de la mansa, in timpul zborului profundorul s-a desprins din balamale (balamalele erau din hartie si au fost lipite insuficient cu ciano , eu as fi ales A+B de 30 minute).
Pilotul are vina s-a, nu a verificat temeinic modelul inainte de zbor iar singura parte buna a fost ca nu au existat raniti .
Cu privire la despagubie, pilotul chiar s-a oferit sa suporte o parte din daune si ar fi frumos de rezolvat aceasta poveste intre cei doi si nu pe forum.
Ar fi indicat ca modelele sa fie temeinic verificate inainte de primul zbor si inca odata dupa 1-2 zboruri. Multi nu dam atentie detaliilor minore care din pacate duc la dezatre majore.
Aceasta postare a fost editata de dece: 24 September 2009 - 08:23 AM
#19
Postat 24 September 2009 - 10:27 AM
flypol, la Sep 21 2009, 08:53 PM, a spus:
dece, la Sep 24 2009, 09:18 AM, a spus:
Daca modelul s-a defectat in aer (cum rezulta din postul lui Dece) > pilotul e exonerat de orice vina.
Sint doua cazuri: M-il zbori? si Da-mi sa-l zbor? Asta nu influienteaza responsabilitatea. Doar cauza crashului.
El ti-a cerut modelul. TU i l-ai dat!
Eu incerc sa evit sa zbor cu modelele altora mai ales daca la o inspectie sumara vad chestii care nu-mi plac. Dar atunci cand le iau, o fac cu responsabilitate. Daca le f.t, le platesc! :rolleyes:
Asta e parerea mea in legatura cu "impartirea responsabilitatii".
Flypol, e foarte bine ca ai deschis o discutie pe tema asta. Si e bine ca precizat ca discutia e doar de principiu. Asa si trebuie sa fie.
PS
Daca lipiti balamalele alea cu epoxi (A+:rolleyes: o sa cedeze mai repede decat in cazul nefericit de mai sus. Sint facute pt CA thin. Doar acesta intra in ele.
#20
Postat 24 September 2009 - 01:07 PM
#21
Postat 24 September 2009 - 03:16 PM
#22
Postat 24 September 2009 - 03:52 PM
Si pt Final domnu motzu resturile pe gat i le bagi cui vrei tu ca nu neam tras de sirete chiar daca am 16 ani nai dreptu sa vb asa.
#23
Postat 24 September 2009 - 04:00 PM
Exemplu personal: am fost rugat acum ceva vreme de catre cineva sa-i dau sa vada cum zboara unul din avioanele mele. Ca si nivel de zbor respectivul avea cel putin atatea veleitati de zbor cat am eu daca nu chiar peste, lucru ce ar fi trebuit sa fie mai mult decat linistitor pentru mine. I-am acceptat propunerea cu o singura conditie, daca accepta sa i se "raneasca orgoliul" pilotand la o statie elev, eu fiind cel care detinea statia trainer. Bineinteles ca "mandria" a primat iar zborul in aceasta configuratie nu a avut loc. Scurt si la obiect, nimeni nu s-a suparat si toata lumea a ramas fericita.
De asemenea mai ajut cand pot, cum pot pe cei care imi cer acest lucru tot pe sistem trainer-elev. Am avut destule momente cand am scos avioanele din situatii critice, dar am avut si un crash... adica nu am apucat sa preiau controlul in timp util, ceea ce a dus la un frumos foc de lemne.
In alta ordine de idei, aeromodelele Giles 202 cam sufera de simptomul flutter. Posibil de la lungimea relativ mare a fuselajului care pune stabilizatorul intr-o zona turbionara. Cumulat si cu o asamblare mai putin reusita a suprafetelor de comanda rezulta o reteta cu succes garantat. Si eu am simtit o data acest lucru la al meu, dar eram destul de sus si am avut timp de reactie bun. Eram dupa un picaj lung la 45 grade cu motorul in maxim... fenomenul a aparut chiar la iesirea la orizontala, moment in care vrand sa urc din nou, avionul nu a mai avut absolut nici o reactie. Instinctiv am taiat motorul la 0, iar modelul s-a recuperat imediat. De ce spun ca a fost flutter? Pentru ca am avut contact vizual bun si am observat trepidatiile modelului.
Manevrele foarte aproape de sol nu le fac decat cu modele pe care le cunosc deosebit de bine. Un razmut la 5m de sol pe un avion in probe este extrem de periculos si pentru publicul spectator. De asemenea nu execut manevre pe care nu le stapanesc in totalitate la joasa inaltime sau deasupra pistei...
