Telemetrie Transmisia de date in modelism
#31
Postat 17 January 2003 - 04:28 PM
Corsair pune te rog problema clar ca sa nu se mai risipeasca pe aici inteligenta degeaba cu numeroase solutii tangentiale!
Salutari!
#32
Postat 17 January 2003 - 05:01 PM
Transmisia datelor la sol inca nu este o problema.
Mai inaine trebuie sa construim un sistem care sa masoare nivelul combustibilului indiferent de pozitia rezervorului.
Adica sistemul sa fie mobil in rezervor (sa se roteasca) sau un siste cu senzori.
#34
Postat 17 January 2003 - 05:24 PM
Poate fi si asa: dau comanda pentru culegerea datelor atunci când si daca am chef si presupun ca modelul era pe orizontala? Doar ca nu-s chiar pianist, sau ca Napoleon...
Telefon: 0721 385365
#35
Postat 17 January 2003 - 05:55 PM
Imediat ce reusesc sa fac in desen sau chiar o macheta a sistemului va trimit imaginea.
Daca cadem de acord cu sistemul asta trecem la partea de emisie.
Dupa cum spunea cineva mai devreme daca se foloseste un rezistor variabil combustibilul si uleiul depune nu stui ce pe el si necesita intretinere dupa fiecare zbor.
Am luat si asta in calcul si am eliminat rezistorul sin sistem.
Folosesc chiar combustibilul pe post de rezistor dar sa vedem cum facem cu partea de emisie ca dupa calculele mele rezistenta la 10cm de combustibil imi iese cam 21Mohmi.
Partea mecanica a sistemului face ca senzori de citire a rezistentei combustibilului sa stea tot timpul in pozitie verticala indiferent de pozitia avionului (chiar daca se roteste 180 grade stinga-dreapta si fata-spate)
#36
Postat 17 January 2003 - 08:37 PM
Salutari!
#37
Postat 17 January 2003 - 10:39 PM
deci cel mai frumos ar fi sä pot receptiona o informatie cu o abatere de 10 % despre nivelul combustibilului in rezervor.
Rezervoarele cu pricina sint urmätoarele: 500 ccm methanol 1000 ml benzinä si in mäsura posibilitätilor 380 ml methanol.
Transmiterea datelor la sol nu este o mare problemä. Dispun de o statie 27 MHz cu douä comenzi pe care nu o mai folosesc. Electronica unei statii 27 sau 40 MHz cu o comandä neproportionalä mä costä cam 10 Euro ( o simplä jucärie cu telecomandä ).
Problema este mecanismul plutitor cu potentiometru identic, ca valoare, cu cel de la mansa statiei.
O solutie mai simplä este un sistem plutitor-comutator si statia cu un canal si un LED in statie, functie alarmä la 1/4 sau 1/5.
Mecanismul plutitor-potentiomatru ar functiona proportional si färä circuite suplimantare in avion, deci rel. simplu. Realizarea mecanicii ridicä probleme dupä cum am spus.
Sistemul Plutitor-comutator ar putea fi mai simplu dar nu l-am incercat !
Sistem cu trei senzori, de ex la 3/4, 1/2 si 1/4 sau 4 sensori 4/5, 3/5, 2/5 si 1/5 necesitä su circuit electronic de convertire a samnalelor pentru functia " manse ". Sau acest sitem simplificat la doi senzori cu douä LEDuri pe fuselaj, LED rocu la 1/4 sau 1/5.
Miscärile avionului in aer nu au influentä asupra rezultatului mäsurätorii nivelului. Bupä decolare faci scheme in aer cit vrei si cum vrei / poti. In momentul in care vrei sä sti ce este/mai este in rezervor, zbori incet deasupra terenului , paralel la sol si mentii aceastä traectorie 10-20 sec. In acest timp se linsteste " furtuna " in rezervor si poti citi informatia doritä.
In general conditille de vint sint la 100- 200 m altitudine ceva mai virtege decit la sol si consumul variazä independent de timpul de zbor. In cele mai multe cazuri incerci sä aterizezi sigur deci cu rezervä de combustibil si dupä aterizare constati cä rezervorul este pe jumätate plin si ai fi putut rämine incä destul in aer ! Cu aterizare sigurä vreau sä spun cä motorul merge mai departe cind avionul s-a oprit la sol.
Aterizäri fortate din panä de motor sint jumätate präbusiri. Nu reusesti intotdeauna sä aduci avionul din " Iinertie " inapoi pe pistä" . O aterizare, chiar profesionistä, in aräturä insemnä pagube. Exisä destule cauze tehnice care pot porovoca oprierea inopinatä a motorului. De pana prostului nu este nevoie.