#24
Postat 24 September 2009 - 04:02 PM
djandrey, la Sep 24 2009, 04:52 PM, a spus:
Si pt Final domnu motzu resturile pe gat i le bagi cui vrei tu ca nu neam tras de sirete chiar daca am 16 ani nai dreptu sa vb asa.
Am si eu o intrebare... la 16 ani nu ar trebui sa fii pe la liceu ? Gramatica se invata prin scoala generala si ar trebui sa-ti fie proaspete informatiile de acolo, nu? Sa nu-mi spui ca ai tras chiulul de la toate orele de gramatica si ai fost pe camp sa vezi avioane....
CMPro YAK-54 (1,3m) fiberglass, 100 g/dm2, OS 91 FX, 5xS3003, MA 14x8
CMPro Transall C-160 (1,85m) fiberglass, 118 g/dm2, 2 x OS 35 AX, 6xS3003, 2xAPC 10x6 cu 4 pale
CMPro Cessna 182 Skylane (1,65m) fiberglass, 109 g/dm2, OS 55 AX, 7xS3003, MA 13x6
Canadair CL-415 (2,05m) fiberglass, 2 x OS 55 AX, 9xS3003, 2 x MA 13x6
#25
Postat 24 September 2009 - 04:12 PM
Abburo, la Sep 24 2009, 05:00 PM, a spus:
Exemplu personal: am fost rugat acum ceva vreme de catre cineva sa-i dau sa vada cum zboara unul din avioanele mele. Ca si nivel de zbor respectivul avea cel putin atatea veleitati de zbor cat am eu daca nu chiar peste, lucru ce ar fi trebuit sa fie mai mult decat linistitor pentru mine. I-am acceptat propunerea cu o singura conditie, daca accepta sa i se "raneasca orgoliul" pilotand la o statie elev, eu fiind cel care detinea statia trainer. Bineinteles ca "mandria" a primat iar zborul in aceasta configuratie nu a avut loc. Scurt si la obiect, nimeni nu s-a suparat si toata lumea a ramas fericita.
De asemenea mai ajut cand pot, cum pot pe cei care imi cer acest lucru tot pe sistem trainer-elev. Am avut destule momente cand am scos avioanele din situatii critice, dar am avut si un crash... adica nu am apucat sa preiau controlul in timp util, ceea ce a dus la un frumos foc de lemne.
In alta ordine de idei, aeromodelele Giles 202 cam sufera de simptomul flutter. Posibil de la lungimea relativ mare a fuselajului care pune stabilizatorul intr-o zona turbionara. Cumulat si cu o asamblare mai putin reusita a suprafetelor de comanda rezulta o reteta cu succes garantat. Si eu am simtit o data acest lucru la al meu, dar eram destul de sus si am avut timp de reactie bun. Eram dupa un picaj lung la 45 grade cu motorul in maxim... fenomenul a aparut chiar la iesirea la orizontala, moment in care vrand sa urc din nou, avionul nu a mai avut absolut nici o reactie. Instinctiv am taiat motorul la 0, iar modelul s-a recuperat imediat. De ce spun ca a fost flutter? Pentru ca am avut contact vizual bun si am observat trepidatiile modelului.
Manevrele foarte aproape de sol nu le fac decat cu modele pe care le cunosc deosebit de bine. Un razmut la 5m de sol pe un avion in probe este extrem de periculos si pentru publicul spectator. De asemenea nu execut manevre pe care nu le stapanesc in totalitate la joasa inaltime sau deasupra pistei...
Multumesc Abburo pt incurajare dar eu nu aveam sa stiu ca in acel moment va face acea chestiune eu mai zburasem de 2 ori acel aeromodel cu vro 10 min mai devreme si am facut aceleas figuri normal vazind ca merge bine si ca il pot stapini foarte bine si ca nu exista nicio problema eu am continuat acelas lucru.
Multumesc inca odata.!!!
#26
Postat 24 September 2009 - 04:15 PM
Spor!
#27
Postat 24 September 2009 - 04:56 PM
misumat, la Sep 24 2009, 05:02 PM, a spus:
Fara suparare Domnu Misumat dar care este problema dumneavoastra daca sunt,am fost la liceu...si sa stiti nu trebuie sa imi ziceti mie unde si cind se invata gramatica ca atita stiu si eu.
Multumesc.Bafta in continuare
#28
Postat 24 September 2009 - 05:28 PM
@djandrei :un pic de grija la modul de scriere.