De ex. timpul de zbor cu 15 ccm 4T si 380 ml metanol dureazä intre 20 si 65 min, cu 23 ccm 1000 ml benzinä intre 35 si 55 min, posibil 80 min, 10 ccm si 300 ml Metanol, forjat max 12 min, piano peste 20 min. Nu zbori tot timpul piano si nici cu mansa " la podea ".
Un sistem de informatie, din topor ca in imaginea de mai sus, popular cu 1-2 LEDuri pe fuselaj sau unul elegant prin telemetrie mi-se pare un accesoriu folositor.
Gabi
#39
Postat 18 January 2003 - 08:25 AM
Cred ca in urma discutiilor s-a ajuns la un punct de vedere tehnico-practic. Un sistem de masurare/avertizare a unei cote de alarma din rezervor. Pentru siplificare putem acepta ca avionul va zbura in timpul masuratorii in zbor rectiliniu in pozitie normala cu motorul in ralanti.
Cum sint facute sondele de avertizare de la lichidul de frina si de la vasul de apa la masina? Nu putem face sii noi un sistem similar?
-- Nu mor caii cind vor cainii --
#40
Postat 18 January 2003 - 03:59 PM
Idee de masurare a nivelului de combustibil in rezervor de plastic(!) :
Folosirea releului REED pe post de senzor de nivel:
- prin rezervor se trece un ax nemagnetic (Al sau plastic) pe care culiseaza un plutitor avand atasat un magnet permanent. Axul se plaseaza astfel incat sa fie foarte apropiat de un perete lateral si sa nu incomodeze miscarea libera a tubului flexibil intern ce absoarbe combustibilul din rezervor.
- pe peretele exterior apropiat axului se monteaza in pozitie orizontala 2 - 3 relee REED (eventual prin lipire) in pozitia ce vrea sa fie sesizata (nivel minim, mediu, etc.)
- contactele releelor REED se pun paralele pe un sistem de rezistente R1, R2,R3, ca in desenul din atasament. R1= 1K, R2= 2K, R3 =3K sau alte valori, astfel incat la inchiderea unui releu sa se poata sesiza in circuitul rezistiv care din ele s-a inchis.
Functionare:
*La varierea nivelului de combustibil plutitorul se va plimba pe verticala de sus in jos (evident numai la zborul planat orizontal si fara inclinari laterale) si va actiona releul prin dreptul caruia trece. Daca releele sunt prea apropiate exista riscul sa fie actionate 2 simultan. Daca magnetul nu este suficient de puternic sau prea departe de relee ele nu vor fi actionate. Inchiderea unui releu va modifica valoarea rezistentei ansamblului R1,R2,R3 ce se poate masura.Se poate folosi si un releu de minim ce doar sa inchida un circuit de semnalizare-vezi solutia cu un LED foarte puternic .
Prin modificarea adecvata a circuitului rezistiv acesta se poate cupla direct pe post de potentiometru la o telecomanda ( asa cum vrea sa faca in principiu Corsair cu emitatorul lui in 27 de Mhz si avertizarea vine direct la sol).
Releul REED : RELEU format din doua lamele cu contacte magnetice la capete ce se" inchid" in prezenta unui camp magnetic extern.Cele doua lamele se afla intr-un tub transparent de sticla ( poate avea 1 mm grosime si 10-15 mm lungime, iar inauntru se afla vid sau mai rar un gaz inert).Se gasesc sub forma aceasta sau inglobate intr-o bobina spre a fi folosite ca un releu obisnuit.Atentie la orientarea magnetului extern caci poate deschide si mai rau contactele daca sensul nu e bun . Atentie de asemenea ca sunt versiuni de REED-uri care au contactele "umezite" in mercur pe baza capilaritatii pentru a anula rezistenta de contact si a combate "muscaturile" din pastilele de contact la decurenti mari. acestea nu merg decat verticale si in cazul nostru nu prea sunt bune. Faceti probe.
Ce ziceti???
Salutari!
Aceasta postare a fost editata de S62: 18 January 2003 - 10:16 PM
#41
Postat 18 January 2003 - 04:04 PM
#42
Postat 18 January 2003 - 04:12 PM
Schema mai vizibila!
Salutari
Fisiere atasate
-
Schema_1.doc (33.5K)
Number of downloads: 109
Aceasta postare a fost editata de S62: 18 January 2003 - 04:12 PM
#43
Postat 18 January 2003 - 11:41 PM
Dragi baieti,
Am citit cele trei pagini si sincer sa fiu, dar foarte sincer, am incercat mai multe emotzii: curiozitate, interes, dezaprobare, uimire, rasete...