#29
Postat 24 September 2009 - 06:22 PM
pentru "maidenfly" modelele unor experimentati(asa a fost si cu extra68" si cu cap 80" si asa va fi cu toate modelele care le voi construi si regla).Urmeaza Suchoi 26M si voi apela sigur la...Mugurel careare unul si care sigur nu ma va refuza sau lui Cgongy care zboara orice,pe orice vreme si are experienta sa o faca.Este o chestiune de responsabilitate nevrand ca din prostie sa creez pagube.
Intotdeauna intreb cat costa zborul deoarece inteleg stresul si munca celui ce o face.Astept pareri si mai ales critici legate de cele de mai jos.
0.Pilotul de incercare solicitat pentru a face primul zbor nu este responsabil de eventuale daune creeate la model(nu la terti)insa va respecta punctele de mai jos legate de verificarea modelului.
1.Cel ce este solicitat sau solicita spre imprumut trebuie sa-si asume responsabilitatea zborului si aterizarii modelului in conditii de siguranta si fara daune (regula generala de bun simt).
2.Inainte de zbor trebuie sa existe o intelegere clara de participare la despagubire in cazul aparitiei de distrugeri.
3.Cel ce solicita spre imprumut are obligatia de a verifica functionarea corecta si sigura a receptorului,servourilor si sa verifice parghiile si tijele de comanda precum si prezenta sigurantelor pe furci
a tipului de combustibil si a starii acumulatorilor precum si a lipsei interferentelor interioare date de regulatoare si bec-uri cu functionare in impulsuri,sa verifica daca tipul servoului si a elementelor
de comanda corespund modelului si a stilului si regimului de zbor pe care il va folosi.
4.Cel ce solicita spre imprumut are obligatia de a verifica daca emitatorul asigura putere de lucru in aria maxima propusa de zbor (propun cu 50% mai mare la verificari)
5.Cel ce solicita spre imprumut are obligatia verificarii unicitatii frecventei de emisie in timpul zborului
6.Proprietarul modelului are obligatia de a prezenta modelul constructiv si functional si de a informa zburatorul despre eventualele probleme ce crede ca pot apare.Poate impune un anumit stil si
regim de zbor pe care zburatorul trebuie sa le respecte.
7.Pe durata zborului proprietarul poate solicita evitarea unor evolutii sau aterizarea in caz ca se constata punerea in pericol a modelului.
8.Cel ce solicita spre imprumut un model deja zburat si aterizat in siguranta(just for fun)(doar de placerea zborului) isi asuma intreaga responsabilitate a returnarii modelului in starea in care l-a luat.
9.Analiza pagubelor creeate de un zbor cu sfarsit rau se va face impreuna si de preferinta cu un martor cunoscator in domeniul aeromodelismului.
10.La analiza pagubelor impricinatii vor calcula functie de valorile trecute in facturile de cumparare a obiectelor in cauza sau amiabil(la intelegere).
11.Cel ce solicita spre imprumut un model pentru zbor isi va asuma despagubirea daunelor creeate asupra cladirilor,autrovehiculelor si persoanelor vatamate in urma zborului.
Domnilor eu am schitat cateva idei.Va solicit sa completam lista si sa ne insusim cu totii cele cevor fi scrise spre a ramane vesnic prieteni.
#30
Postat 24 September 2009 - 07:51 PM
Ca sa continui ideea as zice ca respectivul regulament (referitor la conditiile in care se imprumuta un model) nu prea isi are sensul.
Eu as aplica cateva reguli de bun simt:
1. Am model nou, dar mi-e frica sa il zbor. Rog pe cineva despre care stiu cu siguranta ca se descurca sa il zboare/regleze dinamic. Ca propietar al modelului imi asum toate eventualele daune.
2. Am un model si sunt rugat sa il imprumut.
a. Nu il imprumut
b. Il imprumut si imi asum daunele
c. Il imprumut iar cel care il zboara isi asuma daunele.
Eu consider ca daca cer un model trebuie sa ma supun regulilor propietarului si trebuie sa fiu constient asupra riscurilor.
In general evit, de fapt nu am cerut niciodata un model cuiva doar ca sa vad cum zboara.
Ajut insa cu mare placere atunci cand pot pe cineva, atata timp cat imi dau seama ca modelul respectiv nu-mi depaseste calitatile de pilot. Spre exemplu nu as avea curaj sa ma dau cu un acrobat mai mare de 2.5m.
De asemenea nu as face un "maiden flight" cuiva pe care nu il cunosc deloc, sau daca o inspectie primara a modelului lasa de dorit.
E mult mai simplu decat pare... zic eu!!!
Aceasta postare a fost editata de Abburo: 24 September 2009 - 07:51 PM