La sfarsit mi-am pus cateva intrebari:
A) la ce imi foloseste treaba cu litrometrul? Sunt eu in avion? Nu pot aduce aeromodelul la sol de oriunde ar fi? Din experientza de zbor de pana acuma nu mi s-a intamplat.
;) Este interesant si de ajutor alta idee abstracta; se opreste motorul din cvasimotive si atunci am nevoie de un buton care sa-l reporneasca si sa vin cu el la aterizare unde vreau eu.
C) La ce bun un litrometru cand toate statziile RC moderne au cronometru si timer de timp cu Beep sonor pe ele la cate minute si secunde vreau. Recunosc ca inainte aveam un cronometru de gat , dar acuma il am pe displeyul emitzatorului. Si ce poate fi mai simplu decat sa faci un plin, sa decolezi cu cronometrul pornit si sa masori cat timp tzine zborul 15- 20-25 minute, 10% din 20 de minute inseamna 2 minute deci reglez beepul la 18 minute si atunci vin la aterizare fara sa ma doara capul.
Problema este ca se mai nimereste un gunoi, se arde bujia, se opreste motorul si atunci te apuca tremuratul, dar pana de combustibil nu am avut niciodata.
PS. Referitor la indicatorul cu LED, punetzi in carlinga o lupa de plastic in fatza LED-ului si sa vedetzi ce bine se vede, eu il vad si fara lupa la o trecere pe aproape.
PS 2: Draga Marinare, ma faci curios cu zgomotul motorului de aeromodel, de cand imi doresc sa-l aud pe cel de la aeromodelul tau pe camp nici nu visezi.STOP ca iar interpretezi si mie imi esti foarte simpatic si drag.
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#44
Postat 19 January 2003 - 02:10 PM
Dom*Profesor noi incercam sa facem aeromodelele cit mai performante si mai apropiate de cele 1:1 (poate reusim).
Treaba asta cu litrometrul mi-a cam dat bataie de cap.
Am apelat si la un forum de electronisti, ideile au fost slabe cit despre primire nu am ce sa zic (am fost primit foarte prost poate ca am intrebat de o schema folosita in modelism).
Am reusit sa fac o schema de "plutitor" care sa masoare nivelul de combustibil in orice pozitie a avionului dar dupa citeva experimente practice am fost dezamagit de ideia mea (are erori prea mari).
Am luat ideia unui coleg (nu mai tin minte cine a avut ideia) cu masurarea combustibilului care iese din rezervor si am inovat putin ideia.
Spunea ceva de genul unui numarator care primeste impulsuri si in functie de ele numara unvers de la x (cum spunea el 75000) la 0, avind un buton de reset.
Eu am fost nelamurit in cazul in care nu faci plinnul.
Dupa citeva scheme m-am gindit la un plutitor (constructie simpla) care sa masoare nivelul de combustibil la decolare, sa trimita datele la radiocomanda (adica daca rezervorul plin are 75000 de impulsuri iar el nu este plin plutitorul masoara nivelul de combustibil presupunind ca acesta este trei sferturi si reseteaza nunaratorul la 56250 de impulsuri) iar dupa decolare incepe numaratoarea inversa in finctie de impulsurile trimise de la avion.
Aceasta schema reduce folosirea multor montaje si trimite date foarte exacte despre nivelul de combustibil in orice fel de conditi.(asta in cazul in care nu ai o gaura in rezervor) ;)
Pentru Dom*Profesor.
Daca spui ca este o problema oprirea matorului in timpul zborului am eu o ideie.
Am vazut o schema la unele tipuri de casetofoane care asigura autostopul.
Schema functiona astfel: avea un mecanusm asemanator celui de la mouse-ul de la computer care atit timp cit mergea caseta trimitea impulsiri iar cind caseta nu se mai invirtea iar mecanismul nu mai trimitea impulsuri sistemul la care era lagat dadea comanda la in electromagnet si actiona stopul caretofonului.
Care este legatura cu avionul.
Se monteaza un demarou si se conecteaza la un sistem asemanator celui descris.
Sistemul este conectat automat in timpul decolari iar in cazul in care motorul se opreste demaroul este actionat automat iar dupa ce motorul porneste demaroul este oprit (adica in momentul in care motorul se opreste sistemul nu mai trimite impulsuri si este actionat demaroul iar cind motorul porneste sistemul trimite iar impulsuri si demaroul este deconectat).
Schema este locala si nu are nevoie de nici o legatura radio cu radiocomanda.
Daca mai este cineva interesat si vrea sa dezvoltam ideia cu demaroul eu propun sa deschidem un alt subiect sa evitam sa incurcam ideile.
Mai propul sa incercam mai multa practica ca teoretic este usor poate ducem la bun sfirsit o ideie pina incep zborurile de anul acesta.
#45
Postat 19 January 2003 - 02:16 PM
#47
Postat 20 January 2003 - 09:20 AM
Pentru Dom Profesor: demarorul e o chestie interesanta, dar este deja cunoscuta. Daca te intereseaza, sunt de cumparat, prin Germany, evident...
#48
Postat 20 January 2003 - 09:31 AM
ideia cu litrometrul este desicgur bumä dar nu poate fi folositä la motoarele cu benzinä. Aceste motoare au carburatoare cu pompä ( membranä ) si sint dotate cu retour !!! Deci prin litrometru trece la un zbor mai mult decit capacitatae maximä a rezervorului. La motoarele mici ( 7,5 - 15 ccm ) cu methanol ar merge. La avioanele cu motoare peste 15 ccm montez rezervorul pe centrul pe greutate cu pompä electricä sau cu mebranä si rezervor suplimentar de 50 ccm lingä carburator. Si aici trebuie folosit un retour.
SignorProfessorre,
un motor cu methanol cere se opreste din alte motive decit pana de combustibil nu prea mai porneste färä o micä revizie ( dupä cum a-i spus: o bujie arsä etc. ). Problema cu mizeria in carburator se rezolvä simplu prin filtru de combustibil.
Am montat electrostartere pe automodele cu motoare 2,5 - 3,5 ccm si comandä prin emitätor. Cind s-a oprit motorul pe pistä nu a mai fost chip sä-l pornesti prin telecomandä.
Existä electrostartere OnBoard pentru avioane, mehanol si benzinä. Sint scumpe si grele.
#51
Postat 20 January 2003 - 12:05 PM
In legatura cu plutitorul magnetic eu zic ca mai trebuie gindit.
Din cite am inteles eu se monteaza 2-3 relee pe rezervor care sa indice citeva nivele 1/2, 1/4 etc. in momentul in care plutitorul pe care este montat un magnet trece prin dreptul unui releu. Pentru asta se presupune un zvor cit mai lent si mai stabil pentru citeva secunde.
INDICA NIVELUL IN MOMENTUL CIND PLUTITORUL CU MAGNET TRECE PRIN DRELTUL RELEULUI
Daca combustibilul ajunge la nivelul in care plutitorul trece prin dreptul releului in momentul cind faci "ghidusi" prin aier iar cind te redresezi si zbori incet sa vezi nivelul, acesta a scazut un pic iar magnetul a trecut de releu?
Daca accepti eu am inovat putin ideia. In loc de releele din sticla cu lamele magnetice exista niste componente electronice de dimensiuni aproximativ 2mm/3mm care in prezenta unui cimp magnetic inchide in contact. Avind dimensiuni foarte reduse se pot monta mai multe pe toata inaltimea rezervorului respectiv 5-10 componente si acestea sa comande aprinderea a cite un led pe radiocomanda. In acest fel eu zic ca avem un control mai sigur al nivelului. Cu exceptia aprinderi a doua sau trei leduri in acelasi timp datorita agitatiei comb. din rezervor. La un zbor cit mai lent in orice moment avem indicat un nivel de comb. cu o eroare de pina la 10%.
#52
Postat 20 January 2003 - 01:59 PM
#54
Postat 20 January 2003 - 02:47 PM
Eu zic ca nu prea exista o varianta mai usoara si mai eficienta.
In schimb cu varianta asta nu trebuie sa introduci nici un contact electric in rezervor sau vreun sistem complicat.
Dupa cum am inteles eu din ultimile documentatii partea de emisie lucreaza pe baza unei rezistente bariabule iar la anumite valori executa anumite comenzi. Contactele magnetice se pot inseria cu cite o rezistenta de diferite valori care sa inlocuiasca rezistenta variabila de la manse. Daca credeti ca ideia este suficient de buna fac o schema si o postez aici.
Stie cineva ce valoare are potentiometrul de la manse?
#57
Postat 20 January 2003 - 03:15 PM
Ma interesa ce valoare are deoarece daca vrei sa folosesti electronica de la o radiocomanda mai veche (care nu o mai folosesti) pentru un sistem de masurat nivelul trebuie sa folosesti rezistente de diferite valori dar nici una dintre ele sa nu depasasca valoarea maxima a potentiometrului original care era pe radiocomanda.
#58
Postat 20 January 2003 - 03:52 PM
#60
Postat 20 January 2003 - 05:08 PM